• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka bliżej peronów za dwa lata

Maciej Naskręt
4 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

O 7,5 cm zmniejszy się przestrzeń między kolejką SKM a skrajnią peronów. Obecnie nawet 20-centymetrowy odstęp wzbudza strach wśród pasażerów Szybkiej Kolei Miejskiej. Lada dzień ruszy przetarg na opracowanie dokumentacji dla przebudowy torowiska przy stacjach.



O sprawie pisaliśmy już kilka miesięcy temu, teraz jednak SKM Trójmiasto przygotowuje się do przetargu na opracowanie dokumentacji technicznej, która ma umożliwić dosunięcie torowiska do przystanków. Zlikwiduje to przynajmniej częściowo przestrzeń, jaka jest teraz między kolejką a peronem i wynosi miejscami nawet 20 centymetrów. Szybka Kolej Miejska boryka się z tym problemem od 1976 roku, czyli od czasu, kiedy wycofano z eksploatacji jednostki, które niegdyś służyły berlińskiej S-Bahn.

- Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał przeprowadzić inwentaryzację dotychczasowego układu torowego. Następnie przystąpi on do opracowania projektu dosunięcia osi torowiska o 7,5 cm do peronu - mówi Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży.

Aktualnie oś torowiska przebiega w odległości 1725 mm od skrajni peronu. Po planowej przez SKM korekcie przebiegu linii oś toru ma znajdować się w odległości 1650 mm. Pracami mają być objęte wszystkie stacje Szybkiej Kolei Miejskiej za wyjątkiem planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. Tam już odległość - 1650 mm - jest wpisana do projektu.

Prace przy zbliżaniu osi torowiska do peronu, które potrwają dwa lata, nie powinny być skomplikowane technicznie. Podczas robót spółka planuje jedynie wymienić podkłady, które na wysokości przystanków są drewniane i mocno zużyte. Docelowo mają one mieć konstrukcję żelbetową.

Wszystko wskazuje na to, że roboty nie wpłyną na ruch kolejek, bowiem prowadzone mają być w nocy.

Niestety, nie ma szans na razie na to, by przestrzeń, jaka jest między peronem a SKM, została zniwelowana do kilku centymetrów, jak było jeszcze w 1976 r. Powód? Wymaga to od SKM wymiany taboru. Na to jednak w SKM się na razie nie zanosi. Nawet zakres zamówionych ostatnio 21 modernizacji składów z serii EN57 nie uwzględnia poszerzenia podłogi i schodów, by ułatwiały wsiadanie do kolejki.

Prezentacja SKM dotycząca zmniejszenia przerw między peronami a kolejkami

Miejsca

Opinie (155) 2 zablokowane

  • A perony? (1)

    Zastanawiam się dlaczego nie można było położyć dłuższych płyt, poszerzając powierzchnię peronów i zmniejszając tę dziurę, kiedy to trwała modernizacja wielu peronów SKM, zamiast przesuwać torowiska i pchać się w dodatkową i kosztowną robotę. Być może się na tym nie znam, ale wydawałoby się to chyba najprostsze?

    • 6 0

    • to jest zbyt proste - nawet dziecko to może ogarnąć

      a z prostych rzeczy i oczywistych nie maja pieniędzy te sępy

      • 5 0

  • (1)

    po co zmieniać bieg toru nie lepiej zmodyfikować perony?! Znowu ktoś chce zrobić wałek na przetargu za duze pieniądze?

    • 6 0

    • ...wałek to już jest od dawna, bo renowacja peronów już trwa kilka lat: Sopot Wyścigi, teraz Żabianka i Oliwa, Wrzeszcz i inne przystanki. To wszystko było i jest przerabiane. Należałoby tylko wysunąć te duże płyty o te 20 cm a ich miejsce wypełnić brukiem.

      • 3 0

  • he, he

    a może wystarczy wymienić płyty na peronach tak aby odległość pomiędzy wagonem a peronem była mniejsza. Może to jest zbyt proste. Lepiej dosunąć tory do peronu. Myślenie nie boli.

    • 5 0

  • W ostatnim czasie wyremontowano ponad połowę peronów na trasie Gdańsk Gł - Gdynia Gł., dlaczego wtedy nikt o tym nie pomyślał? Jak tak dalej pójdzie to za kilka lat ogłoszą taki sam przetarg na odcinek kolei metropolitalnej w rok po jej otwarciu...

    • 3 0

  • wystarczy poszerzyć perony, szersze progi..

    dodać po parę cm na krawędzi,i ile ma to kosztować? nie trzeba przesuwać torów??wiadomość typu prima aprilis?

    • 4 0

  • Boję się podróżować SKM-ką z dzieckiem..

    Właśnie z powodu też dziury między peronem a kolejką na dobre zrezygnowałam z poruszania się po trójmieście skm-ką. Ze spacerówką nie da się samodzielnie wysiąść, a nawet gdy dziecko nie jeździ już w wózku, ma za krótkie nóżki,żeby ze stopnia kolejki przejść na peron. Pozostawiam to bez komentarza.

    • 6 0

  • co wyjdzie taniej?

    przesunąć torowisko o 7.5cm,czy przebudować stopień ,tak aby przed zatrzymaniem się pociągu na stacji wysunął się automatycznie w stronę krawędzi peronu?

    • 2 0

  • teraz nie da rady

    wpadli na pomysł i okleili skmki "Uwaga na odstęp"

    • 2 0

  • proponuję za dwa lata ustanowić święto narodowe,
    skm bliżej peronów hurra !!!!!!!!!!

    • 3 0

  • ten odstęp,śmiem twierdzić jest nieco większy niż 20cm - przecież tam się mieści człowiek, wiem bo próbowałam, pies mi wpadł pod skm, a taka chudzina to znowu nie jestem! w którym miejscu to mierzą? chyba pójdę jutro na skm z linijką. dla osoby na wózku, czy starszej osoby z problemami w poruszaniu się jest to odstep nie do pokonania.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane