• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przygotowuje się do milionowych inwestycji

Marzena Klimowicz
20 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi. Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi.

Nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście, sześć odremontowanych przystanków, ponad dwadzieścia odnowionych pociągów, elektroniczne tablice informacyjne, a to wszystko za ok. 343 mln zł brutto. Szybka Kolej Miejska szykuje się na poważne inwestycje i chce z nimi zdążyć jeszcze przed Euro 2012.



Jak oceniasz inwestycje SKM?

"Rozwój SKM" to pakiet pomysłów na modernizację infrastruktury i taboru Szybkiej Kolei Miejskiej, który powoli nabiera realnego kształtu.

- Projekt jest realizowany od września 2008. Zakończenie całości, łącznie z modernizacja taboru, planujemy do lipca 2012 roku - mówi Leopold Naskręt, naczelnik wydziału marketingu i umów SKM.- Jesteśmy na etapie przygotowania studium wykonalności "Rozwoju szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście", a więc budujemy koncepcje dotyczące zmian, modernizacji i rozbudowy infrastruktury i taboru SKM. Następnie, w drodze konkursu zostanie wyłoniona firma, która na bazie studium stworzy projekt. Jeżeli będzie przez nas zaakceptowany, uruchomimy procedury przetargowe na wykonanie konkretnych zadań - dodaje.

Zgodnie z założeniami zawartymi w studium, w ciągu dwóch lat, a więc do 2011 r. ma powstać nowy przystanek Gdańsk-Śródmieście. - Powstanie on pod wiaduktem na al. Armii Krajowej, w pobliżu pawilonów handlowych Gildia - mówi Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej Urzędu Miasta Gdańska. -Ta inwestycja pozwoli na odciążenie ruchu komunikacyjnego w Gdańsku Głównym. Dzięki niej powstanie komunikacyjny węzeł integracyjny, dzięki któremu będzie można łatwiej przesiąść się na autobus, tramwaj czy taksówkę.

Budowa peronu będzie wiązać się z koniecznością położenia dwóch dodatkowych torów dla pociągów SKM, co wydłuży linię SKM o 1,8 km. Jak zapewnia dyrektor Bierut, prace nad inwestycją potrwają nie dłużej niż trzy lata.

Pakiet "Rozwój SKM" zakłada też modernizację peronów: Żabianka, Politechnika, Wrzeszcz, Sopot Główny i Sopot Wyścigi oraz Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Przystanki te zostaną też wyposażone w monitoring i ciekłokrystaliczne, elektroniczne tablice informacyjne. Oprócz tego gruntowny remont czeka 22 pociągi SKM.

- Do końca 2011 roku zakończymy też prace przy systemie SRK - zapowiada Leopold Naskręt. Co to takiego? SRK to system zdalnego sterowania ruchem kolejowym, który pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

Koszt całego przedsięwzięcia to 342,6 mln zł brutto. Pieniądze pochodzić będą z kilku źródeł : ze środków własnych SKM, funduszu kolejowego, rezerwy budżetowej państwa, środków udziałowców (PKP SA i samorząd województwa pomorskiego) i z funduszy unijnych.

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • to mamy Sopot Główny?

    nowa stacja?
    to chyba zasługa galluxa - maczył w tym swoje 3x3

    • 0 0

  • SKM - pudrowanie trupa... (5)

    Przecież te całe pseudo-inwestycje to wyprawa 20 lat wstecz...

    Zamiast zrobić coś naprawdę nowoczesnego - czyli rozpocząć prace nad podziemną koleją miejską w Trójmieście i likwidację naziemnych linii, które są zmorą i barierą architektoniczną Trójmiasta, to się robi remont czterech peronów i wstawia nowe krzesełka do zdezelowanych wagoników, które mają już po 40lat!!

    A dokoła syf, bród, wysokie schody, brak wind i informacji w innych językach. Z wózkiem i z dzieckiem się nie dostaniesz na żadną stację oprócz Sopot Kamienny Potok.

    Tandeta i dziadostwo - to jest całe SKM

    • 7 2

    • "Coś nowoczesnego" musi być zarazem czymś ekonomicznym.
      Metro w Trójmieście byłoby absolutnym niewypałem.
      Za 10% kosztów jego budowy dałoby się doprowadzić SKM do świetności.

      A na marginesie - w którym to miejscu te tory śa taką barierą architektoniczną?

      • 1 0

    • osskaa (3)

      tyś się chyba jakiś bajek z kosmosu naczytał!
      popatrz ile miast w Europie ma kolej naziemną,
      likwidacja - ty masz chyba coś nie tak!
      spróbuj wstrzymać ruch SKM w Trójmieście na parę godzin - totalny paraliż komunikacyjny /parę przykładów już było/,
      to że tabor jest taki jaki jest - to efekt wieloletnich zaniedbań, głupoty i niedowładu PKP, etc.
      użyj mózgu zanim podobne głupoty napiszesz!

      • 1 0

      • tak wiem, nic się nie da, wszystko się nie opłaca... (2)

        Tak jakby teraz SKM, to żyła złota.
        Zdezelowane wagoniki, zdezelowane tory, syf i brud do którego Pomorski Samorząd dopłaca co roku miliony.

        A dlaczego to niby nas nie stać na metro?!!?? Kto tak powiedział?
        Przecież trasa nie musiałaby się pokrywać dokładnie z torami obecnymi i mogłaby być bardziej dopasowana do potrzeb.

        Poza tym likwidacja kilometrów kwadratowych torów w centrum Gdyni, Sopotu i Gdańska to jest odzyskanie dla Aglomeracji miliardów złotych w najlepszych terenach.

        Ale najlepiej napisać, że nic się nie da i podniecać się remontem żałosnym kilku peronów.

        I kto tu się urwał z księżyca?

        • 0 1

        • więcej ty miliardów wpakujesz w metro pod ziemię niżodzyskasz na powierzchni. ATSD - do metra chcesz wpuścić pociągi towarowe i Intercity?

          • 0 0

        • jak się nieda ? przecież właśnie robią remont !

          a metro by był pomnik Adamowicza - chłopie poczytaj posty - co byś ie zrobił będzie źle

          • 0 0

  • a po pierwsze i najwazniejsze... (1)

    a po pierwsze i najwazniejsze... PYTANIE
    Co z dostępnością osób niepełnosprawnych do komunikacji za pomocą SKM???
    Zachęcam zarządzających skm do przejażdżki wózkiem dla osób niepełnosprawnych np. z Gdańska Stoczni, Do Gdańska Wrzeszcza.
    Co ja pisze zachęcam do przejażdżki samej osoby na wózki z Gdańska np. do Gdyni. bez pomocy osób trzecich.
    To niewykonalne. Przykre acz prawdziwe
    A co z osobami co mają wózki elektryczne???????? np. o wadze około 80 kilo.
    Nawet osoby o lasce mają problem z wejściem do SKM, bo po pierwsze schody a po drugie jakaś gigantyczna przepaść między nowowyremontowanymi peronami a składem.
    Kilka razy też widziałem dziecko ześlizgujące się do szczeliny pomiędzy wejście do SKM a peronem.
    SKANDAL!!!
    Środek Europy. Początek XXI wieku, a niepełnosprawni muszą bryczką dojeżdżać.

    • 7 0

    • zgadzam się....

      sam raz kiedyś podróżowałem z wielką i ciężką walizą (dobrze, że na kółkach) i trzeba było targać ją po tych schodach (Gdańsk Gł i Zaspa) winda na GŁ nie działała, na Zaspie nie wiedziałem, że jest przejście przez tory od strony Przymorza więc ciągnąłem do góry na wiadukt....
      a w środku w walizce miałem jeszcze dysk twardy - przetrwał i działa :))

      • 0 0

  • I do tego jeszcze ta fotka.. (5)

    To zdjęcie równie dobrze mogło być zrobione w 2009, 1999, 1989, 1979, a nawet 1969. Nic się nie zmieniło na tym obrazku. NIC

    I to jest najbardziej zabawne w tym całym SKM :))

    • 4 1

    • Nie moglo byc w 1969

      Takie sklady wtedy tu nie jezdzily :-)

      • 0 0

    • osskaa (3)

      użyj mózgU!

      • 0 0

      • Jak to nie jeździły? (2)

        A co niby oznacza EN57 na froncie wagonika? że jest to konstrukcja z roku 1957!!!!
        Takie same pociągi, taki sam obrzydliwy peron we Wrzeszczu, nic się nie zmieniło.

        Pankracy, otwórz oczy...!!!

        • 0 0

        • Osska, Pankracy ma racje. (1)

          Do roku 1977 roku jezdzily dawne berlinskie wagony na napiecie 800V, ktore na PKP dostaly oznaczenie EW 90, 91 i 92.
          Zmiana napiecia zasilajacego nastapila w grudniu 1976 roku,
          Dziadkowie w moim wieku, starymi "modrakami" dojezdzali jeszcze do szkoly.

          • 0 0

          • Tak to rzeczywiście dużo zmienia..

            Wagony starsze ode mnie.. ponad 30 letnie.. Panowie, to jest skansen, złom i syf.
            Na Wikipedii piszą, że te EN to najdłużej produkowany typ pociągu na świecie!! Każdy obcokrajowiec przeciera oczy ze zdumienia!!

            SKM pasuje do Kacapów, Mongolii albo Indii, a nie do kraju w centrum Europy!!

            • 0 0

  • ..."ponad dwadzieścia odnowionych wagonów"...

    Sklady EN 57 sa trzywagonowe.
    Odnowia do 2012 7 do 8 skladow!
    Ambitne plany.
    Kibice i mieszkancy powinni cieszyc sie bezgranicznie. Coz za postep!

    • 1 0

  • a ja bym zaczęła od Gdyni Orłowo. na początek nic tak kosztownego, ale choćby zatrudnienie kogoś do odśnieżania schodów.no i trochę piasku albo soli żeby ludzie schodzili a nie zjeżdżali po łamiących się, obkutych lodem schodach;)

    • 2 0

  • przystanek ma powstać w ciągu 2 lat, a konieczne tory w ciągu 3 lat ?! takie rzeczy to tylko w Polsza :D

    • 1 0

  • Rumia prawie jak miasto ! (3)

    W Rumi by dworzec zrobili bo to co jest to gorzej niz we wczesnym socjalizmie!

    • 2 0

    • Rumia dzielnica Gdyni ! (2)

      Jak Rumia zostanie dzielnica Gdyni to sie na pewno poprawi.

      • 1 0

      • Rumia, już jest wieksza od Wejherowa i ciagle się rozbudowuje. (1)

        a dworzec ma faktycznie nie za bardzo fajny.
        Szkoda, że zabudowaliście częściowo przedwojenne i zaraz powojenne gdyńskie lotnisko tak to by Gdynia i MAŁE TRÓJMIASTO miały dwa do wyboru.

        • 1 0

        • Wiecie w co się bawią dzieci z Rumi ?
          W miasto...
          Rumia to zadupie

          • 0 0

  • Panie Leopoldzie Naskręt (3)

    a dlaczego przy okazji nie rozszerzyć o następny peron na Zaspie tj. przystanek Kolei Metropolitalnej, bo właśnie tu będzie się integrowała z SKM.
    Co z przystankiem SKM Gdynia ORŁOWO??, a zwłaszcza "Gdynia Stocznia" tam w 2010 roku zrobilibyście razem z Państwem poprzez prawdziwy przystanek, FUNKCJONALNY POMNIK na 40-sto_lecie MASAKRY STOCZNIOWCÓW grudnia'70.

    Jak prezydentowi RP nie jest wstyd, oglądać i modlić się tam gdzie "takie widoki postindustrialne" (ta kładka powinna zostać już tylko zabytkiem).

    • 0 1

    • Bezstronny (2)

      a może tak kaplica na Gdańsku Stoczni, Gdyni Stoczni?
      o prezydenta RP się nie martw - to pierwsze bezguście RP, modlące się wyłącznie o kryzys!

      • 0 0

      • Przestań już z tymi kaplicami wystarczy, że masz na lotnisku w Rębiechowie

        jeszcze tego brakowało, aby po przystankach zamiast remontów i rozbudowy kaplice budowali;((
        Co do bezguścia to się zgadzam, jego i do tego jego brata jest porażające.
        Natomiast słyszałem, że Warszawa Centr. pożyczyła Gdyni Gł.Osobowej środki finansowe na remont Dworca, sama natomiast po 2012 będzie budowała wielopiętrowy super wypasiony dworzec.
        Czy Górski nie mógłby we Wrzeszczu wejść z miastem i PKP i w ramach PPP w sąsiedztwie GB wybudować coś porządnego??

        • 0 0

      • Gdańsku Stoczni

        będzie - obiecał to Adamowicz, i już wystarczy

        • 0 0

  • peron we wrzeszczu...a co z dworcem we wrzeszczu....!?

    -kiedy zakup planowanych nowych skm-ek
    -kiedy remont peronów dwroca głownego w Gdańsku

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane