• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Maciej Korolczuk
2 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku. Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku.

Szybka Kolej Miejska ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych pociągów. Czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne mają być przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego między stacjami Gdańsk Śródmieście a Rumią i Lęborkiem. Szanse na to, że pociągi pojawią się na trójmiejskich torach, są jednak małe, bo musiałyby być gotowe przed końcem przyszłego roku. W przeciwnym razie unijne dofinansowanie przepadnie.



Obecny tabor SKM w szkolnej skali oceniam na:

O perypetiach z zamówieniem nowych pociągów pisaliśmy w lutym 2022 r. Po niepowodzeniu w rozstrzygnięciu pierwszego przetargu na zakup 10 ośmioczłonowych składów władze SKM zmieniły strategię i zamierzały ubiegać się o zakup 20 pociągów, ale o połowę krótszych. Od tamtej pory sytuacja jednak znów uległa zmianie i w piątek, 2 września, spółka ogłosiła przetarg, ale na zakup nie 20, lecz 10 czteroczłonowych pociągów.

- Taką zgodę otrzymaliśmy od Urzędu Marszałkowskiego - tłumaczy kolejną zmianę Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki SKM.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z dostawą sprzętu niezbędnego do utrzymania nowo zakupionego taboru.

Nowe pociągi mają być przeznaczone do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią (na linii kolejowej nr 250) oraz na trasie pomiędzy Rumią a Lęborkiem (linia kolejowa 202). Ponadto, w przyszłości - już po elektryfikacji - pociągi miałyby też kursować na liniach kolejowych nr 248, 253, 214, 229 i 201.

Jak wynika z dokumentacji, EZT przeznaczone są do obsługi pociągów o średnio-dobowym przebiegu min. 320 km.

Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70. Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70.

Dofinansowanie może przepaść



Szanse na to, że tabor SKM zostanie odmłodzony, są jednak niewielkie. Wiary w terminowe rozstrzygnięcie przetargu nie ma nawet w samej spółce, bo kolejarze zdają sobie sprawę, że może zabraknąć czasu na wyprodukowanie i dostawę pociągów oraz terminowe rozliczenie projektu w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Zakup pociągów jest bowiem obarczony sztywnym zapisem, mówiącym o bezwzględnej dostawie nowego taboru maksymalnie do końca 2023 r. W przeciwnym razie dofinansowanie przez CUPT, wynoszące 64 proc. całej kwoty, przepadnie.

Tarcia między Urzędem Marszałkowskim, będącym organizatorem przewozów kolejowych w województwie, a spółką SKM, które je realizuje, trwają od dawna. Kulminacją było niedawne podpisanie nowej umowy na przewozy, w której SKM domagała się 10-letniego okresu dopuszczającego opcję zakupu nowego taboru, a Urząd obstawał przy objęciu udziałów w spółce, by mieć większy wpływ na jej działania.

Wyścig z czasem



Ostatecznie podpisano nową umowę, ale na okres o połowę krótszy (do 2026 r.), wyłączając z niej opcję zakupu nowych pociągów. Przedstawiciele SKM nie kryli wówczas rozczarowania i tłumaczyli, że dłuższa umowa pozwoliłaby zabezpieczyć pożyczkę na planowany zakup nowych pociągów, co pozwoliłoby na wycofanie z torów 20 najbardziej wyeksploatowanych EZT-ów.

Na oferty w przetargu spółka czeka do końca września. Cenę zakupu poznamy po otwarciu ewentualnych ofert. Przed dwoma laty zakup 10 składów został oszacowany na kwotę 394 mln zł. Biorąc pod uwagę obecną inflację i wzrost kosztów, łączna cena może okazać się znacznie wyższa.

Opinie (213) 1 zablokowana

  • SKM 2050

    Cytując Hołownie "SKM jest do zamknięcia"

    • 6 2

  • wywalić nieudolnego marszałka

    • 12 3

  • Marszałek pomorski tak to rozegrał, żeby nowych pociągów nie było. (7)

    Nie ma takiej możliwości, żeby w 12 miesięcy wyprodukować 10 składów (12 miesięcy bo przetarg, jeśli w ogóle, to będzie rozstrzygnięty pod koniec 2022). Chytra gra marszałka ze szkodą dla pasażerów.

    • 106 12

    • (1)

      A potem powie, że to wina pisiaków:)

      • 18 2

      • Ups. Marszałek pomorskiego jest z PO, ale niespecjalnie lotny. To fakt.

        • 12 2

    • im gorzej...

      tym lepiej...

      "ulica i zagranica"...

      • 12 2

    • (1)

      Gdyby sam musiał dojeżdżać SKM do pracy, to zrobiłby wszystko, żeby kupić nowe składy.

      • 14 2

      • On już prochu nie wymyśli. Ma bliżej do emerytury, niż dalej.

        • 11 2

    • jeżeli finansowanie ma zostać zamknięte w 2023 to nie widzę żadnych szans.
      Sama procedura to dobre kilka miesięcy + jakieś odwołania do KIO itd.
      d**ilizm rządzących jest niewiarygodny.
      Siedzą "obok" siebie, żyją w tym Trójmieście i nie można się dogadać aby spożytkować tak spore środki.
      Ci ludzie powinni zostać zdymisjonowani jeżeli ten temat przeleci koło nosa, a wszystko na to wskazuje.

      • 4 0

    • szok po prostu

      przeszedł prawdziwy komentarz na tym portalu. Może dlatego, że nie napisałeś, że marszałek jest z po.

      • 3 0

  • Nowy tabor - zapewne by się przydał, gdyż ponad 40 letnie składy w tak napiętej eksploatacji jak 3M są trochę jak tykająca bomba.
    Myślę, że hasło "wymiana taboru" dla użytkowników ma inne znaczenie niż to samo hasło dla samorządu i samej spółki.
    Nam, pasażerom, nie potrzebne są rarytasy. Jesteśmy w stanie przeboleć 3-4-dniowy efekt sardynek w trakcie Opener'a, jesteśmy w stanie przeżyć wielomiesięczne uciążliwości związane z modernizacją peronów (bo rozumiemy, że dzieje się to dla nas), lub zaniki napięcia, gdy temperatury przekraczają 30*C - siła wyższa.
    Dla nas liczy się punktualność (a ta w miarę działa, opóźnienia +/- 5 minut to nie są opóźnienia), oraz minimum komfortu jazdy. co rozumiem jako minimum komfortu? To, co bardzo kuleje - nadal nie rozumiem, dlaczego nie zainstalowano klimatyzacji w EZTach? Przechodzi moje pojęcie, jak tyle lat tkwi we władzach takie zobojętnienie. Naprawdę, nie możecie się dogadać, olejcie te nowe EZT, ale to jasnej cho**ry zróbcie klime we wszystkich starych eztach! Wasza ignorancja w tym temacie jest niezrozumiała.
    Z innych tematów "komfortu" - słuchanie muzyki bez słuchawek, rozmowy przez telefon na głośniku - szanowni włodarze pomyślcie, jak to naprawić, jakieś strefy ciszy czy coś podobnego. Dochodzi to bardzo nieprzyjemnych rozmów pomiędzy pasażerami, a parę razy kończyło się to "szarpnięciami". Muzyka? OK, ale na słuchawkach.
    No i towarzysze alkoholicy/bezdomni, którzy urozmaicają aromat tym, co zbierają w portkach od miesięcy... Śmierdzi tak, że nawet muchy za nimi nie latają...

    • 4 0

  • Wszechobecny brud?

    Brud sam się brudzi? Także w SKM powinny być zainstalowane smrodomierze u brudomierze. Śmierdzisz? Nie jedziesz!!!

    • 7 0

  • O co chodzi? (3)

    Od kilku lat, w naszym regionie robi się dużo, żeby nic nie było zrobione. Ale kasa jest pobierana. Gdzie te czasy, że Pomorskie było przykładem dla innych województw w wykorzystaniu unijnych pieniędzy.

    • 81 3

    • przykładem "w wykorzystaniu unijnych pieniędzy" (2)

      Nigdy nie było.

      • 7 5

      • (1)

        Zapraszam do raportu o zarządzaniu funduszami europejskimi z lat 2006-2014

        • 5 4

        • okres funkcjonowania "spółdzielni władzy" wszystkich szczebli, od premiera do szczebli gmin

          oraz "walizki Nowaka".

          Więc nic trudnego w kwotach.
          Gorzej z tym jak zostały one wydatkowane i jakie problemy załatwiono oraz jak efektywnie.
          Szczególnie na terenie regionu.
          Bo Gdańsk ssał ile sił!
          Czyli dużo.

          • 1 0

  • Wymiana taboru

    SKM Trójmiasto ma tylko jedno wyjście. Inne województwa wymieniają tabor na fabrycznie nowy. Potem będą sprzedawać zmodernizowane EN57. Ten tabor może jedynie zasilić flotę SKM. O nowych składach może zapomnieć. Teraz już za późno. Takie są efekty wieloletnich zaniedbań że strony PKP i zarządu województwa.

    • 6 0

  • Nowa nazwa

    sugeruję zmianę z SKM na WKM

    • 4 0

  • Jeszcze uwaga

    Zgodnie z przepisami kolejowymi nie zmodernizowane EN 57 mogą być eksploatowane do 2042 roku

    • 6 0

  • I te 4 członowe będą znowu podwójnie jeździć?

    No głupota. Nic impulsy nie nauczyly

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane