• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka jak metro jeżdzi już po Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek. Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek.

W poniedziałek na trójmiejskie tory wyruszył kolejny zmodernizowany pociąg SKM. Zastosowano w nim nowatorski układ wnętrz, a także nowy system napędowy, pozwalający na szybsze rozpędzanie pociągu.



Wewnątrz pociągu EN71-045 usunięto ściany działowe oraz przedsionki. Jasne kolory, a także lampy umieszczone wzdłuż linii dachu, sprawiają że wnętrze jest świetnie oświetlone. Największe zmiany jednak przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń 2+2, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Siedzenia te nie są jednak składane. Po środku znajdują się specjalne poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż. Zastosowano także liczne uchwyty pod dachem.

Pozostała część pojazdu posiada doskonale znany układ siedzeń. Zainstalowano oczywiście zupełnie nowe siedziska. Niestety zamocowano je bardzo blisko okien i bezpośrednio nad specjalną listwą, przez co pasażerowie będą mieli mało miejsca na nogi.

Pewnym niedopatrzeniem jest także mała ilość uchwytów na kurtki - znajdują się one tylko pomiędzy niektórymi siedzeniami. Na plus można zaliczyć nowe półki, będące powrotem do sprawdzonych wzorców. Zamiast instalowanych jeszcze niedawno ciemnych płyt z dziurami, przez które ciężko sprawdzić czy znajduje się jakiś bagaż, są tradycyjne kratownice.

Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem oraz zwykłym uchwytem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera.

W pociągu pojawiła się nowa toaleta, działająca - tak jak w samolotach - w obiegu zamkniętym. Szerokie wejście pozwala na skorzystanie z niej także niepełnosprawnym.

Dla osoby niepełnosprawnej lub pasażerów z większym bagażem (np. rowerem) przewidziano oddzielne miejsca ze składanymi siedzeniami.

Problemem nadal pozostaje wejście do pociągu. Zmianie nie uległa odległość między peronem a pociągiem. Nie zainstalowano żadnych wysuwanych płyt dla niepełnosprawnych. Przy wsiadaniu i wysiadaniu musi on cały czas liczyć na pomoc dwóch silnych pasażerów. Pomyślano jednak o dodatkowych poręczach. Drzwi są otwierane za pomocą przycisku - rozwiązania znanego z tramwajów i autobusów. Podobnie, jak w drzwiach między wagonami, tutaj również zainstalowano specjalne czujniki.

Także maszynista doczekał się całkowitej przebudowy kabiny. Zwiększono jej rozmiar oraz zainstalowano całkowicie nową aparaturę sterującą. Kierujący pojazd ma bezpośredni pogląd na obraz z kamer w środku pociągu, a także zainstalowanych na bokach pojazdu i na czole.

Z zewnątrz pociąg zyskał nowe czoła - znane już z pozostałych modernizacji. Zainstalowano połówkowe pantografy (odbiorniki prądu). Zmodernizowane sprzęgi pozwalają na sterowanie łączenie pociągów bezpośrednio z kabiny maszynisty.

Jednak największe zmiany doczekał się system napędzenia. Zastosowano silniki asynchroniczne, które pozwalają na bardzo szybkie rozpędzenie jednostki. Najczęściej spotykany na torach SKM - pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund. Zmodernizowany EN71 taką samą prędkość osiąga już w 30 sekund! Ponadto nowy system napędu całkowicie wyeliminował uciążliwie szarpnięcia podczas rozpędzania jednostki.

Zastosowano także dodatkowe systemy hamowania, które zmniejszą zużycie obręczy i klocków hamulcowych. Przy hamowaniu zwracana jest także energia do sieci.

Za całość przebudowy odpowiedzialny był nowosądecki NEWAG. Ponadto do montażu poszczególnych części zaangażowano kilka krajowych firm. Koszt modernizacji jednego pociągu to ok. 7 mln zł, zaś zakup zupełnie nowej jednostki to wydatek trzykrotnie większy. SKM planuje zmodernizować do 2012 roku 20 pociągów z posiadanych 65. Kolejny zmodernizowany pociąg ma być gotowy za ok. 8 miesięcy. Niewykluczone, że oprócz usprawnień technicznych z tej jednostki, gruntownej przebudowie lub całkowitej wymianie zostanie poddane nadwozie pociągu, dzięki czemu zminimalizowane zostaną drgania w części pasażerskiej podczas podróży.

Opinie (401) 10 zablokowanych

  • To teraz czas na zmiany w rozkładzie jazdy (5)

    Skoro rozpędzają się dużo szybciej i osiągają większe prędkości, to jedynym hamulcowym będzie teraz rozkład jazdy, który i tak wyrówna wszystko do prędkości najwolniejszych składów. Proponuję zatem modyfikację rozkładów choćby dla tych szybszych składów, żeby nie marnować ich potencjału.

    • 6 2

    • o odleglosciach miedzy peronami zapomniales (4)

      co ma do tego rozklad jazdy, nawet jakby jezdzily co 3 minuty to i tak pociagi musza wyhamowac z uwagi na krotkie odleglosci miedzy peronami (np gdansk)
      wiec i tak pociagi sie nie beda rozpedzac do 100,bo od razu sklad musialby hamowac, a to sie wiaze ze strata energii.
      proste jak przewod trakcyjny...

      • 1 0

      • Bardzo mądre ale (2)

        czy twierdzisz, że nowy skład nie jest w stanie obsłużyć trasy szybciej niż stary?
        Oczywiście jest, a jedynym problemem dlaczego nie zmieniamy rozkładu jest fakt, że jest tylko 1 taki nowy skład, więc i tak poprzedzającego go nie przeskoczy.

        • 1 0

        • (1)

          chodzi głównie o kasę pociąg przy maksymalnym wykorzystaniu jego mocy bierze z sieci ogromne ilości energii, składów które potrafią jeździć szybciej niż rozkład jest sporo tylko ich mozliwości nie są wykorzystywane.Np w 2008 roku wyremontowano rozjazdy za stacją Grabówek i można tam jechać 60 zamiast 30 czy 20 jak to było kiedyś ale czas między Grabówkiem a Stocznią pozostał bez zmian czas między Stocznią a Gdynią Gł nadal jest ten sam pomimo że pociągi znowu mogą tam jechać szybciej niż parę lat temu ok 60 a nie 30.4 minuty między Kamiennym Potokiem a Sopotem to też za dużo jeśli się dynamicznie rozpędza.

          • 3 0

          • Przy rozruchu falownikowym straty nie sa już takie jak przy oporowym

            • 1 0

      • jeżeli szybciej osiągnie rozkładową prędkość na tej linii to można skrócić czas przejazdu na trasie do Wejherowa o jakieś dobre 10 minut.To jest naprawdę możliwe.Najlepsze przyspieszenie ma ta krótka seria EW58 która już na wyjściu z peronu potrafi jechać 60 na godzinę.Fakt że bierze wtedy tyle prądu co lokomotywa do pociągów towarowych i że nieźle szarpie pasażerami sprawia że maszyniści nie korzystają z tych możliwości ale są takowe.

        • 1 0

  • Koń by się uśmiał!!

    Te składy są takie nowoczesne jak : Duży Fiat 125p po tuningu:)))

    • 11 3

  • zmodernizowany tramwaj konny z jedną linią przewozowa - prawdziwe metro - jak to Moskiewskie

    • 4 1

  • wybetonowac szlak i zakupic 60 autobusów

    Dlaczego nie rozwaza sie wybetonowania szlaku kolejowego gdansk - cisowa i puszczenie autobusow co 3min, zamiast czekac na stare kolejki za 7mln moznaby zakupic 7 nowych autobusow, dodam tylko ze autobus przewozi 100 osob w klimatyzowanym wnetrzu zamiast 250 w skladzie, dodatkowo jest niezaleznu od pekajacych torow i trakcji - kto czekal na kolejke 30min na mrozie wie o czym mowie, ciezke sklady en57 nie maja racji bytu na odcinkach 3min pomiedzy stacjami, nic sie nie zmieni

    • 5 13

  • 100km/h ?? (4)

    pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund. Zmodernizowany EN71 taką samą prędkość osiąga już w 30 sekund!

    widzialby kto skm jadaca taka predkoscia...
    po takich torach to max 60.
    i czym tu sie chwalic?

    • 7 4

    • Przyspieszeniem

      Mądrej głowie dość dwie słowie.

      • 1 0

    • (1)

      W Rumi jest koniec linii 250 należącej do SKMki gdzie jest prędkość 70 wjeżdżając na linię PLK jadą 100 między Rumią Redą a Wejherowem.Poza tym tam są dalekie dystanse między stacjami.Między samą Rumią a Redą jest chyba z 5 km.Do tego dochodzą Sprintery jadące torami dalekobieżnymi przez Trójmiasto gdzie jest 100.

      • 2 0

      • Miedzy Rumia a Reda ponad 100 km/h

        To prawda, ze miedzy Rumia a Reda Skm-ka rozpędza się do predkosci ponad 100 km/h. Sam kiedyś widziałem na tej tablicy sweitlnej (która jest nad drzwiami w przedziale) jak osiagnela predkosc 104 km/h :)

        • 1 0

    • KURKA wodna !!! - czytać ze zrozumieniem ! : jest napisane wyrażnie : MOŻE ROZPĘDZIĆ ! - a nie "rozpędza się"....

      testy to nie to samo co eksploatacja... internetowi mądrale - w pupe jeża !

      • 2 0

  • Trzeba pochewalić władze SKM Trójmiasto....

    Zmodernizowany pociąg jest super- oby tak dalej. Nie jechałem jeszcze, ale napewno się przejadę. Tylko żeby wandale nie poniszczyli.

    • 3 4

  • (2)

    aleś ty naiwny - i tak wandale zniszczą drogi janku

    • 4 2

    • to nie modernizujmy - to proponujesz?

      • 1 0

    • spotów z 2007 nie zniszczyli przez 2 lata więc bądźmy dobrej myśli.

      • 2 0

  • (1)

    Gnojki pomażą farbami, a szyby porysują gwoździami, tak jak w większości składów i autobusów.

    • 8 0

    • A jak ktoś przy tobie niszczy to reagujesz?

      • 2 0

  • "Dla osoby niepełnosprawnej lub pasażerów z większym bagażem (np. rowerem) przewidziano oddzielne miejsca ze składanymi siedzeniami."
    A jak niepełnosprawna osoba np. na wózku przeskoczy pół metrową dziurę pomiędzy peronem a pokładem super skmki

    • 8 0

  • Fajna toaleta..szkoda ze i tak nie bedzie mozna korzystac.... (3)

    Fajna toaleta..szkoda ze i tak nie będzie mozna korzystać....jak to bylo na słynnych tabliczkach ( korzystanie z toalety na trasie Gdańsk-Wejherowo - Surowo wzbronione )

    • 10 1

    • Toaleta powinna zniknąć (2)

      To jest kolej miejska.

      • 2 1

      • (1)

        A co mam zrobić jak będę chciał się wys***???

        • 0 0

        • Tabliczki te były dlatego, że w starych SKMkach toalety były w otwartym obiegu - wszystko z kibelka leciało na tory. Dlatego był zakaz korzystania z nich w mieście. Toalety w nowej SKMce są w zamkniętym obiegu, wiec tabliczki takie nie powinny się pojawić.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane