• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka jak metro jeżdzi już po Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek. Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek.

W poniedziałek na trójmiejskie tory wyruszył kolejny zmodernizowany pociąg SKM. Zastosowano w nim nowatorski układ wnętrz, a także nowy system napędowy, pozwalający na szybsze rozpędzanie pociągu.



Wewnątrz pociągu EN71-045 usunięto ściany działowe oraz przedsionki. Jasne kolory, a także lampy umieszczone wzdłuż linii dachu, sprawiają że wnętrze jest świetnie oświetlone. Największe zmiany jednak przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń 2+2, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Siedzenia te nie są jednak składane. Po środku znajdują się specjalne poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż. Zastosowano także liczne uchwyty pod dachem.

Pozostała część pojazdu posiada doskonale znany układ siedzeń. Zainstalowano oczywiście zupełnie nowe siedziska. Niestety zamocowano je bardzo blisko okien i bezpośrednio nad specjalną listwą, przez co pasażerowie będą mieli mało miejsca na nogi.

Pewnym niedopatrzeniem jest także mała ilość uchwytów na kurtki - znajdują się one tylko pomiędzy niektórymi siedzeniami. Na plus można zaliczyć nowe półki, będące powrotem do sprawdzonych wzorców. Zamiast instalowanych jeszcze niedawno ciemnych płyt z dziurami, przez które ciężko sprawdzić czy znajduje się jakiś bagaż, są tradycyjne kratownice.

Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem oraz zwykłym uchwytem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera.

W pociągu pojawiła się nowa toaleta, działająca - tak jak w samolotach - w obiegu zamkniętym. Szerokie wejście pozwala na skorzystanie z niej także niepełnosprawnym.

Dla osoby niepełnosprawnej lub pasażerów z większym bagażem (np. rowerem) przewidziano oddzielne miejsca ze składanymi siedzeniami.

Problemem nadal pozostaje wejście do pociągu. Zmianie nie uległa odległość między peronem a pociągiem. Nie zainstalowano żadnych wysuwanych płyt dla niepełnosprawnych. Przy wsiadaniu i wysiadaniu musi on cały czas liczyć na pomoc dwóch silnych pasażerów. Pomyślano jednak o dodatkowych poręczach. Drzwi są otwierane za pomocą przycisku - rozwiązania znanego z tramwajów i autobusów. Podobnie, jak w drzwiach między wagonami, tutaj również zainstalowano specjalne czujniki.

Także maszynista doczekał się całkowitej przebudowy kabiny. Zwiększono jej rozmiar oraz zainstalowano całkowicie nową aparaturę sterującą. Kierujący pojazd ma bezpośredni pogląd na obraz z kamer w środku pociągu, a także zainstalowanych na bokach pojazdu i na czole.

Z zewnątrz pociąg zyskał nowe czoła - znane już z pozostałych modernizacji. Zainstalowano połówkowe pantografy (odbiorniki prądu). Zmodernizowane sprzęgi pozwalają na sterowanie łączenie pociągów bezpośrednio z kabiny maszynisty.

Jednak największe zmiany doczekał się system napędzenia. Zastosowano silniki asynchroniczne, które pozwalają na bardzo szybkie rozpędzenie jednostki. Najczęściej spotykany na torach SKM - pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund. Zmodernizowany EN71 taką samą prędkość osiąga już w 30 sekund! Ponadto nowy system napędu całkowicie wyeliminował uciążliwie szarpnięcia podczas rozpędzania jednostki.

Zastosowano także dodatkowe systemy hamowania, które zmniejszą zużycie obręczy i klocków hamulcowych. Przy hamowaniu zwracana jest także energia do sieci.

Za całość przebudowy odpowiedzialny był nowosądecki NEWAG. Ponadto do montażu poszczególnych części zaangażowano kilka krajowych firm. Koszt modernizacji jednego pociągu to ok. 7 mln zł, zaś zakup zupełnie nowej jednostki to wydatek trzykrotnie większy. SKM planuje zmodernizować do 2012 roku 20 pociągów z posiadanych 65. Kolejny zmodernizowany pociąg ma być gotowy za ok. 8 miesięcy. Niewykluczone, że oprócz usprawnień technicznych z tej jednostki, gruntownej przebudowie lub całkowitej wymianie zostanie poddane nadwozie pociągu, dzięki czemu zminimalizowane zostaną drgania w części pasażerskiej podczas podróży.

Opinie (401) 10 zablokowanych

  • (1)

    oby tylko nie montowali tam gadającego Pana, bo tego nie przeżyję...

    • 1 0

    • Pomyśl kiedyś o niewidomych albo o turystach, a nie tylko o sobie...

      • 1 0

  • Wieszaki na kurtki?? (4)

    Po co komu wieszaki na płaszcze i kurtki. To jest SKM a nie InterRegio albo Pośpieszny?? W metrze chyba w ogóle nie ma takich akcesoriów!! A SKM w Trójmieście pełni przecież transportu zbiorowego o parametrach metra (które niekoniecznie musi być pod ziemią)

    • 1 1

    • jak włączą ogrzewanie to można ugotować się we własnej skórze

      zrobili pociąg a'la metro a pewnie będzie jeździł na wioski. Po to półki na bagaż i wieszaki na futra i kufajki

      • 2 0

    • pozostały stare wieszaki bo firma za demontaz zarzadała 200tys zl (1)

      • 0 0

      • no to już wiadomo czemu malowanie kibla i zmiana deski frontowej kosztowała 7 mln

        • 0 0

    • wieszaki na płaszze to pół biedy. Ale po cholere gatetniki i te kosze na mokre parasole??

      • 0 0

  • bardzo pieknie

    ja juz byłem w tym nowym składzie podczas Trako. Wszystko pięknie to wygląda, tylko żeby rodacy to uszanowali.

    • 0 0

  • mentalność Polaków...

    To jest właśnie mentalność Polaków - co by się nie zrobiło to i tak znajdą się ci co narzekjają, kórym coś sie nie podoba. To smutne!! Ludzie!! Trochę więcej optymizmu i radości życia!!!.......i nauczcie się doceniać starania innych!!

    • 5 3

  • (2)

    siedzenia umieszczone w taki sposób powodują, że w sytuacji, gdy w pociągu jest sporo ludzie (a u nas to standard) siedzący ma następujący wybór: albo gapić się w ziemie albo w krocze lub dupsko stojącego pasażera. Jak dla mnie to średnio fajna perspektywa.

    • 5 1

    • (1)

      nie narzekaj
      w metrze londynskim jest tak samo i do tego mniej jeszcze miejsca...

      • 0 1

      • co tu jeszcze robisz?

        Żyjemy w 3mieście nie w Londynie. Naśladujmy to co dobre , nie to co durne.

        • 0 0

  • na kolejce powinny być flagi naszej arki na każdej ! (1)

    fajnie by sie wtedy jeździło.ale fajnie ze krzesła sa żółto niebieskie . arka mistz !!! lololo joł joł

    • 2 4

    • ale z ciebie matoł

      • 0 0

  • kibelki też powinny być żółto niebieskie ! (2)

    • 2 0

    • (1)

      kibelki sa akurat bialo zgnile

      • 0 0

      • zazwyczaj są one w kolorze g., po sam brzeg.

        • 0 0

  • super brawo PO (1)

    to zasługa władz PO na pomorzu

    • 1 0

    • ufam, że to sarkazm.

      PO... wiecznie głodni tego niedoszłego, obiecanego sukcesu. dzisiaj pies nie wlazł we własne "g" na trawniku... czyja to zasługa? tak, wszyscy razem! "POjechało" Was!

      • 0 0

  • Chore decyzje

    Koszt modernizacji jednego pociągu to ok. 7 mln zł,==ZA KUPĘ ZŁOMU I PO 1 ROKU TRZEBA REMONTOWAĆ!--SKM=DZIADY!

    • 2 0

  • Nie rozumiem dlaczego w nowych składach SKM są tapicerowane siedzenia (2)

    czy nie czas już zauważyć, że po roku użytkowania wyglądają koszmarnie. Nie oznacza to że miejsc siedzących ma w SKM nie być, jednak w przypadku środka transportu zbiorowego o tak olbrzymiej rotacji i różnorodności pasażerów zdecydowanie lepiej sprawdzają się twarde siedzenia.

    • 4 0

    • to czemu są w pociągach dalekobieżnych?

      • 0 0

    • pomogłoby gdyby je prać

      Są różne karchery i inne wynalazki do prania takiej tapicerki. Tak dezynfekuje, że po praniu możesz lizać. Może by Sanepid w końcu pobrał próbki i zbadał w laboratorium, jakim g można się zarazić podróżując SKM?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane