• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM ogłasza przetarg na modernizację składów. Tym razem się uda?

Piotr Weltrowski
17 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji. Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji.

Rozpoczyna się kolejne podejście SKM do modernizacji części swojego taboru. Poprzednie było nieudane, bo wykonawca - firma Tabor Szynowy Opole - w trakcie prac złożyła wniosek o upadłość i nie dokończyła inwestycji.



Czy przepisy dotyczące zamówień publicznych utrudniają realizacje inwestycji?

Rozpisany właśnie przetarg potrwać ma do 22 lipca. Jeżeli znajdzie się wykonawca i podpisana zostanie z nim umowa, to będzie on miał 13 miesięcy na remont składów. To ważne, bo inwestycja jest realizowana przy udziale środków unijnych, które należy wydać w okresie rozliczeniowym, czyli do końca 2014 roku.

- Przedmiotem zamówienia jest wykonanie modernizacji 15 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57 z możliwością zwiększenia ilości modernizowanych składów do 21 sztuk - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Poprzedni przetarg dotyczył 21, a nie 15 składów. Skąd ta rozbieżność? Odpowiedź jest prosta: remont sześciu składów został już wcześniej rozpoczęty przez Tabor Szynowy Opole (jeden ze składów jest już prawie całkowicie wyremontowany) i SKM wciąż liczy na to, że firma dokończy ich modernizację. Jeżeli nie uda się do tego doprowadzić, wówczas zajmie się nimi nowy wykonawca.

W marcu, kiedy zapadła decyzja o tym, że konieczny będzie kolejny przetarg, przedstawiciele SKM zapowiadali, iż tym razem będą chcieli się zabezpieczyć przed sytuacją, w której wykonawca przerywa prace w związku ze swoimi problemami finansowymi.

I faktycznie, w specyfikacji nowego przetargu znalazły się podpunkty dotyczące sytuacji finansowej oferentów: żeby przystąpić do przetargu, trzeba mieć określoną płynność finansową w ostatnich latach i albo nie być firmą zadłużoną, albo też mieć bardzo niski wskaźnik zadłużenia. W specyfikacji poprzedniego przetargu takich zapisów nie było.

Modernizacja składów SKM to inwestycja wyjątkowo pechowa. Pierwszą firmą, która miała zmodernizować składy był Newag, ale przetarg trzeba było unieważnić, gdyż SKM zbyt późno pozyskała środki na inwestycję. Rozpisano kolejny przetarg, który wygrało konsorcjum Skody i Taboru Kolejowego Opole. Umowę podpisano w maju zeszłego roku. Pierwsza zmodernizowana kolejka miała wyjechać na trójmiejskie tory w styczniu. Nie wyjechała, bo prace przerwano.

Czytaj więcej o wcześniejszych problemach z przetargiem na modernizację składu SKM

Skąd w ogóle pomysł, aby zespoły trakcyjne modernizować, zamiast kupować nowe? Kluczem są koszty: za pieniądze potrzebne na zakup nowego składu wyremontować można aż trzy starsze składy. Remont pociągów polegać ma m.in. na zamontowaniu w nich nowych okien, siedzeń oraz kabin WC. Składy zyskać mają też akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej. Po remoncie kolejki mają być też - dzięki nowym silnikom - szybsze i bardziej oszczędne, a także - dzięki monitoringowi - bezpieczniejsze.

Miejsca

Opinie (106) 1 zablokowana

  • nieudolna firma niech się przepisami nie zasłania (8)

    • 108 4

    • MOdernizacyja? (6)

      a ja myślałem, że skmki już są zmodernizowane.

      • 9 3

      • A Pesa, nie? Za daleko, za drogo, czy za dobrzy sa?

        • 19 0

      • kupic nowe (2)

        modernizacja to strata czasu i pieniędzy

        • 19 1

        • (1)

          dokładnie te składy i tak nie pasują do naszych peronów...

          • 10 1

          • Byle nic nie robic

            • 4 1

      • NOWE KUPIĆ (1)

        graty oddac ukrainie czy innemu kazachstanowi !

        • 13 2

        • ukraina i kazachstan maja lepsze pociagi od naszych !

          • 3 0

    • Wykopać prezia....

      Kuźwa.....modernizacja...wymiana okien,siedzeń,toalet i ew. silników....a cała reszta ma służyc ile???? 5 ? 10 ? lat ?.Czyli tyle ile Prezes ma do emerytury.Czy tego zarządu nie można kopnąc w d....Pani prezesowa jest "siostrzyczką przełożoną" więc kompresy może potrafi ???? przyłożyć

      • 14 0

  • Wszystko źle! (3)

    Nic porządnie nie zrobią, zawsze muszą kombinować i kręcić. Cała ta hołota z SKM powinna być wymieniona na porządnych ludzi. Nic dobrze nie działa, strach jeździć tymi pociągami. Ale mam nadzieję, że w końcu wszystko się zmieni na lepsze i będą kursowały składy wyremontowane. Należą nam się takie od co najmniej ośmiu lat!

    • 65 6

    • Czas = pieniądz (2)

      Zamówienia na dużo pieniędzy zazwyczaj trwają długo, no ale ludzie, bez przesady! Ile już się gryzą z tymi przetargami, a ani jednej umowy nie udało się wypełnić? To wszystko mi śmierdzi wewnętrznymi konfliktami i łapówkarstwem.

      • 13 0

      • Rozwiązać SKM zrobić przetarg na obsługę bo w to badziewie nie opłaca się inwestować...

        • 5 0

      • Dajcie spokój z tymi modernizacjami

        Te zmodernizowanych kilka składów to jedna wielka fuszerka, co chwila coś się psuje, drzwi się ciągle zacinają i nie można ruszyć, ogrzewanie nie działa i zimą zimno w tym jak w lodówce.
        Do d*py z taką modernizacją, która tak na prawdę to tylko lifting wizualny za kupę kasy.
        W tej chwili SKM nie ma czym jeździć, przez co pociągi kursują w 10-20 minutowych odstępach od Gdyni do Gdańska, a na Wejherowo co 30-40 minut, co za żenada !!!
        Kiedyś pociągi jeździły co 7 minut od Gdańska do Gdyni, a za Gdynię co 15 minut.
        Lepiej kupić większą ilość zwykłych starych EN57 od Przewozów Regionalnych i załatać tym dziury w rozkładzie jazdy, bo co nam po kilku odpicowanych kolejeczkach które jeżdżą raz na ruski rok, w dodatku się psują i są niepunktualne.

        • 15 1

  • SKM- Skansen Kolei Miejskiej (4)

    W SKM nic się nie uda, bo to jest komunistyczny moloch, gdzie zasiadają sami nieudacznicy, ciągnący tylko do siebie!

    • 104 4

    • zasiadają dawni towarzysze PZPR i ich dzieci

      • 9 0

    • SKM - Syf, Kiła i Mogiła

      • 14 0

    • no, szkoda tylko ze jako jedyna spolka po PKP, jest rentowna.

      • 2 4

    • to juz nie komunisci

      teraz to tylko uklady rzadowe i wszyscy tam to po lini platfusów. Hasło przewodnie kto nie z nami to przeciwko NAM. Kiedys to byla zupelnie inna firma, dzisiaj to kabaret

      • 1 0

  • Zal na to patrzyc (1)

    Strach tym jezdzic

    • 77 3

    • Strach jeździć

      Bo można się jakimś cholerstwem zarazić, tyle tam brudasów i meneli i strzykawki się pod siedzeniami walają.
      Czy ktoś coś zrobi z tymi ćpunami i menelami jeżdżącymi tam i z powrotem bez biletów,co tylko chleją , palą kipy , ćpają butapren i rozpuszczalnik i sikają po przedziałach i cuchną gorzej niż świnie w chlewie.

      • 5 1

  • Zleccie wy ta modernizacje Niemcom czy UK i problem zniknie !!! powaznie (2)

    Od nieudolnosci calego systemu PKP czy tzw. kolejowego w PL mamy juz mdlosci. Marnowanie czasu i pieniedzy a nie wiadomo czy to nie celowe i sprytnie pokombinowane aby szmal brac za nic .

    • 48 7

    • Nalezy wspomniec ile te nieudane kolejne proby modernizacji pochlonely szmalu w sumie !

      Za te kwoty by juz nowe pociagi byly gdyby to zsumowac. Wiec PKP i SKM zna sie na wszystkim oprocz ekonomii i racjonalnego gospodarowania pieniedzmi a najlepiej jakby im pieniadze wagonami dostarczac a prezesom dac zlote korony i leksusa oraz cygara kubanskie i futra z lisow dla rodzin

      • 9 1

    • Niewolniku

      • 1 0

  • "Rich and Pretty" tak można nazwać ten lifting. (5)

    Będzie WC? Ho ho ho! Bogato. Nowe okna? Ho ho ho! Pięknie.

    • 66 3

    • Co oni mają modernizować ? (4)

      SKM już prawie składów nie ma , jeżdżą co pół godziny , bo nie mają czym jeździć.
      A co do WC to po cholerę je montują skoro są zamknięte na 3 spusty.

      • 10 0

      • O przepraszam, ostatnio podczas hamowania przed Rumią drzwi od klopa otworzyły

        z hukiem i trzaskiem. Myślałem, że to mój wielbiciel fuhrmann zasadził się na mnie. Bez kitu!

        • 5 0

      • W domu się wygnój a nie nosisz klocka ze sobą. (2)

        Co za ludzie 15 minut nie wytrzymają bez defekacji.W tramwaju czy autobusie nie ma kibli i co,wytrzymujesz czy walisz pod siebie?

        • 3 7

        • Ubrany w gajerki za kasę podatnika walę na 10 cudownych obietnic i podcieram się zegarkami Nowaka-) (1)

          A cygara trzymam na konwencję.

          • 4 1

          • Dla konwencnji

            • 1 0

  • Przecież wystarczyło się skonsultować (4)

    z trójmiejskim wybitnym specjalistą od szybkich kolei i lotnictwa. Szkolonego w Chinach za pieniądze podatników. Ten specjalista nazywa się J.Bąk.

    • 43 8

    • Ręce precz od Bąka !!! (3)

      Rękę podniesioną na Bąka władza odrąbie

      • 17 2

      • Odrąbie (2)

        Bąkowi czy uczciwym ludziom ???????

        • 10 1

        • (1)

          To jest analogia do słynnego cytatu z Gomułki.

          • 2 0

          • Nie z Gomułki tylko z Cyrankiewicza

            • 1 0

  • uczepili się tych kolejek i przez ostatnie (2)

    60lat nic się nie zmieniło !!!!! oddać te trupy na złom i kupcie nam coś normalnego-nowego. My też chcemy jeździć ładnymi kolejkami, a nie całe życie starocie wiecznie modernizowane.
    Duże fiaty też mozna było modernizować przez kolejne 100 lat !!!!!!!

    • 80 3

    • To nie modernizacja......... (1)

      .........Tylko zwykły lifting wizualny !
      Napchali trochę elektroniki, wywalili ścianki przedziałowe i wymienili siedzenia (na mniej wygodne w dodatku), reszta to zwykły poczciwy EN57 z lat 60-tych.
      Taka prawda niestety.

      • 11 1

      • EN57

        większość EN57 jeżdżących po Trójmieście jest z 1988...

        • 0 0

  • I tak od przeszlo 50 lat

    • 60 2

  • Wyremontowane wystarcza na krocej niz nowe! (3)

    To tak jak z nowym samochodem. Jak go tylko wyremontujesz to za jakis czas trzeba znowu cos wymienic. Lepiej kupic mniej a nowe niz bardzo stare remontowac.

    • 64 3

    • Gdyby kupili nowe to by nie mogli podwyzek biletow robic co drugi miesiac :) (1)

      Oni maja taka filozofie !!! A tak to i podlubac wiecznie mozna przy starych i sie ciagle psuja wiec Prezes wspanialy moze mnozyc koszty w nieskonczonosc bo ksiegowa moze ciagle pisac ze trzeba sruby wymieniac i cos naprawiac . A tak to co ? Nowy by jechal idealnie i by sie blyszczal i jak tu koszty mnozyc skoro by nic sie nie psulo 30 lat :) Nowe sa nieprzydatne dla SKM bo ani by dotacji panstwa nie bylo a tak to wiecznie do koryta splywa szmal bo sie caly czas cos psuje. Nowa filozofia :) '' Tylko stare nas odnowi '' :)

      • 9 2

      • EZT

        Większość EN57 w Trójmieście została wyprodukowana w 1988r. a okres eksploatacji każdego zespołu trakcyjnego przewidziany jest na 50 lat, dlatego właśnie modernizują te tabory.

        • 0 0

    • skm

      dziwne SKM Trójmiasto naprawi składy SKM Warszawa, a na swoich nie potrafi. chyba,że po drodze ktoś musi zarobić

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane