• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szuka gwarancji, by kupić nowe składy

Szymon Zięba
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Komplikuje się sprawa zakupu nowych pociągów przez SKM. Jesienią przewoźnik chce ogłosić przetarg na dziesięć nowych składów, których szacowana wartość wynosi ok. 320 mln zł netto. Kluczowa dla inwestycji ma być długoletnia umowa przewozowa między Urzędem Marszałkowskim a PKP. Tymczasem przedstawiciel zarządu województwa informuje, że obecnie nie prowadzą żadnych negocjacji z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich. Wraca również temat usamorządowienia SKM.



Jak często podróżujesz pociągami SKM?

Nowe pociągi dla trójmiejskiej SKM-ki mają pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Kluczowa dla powodzenia tej inwestycji jest długoletnia umowa przewozowa, podpisana między dominującymi współwłaścicielami SKM Trójmiasto, czyli PKP SAUrzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Taka umowa ma być bowiem zabezpieczeniem wkładu własnego SKM-ki.

Wszystko na temat SKM i PKM w Trójmieście



Tymczasem Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego twierdzi, że obecnie nie są prowadzone żadne negocjacje z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich.

- Jako organizator przewozów jesteśmy teraz na etapie szacowania wartości zamówienia, określonego we wstępnym ogłoszeniu o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego - mówi Michał Piotrowski.
Ogłoszenie to informuje o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego (w czasie od 12 grudnia 2021 do 9 grudnia 2034) na obsługę linii kolejowej Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork; w części aglomeracyjnej - Gdańsk Śródmieście - Wejherowo/Lębork.

Większe wsparcie dla SKM pod warunkiem usamorządowienia



- W ogłoszeniu ani w żadnym innym dokumencie czy też innych wypowiedziach, nigdy nie mówiliśmy, że to SKM ma być tym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy na tej linii - wskazuje Michał Piotrowski.
Rzecznik UMWP stoi też na stanowisku, że "SKM wcale nie potrzebuje wsparcia Urzędu Marszałkowskiego, żeby dokonać zakupu własnego taboru." Podkreśla, że większościowym właścicielem SKM wciąż jest PKP SA.

- I to ten właściciel powinien w pierwszej kolejności zadbać o zapewnienie funduszy na zakup nowych pociągów. Członkowie zarządu województwa wielokrotnie omawiali te kwestie zarówno z władzami SKM, jak i PKP. Deklarowali również wraz z przedstawicielami samorządów Trójmiasta, że są gotowi mocniej wesprzeć SKM, ale pod warunkiem jej usamorządowienia [a więc przejęcia większości udziałów w SKM Trójmiasto przez pomorskie samorządy] - zaznacza Michał Piotrowski.

SKM: zakup nowego taboru jest priorytetem



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM Trójmiasto informuje z kolei, że w związku z ubiegłorocznym ogłoszeniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o zamiarze zawarcia wieloletniej umowy przewozowej (lata 2021-2034) na odcinku aglomeracyjnym Lębork - Gdańsk Śródmieście, SKM "rozpoczęła przygotowania do negocjacji z UMWP w sprawie zawarcia takiej umowy."

- Trwają przygotowania do sporządzenia planu finansowego, który jest bardzo ważnym składnikiem takiej umowy. Nasza spółka od samego początku jest przewoźnikiem na tym odcinku, więc naturalnym jest, że ubiega się o takie zamówienie - mówi Tomasz Złotoś.

Rozkład jazdy pociągów PKM i SKM



Rzecznik SKM przypomina, że przewoźnik posiada podpisaną umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu taboru w wysokości 160 mln złotych, ale potrzebuje środków na pokrycie wkładu własnego.

- Przyjętym standardem w komunikacji publicznej i komunalnej jest, że to właśnie wieloletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie pozyskanych środków finansowych (kredytu inwestycyjnego). Taka umowa to najlepsza gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - mówi Złotoś. - Oczywiście, istnieją także inne źródła pokrycia wkładu własnego, ale pamiętać należy, że np. bezpośrednia dopłata przez największego udziałowca spółki - tzn. PKP S.A. lub innych właścicieli, musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami o pomocy publicznej.
Jak usłyszeliśmy w SKM, obecnie spółka jest na etapie rozmów i negocjacji dotyczących ewentualnego pozyskania ofert na pokrycie wkładu własnego od instytucji finansowych oraz zabezpieczeń stosowanych w tego typu transakcjach.

- Zakup nowego taboru jest dla spółki PKP SKM absolutnym priorytetem - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (279) 4 zablokowane

  • (1)

    Czas na zmiany w skm
    Może czas wymienić przewoźnika bo ten żyje jeszcze w komunie

    • 15 2

    • jak ty robisz interesy to liberalizm

      a jak na tobie robią interesy, to komuna.

      No, czym SKM różni się od innch podmiotów gospodarczych?
      Że nie kupuje taboru? Widocznie do wypełnienia umowy jest on wystarczający. Czy sądzisz, że ktokolwiek zmieni tabor, aby zaspokoić twoje potrzeby estetyczne?!

      • 1 1

  • (1)

    Cała ta skm-ka to żenada, pociągi z lat 60,co chwile sie psują,obłożą plastikami i myślą że są nowe,nie przedłużać z nimi umowy!!!!!!!!

    • 7 7

    • + renoma

      • 2 1

  • Jeszcze troche i konserwator zabytkow zakaze wprowadzac w skm jakichkolwiek zman (1)

    • 10 2

    • gdyby to zrobil w polowie lat 90tych

      to teraz nie czytalbys takich tekstów. Ale musieli zepsuc. to co dzialalo.

      • 0 1

  • (1)

    Niestety jeżdżę pociągami skm do pracy od blisko 30 lat niestety stwierdzam że dalej komuna panuje w tej firmie

    • 12 4

    • komuny do tego balaganu od 21 lat nie porównuj.

      lATA 90 a teraz to calkiem inne koszty i kursy czestsze.

      bilety podrozaly, awaryjnosc wrosla. tylko prezesikow wiecej. i ue zadowolona. bo buzek zrobil takie reformy na pkp.

      • 2 3

  • dajcie w koncu konkurencji przewozic ludzi, to sie skoncza te szopki z skma (1)

    • 12 5

    • no budyn nie pozwolil

      myslisz, ze jego spadkobierczyni ci cos zmieni?

      • 2 1

  • obserwacja szkoda że się tak nie starali oddając EC Niemieckiej spółce samorządowej a sprzedaż wody i zagospodarowanie ścieków

    rancuzikom.....

    • 7 1

  • teraz widzisz jakim szkodnikiem jest gdanski samorzad? nic dla ludzi. była prywatna linia. planetobus. to ja budyn zniszczyl.

    • 8 2

  • ale brzydka ta skm-ka ze zdjecia

    kiedys wygladala z twarzy jak w tej kreskówce :)

    • 2 3

  • (5)

    A ja swoje, dlaczego nie może obsłużyć tych tras DB?

    • 9 8

    • A ja dalej swoje... (2)

      .....gdyby DB zdecydowało sie ,teoretyzując, kupić SKM to tabor został by ten sam bo by "czymś" jeździć musieli by go odkupić od SKM lub PR. Nie ma mozliwości kupienia w sklepie nowych składów, a niemieckie nie nadaja sie do eksploatacji w PL z uwagi na zasilanie czy zrk i brak homologacji .Ci sami zostali by tez ....pracownicy.Zmienił by sie tylko zarzad

      • 4 2

      • no i... (1)

        właściciel zainteresowany zyskiem, co by zrobił?
        Zdziesiątkował biura, dokręcił śrubę warsztatom, zmniejszył liczbę usterek i awarii, modernizował ile i jak sie da. Zmniejszył załogi do wytrzeszczu oczu. I jeździł ile umowa nakazuje.

        • 0 3

        • taaa jak z wodociągami czy energetyką optymalizacja : zyski za granicę , a ty drezynę dostaniesz.

          • 5 1

    • Bi tory naleza dp skm i skm nie pozwoli ich uzytkowac (1)

      • 0 0

      • Musza pozwolic, tak jak telekomunikacja polska musiala udostepnic swoja infrastructure innym. Oczywiscie za oplata.

        • 1 0

  • Będzie jak z MEVO (1)

    Spóźni się dostawa, zerwą umowę, i będziemy jeździć na dachu, jak w Indiach

    • 89 5

    • wtedy drezyny się kupi będzie oszczędnie i ekologicznie.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane