• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przygotowuje się do milionowych inwestycji

Marzena Klimowicz
20 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi. Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi.

Nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście, sześć odremontowanych przystanków, ponad dwadzieścia odnowionych pociągów, elektroniczne tablice informacyjne, a to wszystko za ok. 343 mln zł brutto. Szybka Kolej Miejska szykuje się na poważne inwestycje i chce z nimi zdążyć jeszcze przed Euro 2012.



Jak oceniasz inwestycje SKM?

"Rozwój SKM" to pakiet pomysłów na modernizację infrastruktury i taboru Szybkiej Kolei Miejskiej, który powoli nabiera realnego kształtu.

- Projekt jest realizowany od września 2008. Zakończenie całości, łącznie z modernizacja taboru, planujemy do lipca 2012 roku - mówi Leopold Naskręt, naczelnik wydziału marketingu i umów SKM.- Jesteśmy na etapie przygotowania studium wykonalności "Rozwoju szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście", a więc budujemy koncepcje dotyczące zmian, modernizacji i rozbudowy infrastruktury i taboru SKM. Następnie, w drodze konkursu zostanie wyłoniona firma, która na bazie studium stworzy projekt. Jeżeli będzie przez nas zaakceptowany, uruchomimy procedury przetargowe na wykonanie konkretnych zadań - dodaje.

Zgodnie z założeniami zawartymi w studium, w ciągu dwóch lat, a więc do 2011 r. ma powstać nowy przystanek Gdańsk-Śródmieście. - Powstanie on pod wiaduktem na al. Armii Krajowej, w pobliżu pawilonów handlowych Gildia - mówi Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej Urzędu Miasta Gdańska. -Ta inwestycja pozwoli na odciążenie ruchu komunikacyjnego w Gdańsku Głównym. Dzięki niej powstanie komunikacyjny węzeł integracyjny, dzięki któremu będzie można łatwiej przesiąść się na autobus, tramwaj czy taksówkę.

Budowa peronu będzie wiązać się z koniecznością położenia dwóch dodatkowych torów dla pociągów SKM, co wydłuży linię SKM o 1,8 km. Jak zapewnia dyrektor Bierut, prace nad inwestycją potrwają nie dłużej niż trzy lata.

Pakiet "Rozwój SKM" zakłada też modernizację peronów: Żabianka, Politechnika, Wrzeszcz, Sopot Główny i Sopot Wyścigi oraz Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Przystanki te zostaną też wyposażone w monitoring i ciekłokrystaliczne, elektroniczne tablice informacyjne. Oprócz tego gruntowny remont czeka 22 pociągi SKM.

- Do końca 2011 roku zakończymy też prace przy systemie SRK - zapowiada Leopold Naskręt. Co to takiego? SRK to system zdalnego sterowania ruchem kolejowym, który pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

Koszt całego przedsięwzięcia to 342,6 mln zł brutto. Pieniądze pochodzić będą z kilku źródeł : ze środków własnych SKM, funduszu kolejowego, rezerwy budżetowej państwa, środków udziałowców (PKP SA i samorząd województwa pomorskiego) i z funduszy unijnych.

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • Ja też się szykuję

    do postawienia pomniku z brązu, ale na pewno zdążę to zrobić jeszcze przed 9-tą rano.

    • 0 0

  • 343 MLN złotych.... coś za dużo kasy idzie na te ich inwestycje, niech se logistyków załatwią albo przestaną pier.... ile to kosztuje i nie oplacają siebie samych..

    • 1 0

  • Na ile dobrze planują ten "rozwój"?

    Czy znów będziemy rozczarowani? Myślę, że za równowartość kosztu budowy przystanku Śródmieście można zrobić więcej dla taboru, który powinien być w obecnej sytuacji priorytetem. Powinni najpierw pomyśleć o sprawach naprawdę ważnych. Dla mnie jako pasażera najważniejsze jest rozpoczęcie procesu WYMIANY taboru. Co do tego całego projektu - niech zajmie się tym ktoś, kto naprawdę zna się na tych sprawach i ma odpowiednie doświadczenie. Niestety nikt w Polsce nie ma się raczej czym pochwalić (bo do niczego poważnego nie doszliśmy), może lepiej ściągnąć fachowców i firmę tworzącą projekt z zachodu? W końcu te 342 mln zł piechotą nie chodzi. Jak się zmarnują na niewłaściwe priorytety, to się tego potem nie cofnie...

    • 2 0

  • "ciekłokrystaliczne, elektroniczne tablice informacyjne" - nic głupszego nie można wymyśleć, nie ta technologia; już przy -5st na wściekłych kryształach będzie widać tęczowe fajerwerki zamiast wyświetlanych informacji - jakiś czas temu TePsA zrobiła taką głupotę instalując włoskie automaty telefoniczne z wyświetlaczami LCD (włoskie = klimat śródziemnomorski - a nie mrozy) :)

    • 2 0

  • Glupota (4)

    Ta stacja Gdańsk Śródmiescie to glupota. przecierz sa to zaledwie 2 przystanki tramwajowe .

    • 3 6

    • W druga stronę do stacji Gdańsk Stocznia też są ze dwa przystanki, mimo to jest stacja.

      • 0 0

    • Głupio to nie znać ortografii.

      Chodzi o węzeł przesiadkowy z dużym parkingiem, w Gdańsku Głównym nie ma go gdzie zmieścić. I naprawdę ludzie muszą mieć przesiadkę bezpośrednio z linii łączących osiedla z centrum (moim zdaniem także z autobusów, a nie tylko z tramwaju) do pociągu, a nie jeszcze podjeżdżać tramwajem, czy zapychać piechotą, jak np. dziś cały Chełm spod Żaka - tylko dlatego, że ZTM zrobiło dobrze urzędnikom Miasta.

      • 0 0

    • no ja zawsze ta odleglos sobie napieszo spacerkiem pokonywalem, a teraz lipa kolejka bede musial;p

      • 1 0

    • no jak to, urzędasy muszą mieć przystanek pod nosem

      a, że za to zapłacą mieszkańcy i unia to już inna bajka:)) To jest Gdańsk właśnie.

      • 1 2

  • SKM

    Zamiast odrestałrować PRL kupcie nowe kolejki bo chyba już najwyższy czas zmienić tabor!!!!!!!!!!!!!!!!i

    • 2 1

  • polska 100lat za murzynami

    • 0 2

  • remont peronów czyli błąd w sztuce

    delikatnie mówiąc
    Za nami remont peronu (liczba pojedyncza) w Oliwie. Znamy, znamy, pamiętamy. W związku z tym remontem, kilka miesięcy trwały perturbacje w funkcjonowaniu SKM i to na całym odcinku trasy od Gdynia Główna do Gdańsk Główny. No trudno, zaraz usłyszę ma być piękniej trzeba cierpieć.
    OK, ale skoro już były te zmiany ruchu i zmiany toru, to może warto było za jednym zamachem robić remont przynajmniej 3 peronów na 3 kolejnych przystankach SKM. Logiczne?
    A poza tym w takim tempie, 1 peron rocznie, to remont pozostałych przystanków zajmie kilkadziesiąt lat, wystarczy policzyć.

    • 1 0

  • uwaga!!!

    pan leopold naskręt (chyba Przekręt...) to niezły kombinator i wg mnie, regularny mitoman i oszust... ale... każdy ma prawo do własnej oceny... zobaczymy po owocach, aczkolwiek się nie zdziwię jak gość wyląduje w pudle... unowocześnienie SKM wystarczy aby polegało na europeizacji standardów... tam (tak jak 30 lat temu w trójmieście...) peron "zgadzał się" z wejściem do "modraka" czyli kolejki tańszej bo 800V... a nie jak teraz... przerwa wynosiła może z 3 albo 5 centymetrów max... pomiędzy wejściem a peronem...

    • 1 0

  • SKM to nie tylko trójmiasto (1)

    • 1 3

    • i to jest wlasnie blad, skm powinno najdalej dojezdzac do wejherowa. To kolej miejska, a nie wiejska

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane