• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zabiera się za projektowanie przystanku Śródmieście

Krzysztof Koprowski
13 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już podczas budowy wiaduktu w latach 70. pozostawiono miejsce na przystanek Śródmieście. Prace nad jego budową i przedłużeniem linii kolejowej rozpoczną się dopiero w przyszłym roku. Już podczas budowy wiaduktu w latach 70. pozostawiono miejsce na przystanek Śródmieście. Prace nad jego budową i przedłużeniem linii kolejowej rozpoczną się dopiero w przyszłym roku.

Ruszają przetargi związane z budową przystanku SKM Śródmieście w Gdańsku. Inwestycja ma pochłonąć 80 mln zł.



Czy wierzysz, że przystanek SKM Gdańsk Śródmieście powstanie przed Euro 2012?

Szybka Kolej Miejska ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przedłużenia istniejących wydzielonych torów ze stacji Gdańsk Główny do okolic wiaduktu zobacz na mapie Gdańska Biskupia Górka, gdzie pociągi będą zawracać. Pod płytą wiaduktu zobacz na mapie Gdańska w ciągu al. Armii Krajowej zostanie ulokowany peron nowego przystanku. Nie będzie on różnił się od innych modernizowanych przystanków SKM: pojawi się winda, ale na inne udogodnienia na razie nie ma szans.

- Przystanek SKM Śródmieście w chwili jego powstania nie będzie miał schodów ruchomych - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM. - Na pewno ułatwiłyby one komunikację po przykryciu płytą tego obszaru przez miasto.

Na razie nie wiadomo, czy wszystkie kolejki będą kursowały do nowego przystanku, czy też część z nich zakończy bieg w Gdańsku Głównym.

Budowa nowego przystanku i przedłużenie torów pochłonie ok. 80 mln zł. Sfinansowana zostanie w ramach projektu Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Poprzez podniesienie kapitału w SKM dołoży się także Gdańsk. SKM liczy, ze część środków uda się pozyskać także z utworzonego przez rząd Funduszu Kolejowego.

Inwestycja prowadzona pod płytą wiaduktu nie będzie powiązana z miejskimi planami przebudowy tego newralgicznego punktu miasta. Miasto chce w przyszłości całkowicie przebudować ten obszar - zarówno sam wiadukt, jak i najbliższe otoczenie. Ulica 3-go Maja ma być przedłużona w kierunku południa, zaś wiadukt Biskupia Górka ma być przebudowany.

- Wciąż trwa, organizowany przez miasto, konkurs na zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego, które będą częścią węzła. Zwycięzca tego konkursu będzie musiał uzgodnić z miastem układ drogowo-komunikacyjny - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu drogowego w tym rejonie.

Gdańscy urzędnicy przewidują, że rozstrzygnięcie III etapu konkursu na projekt zabudowy Targu Siennego nastąpi pod koniec tego roku. W tym momencie zwycięzca przetargu na dokumentację dla SKM będzie już od kilku miesięcy pracował nad swoim projektem. Tymczasem przetarg SKM nie przewiduje dopasowania przystanku do przyszłego wiaduktu, tym bardziej, że prace przy jego budowie rozpoczną się nie wcześniej, niż za kilka lat.

- Rozpoczęcie zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego planowane jest na początek 2011 r., zaś zakończenie prac powinno nastąpić do końca 2017 roku - mówi Anna Dobrowolska z biura prasowego Urzędu Miasta Gdańsk.

Przystanek SKM powstanie znacznie wcześniej, być może jeszcze przed EURO 2012. - Za rok planujemy rozpocząć przetarg na roboty budowlane. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście mogłaby ruszyć za ok. 15 miesięcy, więc jesienią 2011 r. - dodaje Głuszek.

Opinie (128) 7 zablokowanych

  • (1)

    ciekawe kiedy ten wiadukt zawali się na przystanek gdańsk Śródmieście i kto będzie odpowiadał jak zginą setki niewinnych ludzi

    • 1 1

    • to stany lękowe?

      • 0 0

  • a bezpłatny (w sensie kupując bilet masz meijsce parkingowe) parking na ok tysiac aut bedzie ? (2)

    a skąd..... chociaż zapewne za kilka dni jakiś kolejny "pomysł" się pojawi

    • 20 5

    • Nie. Parking będzie ale na milion miejsc...

      • 0 0

    • takie parkingi to nie w centrum

      ale przy peryferyjnych przystankach powinny być

      • 7 0

  • No cześć, jutro napiszę tekst do piosenki (5)

    kultu 'spowiedź święta' - tekst będzie traktował o SKMce. Mam już szkic, ale nadal nie mam dopracowanych pewnych elementów. Będzie tam wszystko co występuje w skmce i denerwuje ludzi - brak przystanku śródmieście oraz niekończące się remonty także tam znajdą odzwierciedlenie. Ale także za krótkie składy, brak informacji o awariach itd. Jutro lub pojutrze, nie wiem jak będę miał czas - problem w tym że muszę się wczuć w klimat, czyli muszę trochę pojeździć skmką.

    Pozdrawiam pomysłowych

    • 5 31

    • Niedawno pyszniles sie tutaj (2)

      Ze z SKM nie korzystasz bo wozisz sie fura na LPG.Odwidzialo sie?
      Co do remontow to tez chyba Ci sie POmylilo bo obecnie zadne remonty sieci SKM nie sa prowadzone.
      Ogolnie slabe te Twoje prowokacje tak jak Twoja wiedza o rzeczywistosci.

      • 6 0

      • (1)

        właśnie bombardier kim ty wogóle jesteś pajacu.

        • 2 0

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Tylko nie zaśnij w tej SKMce, bo cię myszy nadgryzą, bombardierze.

      • 1 0

    • a nie lepiej zjazd na linie z fortów do ECS??

      Gdańsk extreme

      • 3 1

  • BUDOWAĆ ALE Z GŁOWĄ

    Cały teren pomiędzy Huciskiem, a Sandomierską winien być objęty całościowym planem zagospodarowania terenu ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań węzłów komunikacyjnych Sandomierska oraz Okopowa. Szybka kolej winna kończyć się w węźle Sandomierska. Jeśli nie rozwiąże się w sensowny sposób węzła Okopowa to w Gdańsku ciągle będą korki. Tutaj trzeba światłych wizjonerów, którzy zaprojektują docelowo układ komunikacyjny w Gdańsku. A może władze Gdańska ogłoszą konkurs międzynarodowy dla rozwiązania problemów komunikacyjnych w tym mieście.

    • 4 0

  • SKM-ki powinny zawracac w Sopocie, do Gdyni wystarcza dalekobiezne Gdansk-Slupsk (2)

    • 4 2

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • tak na ciebie tatus wola jak z ryb wracasz?

        do gdyni to w ogole tylko kutry powinny plywac, albo wozy drabiniaste bo to i tak wioska rybacka bez tradycji i honoru. obslizgle sledzie :)

        • 2 1

  • ECS! ECS! ECS!

    To jest priorytet i najbardziej ( pod upalnym słońcem ) potrzebna inwestycja w Gdańsku, a nie jakieś tam przedłużenia i przystanki. Po co ma się rozwijać komunikacja i centrum Gdańska skoro tłumy gdańszczan i turystów z zagranicy bedą walić na wystawy w ECS? Do tego wystarczy przystanek Gdańsk Stocznia i Gdańsk Główny.

    Tak ma być, bo... JA TAK CHCĘ, TAK SOBIE UBZDURAŁEM!!

    Podpisano P. A.

    • 8 0

  • Niech wyremontują obecne dworce ,a nie biora sie za coś , co tak naprawde nie jest potrzebne.Polska i wszystko jasne

    • 1 0

  • ALE PO CO TO?

    Kilkaset metrów dalej jest przystanek SKM - Gdańsk Główny ... chyba, że o czymś nie wiem ...

    • 1 2

  • (3)

    Niedawno był artykuł o planowanym węźle Czerwony Most (właśnie w okolicy ulicy Sandomierskiej). Ciekawym, jak tam mają dojeżdżać wszystkie SKMki skoro nie wszystkie mają dojeżdżać do stacji śródmieście? I tak trzeba będzie to zrobić, czy nie można czegoś zrobić lepiej niż na poziomie ledwo akceptowalnym?

    • 10 0

    • Nie martwcie się Czerwonym Mostem

      to bajka przyszłości. Bardzo odległej przyszłości.

      • 1 0

    • PRoblem polega nie na tym, że nie mogą dojechać, ale brakuje dodatkowych toró postojowych (nie ma nie meijsca). Na moście czerwonym jest miejsca na dziesiatki torów odstawczych i wszystkie pociągi bez problemu będą mogły tam zawrócić i oczekiwac na wyjazd na trase.

      • 0 0

    • A jak doprowadzą do węzła Czerowny Most tramwaj????

      To właśnie z miejsca przy planowanym przystanku ŚRÓDMIEŚCIE miały odchodzić linie w kierunku dolnego miasta.

      • 2 0

  • PERON - szybko i tanio (2)

    Cytat: "Nie będzie on różnił się od innych modernizowanych przystanków SKM: pojawi się winda, ale na inne udogodnienia na razie nie ma szans". - po co w ogóle PERON? Już od dzisiaj można przecież ludzi "wysadzać" w trawie ;-) DAMY RADĘ !!!!

    • 22 0

    • (1)

      Na peronie zaoszczędziliśmy. Ale bez torów nie da rady.

      • 3 0

      • eee..... pomysł a jednym torem do przystanku Gdańsk Śródmieście już był rozważany
        skoro już zdecydowano się na taka rozrzutność jak dwa tory to może faktycznie w ramach oszczędności zrezygnujmy z peronu...

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane