• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zbuduje nastawnię i wyremontuje perony w Gdańsku Głównym

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (131)
  • W planach SKM jest rozbiórka parterowej części budynku i wybudowanie w jego miejsce obiektu o większej powierzchni.
  • Tak dzisiaj wygląda parterowy budynek, w którym pracuje obsługa linii SKM.

Budowa nowej nastawniMapkarewitalizacja połączonego z nią budynku byłej poczty i noclegowniMapka oraz modernizacja peronów nr 4Mapkanr 5Mapka - takie są plany inwestycyjne Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie stacji Gdańsk Główny. Projekt ma powstać do końca roku. Realizacja powinna ruszyć w drugiej połowie 2024 r.



Szybka Kolej Miejska w ostatnim czasie skupia się na remoncie swojej infrastruktury w Gdyni. Obecnie trwa m.in. modernizacja dworca podmiejskiego na stacji Gdynia Główna oraz przebudowa peronu w Orłowie i Leszczynkach.

Zdjęcia z niedostępnego dworca. Trwa remont SKM Gdynia Zdjęcia z niedostępnego dworca. Trwa remont SKM Gdynia

Jadąc SKM-ką z centrum Gdańska, częściej korzystasz z przystanku:

Jednak na tym plany spółki się nie kończą. Niedawno pisaliśmy o drugim przetargu na projekt remontu SKM Przymorze. A teraz przewoźnik szykuje się do zakrojonej na szeroką skalę modernizacji swojej infrastruktury na stacji Gdańsk Główny.

SKM szuka wykonawcy wielobranżowej dokumentacji projektowej budowlano-wykonawczej wraz z uzyskaniem pozwoleń na budowę.

O której odjeżdża najbliższa SKM-ka? Ile kosztuje bilet? Sprawdź



  • Budynek nowej nastawni będzie łączył się z większym, zabytkowym budynkiem dawnej noclegowni, który zostanie zrewitalizowany.
  • Dzisiaj w budynku dawnej noclegowni działa przechowalnia bagaży i swoją siedzibę ma oddział Straży Ochrony Kolei.
Zadanie 1:

  • pierwsze podzadanie: budowa nowego obiektu Nastawni Gdańsk Główny
  • drugie podzadanie: modernizacja peronu nr 4 wraz z Nastawnią na peronieMapka
  • trzecie podzadanie: modernizacja peronu nr 5 Gdańsk Główny

Zadanie 2:

  • Rewitalizacja budynku Noclegowni na terenie Gdańska Głównego

  • Inwestycja w Gdańsku Głównym obejmuje również przebudowę peronów SKM nr 4 i nr 5.
  • Remont przejdzie też nastawnia zlokalizowana na peronie nr 4.
Oferty, wyłącznie na oba zadania, można składać do 19 kwietnia. O wyborze zadecyduje w 100 proc. cena. Projekt ma zostać wykonany na bazie koncepcji do końca 2023 r.

Wszystkie prace budowlane w półtora roku?



Kiedy nastąpi realizacja?

- Rozpoczęcie prac budowlanych jest uzależnione od terminu pozyskania środków z Krajowego Planu Odbudowy. Mamy nadzieję, że uda się je rozpocząć w połowie 2024 r. i zakończyć tę inwestycję do końca 2025 r. - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Jeszcze nie zapadła decyzja, czy będzie to jedno zlecenie, które wykona jeden wykonawca, czy każde zadanie będzie realizowała inna firma. Ponieważ czasu na realizację prac będzie niewiele, to roboty prawdopodobnie będą realizowane równolegle. Wiele wyjaśni dokumentacja projektowa, którą właśnie planujemy pozyskać.

Budynek, który był kiedyś pocztą a potem noclegownią



Większość pasażerów korzystająca z SKM wie, gdzie znajdują się perony 4 i 5, nawet jeśli pociągi odjeżdżają najczęściej z platformy nr 3.

Nie każdy jednak wie, gdzie znajduje się budynek byłej noclegowni, a wcześniej Polskiego Urzędu Pocztowego Gdańsk 2 i w którym miejscu planowana jest budowa drugiej nastawni.

Zabytkowy budynek byłej noclegowni znajduje się przy ul. Podwale Grodzkie, na tyłach KFC.

Kiedyś mieściło się tam biuro Renomy, a obecnie siedzibę ma Straż Ochrony Kolei. Działa tam też przechowalnia bagażu. Do niego "doklejony" jest parterowy obiekt, dla rewidentów SKM, czyli pracowników kolei wykonujących oględziny stanu technicznego oraz drobne naprawy taboru kolejowego.

Koncepcja zakłada powstanie nowego, dłuższego, parterowego budynku, który będzie pełnił funkcję nastawni. Koncepcja zakłada powstanie nowego, dłuższego, parterowego budynku, który będzie pełnił funkcję nastawni.

Budowa nastawni musi być konsultowana z konserwatorem



Koncepcja zakłada zburzenie niemal w całości jednokondygnacyjnej części i wybudowanie w jej miejsce dłuższego budynku, ale również parterowego.

Nowy obiekt ma mieć powierzchnię od 300 do 350 m kw., co pozwoli pomieścić wszystkie niezbędne funkcje, w tym znajdujące się obecnie w kontenerach przy budynku urządzenia automatyki sterowania ruchem kolejowym. Jego wysokość to 6,1 m mierzona przy najniższym punkcie elewacji od strony torów.

Budynek, jak i sam teren znajdują się pod kuratelą konserwatora zabytków. Dlatego projekt będzie musiał uzyskać jego aprobatę.

Nie jest zatem wykluczone, że fragment obiektu będzie musiał zostać zachowany. Bowiem, jak czytamy w koncepcji, "wstępnie Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wskazał ścianę zewnętrzną budynku od strony ul. Podwale Grodzkie oraz 1 szt. historycznego okna jako elementy potencjalnie wartościowe".

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (131)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane