• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przez 15 lat bez konkurencji?

Michał Brancewicz
4 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru. Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru.

Urząd Marszałkowski przymierza się do zawarcia w 2021 roku długoterminowego kontraktu na obsługę linii kolejowej na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork. Do tej pory taka umowa była zawierana na rok, a najbliższa będzie na trzy lata. Czy to oznacza, że w Trójmieście pojawi się konkurencja dla SKM, czy raczej spółka będzie miała w końcu szansę na rozwój?



Na stronie Urzędu Marszałkowskiego pojawiło się wstępne ogłoszenie dotyczące świadczenia usług kolejowych na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa). Umowa miałaby zostać zawarta na 15 lat, począwszy od grudnia 2021 roku.

- Nie kierujemy tego ogłoszenia do konkretnego przewoźnika, tylko do całego rynku przewozów kolejowych. Oczywiście w tym momencie jeszcze nie wiemy jaka będzie sytuacja za trzy lata, ale już teraz deklarujemy chęć podpisania umowy długoterminowej - wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport kolejowy na Pomorzu.
Ogólne ogłoszenie zostanie jeszcze uszczegółowione m.in. o kryteria taborowe, jakie będzie musiał spełniać przyszły wykonawca przewozów.

Na razie umowy na 3 i 4 lata



To zupełnie nowe podejście samorządowców do organizacji przewozów kolejowych w regionie. Od uruchomienia w 2015 roku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej umowy na obsługę połączeń na SKM i PKM był podpisywane zaledwie na rok. Dopiero najbliższy kontrakt, który zacznie obowiązywać od 9 grudnia został wydłużony na 3 i 4 lata, z podziałem na odcinki:

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
  • Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
  • Kościerzyna - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kartuzy - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kościerzyna - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022


- Trwają ostateczne negocjacje z przedstawicielami SKM i Przewozów Regionalnych. W czwartek chcemy być gotowi do podpisania umów - zapowiada Świlski.
Warto przypomnieć, że w nowym kontrakcie ok. 30 proc. połączeń na trasie PKM przejmą PR, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM. Nie ma się to wiązać z żadnymi utrudnieniami w podróżowaniu dla pasażerów.

Trudno wyobrazić sobie konkurencję dla SKM



Jednak dopiero długoterminowa umowa może zmienić jakość przewozów kolejowych w Trójmieście. W jaki sposób?

- Dysponując kontraktem na 15 lat, przewoźnik będzie miał w końcu szansę na prawdziwy, a nie pozorowany rozwój: przede wszystkim duże inwestycjenowy tabor - mówi Paweł Rydzyński, ekspert rynku transportowego ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.
Czy długa umowa może skusić innego niż SKM przewoźnika do pojawienia się w Trójmieście.

- Tego bym się nie spodziewał. Musiałby on dysponować taborem w postaci kilkudziesięciu składów, rozbudowanym zapleczem technicznym i ogromnym zespołem ludzi. Czyli wszystkim tym, czym dysponuje dziś SKM - przyznaje Rydzyński. - Oczywiście nie jest wykluczone, że za trzy lata pojawi się w Trójmieście jakiś wielki zagraniczny koncern z dużym kapitałem, ale to raczej mało prawdopodobne.

Samorząd chce mieć spółkę przewozową



Nie należy zapominać, że samorząd województwa od dawna stara się zostać większościowym właścicielem spółki PKP SKM. Wydłużenie kontraktu na przewozy do 15 lat ma być kolejnym gestem pokazującym kolejarzom z Warszawy, jak bardzo władzom Pomorza na tym zależy.

- Większość województw, które powołały własne spółki przewozowe, jak np. Koleje Dolnośląskie, tworzyły je od zera. ale np. największa kolejowa spółka w Polsce, której właścicielem jest samorząd, czyli Koleje Mazowieckie, powstała na bazie tamtejszego oddziału Przewozów Regionalnych. Także w przypadku Pomorza trudno wyobrazić sobie, by w momencie tworzenia własnej spółki, choć częściowo nie skorzystać z potencjału SKM - uważa ekspert ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.

Opinie (144) 7 zablokowanych

  • To jakaś paranoja (4)

    Zarząd się cieszy że mają zapewniony spokój do emerytury.

    • 143 3

    • Dlaczego ?? (1)

      Bilet rozj***nym pociągiem z Pruszcza do Gdansk Oliwa kosztuje 6,5 zł (ok. 20 km) przy średnich zarobkach 3600 zł na rękę w Gdansku. A taki sam bilet nowoczesnym metrem w Chinach kosztuje 2,2 zł przy zarobkach 4500 zł na rękę ? :)

      • 3 0

      • Ja Ci radzę, szybciutko przenieś się do Chin.

        • 2 2

    • Wiecie ale tak szczerze (1)

      Jak kolejki będą się spóźniały to niby jak ten nowy przewoźnik ma jeździć na czas jak ma wyprzedzić spóźniony SKM ludzie myślcie trochę

      • 0 2

      • Ma wykonywać zadania zlecone przez Urząd Marszałkowski - te same co teraz SKM i zamiast SKM. Chociaż skoro tory są SKM, to kiepska sprawa.

        • 1 0

  • Budujmy wielkie i silne oraz bogate Niemcy

    • 2 5

  • Tylko Niemcy powinni założyć tu swoją spółke transportu kolejowego dla mieszkańców trójmiasta

    • 2 5

  • Genialne (1)

    Zróbmy SKM monopolistą i dzięki temu podniesiemy jakość usług. Tak samo jak z ZUS, państwową służbą zdrowia, etc. Wyborne!

    • 9 0

    • Skm jest monopolistą.

      To włażnie temu służyły krótkie kontrakty. Przy dłuższym może będzie konkutencja.

      • 0 1

  • konkurencja musi być

    konkurencja jest pilnie potrzebna bo skm-ka ma w nosie klientów

    • 5 2

  • Vivat SKM

    Samo kontrola miejska

    • 0 0

  • (5)

    Bezproblemowe ta są te cymbały co malują te pociągi a sok są opłacani i nigdy nie mogą ich zlapac

    • 35 2

    • (4)

      W SKM nie ma SOK, tylko jakaś firma ochoniarska co zatrudnia dziadów z PFRON i ZBWIDu i jakieś dziunie. Ci pracownicy nie mają szans w starciu z wysportowanymi małolatami. Boją się interweniować.

      • 4 3

      • (3)

        To jak SKM dba o bezpieczeństwo podróżnych, mieliśmy okazję się przekonać kilkanaście dni temu, kiedy jakiś psychol zatłukł pasażera na śmierć. Tej tragedii można było uniknąć gdyby pojawił się na czas patrol SOK, albo nawet ci komiczni ochroniarze. Sam byłem latem świadkiem jak po pociągu biega d**il z maczetą i pomimo że był tam monitoring nie było żadnej reakcji służb. Te kamery w pociągach to chyba atrapy, albo nikt w nie nie patrzy. Tak samo z graficiarzami, wypaćkany pociąg też pojedzie, więc nad czym tutaj się spuszczać? Czekać tylko aż do SKM-ki wpadnie jakiś Mahmud z karabinem i będzie masakra. No ale po co zapewniać bezpieczeństwo, skoro można tylko udawać, że się je zapewnia. Litości nie ma tylko dla tych, którzy się zagapią i pojadą jedną stację za daleko i trafią na kontrolerów, wtedy nie ma zmiłuj...

        • 6 7

        • "Te kamery w pociągach to chyba atrapy, albo nikt w nie nie patrzy." (2)

          One rejestrują obraz do późniejszego wykorzystania/przeglądania, a nie transmitują online do jakiegoś centrum monitoringu.

          • 2 2

          • (1)

            Jak kogoś zabiją to późniejsze wykorzystanie i przeglądanie i tak mu nie pomoże. Z tego co widzę to kierownik pociągu z przodu w kabinie ma podgląd i jak coś zauważy to ma łącze radiowe z SOKistami i tak to powinno działać. Ale pracownicy SKM mają to w d*pie.

            • 3 3

            • Kierownik nie ma żadnego łącza, jedynie może sobie zadzwonić, jak każdy z nas.a czy i kiedy tam ktos odbierze, to inna sprawa...

              • 1 1

  • Proponuje następujące rozwiązanie

    Jak SKM nie zgodzi się na usamorządowienie należy przestać dopłacać do przejazdów na trasie Gdańsk-Wejherowo.

    SKM zbankrutuje w kilka miesięcy, a wtedy przejazdy powinien przejąć marszałek lub gminy przez które przebiega trasa. Ewentualnie gminy + marszałek.

    Inaczej nie ma szans na wspólny bilet w normalnej cenie czy prawdziwą, a nie tylko iluzoryczną wymianę pociągów

    • 6 5

  • Niech się za robotę wezma

    Nieroby

    • 2 0

  • Czy urząd wojewódzki szanuje pasażerów skazując ich na 15 lat z SKM? (6)

    Codziennie pasażer narzeka na SKM i tak przez 15 lat dalej....

    • 114 13

    • to kolejne 15 lat z buta ta sama trase :)

      • 0 0

    • Marszałkowski nie Wojewódzki

      • 0 0

    • (3)

      Narzeka, narzeka... a jak ją przejmie będzie chwalił wniebogłosy!

      • 2 4

      • No tak (2)

        Bo wtedy będzie bardziej dbać się o jakość i pasażerów. PKP ma to w (_. _) co widać nawet w Intercity.

        • 2 1

        • (1)

          Dla skm lekiem moze byc tylko konkurencja. Juz widac jak sie ozywili gdy podzielono tort pkm. Odsanie im na 15 lat przewozow.. Matko Bosko, toc to bedzie skansen i taborowy i mentalny! Nie idzcie ta droga !

          • 6 2

          • Przecież taka umowa to konkretne wymagania dla przewoźnika. Nie będzie mógł sobie pozwolić na dalsze wożenie En57

            • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane