• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM walczy o 150 mln na nowe pociągi

Michał Brancewicz
26 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.  Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.

Do końca maja Szybka Kolej Miejska złoży wniosek o dofinansowanie zakupu 10 nowych pociągów. Dotacja dla wartej ponad 300 mln zł inwestycji może wynieść maksymalnie połowę kosztów, więc pozostałe środki spółka będzie musiała pożyczyć.



Kto powinien być głównym właścicielem SKM?

Szybka Kolej Miejska przygotowuje wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu 10 pociągów z konkursu w ramach działania 5.1 Rozwój kolejowej sieci TEN-T. Czasu jest niewiele, bo nabór kończy się 31 maja.

- Chcielibyśmy kupić 10 pojazdów przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego. Ich szacunkowy koszt to ok. 300 mln zł, a dofinansowanie unijne, na ten moment, może wynieść nie więcej niż 50 proc. kosztów, dlatego drugą połowę musimy pozyskać sami - mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
Pomocna w zaciągnięciu kredytu byłaby wieloletnia umowa przewozowa (na 10-15 lat) zawarta z Urzędem Marszałkowskim. Ten jednak nie chce się w nią wikłać, póki nie stanie się większościowym udziałowcem SKM.

- Ja jestem zwolennikiem takiej umowy, ale dopiero w momencie, gdy będziemy w posiadaniu większości udziałów - powtarza jak mantrę Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Dzisiaj blisko 70 proc. ma PKP i Skarb Państwa, którzy zachowują się tak, jakby nie zależało im na rozwoju SKM. Chociaż my przedstawiamy im różne modele i sposoby usamorządowienia spółki, to nie otrzymujemy od nich żadnej odpowiedzi. A ja nie podpiszę umowy na 15 lat obciążającej budżet województwa na kilkaset milionów, mając tak naprawdę zerowy wpływ na przewoźnika.
Obecnie jest tak, że Urząd Marszałkowski ogłasza co roku przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach SKM i PKM. Zamówienie zgarnia Szybka Kolej Miejska, bo nikt inny nie staje w szranki. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy i potem procedura się powtarza. Istnieje też możliwość przedłużenia jej w tzw. trybie powierzeniowym np. o rok, dwa lub więcej, bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu. To jednak wciąż za mało.

- Żaden bank nie da finansowania na tak krótki termin obowiązywania umowy - nie ma złudzeń Lignowski. - Jednak trochę to jeszcze potrwa, zanim konkurs unijny zostanie rozstrzygnięty, a środki przyznane. Nie przesądzałbym, że w tym czasie nie uda się wypracować porozumienia i podpisać długoterminowej umowy.
Jeśli tak by się stało, to nowy tabor mógłby pojawić się w Trójmieście ok. 2020 roku.

Miejsca

Opinie (166) 4 zablokowane

  • Ale wy macie problemy... Przejedzcie się Polregio do Tczewa, Malborka, Smetowa, Elbląga.

    Później dopiero narzekajcie na Skm.

    • 1 0

  • jeden (1)

    Jak się uda choć jeden nowy pociąg kupić, to będzie duży sukces. Ja uważam, że nic nie wyjdzie z tego i w Pomorskim nie będzie nowych składów SKM czy też Przewozów Regionalnych. Jak do chwili obecnej nie kupili, to już nie kupią nigdy.

    • 4 0

    • Szybciej kupi Skm niż UM dla Polregio.

      • 0 0

  • (1)

    Niech walczy. Trójmiejska SKM-ka to najgorszy stan pociągów w Polsce.

    • 10 0

    • Polregio w Gdyni bije ich na głowę.

      • 0 0

  • Niech walczą o dofinansowanie (2)

    Najstarsze czynne składy SKM pochodzą bodajże z 1969 roku. Nie twierdzę, że nie spełniają swojej funkcji ale przez 48 lat sporo się zmieniło i chyba już czas żeby te zasłużone składy przeszły na emeryturę.

    • 8 0

    • (1)

      A regionalne maja że 100 lat

      • 1 0

      • Te są UM skoro im zlecił przewozy.. Więc nikomu nie zależy aby było normalnie.

        • 0 0

  • Dłuższe SKM (2)

    Niech kupią tylko aby były długie i przestronne bo tłok w godzinach szczytu jest mocno nasilony i zero komfortu. Wówczas wiecej ludzi mniejsze korki większe zadowolenie

    • 11 2

    • (1)

      Potrzebny byłby zakup 50 jednostek zaprojektowanych wprost dla SKM.

      Niestety ale kupią składy regionalne zamiast aglomeracyjnych

      • 4 0

      • Trochę kupią tu trochę tam.. Pozniej będzie tabor kilku producentów. Co podniesie koszta eksploatacji. Więc podniesie się ceny biletów.

        Urząd Marszałkowski powinien w końcu zająć się przewozi na Pomorzu. Może warto odkupić skmke i ja dofinansowac następnie połączyć z odkupionym oddzialem Polregio?

        Bez wizji na przyszłość będzie tylko gorzej.

        • 0 0

  • Brakuje informacji (3)

    ile obecnie SKM posiada taboru. Te 10 nowych to jaki procent całego taboru?

    • 15 0

    • (1)

      Mam nadzieję że dofainsnowania nie będzie skoro unia dała na remont starych jednostek...

      Po co remontowalismy za setki milionów żeby teraz to zlomowac?

      • 1 1

      • Gdzie tu logika? Zamiast kupić nowe jednostki remontuje się za grube miliony stary złom.
        A teraz co? Złomujemy nowo wyremontowane jednostki bo wizja się zmieniła?

        • 1 0

    • 24,456%

      • 3 0

  • Pomorskie ma najstarszy tabor w całej Polsce (4)

    czas na zmiany
    lub na zmianę Marszałka
    wybory coraz bliżej

    • 23 6

    • (1)

      Potrzebna jest zmiana pokoleniowa w UM. Młodzi prężni...zamiast komunistycznych 50-70 latków.

      • 1 1

      • Na wysoko rozwinięty niedaizm pomagają tylko zwolnienia. Wówczas przychodzi młody i robi to bo nie wie że tego się nie da zrobić.

        • 0 0

    • (1)

      Nie prawda Żuławska Kolej Dojazdowa ma starszy :-)))

      • 3 0

      • Dowcipnis xd a nie prawda.
        Bo niektóre składy Polregio są starsze :p bo nie modernizowane.

        • 0 0

  • super informacja (3)

    Bardzo dobrze! Zwiększenie taboru jest potrzebne, szczególnie rano i w godzinach popołudniowych SKMki są przepełnione! Wzrosły ceny biletów, więc pieniądze powinny się znaleźć!

    • 9 3

    • (1)

      :) tabor regionalny na 160km/h na trasach do 80km/h...

      Juz lepiej oddać te składy dla regionu czyli przewozów Regionalnych przynajmniej przestaną się z Pomorza śmiać..

      • 0 0

      • UM mówi... To nie nasza spółka :) :) więc nic nie kupuje.

        Ciekawe kiedy to rąbnie.

        • 0 0

    • W świętego Mikołaja też wierzysz?

      • 0 0

  • ludzie mamy 2017 r. a po torach jeżdżą rudery (8)

    • 77 4

    • (1)

      Nikt i nic nie obroni urzędu Marszałkowskiego w tym województwie.

      Zamiast jednej spółki kolejowej mamy: Polregio, Skm, Pkm nie mówiąc już o spoleczkach wirtualnych.

      Do Tczewa to antyki jeżdżą. Skm to luksus w porównaniu do tego co tam jeździ.

      • 6 0

      • Urząd Marszałkowski robi przetargi na rok to co się dziwisz?
        Jaka spółka podejmie się zakupu nowych jednostek jeśli przetarg jest na rok?

        Ale w Polregio coraz więcej antycznych jednostek zbliża się do wymaganych przeglądów generalnych.. Więc zapewne odezwą się do UM o pieniądze. Będzie się działo.

        • 0 0

    • nie jest tak źle

      wyremontowane AKMy są całkiem spoko. Drzwi i okna działają bez problemów, czego nie można powiedzieć o remontowanych na własną rękę przez skm.
      Tabor kolejowy odpowiednio zadbany może jeździć spokojnie 50 lat i więcej; bo nowy jest na tyle drogi że opłaca się modernizować nawet za cenę 1/4 wartości nowego. Tutaj zakup 10 składów, które będą połączone w 5 pociągów po 2 to inwestycja z pomocą unii i kredytowaniem, a co to jest 5 pociągów? Nowe kupić jak najbardziej, i wtedy odstawić te w najgorszym stanie, albo zmodernizować.

      • 2 0

    • na zachodzie pociagi na poduszkach magnetycznych a unas nadal stary złom z epoki PRLu! (4)

      Zacofanie technologiczne Gdańska i trójmiasta straszne ,jesteśmy 50lat za zachodem!!

      • 21 4

      • widać, że na "zachodzie" nie byłeś i powielasz mity (2)

        • 4 5

        • dla takiego jak ty słoika z prowincji to wyjazd na zachód to cos niedostepnego:)

          Wyjechał do Gdańska i myśli ze wielki świat zobaczył.My byliśmy na zachodzie jak ciebie jeszcze na świecie nie było.Polska to zacofany kraj jesteśmy 100lat za murzynami!

          • 4 0

        • Byl!

          W Kartuzach

          • 3 2

      • a na wschodzie wagony dla bydła!

        jak sam zauwazyłeś/łaś jesteśmy pomiędzy zachodem a wschodem i tak już będzie zawsze

        ciesz się tym co masz!
        ile razy jeździłaś skm w ostatnim roku ?

        • 1 6

  • Podnieść ceny biletów (5)

    No przecież każda podwyżka biletów idzie na nowe składy...tak mówili :)

    • 89 2

    • (3)

      Niestety ale jesteśmy coraz bogatsi i ceny powinny być podniesione.

      • 0 13

      • Zgaduje że SKM nie jeździsz (1)

        • 9 0

        • Jeżdżę Polregio - a tego nikt nie przebije.

          Polregio to przewoźnik Państwowy który wygrywa przetarg UM. Czyli za wszystko odpowiada Urząd Marszałkowski.

          Tam to dopiero jest tragedia. Serio nie narzekaj na skm bo jak się przewoźnik zmieni to będziesz plakal/płakała.

          • 0 0

      • Coraz bogatsi, a jak wprowadzają płatne parkingi dla samochodów to jest lament i płacz.

        • 7 0

    • Podnieść to powinieneś swój mózg, który wypadł z głowy.

      • 2 20

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane