• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zbuduje nastawnię i wyremontuje perony w Gdańsku Głównym

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (131)
  • W planach SKM jest rozbiórka parterowej części budynku i wybudowanie w jego miejsce obiektu o większej powierzchni.
  • Tak dzisiaj wygląda parterowy budynek, w którym pracuje obsługa linii SKM.

Budowa nowej nastawniMapkarewitalizacja połączonego z nią budynku byłej poczty i noclegowniMapka oraz modernizacja peronów nr 4Mapkanr 5Mapka - takie są plany inwestycyjne Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie stacji Gdańsk Główny. Projekt ma powstać do końca roku. Realizacja powinna ruszyć w drugiej połowie 2024 r.



Szybka Kolej Miejska w ostatnim czasie skupia się na remoncie swojej infrastruktury w Gdyni. Obecnie trwa m.in. modernizacja dworca podmiejskiego na stacji Gdynia Główna oraz przebudowa peronu w Orłowie i Leszczynkach.

Zdjęcia z niedostępnego dworca. Trwa remont SKM Gdynia Zdjęcia z niedostępnego dworca. Trwa remont SKM Gdynia

Jadąc SKM-ką z centrum Gdańska, częściej korzystasz z przystanku:

Jednak na tym plany spółki się nie kończą. Niedawno pisaliśmy o drugim przetargu na projekt remontu SKM Przymorze. A teraz przewoźnik szykuje się do zakrojonej na szeroką skalę modernizacji swojej infrastruktury na stacji Gdańsk Główny.

SKM szuka wykonawcy wielobranżowej dokumentacji projektowej budowlano-wykonawczej wraz z uzyskaniem pozwoleń na budowę.

O której odjeżdża najbliższa SKM-ka? Ile kosztuje bilet? Sprawdź



  • Budynek nowej nastawni będzie łączył się z większym, zabytkowym budynkiem dawnej noclegowni, który zostanie zrewitalizowany.
  • Dzisiaj w budynku dawnej noclegowni działa przechowalnia bagaży i swoją siedzibę ma oddział Straży Ochrony Kolei.
Zadanie 1:

  • pierwsze podzadanie: budowa nowego obiektu Nastawni Gdańsk Główny
  • drugie podzadanie: modernizacja peronu nr 4 wraz z Nastawnią na peronieMapka
  • trzecie podzadanie: modernizacja peronu nr 5 Gdańsk Główny

Zadanie 2:

  • Rewitalizacja budynku Noclegowni na terenie Gdańska Głównego

  • Inwestycja w Gdańsku Głównym obejmuje również przebudowę peronów SKM nr 4 i nr 5.
  • Remont przejdzie też nastawnia zlokalizowana na peronie nr 4.
Oferty, wyłącznie na oba zadania, można składać do 19 kwietnia. O wyborze zadecyduje w 100 proc. cena. Projekt ma zostać wykonany na bazie koncepcji do końca 2023 r.

Wszystkie prace budowlane w półtora roku?



Kiedy nastąpi realizacja?

- Rozpoczęcie prac budowlanych jest uzależnione od terminu pozyskania środków z Krajowego Planu Odbudowy. Mamy nadzieję, że uda się je rozpocząć w połowie 2024 r. i zakończyć tę inwestycję do końca 2025 r. - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Jeszcze nie zapadła decyzja, czy będzie to jedno zlecenie, które wykona jeden wykonawca, czy każde zadanie będzie realizowała inna firma. Ponieważ czasu na realizację prac będzie niewiele, to roboty prawdopodobnie będą realizowane równolegle. Wiele wyjaśni dokumentacja projektowa, którą właśnie planujemy pozyskać.

Budynek, który był kiedyś pocztą a potem noclegownią



Większość pasażerów korzystająca z SKM wie, gdzie znajdują się perony 4 i 5, nawet jeśli pociągi odjeżdżają najczęściej z platformy nr 3.

Nie każdy jednak wie, gdzie znajduje się budynek byłej noclegowni, a wcześniej Polskiego Urzędu Pocztowego Gdańsk 2 i w którym miejscu planowana jest budowa drugiej nastawni.

Zabytkowy budynek byłej noclegowni znajduje się przy ul. Podwale Grodzkie, na tyłach KFC.

Kiedyś mieściło się tam biuro Renomy, a obecnie siedzibę ma Straż Ochrony Kolei. Działa tam też przechowalnia bagażu. Do niego "doklejony" jest parterowy obiekt, dla rewidentów SKM, czyli pracowników kolei wykonujących oględziny stanu technicznego oraz drobne naprawy taboru kolejowego.

Koncepcja zakłada powstanie nowego, dłuższego, parterowego budynku, który będzie pełnił funkcję nastawni. Koncepcja zakłada powstanie nowego, dłuższego, parterowego budynku, który będzie pełnił funkcję nastawni.

Budowa nastawni musi być konsultowana z konserwatorem



Koncepcja zakłada zburzenie niemal w całości jednokondygnacyjnej części i wybudowanie w jej miejsce dłuższego budynku, ale również parterowego.

Nowy obiekt ma mieć powierzchnię od 300 do 350 m kw., co pozwoli pomieścić wszystkie niezbędne funkcje, w tym znajdujące się obecnie w kontenerach przy budynku urządzenia automatyki sterowania ruchem kolejowym. Jego wysokość to 6,1 m mierzona przy najniższym punkcie elewacji od strony torów.

Budynek, jak i sam teren znajdują się pod kuratelą konserwatora zabytków. Dlatego projekt będzie musiał uzyskać jego aprobatę.

Nie jest zatem wykluczone, że fragment obiektu będzie musiał zostać zachowany. Bowiem, jak czytamy w koncepcji, "wstępnie Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wskazał ścianę zewnętrzną budynku od strony ul. Podwale Grodzkie oraz 1 szt. historycznego okna jako elementy potencjalnie wartościowe".

Miejsca

Opinie (131) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Ten konserwator to chyba oszalał

    Barak zbudowany po wojnie "potencjalnie wartościowy"

    • 32 5

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Czy mnie oczy mylą, czy oni zrobią coś co będzie pasować do okolicznych budynków, a nie gezyc w oko, tak jak nowy Lidl za Kartuzami...yyyy przepraszam- chodzi mi o nowy Dworzec PKP we Wrzeszczu?

    • 89 4

    • (1)

      Nie. Tu konserwator pozwoli na wszystko. I pewnie nikt nie będzie oburzony

      • 5 2

      • W klasie unesco? Kogoś nieźle pogięło.

        • 2 0

    • Tak tak (1)

      Zbudują nowy zabytek, tak jak lubicie

      • 5 8

      • Wolałbys kolejnego potworka z brudnopisu od Kozikowskiego?

        • 12 1

    • Dość tej rudej średniowiecznej zabudowy

      Oby nie budowali żeby pasowało do oklicznych budynków...

      • 2 7

  • Powidzcie konserwatorowi ze, epizod (1)

    Niemiecki nie ma znaczenia dla 1000 leci Polskiego Gdanska ktore sa przed nim.

    • 13 9

    • A może jeszcze raz

      tyle tylko,że po polsku

      • 5 1

  • Konserwator zabytków jak zwykle w swoim świecie (1)

    Dziwne że Pan konserwator zabytków nie ma uwag i nic nie robi w sprawie byłej zajezdni tramwajowej na Pomorskiej. To też budynek związany z transportem szynowym.

    • 28 4

    • Dawny przystanek SKM, zabytkowy, Gdańsk Brzeźno w Nowym Porcie niszczeje dalej,niedługo się rozpadnie.Pewnie port gdanski na to czeka!

      • 1 0

  • (40)

    SKM nie ma kasy na nowe pociągi ale będzie mieć na remont nieużywanych peronów? Rozumiem budynki bo gdzieś sprzęt trzeba trzymać. Ale perony? Dla pociągu do stadionu? Pilniejszych wydatków nie ma?

    • 56 14

    • Kilka dni temu było info, (31)

      że SKM dogadała się z marszałkiem w sprawie wspólnego zakupu nowych pojazdów. Nie jesteś na bieżąco.

      • 12 5

      • Co tylko potwierdza fakt, że samej SKM nie stać na zakup pociągów (30)

        • 10 11

        • Przewoźnik nie musi mieć swoich pojazdów. (8)

          W Zachodniopomorskiem Polregio wozi pasażerów tylko pojazdami samorządu i są to tylko nowe pojazdy.

          • 7 1

          • (4)

            Nie musi, ale SKM jest uparte. Tez mogliby sie dogadac z Polregio, ale wola wozic swoimi szrotami.

            • 4 10

            • Dogadać z Polregio? (3)

              W jakiej sprawie? Jedyne nowe pojazdy jakie ma Polregio na Pomorzu, to pojazdy od marszałka. Kilka lat temu marszałek kupił 10 nowych pociagów i...wszytkie wydzierżawił Patologii Regionalnej. SKM dostała okrągłe zero. Przypadek?

              • 11 4

              • Nie masz świadomości, że SKM to składnik PKP, czyli spółki państwowej? (2)

                Dlaczego więc ma dostawać składy od Marszałka? Może po to, by pozatrudniali na nikomu niepotrzebnych stanowiskach kolejnych funkcjonariuszy pisu? Jeśli więc szukasz patologii to raczej podążaj tym tropem.

                • 2 0

              • A nie masz świadomości (1)

                że Regio, to równie państwowa firma?

                • 0 1

              • Ale nie ma nic wspólnego z doliną słoni PKP

                • 0 0

          • A w pomorskim jest inaczej?

            Mówimy o dziadowskiej SKM, a nie Polregio

            • 1 9

          • To nie znaczy, że wydawanie pieniędzy na nieużywane perony jest dobrym rozwiązaniem (1)

            • 6 3

            • za to miasto będzie wyglądać lepiej

              to ukłon w stronę samorządu.
              I należyta staranność w stosunku do powierzonego majątku.

              Sprzęt nie będzie w kontenerach pod chmurką...

              • 2 0

        • kto da kredyt na dwie duze banki (20)

          Pod roczna umowe i przychod na poziomie 70Mpln?

          A takie warunki wyznacza samorzad, jedyny klient SKM.

          • 4 1

          • Niech właściciel wspomoże SKM (17)

            Czyli rządowe PKP

            • 2 4

            • Marszałek przekazuje pociagi do Polregio (16)

              i wtedy jakoś mu rządowy właściciel nie przeszkadza.

              • 5 1

              • A teraz wypożyczy składy SKM (4)

                Ale nie będzie sponsorował zakupu pociągów, których właścicielem byłaby SKM (czy Polregio).
                Dostrzegasz różnicę?

                • 1 2

              • Dostrzegam fakt, że marszałek blokował (3)

                SKM zakup nowych pojazdów, a swoje nowe pojazdy wydzierżawiał wyłącznie Polregio, Teraz przytulił załatwioną przez SKM unijną dotację. SKM, czy też PKP, jako większościowy właściciel mogł się na to nie zgodzić i wtedy marszalek z PO, która tak krzyczy, że PIS odcina Polskę od unijnej kasy byłby winien, że ta kasa poszłaby gdzie indziej.

                • 6 3

              • Ależ SKM mogła sobie składy kupować! W czym problem? (1)

                W tym, że Marszałek nie chciał tańczyć na smyczy SKM? No cóż, skoro właściciel SKM nie chciał jej podżyrować kredytu na zakup nowych składów, to bardzo źle świadczy o kondycji SKM.

                • 5 5

              • nie mogła, bo nie miała na wkład własny

                a kto da kredyt pod roczny przychód wynikający w warunków umowy z marszałkiem?

                • 1 0

              • Marszałek nic nie blokował

                Co ty wypisujesz?

                • 2 5

              • Nie przekazał, a wypożyczył (8)

                • 3 1

              • A SKM jakoś nie pożyczył. (7)

                Gdyby pożyczył, to SKM w ogóle nie musiałaby kupować.

                • 4 1

              • A może SKM chciała dostać składy tylko na własność? (2)

                • 3 3

              • Dokładnie tak było. Chcieli byc właścicielem a żeby spłacał marszałek bo sami by się migali i kierowali do żyranta.

                • 3 3

              • Te bzdury to z niewiedzy czy tak specjalnie?

                Gdyby SKM zależało tylko na własności pojazdów, to oddałaby marszałkowi swoją unijną dotację?

                • 1 0

              • Bo Marszałek nie ma pojazdów SKM (2)

                Po co SKm występowało o dotacje jak nie ma pieniędzy?

                • 1 3

              • Marszałek częściowo jest włascicielem SKM, więc i jej pojazdów. (1)

                Województwo pomorskie ma ok. 10 % udziałów w SKM. Poza tym marszałek jest organizatorem przewozów w województwie i ma je zorganizować tak, by pasażerom dobrze się jeździło.

                • 1 1

              • łącznie pomorskie samorządy

                mają ponad 40% udziałów w SKM.

                • 1 0

              • SKM obsługiwała linię PKM za pomocą pociągów wypożyczonych właśnie przez Urząd Marszałkowski.

                • 4 0

              • (1)

                PolRegio od 2016 lat nie ma nic wspólnego z PKP. To samodzielna spółka. Ciekawostka - pierwszy raz w historii spółka ta wykazała zysk operacyjny w roku 2016 (licząc od 2001 kiedy była to spółka wydzielona i należąca do PKP) . W 2020 stracili prawo do nazwy starej Przewozy regionalne sp.zo.o. Od 2021 są spółką akcyjną. Ale dalej żyj w przeświadczeniu że to PKP. Oni od początku tergetują lokalne przewozy i czasem do sąsiednich województw więc od początku ich klientem jest wojewodztwo który ich współfinansuje. (w przeciwieńtwie do PKP i IC etc to nie mają kroplówki rządowej)

                • 1 3

              • tak samo samodzielna

                jak i SKM.

                Jeśli bawimy się w chronologię, to z PKP została wydzielona w 2008. Samorządy tak się "zajęły" Regio, że w 2015 państwo musiało ratować największego przewoźnika pasażerskiego i większościowy pakiet trafił do Agencji Rozwoju Przemysłu. Od tego czasu widać stopniową acz powolną poprawę.

                U nas widoczną poprzez fakt, że bezpośrednio można dojechać do Elbląga i Bydgoszczy,,,

                • 1 0

          • Umowa jest na 6 lat nie rok (1)

            Skoro nie maja pieniędzy to po co remontują nieużywane perony? Niech za tę kasę zmienia napęd chociaz w jednym starym EN57.

            • 4 2

            • taka umowa

              jest po raz pierwszy...

              • 0 0

    • Pociągi do stadionu jeszcze tylko przez 5 dni meczowych będą kursować (2)

      • 11 0

      • Potem

        A potem zostaje tylko tramwaj na Traugutta.

        • 10 0

      • Mała poprawka

        U siebie Lechia będzie grała już tylko 4 razy

        • 2 1

    • Wybory idą.

      • 1 2

    • Czy (1)

      Wy naprawdę myślicie że w dużych miastach typu Nowy York kogoś obchodzi od kogo jest woda w kranie? Co mnie obchodzi SKM marszałek czy inne spółki Fakty są takie że przez 20 lat niewiele się zmieniło na lepsze dla pasażera...

      • 0 6

      • moze mieszkańców to nie obchodzi (a powinno)

        Ale zarządzających tym urzędników już bardzo...

        • 1 1

    • Pora by przywrócić linie do Nowego Portu a wtedy może będzie to bardziej sensowne (1)

      • 4 0

      • Tak!!!!!!!!!!!!!!!W Nowej Letnicy powstaje właśnie zagłębie mieszkaniowe.Brak komunikacji.Powinna być tam SKM,a nie tylko darmowa dla kiboli.

        • 1 0

  • konsrwator jes z nadania pisu (2)

    więc wszystko idzie jak po grudzie na Pomorzu

    • 20 9

    • Dlaczego zostales okradziony po 45 latach pracy? (1)

      • 1 2

      • Dlaczego

        Może wnuczek zadzwonił...albo z banku "specjalist" z wschodnim akcentem

        • 1 2

  • SKM Stocznia jedna i druga do remontu (4)

    To powinien być priorytet

    • 24 3

    • Ok, ale najpierw niech skończą ... (3)

      Leszczynki, Grabówek, Gdynię Główną i Orłowo. Nie wszystko naraz.

      • 3 0

      • Kończą juz (2)

        A zabierają się za perony w Głównym które nie są priorytetowe, w następnej kolejności powinny być Stocznie

        • 1 0

        • Zabiorą się z Gdańsk Główny (1)

          jak będzie kasa z KPO. Jest to wyraźnie napisane w tym artykule. Na razie chcą mieć projekt i pozwolenia. I bardzo słusznie, bo konserwator zabytków potrafi mieć cudaczne wymogi i nie wiadomo jak długo będzie się znęcał nad projektem. Każdy, kto coś buduje/ przebudowuje, ten wie o co chodzi.

          • 1 1

          • tylko, że po co im osobna nastawnia?

            to sztuczny podział istniejącej głowicy stacji. To też tylko sposób na podnoszenie kosztów - jeszcze na początku tego wieku SKM polegała na nastawni PKP.

            • 2 0

  • Kiedyś non stop słyszałem pieniędzy nie ma i nie będzie (9)

    Zabytki trawił ogień

    • 14 2

    • A coś się zmieniło? (1)

      Poza tym oczywiście że "weź kredyt" stało się w tym kraju luksusem nieosiągalnym dla większości młodych?

      • 1 7

      • "stalo sie luksusem"

        I bardzo dobrze...
        Zastanawiam sie co jest bardziej stymulujace, brak kredytu czy loniecznosc jego splaty...

        • 1 1

    • (2)

      A teraz masz rozdawnictwo, za które słono zapłacimy. O inflacji dochodzącej do 20% też wcześniej nie słyszałeś - ale o tym już nie piszesz.

      • 2 5

      • słono płacimy za dług zaciągany latami (1)

        na zaniedbanie armii i kunktatorskiej polityce zagranicznej...

        "Rozdawnictwo" w postaci polityki społecznej w naszym kraju to "popierdułka" w porównaniu do tego co oferują swoim obywatelom (i nie tylko) inne kraje UE.

        • 2 0

        • Co ma cymbale polityka spoleczna do rozdania 50mld banderowcom?

          Programy społeczne są potrzebne i są bardzo ważne. W ilu krajach one istnieją. Tylko za POpaprancow nie było na nic pieniędzy bo tuski wszystko rozkradaly albo wyprzedawali za bezcen szwabom

          • 0 0

    • bo palili Twoi (3)

      Mielewczyk i spółka. Teraz nie muszą palić.

      • 1 3

      • Mielewczyk i Zakłady Mięsne? (1)

        Hotel asystencki? Willa na Orzeszkowej, dwory wszelakie z Fishera począwszy... Kamienice w Oliwie z lokatorami? Kolejna noclegownia kolejowa na Politechnice?!

        To wszytko Mielewczyk i spółka?!

        • 1 0

        • Ten Dworek Fischera w NP rozlatuje się na naszych oczach.Dodatkowo niedaleko,przy zbożowcach magazynują wielkie hałdy zagranicznego,pylacego miału,który zabrudził wszystko wokół.Nowy Port ,Letnicę itd.

          • 0 0

      • ja widzisz jakąś ruderę w Gdańsku

        ani chybi na niej jest znak "Gdańskie Nieruchomości".

        • 2 0

  • Środki z KPO he he (2)

    Wiadomo, że w tym roku nie będzie, a co dalej...

    • 2 2

    • Opinia wyróżniona

      Zabytkowa ściana parterowego budynku (1)

      Od strony Podwala Przedmiejskiego?

      Bosh przecież to jest parterowy barak z XIXw,

      • 0 0

      • Dla konserwatora to zabytek.

        I nic z tym nie zrobisz.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane