• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM walczy o 150 mln na nowe pociągi

Michał Brancewicz
26 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.  Pociąg Impuls, czyli najnowszy zakup SKM, kursuje po Trójmieście już ponad rok. Spółka chciałaby do 2020 roku kupić kolejnych 10 nowoczesnych składów.

Do końca maja Szybka Kolej Miejska złoży wniosek o dofinansowanie zakupu 10 nowych pociągów. Dotacja dla wartej ponad 300 mln zł inwestycji może wynieść maksymalnie połowę kosztów, więc pozostałe środki spółka będzie musiała pożyczyć.



Kto powinien być głównym właścicielem SKM?

Szybka Kolej Miejska przygotowuje wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu 10 pociągów z konkursu w ramach działania 5.1 Rozwój kolejowej sieci TEN-T. Czasu jest niewiele, bo nabór kończy się 31 maja.

- Chcielibyśmy kupić 10 pojazdów przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego. Ich szacunkowy koszt to ok. 300 mln zł, a dofinansowanie unijne, na ten moment, może wynieść nie więcej niż 50 proc. kosztów, dlatego drugą połowę musimy pozyskać sami - mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
Pomocna w zaciągnięciu kredytu byłaby wieloletnia umowa przewozowa (na 10-15 lat) zawarta z Urzędem Marszałkowskim. Ten jednak nie chce się w nią wikłać, póki nie stanie się większościowym udziałowcem SKM.

- Ja jestem zwolennikiem takiej umowy, ale dopiero w momencie, gdy będziemy w posiadaniu większości udziałów - powtarza jak mantrę Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Dzisiaj blisko 70 proc. ma PKP i Skarb Państwa, którzy zachowują się tak, jakby nie zależało im na rozwoju SKM. Chociaż my przedstawiamy im różne modele i sposoby usamorządowienia spółki, to nie otrzymujemy od nich żadnej odpowiedzi. A ja nie podpiszę umowy na 15 lat obciążającej budżet województwa na kilkaset milionów, mając tak naprawdę zerowy wpływ na przewoźnika.
Obecnie jest tak, że Urząd Marszałkowski ogłasza co roku przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach SKM i PKM. Zamówienie zgarnia Szybka Kolej Miejska, bo nikt inny nie staje w szranki. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy i potem procedura się powtarza. Istnieje też możliwość przedłużenia jej w tzw. trybie powierzeniowym np. o rok, dwa lub więcej, bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu. To jednak wciąż za mało.

- Żaden bank nie da finansowania na tak krótki termin obowiązywania umowy - nie ma złudzeń Lignowski. - Jednak trochę to jeszcze potrwa, zanim konkurs unijny zostanie rozstrzygnięty, a środki przyznane. Nie przesądzałbym, że w tym czasie nie uda się wypracować porozumienia i podpisać długoterminowej umowy.
Jeśli tak by się stało, to nowy tabor mógłby pojawić się w Trójmieście ok. 2020 roku.

Miejsca

Opinie (166) 4 zablokowane

  • Miejsca na rowery (1)

    A ile jest w tych pociągach miejsca na rowery? Jeżeli jest ich mniej niż w starych to ta inwestycja jest to pozbawiona sensu

    • 0 1

    • Jak jesteś taki rowerzysta to na tym rowerku jeździj a nie przechowuj go w SKM

      Tyle ścieżek rowerowych jest w trójmieście a rowerzyści nie dość że jeżdżą skm to potem to na ścieżce rowerowej na chodnik, a z chodnika na ulice, żadne zasady ruchu drogowego nie obowiązują. Może wreszcie policja cwaniaczkami się zajmie i mandaty będą takie, że albo nauczą się jeździć porządnie, albo sprzedają te swoje śmieszne rowerki i wreszcie zaczną per pedes bez tej farsy z potrącaniem pieszych i łamaniem przepisów.

      • 0 0

  • JEST CORAZ GORZEJ

    Na SKM jest coraz gorzej, od zimy kiedy zmienili rozkład jazdy jest tak tłoczno że nie da się wytrzymać to nie są warunki godne dla ludzi. Tabor brudny że aż strach dotknąć pociągi się notorycznie spóźniają gdzieś ok 5 minut a ceny poszły do góry o 6 zł. Ja się pytam dlaczego na pensję dla prezesów.

    • 0 0

  • Lepszy stary tabor

    Nowe pociągi, w stylu metro, są mało praktyczne i subiektywnie mi się nie podobają. Wolę stary ale jary tabor!

    • 0 0

  • Ukraińskie kolory (13)

    Dostaną, kupią i znowu pomalują na 'sino-żołte' kolory. Czy nie można by było wybrać bardziej estetycznych kolorów, jednolitych dla SKM i PKM (całej sieci pociągów aglomeracyjnych).
    P.S Nie mam nic do Ukrainy, Ukraińców, ani ich flagi narodowej, ale po prostu brzydzi mnie ta pstrokacizna w skm

    • 62 37

    • Żółto- niebieskie (6)

      SKM-ki były od zawsze. Żółte u góry niebieskie na dole. To tradycja i trzeba to uszanować . Ukraina nie ma z tym nic wspólnego.

      • 7 5

      • A mnie się podobają PKMki (1)

        Biało-czerwono-czarne

        • 1 0

        • Chyba srebrno-czerwono-czarne, lub ewentualnie szaro-czerwono-czarne

          • 0 0

      • (3)

        Chyba odwrotnie. Żółte na dole, niebieskie na górze. Ale w tej nowej, tak jak na zdjęciu powyżej, widać, że te kolory się mieszają i mamy żółto-niebieski miszmasz.

        • 1 1

        • Maowanie nowych SKMek wybierali sami czytelnicy trójmiasto.pl (1)

          • 2 1

          • Wszyskie w tyv

            • 0 0

        • He he, taka tradycja, że nie wiadomo co u góry, a co na dole

          • 2 0

    • No dobra, po prostu przyznaj, że jesteś fanatycznym kibicem Lechii

      I barwy odwiecznego rywala na SKM ci się nie podobają :)

      • 1 0

    • Ukraińskie kolory

      to przykre,wspolczuje. masz bardzo ograniczony odbior zeczywistosci.

      • 0 1

    • Polregio skm pkm itd itd itd może jeszcze ze dwadzieścia tych społeczek?

      • 3 0

    • wszyscy wiedzą, że wolałbyś nigeryjskie, ale niech cie boli

      • 3 9

    • lekarz by się przydał

      • 6 8

    • zwykły beton jesteś i tyle, po co to tłumaczyć czymś innym

      • 9 19

  • Czytaj: "SKM nie stać na wymianę własnego taboru. Firma-bankrut od wielu lat

    podtrzymuje działalność jedynie dzięki dofinansowaniu przez Skarb Państwa i Unię Europejską."

    • 2 0

  • Ceny biletów (1)

    Rozumiem że jesli nie uda sie kupić to ceny biletów będą takie jak przed podwyżka?:)))))

    • 1 0

    • Dokładnie!!!

      Pzdr

      • 1 0

  • Ja jeżdżę tylko samochodem

    • 0 0

  • (1)

    Kiedy nieudacznictwo "dobrej zmiany" zagrozi zwrotem przez Polskę funduszy na projekty kolejowe, rząd będzie skłonny do rozmów na temat skomunalizowanie SKM. PO też dało tu ciała, bo można to było załatwić kilka lat temu, ale miejmy nadzieję, że to co służy wyłącznie naszemu regionowi - będzie własnością jego mieszkańców a nie partyjnych nominatów z Warszawy. Amen.

    • 1 2

    • kiedy przestaniesz chwalić sie głupotą?

      • 0 0

  • Jakoś marszał za rządów PO takich POstulatów nie stawiał Nowakowi????

    Typowe dla PO kłamstwa. Chodzi tylko o władzę i stołki dla kolegów PO.

    • 3 1

  • (21)

    Jak wy wierzycie ze PiS odda kontrole nad czymkolwiek. Małymi kroczkami zagarnie wszystkie sfery życia publicznego

    • 108 54

    • Manipulacja marszałka gołym okiem widoczna.

      Zamawia co roku przewozy bo liczy iż zgłosi się Dojcze Bann i wyruga SKM. Najpierw wygrają ceną, potem podpiszą umowę na 30 lat z klauzulą o kryciu deficytu z biletów - a potem bilety w górę. Jeżeli podróżni zrezygnują to za puste przewozy zapłaci ów marszałek. Taka POlityka?

      • 0 0

    • leming idioto juz wyrobiłes normę jaka ci schetyna nakazał w postach głupoty (3)

      • 10 25

      • leming w przeciwieństwie do ciebie niepotrzebuje rydzyka Donalda czy kaczora ani kogo kolwiek (1)

        • 3 4

        • Potrzebuje TVN i Wyborczej. Gdyby te redakcje z dnia na dzień zniknęły, leming, jeśli by przeżył, straciłby całkowicie orientację we wszechświecie.

          • 0 4

      • pozdrów wyznawco Pisu Rydzyka i małego guru Kaczora

        he,he.

        • 14 9

    • stołki stołki (1)

      znajoma premier wsadzona do pekao do tej pory księgowa rozliczająca jednoosobowe działalności gosp.

      to rozumiem, że kierowca kaczora na prezesa skm

      • 3 0

      • Akurat szefostwo SKM nie zmieniło się po wyborach. Całe SKM to układający się z UMWP beton.

        • 0 1

    • kukułcze jajo

      A PO przez 8 lat oddała? Tak między nami, to dla samorządów byłby wrzód na d... i dlatego każdy niby chce, a tak naprawdę dziękuje PKP że utrzymuje ten beton. Gdyby PIS chciało dowalić lokalnym samorządom, to by powiedzieli - od jutra przejmujecie SKM. Wtedy wyszłyby na jaw "dobre intencje" Świlskiego i innych samorządów w pomorskiem.

      • 0 1

    • Lepszy był PO który wszystko sprzedawał i teraz nie mamy ani firm ani pieniędzy

      • 2 4

    • Mądry post. Niestety to prawda. PiS to wcielone zło.

      • 2 1

    • byłeś u doktora? (6)

      • 11 25

      • (3)

        Twojego piss-doktora ?

        • 15 8

        • gdzie przyjmuje podoktor?

          • 1 1

        • jak ukryłeś komórkę? w sienniku?

          • 1 0

        • Tylko weterynarz i zastrzyk z cyjanku

          • 2 0

      • A, ty ? (1)

        • 7 0

        • a ten przecinek dlatego żeby było ładniej?

          gąsko z prowincji?

          • 2 1

    • zajmij się swoimi problemami !!!!

      nic nie pisz

      • 0 0

    • PiS to ludzi biedoty.

      • 4 1

    • A kiedy kupi Urząd Marszałkowski składy regionalne? Cała Polska już kupiła a nasi za co pieniądze biorą?

      Za pierdzenie w stołek.

      • 4 0

    • strzeż się!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane