• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka jak metro jeżdzi już po Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek. Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek.

W poniedziałek na trójmiejskie tory wyruszył kolejny zmodernizowany pociąg SKM. Zastosowano w nim nowatorski układ wnętrz, a także nowy system napędowy, pozwalający na szybsze rozpędzanie pociągu.



Wewnątrz pociągu EN71-045 usunięto ściany działowe oraz przedsionki. Jasne kolory, a także lampy umieszczone wzdłuż linii dachu, sprawiają że wnętrze jest świetnie oświetlone. Największe zmiany jednak przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń 2+2, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Siedzenia te nie są jednak składane. Po środku znajdują się specjalne poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż. Zastosowano także liczne uchwyty pod dachem.

Pozostała część pojazdu posiada doskonale znany układ siedzeń. Zainstalowano oczywiście zupełnie nowe siedziska. Niestety zamocowano je bardzo blisko okien i bezpośrednio nad specjalną listwą, przez co pasażerowie będą mieli mało miejsca na nogi.

Pewnym niedopatrzeniem jest także mała ilość uchwytów na kurtki - znajdują się one tylko pomiędzy niektórymi siedzeniami. Na plus można zaliczyć nowe półki, będące powrotem do sprawdzonych wzorców. Zamiast instalowanych jeszcze niedawno ciemnych płyt z dziurami, przez które ciężko sprawdzić czy znajduje się jakiś bagaż, są tradycyjne kratownice.

Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem oraz zwykłym uchwytem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera.

W pociągu pojawiła się nowa toaleta, działająca - tak jak w samolotach - w obiegu zamkniętym. Szerokie wejście pozwala na skorzystanie z niej także niepełnosprawnym.

Dla osoby niepełnosprawnej lub pasażerów z większym bagażem (np. rowerem) przewidziano oddzielne miejsca ze składanymi siedzeniami.

Problemem nadal pozostaje wejście do pociągu. Zmianie nie uległa odległość między peronem a pociągiem. Nie zainstalowano żadnych wysuwanych płyt dla niepełnosprawnych. Przy wsiadaniu i wysiadaniu musi on cały czas liczyć na pomoc dwóch silnych pasażerów. Pomyślano jednak o dodatkowych poręczach. Drzwi są otwierane za pomocą przycisku - rozwiązania znanego z tramwajów i autobusów. Podobnie, jak w drzwiach między wagonami, tutaj również zainstalowano specjalne czujniki.

Także maszynista doczekał się całkowitej przebudowy kabiny. Zwiększono jej rozmiar oraz zainstalowano całkowicie nową aparaturę sterującą. Kierujący pojazd ma bezpośredni pogląd na obraz z kamer w środku pociągu, a także zainstalowanych na bokach pojazdu i na czole.

Z zewnątrz pociąg zyskał nowe czoła - znane już z pozostałych modernizacji. Zainstalowano połówkowe pantografy (odbiorniki prądu). Zmodernizowane sprzęgi pozwalają na sterowanie łączenie pociągów bezpośrednio z kabiny maszynisty.

Jednak największe zmiany doczekał się system napędzenia. Zastosowano silniki asynchroniczne, które pozwalają na bardzo szybkie rozpędzenie jednostki. Najczęściej spotykany na torach SKM - pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund. Zmodernizowany EN71 taką samą prędkość osiąga już w 30 sekund! Ponadto nowy system napędu całkowicie wyeliminował uciążliwie szarpnięcia podczas rozpędzania jednostki.

Zastosowano także dodatkowe systemy hamowania, które zmniejszą zużycie obręczy i klocków hamulcowych. Przy hamowaniu zwracana jest także energia do sieci.

Za całość przebudowy odpowiedzialny był nowosądecki NEWAG. Ponadto do montażu poszczególnych części zaangażowano kilka krajowych firm. Koszt modernizacji jednego pociągu to ok. 7 mln zł, zaś zakup zupełnie nowej jednostki to wydatek trzykrotnie większy. SKM planuje zmodernizować do 2012 roku 20 pociągów z posiadanych 65. Kolejny zmodernizowany pociąg ma być gotowy za ok. 8 miesięcy. Niewykluczone, że oprócz usprawnień technicznych z tej jednostki, gruntownej przebudowie lub całkowitej wymianie zostanie poddane nadwozie pociągu, dzięki czemu zminimalizowane zostaną drgania w części pasażerskiej podczas podróży.

Opinie (401) 10 zablokowanych

  • do japońskich kolei to i tak eksponat muzealny - tylko w Polsce umiemy robić zabytki techniki

    • 8 0

  • Luuudzieeeeeee!!

    Jake wejdziecie do tego cudu techniki, to Przywiązujcie się czym będziecie mogli, do wszelkich uchwytów, klamek etc. etc. Bo jak ta torpeda przyspieszy, to nie odkleją Was potem od ścianek.

    • 13 0

  • "Dla osoby niepełnosprawnej lub pasażerów z większym bagażem (np. rowerem) przewidziano oddzielne miejsca ze składanymi siedzeniami."
    A jak niepełnosprawna osoba np. na wózku przeskoczy pół metrową dziurę pomiędzy peronem a pokładem super skmki

    • 8 0

  • Trzeba pochewalić władze SKM Trójmiasto....

    Zmodernizowany pociąg jest super- oby tak dalej. Nie jechałem jeszcze, ale napewno się przejadę. Tylko żeby wandale nie poniszczyli.

    • 3 4

  • wybetonowac szlak i zakupic 60 autobusów

    Dlaczego nie rozwaza sie wybetonowania szlaku kolejowego gdansk - cisowa i puszczenie autobusow co 3min, zamiast czekac na stare kolejki za 7mln moznaby zakupic 7 nowych autobusow, dodam tylko ze autobus przewozi 100 osob w klimatyzowanym wnetrzu zamiast 250 w skladzie, dodatkowo jest niezaleznu od pekajacych torow i trakcji - kto czekal na kolejke 30min na mrozie wie o czym mowie, ciezke sklady en57 nie maja racji bytu na odcinkach 3min pomiedzy stacjami, nic sie nie zmieni

    • 5 13

  • zmodernizowany tramwaj konny z jedną linią przewozowa - prawdziwe metro - jak to Moskiewskie

    • 4 1

  • Koń by się uśmiał!!

    Te składy są takie nowoczesne jak : Duży Fiat 125p po tuningu:)))

    • 11 3

  • a gdzie na pulppicoe streujacego termos i kanapki

    • 6 0

  • nowe siedzenia :-((( (1)

    jeszcze do niedawna nowe mięciutkie siedzenia podobały mi się ...
    ale nie są to siedzenia na polskie realia ....

    usiadłem na takim siedzeniu niczego złego nie spodziewając się ... po chwili czuję, że siedzę na mokrym przesiąkniętym siedzeniu ....(czym lepiej nie będę pisał)

    w domu pranie spodni, kurtki, bielizna do śmieci ....

    od tej pory z obrzydzeniem siadam w kolejce SKM ...
    więc może jednak lepiej położyć nacisk na higienę i montować plastikowe siedzenia

    • 17 4

    • spójrzcie jeszcze na górną krawędź tych siedzeń - tam gdzie pasażerowie dotykają włosami - nie wygląda ta przyjemnie

      • 3 1

  • Troche cekolu i stare bedą jak nowe...

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane