• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Maciej Korolczuk
2 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku. Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku.

Szybka Kolej Miejska ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych pociągów. Czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne mają być przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego między stacjami Gdańsk Śródmieście a Rumią i Lęborkiem. Szanse na to, że pociągi pojawią się na trójmiejskich torach, są jednak małe, bo musiałyby być gotowe przed końcem przyszłego roku. W przeciwnym razie unijne dofinansowanie przepadnie.



Obecny tabor SKM w szkolnej skali oceniam na:

O perypetiach z zamówieniem nowych pociągów pisaliśmy w lutym 2022 r. Po niepowodzeniu w rozstrzygnięciu pierwszego przetargu na zakup 10 ośmioczłonowych składów władze SKM zmieniły strategię i zamierzały ubiegać się o zakup 20 pociągów, ale o połowę krótszych. Od tamtej pory sytuacja jednak znów uległa zmianie i w piątek, 2 września, spółka ogłosiła przetarg, ale na zakup nie 20, lecz 10 czteroczłonowych pociągów.

- Taką zgodę otrzymaliśmy od Urzędu Marszałkowskiego - tłumaczy kolejną zmianę Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki SKM.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z dostawą sprzętu niezbędnego do utrzymania nowo zakupionego taboru.

Nowe pociągi mają być przeznaczone do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią (na linii kolejowej nr 250) oraz na trasie pomiędzy Rumią a Lęborkiem (linia kolejowa 202). Ponadto, w przyszłości - już po elektryfikacji - pociągi miałyby też kursować na liniach kolejowych nr 248, 253, 214, 229 i 201.

Jak wynika z dokumentacji, EZT przeznaczone są do obsługi pociągów o średnio-dobowym przebiegu min. 320 km.

Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70. Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70.

Dofinansowanie może przepaść



Szanse na to, że tabor SKM zostanie odmłodzony, są jednak niewielkie. Wiary w terminowe rozstrzygnięcie przetargu nie ma nawet w samej spółce, bo kolejarze zdają sobie sprawę, że może zabraknąć czasu na wyprodukowanie i dostawę pociągów oraz terminowe rozliczenie projektu w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Zakup pociągów jest bowiem obarczony sztywnym zapisem, mówiącym o bezwzględnej dostawie nowego taboru maksymalnie do końca 2023 r. W przeciwnym razie dofinansowanie przez CUPT, wynoszące 64 proc. całej kwoty, przepadnie.

Tarcia między Urzędem Marszałkowskim, będącym organizatorem przewozów kolejowych w województwie, a spółką SKM, które je realizuje, trwają od dawna. Kulminacją było niedawne podpisanie nowej umowy na przewozy, w której SKM domagała się 10-letniego okresu dopuszczającego opcję zakupu nowego taboru, a Urząd obstawał przy objęciu udziałów w spółce, by mieć większy wpływ na jej działania.

Wyścig z czasem



Ostatecznie podpisano nową umowę, ale na okres o połowę krótszy (do 2026 r.), wyłączając z niej opcję zakupu nowych pociągów. Przedstawiciele SKM nie kryli wówczas rozczarowania i tłumaczyli, że dłuższa umowa pozwoliłaby zabezpieczyć pożyczkę na planowany zakup nowych pociągów, co pozwoliłoby na wycofanie z torów 20 najbardziej wyeksploatowanych EZT-ów.

Na oferty w przetargu spółka czeka do końca września. Cenę zakupu poznamy po otwarciu ewentualnych ofert. Przed dwoma laty zakup 10 składów został oszacowany na kwotę 394 mln zł. Biorąc pod uwagę obecną inflację i wzrost kosztów, łączna cena może okazać się znacznie wyższa.

Opinie (213) 1 zablokowana

  • Jak (3)

    się można ścigać z czasem?

    • 22 4

    • PiS to potrafi (2)

      SKM = PKP = PiS

      • 6 8

      • PKP jest przewoźnikiem

        Za komunikację zbiorową !!!odpowiada!!! samorząd.

        Samorząd organizuje komunikację w oparciu o usługi przewoźników.
        Usługi się kupuje a za to co się kupuje, się płaci.
        Jak samorząd płaci, tak przewoźnik jeździ.
        Jak samorząd nie płaci, to przewoźnik nie jeździ (tak jak do Nowego Portu, czy do Bytowa)

        To się nazywa ciąg przyczynowo-skutkowy. Wiem, trudne ale ogólnie życie to trudna rzecz...

        • 6 1

      • Na anty pisich trolli zawsze można liczyć, nieprawdaż, trollu?

        • 4 2

  • Codziennie jeżdżę skmką (8)

    Kij z tymi starymi składami, ale ten wszechobecny brud, to jest to co mnie przeraża. Te obrzydliwe wręcz siedzenia, uwalona tapicerka. Zdarza mi się często jechać o tej samej porze tą samą kolejką, nawet siedzę w tym samym "boksiku" i dzień w dzień widzę np kłęby brudu w tym samym miejscu przez tydzień. To znak, że te skmki w ogóle nie są sprzątane. Mówiąc krótko: syf, kiła i mogiła.

    • 121 7

    • Podziękuj Ukraińcom co tak sprzątają, biorąc za to niezłą kasę. Hwala łukrainie

      • 2 4

    • podziękuj narodowemu przewoźnikowi PKP i PISowskim dyrektorom (2)

      • 14 11

      • (1)

        Podziękuj pasażerom robiącym syf dookoła.

        • 18 1

        • Ludzie wszędzie śmiecą dlatego się sprząta.

          • 0 0

    • (1)

      Tapicerka?

      Powtarzam, że na trójmiejskich torach powinien jeździć Ortopeda - czyli EZT typu EN57 wyposażony w twarde czerwone siedzenia wykonane z włókien szklanych i żywicy epoksydowej. Tak jak było dawniej.
      Tego nie szło pobrudzić.

      • 17 2

      • To było genialne rozwiązanie

        A teraz w ten materiał ktoś się zsika czy coś podobnego i potem to zostanie wchłonięte. A na końcu my na tym siedzimy :(

        • 14 0

    • Skmki są sprzątane codzienne (1)

      To mieszkańcy tej aglomeracji robią taki syf i żule

      • 11 6

      • widocznie jest potrzeba aby sprzątali częściej

        przykładowo ubikacje w restauracjach są sprzątane co godzinę a nie jeden raz dziennie

        • 16 2

  • Kilka lat temu SKM podnosząc bilety zapowiedziała, że zbiera na wkład własny na zakup pociągów (9)

    Najwyraźniej gdzieś pieniądze się rozeszły, skoro zamiast kupić pociągi SKM płacze, że ma je zasponsorować mniejszościowy właściciel. Jednoczęsnie właściciel większościowy nie jak widać nie czuje się odpowiedzialny za nic.

    • 75 8

    • Komu potrzebne nowe składy skoro mamy piękne pociągi w Berlinie :) (4)

      • 11 12

      • Słaby witz. (2)

        Mocno wyeksploatowany, na dodatek niezgodny z rzeczywistością.

        • 4 6

        • a co? (1)

          nie ma pięknych pociągów w Berlinie?!
          Na dodatek pięknie jeżdżą.

          • 6 1

          • W dodatku czyste w środku

            • 5 0

      • Jednak jesteś głupszy od ustawy reparacyjnej

        • 13 4

    • Dodatkowy czlonek zarzadu w skm

      PKP zdecydowały że lepiej te kasę wydać na dodatkowego czlonka Zarządu w SKM niż przezczyc je na wklad własny. Taki jeden menadżer to pewnie wydatek na poziomie 0,7 mln złotych.

      • 1 1

    • no rozkradli...

      • 2 0

    • wina putina i tuska

      • 0 4

    • bo to jak ze zbieraniem na wkład własny na mieszkanie :XD

      • 1 1

  • SKM należy do PKP (14)

    czemu państwowa spółka PKP, która ma większość udziałów w SKM, nie może dofinansować zakupu, albo być gwarantem kredytu na zakup nowych pociągów? Czemu SKM oczekuje, że ten ciężar weźmie na siebie samorząd?

    • 23 20

    • a dlaczego ma robić prezent Pomorzu? (8)

      Inne województwa zorganizowały swoje przewozy, wynajmują linie i ludzi, realizują wspólne z PKP przedsięwzięcia.
      Chociażby taka Rumia dogadała się z PKP i realizuje bezkolizyjny przejazd.
      Czego ani Gdańsk (Orunia x2, Wojciech, Lipce), ani Gdynia (Hutnicza, Pucka, Wiśniewskiego) zrobić nie mogą...

      Może czas na korepetycje?
      Gdańskie ZNTK zaorane, tabor utrzymywany w Chojnicach, marszałek bajdurzy o rozwoju PKM...
      Cudem uratowana linia Słupsk-Szczecinek nie ma taboru. W środku województwa totalna pustynia komunikacyjna. Nadwiśle rozgrzebane a odpowiedzialny poszedł w senatory. Z tegoż Kociewia...

      • 10 3

      • Marszałek wziął na siebie PKM i chyba wystarczy (2)

        Te dolnośląskie, śląskie i mazowieckie są samorządowe i dlatego lepiej wyglądają.
        Czy Wy sponsorujecie zakup nowego sąsiadowi?? Marszałek z samorządowych pieniędzy ma dokładać do spółki PKP która marnuje publiczne pieniądze. Może jeszcze do Orlenu mamy dokładać.

        • 6 6

        • Do Orlenu wszyscy dokładamy. (1)

          A raczej dajemy mu zarobić.
          SKM ma jedynego klienta, którym jest marszałek. A marszałek płaci w rocznych umowach jedynie za realizację usługi. Marszałek może poszukać innego kontrahenta, bo on płaci i on organizuje. Znajdzie? Próbował?

          Nie ma żadnych prób realizacji wspólnych przedsięwzięć, oprócz obsługi PKM, którą dociśnięty do muru marszałek musiał zlecić Regio i właśnie SKM

          Koleje samorządowe wcale nie są oazą sielskiej doskonałości a ich siatka połączeń i takty są niczym w stosunku do potrzeb i stanu sprzed kolapsu PKP.

          • 5 2

          • 100/100 prawda

            • 6 0

      • SKM to jest PIS, dlatego taki syf jak wszystko czym się zajmują (2)

        PKM to samorząd i dlatego jest czyste i sprawne

        • 4 8

        • Czy ty sądzisz, że na takie kalki z Orwell'a ktoś da się nabrać?! (1)

          beczenie owiec to nad Motławą...
          I też nie wyszło...

          PKM nie jest ani czyste, ani sprawne.
          Ma najnowszy sprzęt w Pomorskiem.
          Który jest utrzymywany przez... SKM i Regio.

          • 5 2

          • na wasze PISowskie kalki chyba na szczęście już nikt

            • 0 6

      • czyli to Pomorze ma zrobić prezent pkp skm i sfinansować przewoźnikowi jego pociągi? (1)

        • 5 6

        • Pomorze ma dbać o swoje interesy

          i zamiast drzeć koty, układać się jak gospodarczym podmiotom przystało.

          Co po latach swarów stało się faktem, bo PKM, zamiast budować swój potencjał, zleca obsługę Regio i SKM.
          Czyli jest zwykłym pośrednikiem, czapką podnoszącą koszty.

          • 5 1

    • bo jej jedyny klient, marszałek samorządu województwa

      nie potrafi tak sformułować umowy na świadczenie usług, aby takie działania egzekwować...

      Jaki przedsiębiorca działa dla idei, aby zadowoleni pasażerowie tanio jeździli w wygodnych, klimatyzowanych i przyjemnych pojazdach?!
      Jeśli nie będzie musiał, będzie brał maksymalną kasę, minimalizując koszty jak się da.

      I SKM to robi.
      Dlaczego?
      Bo jego jedyny klient na to mu pozwala.

      • 4 2

    • Nie. (2)

      SKM jest samodzielną spółką od ponad dwóch dekad.

      • 11 0

      • Osobna spółka należąca głównie do PKP

        • 1 1

      • Marszałek, mały marszałek, złośliwy marszałek

        • 6 0

    • Odwieczne na złość

      PO-PIS

      • 8 0

  • (9)

    Ludzie bądźcie poważni,ankieta ankietą ale większość ocenia tabor na 1, bez jaj.To jak w takim razie ocenić pociągi np.w Indiach gdzie nawet szyb brakuję.Mysle,że 3,4 to sprawiedliwa ocena.

    • 27 33

    • No coz ja porownywalem z taborem z Europy zachodniej wiec wyszla 1..

      • 0 1

    • Argument z d.. (3)

      A my mieszkamy w Bombaju czy w Trójmieście, ja się pytam?

      • 11 1

      • Indie należą do największych gospodarek świata (2)

        Więc raczej jesteśmy daleko za Bombajem...

        • 8 4

        • tak Związek Radziecki także... litości (1)

          co z tego, że Indie będą NAJludniejszym krajem świata już w tym roku?

          To jest na wpół dziki kraj, co z tego że ma najdłuższą sieć kolejową na świecie, jak się rozpada

          Nawet w Rosji, która też jest 3 cim światem, są jakieś pojedyncze elementy godne światowych metropolii, ale liczy się całość czyli tak zwany całokształt, jak się kiedyś mówiło

          • 4 4

          • Indie są członkiem BRICS

            Czy nam przypisuje się taką pozycję?

            To jak dzielone są dochody i jak jest prowadzona polityka wewnętrzna, to sprawa polityki i modelu gospodarczego.
            To co widzimy na indyjskich ulicach czy torach kolejowych, to nie brak środków a świadomy wybór. Po prostu, nie przejmują się "plebsem" i biorą jak swoje. Znajome?

            Chiny wyglądają kompletnie inaczej, również pod względem rynku kolejowego. A rządzi tam partia komunistyczna.

            W obu krajach byłem i to nie jako przelotny turysta.
            Z Hindusami pracuję. Zauważyłeś jak wielu ich w okolicach Przymorza?

            • 5 0

    • (2)

      Pociąg podmiejski a indyjski międzystanowy to chyba różnica cepie

      • 12 9

      • To sprawdź na Youtube jak wygląda podmiejski pociąg w Mumbaju.

        • 8 4

      • Poczułeś się lepiej nazywając mnie cepem?Więcej życzliwości życzę.

        • 10 6

    • Dokładnie, możemy mieć jeden najnowocześniejszy pociąg świata jeżdżący na SKM, albo kilkanaście gorszych ale co chociaż 10 minut. Z drugiej strony troche rozumiem ludzi dających w ocenie 1, bo od wielu wielu lat na SKM nic sie za bardzo nie zmienia, stąd ta frustracja.

      • 13 0

  • Wszechobecny brud?

    Brud sam się brudzi? Także w SKM powinny być zainstalowane smrodomierze u brudomierze. Śmierdzisz? Nie jedziesz!!!

    • 7 0

  • do Wejcherowa najdłuższa trasa bez WC !! 3 Świat... (3)

    SKM powinna darmowe pampersy rozdawać na peronie

    • 21 6

    • Skisłem buahahaha

      • 0 0

    • Wbił w Wejcherowo!

      Najbardziej liczy się trasa Gdańsk - Gdynia.

      • 1 3

    • Wejcherowa?

      • 4 0

  • Kiedy rządowe PKP zadba o swoją córkę spółkę SKM i kupi jej nowe pociągi (3)

    • 5 7

    • PKP to sasinada

      • 0 3

    • a od kiedy gospodarka to relacje rodzinne

      i świąteczne prezenty?!

      Może to występuje na styku samorząd - Regio ale SKM to większa rodzina...

      • 2 1

    • Nigdy.

      • 3 2

  • To nic, ze nie będzie pociągów za unijne pieniądze. Najważniejsze, że SKM pozostanie państwową spółką PKP! (1)

    • 9 10

    • narodową i wstająca z kolan i siadającą na patridiotycznych ławeczkach

      • 2 6

  • Nowy tabor - zapewne by się przydał, gdyż ponad 40 letnie składy w tak napiętej eksploatacji jak 3M są trochę jak tykająca bomba.
    Myślę, że hasło "wymiana taboru" dla użytkowników ma inne znaczenie niż to samo hasło dla samorządu i samej spółki.
    Nam, pasażerom, nie potrzebne są rarytasy. Jesteśmy w stanie przeboleć 3-4-dniowy efekt sardynek w trakcie Opener'a, jesteśmy w stanie przeżyć wielomiesięczne uciążliwości związane z modernizacją peronów (bo rozumiemy, że dzieje się to dla nas), lub zaniki napięcia, gdy temperatury przekraczają 30*C - siła wyższa.
    Dla nas liczy się punktualność (a ta w miarę działa, opóźnienia +/- 5 minut to nie są opóźnienia), oraz minimum komfortu jazdy. co rozumiem jako minimum komfortu? To, co bardzo kuleje - nadal nie rozumiem, dlaczego nie zainstalowano klimatyzacji w EZTach? Przechodzi moje pojęcie, jak tyle lat tkwi we władzach takie zobojętnienie. Naprawdę, nie możecie się dogadać, olejcie te nowe EZT, ale to jasnej cho**ry zróbcie klime we wszystkich starych eztach! Wasza ignorancja w tym temacie jest niezrozumiała.
    Z innych tematów "komfortu" - słuchanie muzyki bez słuchawek, rozmowy przez telefon na głośniku - szanowni włodarze pomyślcie, jak to naprawić, jakieś strefy ciszy czy coś podobnego. Dochodzi to bardzo nieprzyjemnych rozmów pomiędzy pasażerami, a parę razy kończyło się to "szarpnięciami". Muzyka? OK, ale na słuchawkach.
    No i towarzysze alkoholicy/bezdomni, którzy urozmaicają aromat tym, co zbierają w portkach od miesięcy... Śmierdzi tak, że nawet muchy za nimi nie latają...

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane