• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka jak metro jeżdzi już po Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek. Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek.

W poniedziałek na trójmiejskie tory wyruszył kolejny zmodernizowany pociąg SKM. Zastosowano w nim nowatorski układ wnętrz, a także nowy system napędowy, pozwalający na szybsze rozpędzanie pociągu.



Wewnątrz pociągu EN71-045 usunięto ściany działowe oraz przedsionki. Jasne kolory, a także lampy umieszczone wzdłuż linii dachu, sprawiają że wnętrze jest świetnie oświetlone. Największe zmiany jednak przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń 2+2, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Siedzenia te nie są jednak składane. Po środku znajdują się specjalne poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż. Zastosowano także liczne uchwyty pod dachem.

Pozostała część pojazdu posiada doskonale znany układ siedzeń. Zainstalowano oczywiście zupełnie nowe siedziska. Niestety zamocowano je bardzo blisko okien i bezpośrednio nad specjalną listwą, przez co pasażerowie będą mieli mało miejsca na nogi.

Pewnym niedopatrzeniem jest także mała ilość uchwytów na kurtki - znajdują się one tylko pomiędzy niektórymi siedzeniami. Na plus można zaliczyć nowe półki, będące powrotem do sprawdzonych wzorców. Zamiast instalowanych jeszcze niedawno ciemnych płyt z dziurami, przez które ciężko sprawdzić czy znajduje się jakiś bagaż, są tradycyjne kratownice.

Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem oraz zwykłym uchwytem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera.

W pociągu pojawiła się nowa toaleta, działająca - tak jak w samolotach - w obiegu zamkniętym. Szerokie wejście pozwala na skorzystanie z niej także niepełnosprawnym.

Dla osoby niepełnosprawnej lub pasażerów z większym bagażem (np. rowerem) przewidziano oddzielne miejsca ze składanymi siedzeniami.

Problemem nadal pozostaje wejście do pociągu. Zmianie nie uległa odległość między peronem a pociągiem. Nie zainstalowano żadnych wysuwanych płyt dla niepełnosprawnych. Przy wsiadaniu i wysiadaniu musi on cały czas liczyć na pomoc dwóch silnych pasażerów. Pomyślano jednak o dodatkowych poręczach. Drzwi są otwierane za pomocą przycisku - rozwiązania znanego z tramwajów i autobusów. Podobnie, jak w drzwiach między wagonami, tutaj również zainstalowano specjalne czujniki.

Także maszynista doczekał się całkowitej przebudowy kabiny. Zwiększono jej rozmiar oraz zainstalowano całkowicie nową aparaturę sterującą. Kierujący pojazd ma bezpośredni pogląd na obraz z kamer w środku pociągu, a także zainstalowanych na bokach pojazdu i na czole.

Z zewnątrz pociąg zyskał nowe czoła - znane już z pozostałych modernizacji. Zainstalowano połówkowe pantografy (odbiorniki prądu). Zmodernizowane sprzęgi pozwalają na sterowanie łączenie pociągów bezpośrednio z kabiny maszynisty.

Jednak największe zmiany doczekał się system napędzenia. Zastosowano silniki asynchroniczne, które pozwalają na bardzo szybkie rozpędzenie jednostki. Najczęściej spotykany na torach SKM - pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund. Zmodernizowany EN71 taką samą prędkość osiąga już w 30 sekund! Ponadto nowy system napędu całkowicie wyeliminował uciążliwie szarpnięcia podczas rozpędzania jednostki.

Zastosowano także dodatkowe systemy hamowania, które zmniejszą zużycie obręczy i klocków hamulcowych. Przy hamowaniu zwracana jest także energia do sieci.

Za całość przebudowy odpowiedzialny był nowosądecki NEWAG. Ponadto do montażu poszczególnych części zaangażowano kilka krajowych firm. Koszt modernizacji jednego pociągu to ok. 7 mln zł, zaś zakup zupełnie nowej jednostki to wydatek trzykrotnie większy. SKM planuje zmodernizować do 2012 roku 20 pociągów z posiadanych 65. Kolejny zmodernizowany pociąg ma być gotowy za ok. 8 miesięcy. Niewykluczone, że oprócz usprawnień technicznych z tej jednostki, gruntownej przebudowie lub całkowitej wymianie zostanie poddane nadwozie pociągu, dzięki czemu zminimalizowane zostaną drgania w części pasażerskiej podczas podróży.

Opinie (401) 10 zablokowanych

  • chcesz schudnąć w 40 minut? (1)

    Chcesz schudnąć w 40 minut!? Wsiądź do nowego składu SKM na trasie Gdynia Gł- Gdańsk Gł.. Nasze udoskonalone i szczelne wagony bez otwieralnych okien oraz grzejniki odpalone na 100 stopni oraz brak siedzeń, sprawią że w 40 minut wylejesz siódme poty nie ruszając nawet palcem!
    Plecam, Żanetkaleta... :D

    • 3 3

    • polacy to oszczędny i rozumny naród

      • 0 1

  • urządzenie wnętrza wymyślone przez kogoś kto niegdy nie jechał w takim pociągu

    Jak wyżej , jesli zrobi się tłoczno to stojący będą siedzieć na kolanach siedzącym.
    Układ wypraktykowany przez lata nie był idealny ale dawał oparcie w ścisku. Teraz można wszystkich upchnąć jak sardynki. Zero komfotu, liczy się brutalna siła i ilość przewiezionych pasażerów. Młodzi dadzą radę, starzy niech nie jadą jeśli nie chcą być pozbawieni człowieczeństwa.
    Może w ogóle usunąć siedzenia? W historii takie wagony się sprawdziły jako maksymalnie tani i pakowny środek transportu.

    • 3 0

  • WC (1)

    po co piszą o tym WC teraz motorniczy będzie miał przerąbane ciągle będzie mu ktoś truł że WC i tak zamknięte jest

    • 1 1

    • Nie motorniczy,szoku,tylko maszynista

      MASZYNISTA

      • 0 0

  • (10)

    do metra to temu jeszcze duzooooooo brakuje...siedzenia wzdluz powinny byc w calym pociagu,wyswietlacze glosowe stacji(dla niewidomych)i po zdjeciach widac,ze siedzenia jak zwykle sa obite jakims materialem...nie wiem czy ktos chcialby siadac na takim krzesle po jakims pijaczku czy bezdomnym...automatycznie staja sie brudne...dlatego dobrym rozwiazaniem jest tak jak ze wloskiem metrze - siedzenia z (chyba z plastiku)łatwo je umyc i od razu widac czy est cos na nich..

    • 77 27

    • a mnie nie podobają się te siedzenia wzdłuż

      to jest dobre w cywilizowanych krajach, gdzie długość składu odpowiada liczbie pasażerów, a nie u nas, gdzie większość musi gnieździć się jak śledzie w puszce. nie bardzo wyobrażam sobie taki wagon z siedzeniami wzdłuż, a w środku pełno ludzi, którzy nie mają się czego przytrzymać. dla ułatwienia dodam, że nawet nie każdy dorosły dosięgnie ew. uchwytów na suficie.

      a kiedy siedzę, to też wolę być bokiem do stojących pasażerów, a nie przodem, mając na wysokości wzroku np. ich tyłek czy krocze :>

      • 4 1

    • no dobra a w Londynie też są siedzenia obite materiałem (2)

      wieć jedź tam i powiedź Elce, że to kicha jest i aby wymieniła na plastki bo we Włoszech są plastikowe

      • 11 6

      • w Berlinie są ceratowe, a tam nawet menele są czyści (1)

        te obicia materiałowe to siedlisko chorób i brudu, lepsze były te plastikowe

        • 12 4

        • dokładnie te czerwone plastikowe

          co były w tych starych nie odnowionych skm bądz w tramwajach są też, materiałowe to tragedia brud syf i plamy

          • 6 0

    • haha, wierzysz, że ktokolwiek by u nas mył siedzenia?

      • 4 2

    • najlepiej obić skórą z nietoperza, dobrze się myje.

      • 12 0

    • Włoskie metro..

      ...to nie jest dobry przykład - najgorsze jakim jechałam - jakość znacznie poniżej trójmiejskiej SKM! A metro hiszpańskie czy angielskie również ma obicia materiałowe w swoich składach - wypisz wymaluj jak nasza SKMka :)

      • 5 1

    • siedzenia z materialu to masakra (1)

      jak widze w tramwaju takie to boje sie siadac bo sa tak zasyfione ze mam odruch wymiotny. A co gorsza bylam swiadkiem jak babka usiadla na takim a okazalo sie mokre od moczu jakiegos pijaka:( od tamtej pory mam w glowie ten widok fuuuuu

      • 14 4

      • daj losie, zeby to tylko mocz byl...

        • 9 1

    • zapowiadanie głosowe już jest w kilku składach w tych odbudowanych w 2007 oraz we wcześniej zmodernizowanych EN57 1107 EN71 046 i 051

      • 6 0

  • ha ha dobre w usa to jest normalne kazdy szanuje ale w PL w kaju przejsciowym??? polacy musza czuc BAT!

    zero szacunku dla siebie a co dopiero dla innych!

    • 0 1

  • SZANUJMY TO !!!!! (2)

    BLAGAM WAS LUDZIE NIE NISZCZCIE !!

    NA KOLANACH WAS PROSZE .

    RODZICE WYJASNIJCIE DZIECIOM ZE CUDZE SZANUJE SIE BARDZIEJ NIZ WLASNE.

    • 13 1

    • nie stety marzenie ścietej głowy (1)

      równie dobrze mozesz błagac ludzi by wolniej jeździli bo wtedy bedzie bezpiecznie i ludzie przestana ginąć w wypadkach!!
      Albo błagać by pjani niewsiadali do auta!
      Polacy to bydło i tylko odpowiednia kara moze ich czego kolwiek nauczyć .!!Do momentu az beda wiedzieli ze są bezkarni tak długo bedą niszczyc !!

      • 0 0

      • wystarczy tylko pilnować składu jakoś spotów nikt nawet nie drasnął przez 2 lata może monitoring w środku odstrasza może lepiej pilnują?Zewnętrzne graffiti to zwykle dzieło słupskich idiotów którzy bazgrzą po pociągach nocujących w Słupsku.W Wejherowie jest szopa w której pociąg się chowa w Cisowej chyba jednak pilnują trochę

        • 0 0

  • kibelki też powinny być żółto niebieskie ! (2)

    • 2 0

    • (1)

      kibelki sa akurat bialo zgnile

      • 0 0

      • zazwyczaj są one w kolorze g., po sam brzeg.

        • 0 0

  • dobry monitoring bo gównażeria z farbkami i noża to w tydzień doprowadzi do poziomu reszty taboru (5)

    • 203 4

    • Monitoring monitoringiem - ale łapać gnojków (4)

      I olać "prawa człowieka" - na długiej ustawić dyby, zakuć na dobę - podwójny zysk: nauczą się nie niszczyć cudzej własności a turyści będą mieli co fotografować...

      • 29 2

      • Co? (2)

        Ciebie powinni tak zakuć baranie. Te 4 pozytywy dali pewnie podobni do Ciebie ludzie rozwiązujący wszystko agresją, ale jak się nie ma mózgu to inaczej się nie da.

        • 2 14

        • Ciekawe...

          ...co byś pisał/mówił jakby Twoją własność - przykładowo samochód - zniszczyli albo ukradli - pewnie byś ich jeszcze przeprosił za to, że musieli się męczyć. Weź Ty się chłopie zastanów - jaka agresja? Po prostu normalna reakcja na nienormalne zachowanie. Kiedyś w ogóle było lepiej, bo pospolitych złodziejaszków po prostu wieszano na Górze Szubieniczej i był święty spokój - przynajmniej nie musiałbym płacić podatków za tych gnoi, co w pierdlach się pasą na mój koszt, gdyby to wszystko powróciło do normy. Ale nie - w naszym społeczeństwie przymyka się oko na kradzież - przecież zawsze znajdą się głosy typu "on miał trudne dzieciństwo" albo inne podobne bzdury, a nikt otwarcie sprawy nie nazwie po imieniu.

          • 7 0

        • Na agresje odpowiadać musimy tylko agresją.

          Powinno być na jednego więżnia 3m/3 , a cele wysokie na 10metrów,bez radia TV i gazet .Wyroki powinny być 5x większe i nie jest ważne czy w celi będzie 1 czy 50 więżniów,ale każdy się najpierw zastanowi czy to warto .

          • 6 4

      • po co się szczypać? Od razu należy wybudować polskie obozy koncentracyjne.

        • 5 13

  • żółto niebieskie .. pozdro

    • 0 1

  • a gdzie sa stojaki na rowery? (2)

    pytam sie gdzie?

    • 11 5

    • u ciebie w piwnicy? (1)

      • 2 0

      • trzymasz rowery w piwnicy?

        a potem bedziesz płakał ze ci je ukradli!!! Brawo!!! A gdzie są miejsca na wuzek z dzieckiem tez niewidać a gdzie miejsce na wuzek dla niepełno sprawnych!!

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane