• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo

mn, pap
7 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Lotnisko Gdynia-Kosakowo. Widok od strony zatoki. Lotnisko Gdynia-Kosakowo. Widok od strony zatoki.

Sąd Rejonowy w Gdańsku ogłosił upadłość Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo. Sąd uznał, że spółka nie wykonywała już swoich zobowiązań.



Czy samoloty pasażerskie będą kiedykolwiek lądować w Gdyni?

W połowie marca spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo złożyła do Sądu Rejonowego Gdańsk-Północ w Gdańsku wniosek o ogłoszenie upadłości. Było to związane z decyzją Komisji Europejskiej, która na początku lutego nakazała, by port lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrócił 21,8 mln euro (91,7 mln zł) pomocy, jaką otrzymał od samorządów Gdyni i gminy Kosakowo na przekształcenie części wojskowego lotniska w cywilne.

W komunikacie przesłanym przez rzecznika Sądu Okręgowego Tomasza Adamskiego wskazano, że sąd wezwał wierzycieli spółki, by w ciągu trzech miesięcy od daty ogłoszenia obwieszczenia o upadłości zgłaszali swoje wierzytelności. Zdecydował również o wyznaczeniu syndyka, który ma określić, których wierzycieli Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo spłacać ma w pierwszej kolejności.

W uzasadnieniu sąd wskazał, że dłużnik zaprzestał regulowania wymagalnych zobowiązań. Równocześnie majątek dłużnika powinien wystarczyć nie tylko na pokrycie kosztów postępowania, ale także na zaspokojenie - chociaż w części - wierzycieli.

Jak podał Adamski, "jednocześnie nie zostało uprawdopodobnione, że w drodze układu wierzyciele zostaliby zaspokojeni w wyższym stopniu, niż po przeprowadzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku dłużnika".

Kilka tygodni temu przedstawiciele władz Gdyni w publicznych wypowiedziach dla mediów podkreślali, że złożenie do sądu wniosku o ogłoszenie upadłości było formalną koniecznością. Zwracali uwagę, że takie działanie nie wstrzymuje jednak starań miasta o dokończenie tej inwestycji, która jest już w 98 procentach zrealizowana.

Miesiąc temu Gdynia i gmina Kosakowo zaskarżyły decyzję KE w sprawie lotniska Gdynia-Kosakowo. Jak poinformowała PAP prezes zarządu Agencji Rozwoju Gdyni Katarzyna Spychała, skarga wysłana do Sądu Unii Europejskiej w Luksemburgu zawiera też wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji Komisji Europejskiej.

Samorządy tłumaczą zaskarżenie decyzji m.in. tym, że "wnioski KE są całkowicie sprzeczne z wnioskami płynącymi z analiz ekonomicznych przedstawionych przez inwestujące samorządy (...) Komisja pominęła je i przyjęła własne, nie wskazując, z jakich przyczyn uznała te przedstawione za niewłaściwe". Samorządy uważają, że w tym zakresie mogło dojść do przekroczenia uprawnień przez KE i chcą, by zbadał to sąd.

Samorządy zwracają także uwagę, że decyzja KE "nie jest możliwa do wykonania wprost". Spółka budująca port nie ma z czego oddać, bo wszystkie pieniądze wydała na infrastrukturę, m.in. na budowę terminalu pasażerskiego, budynku straży pożarnej oraz na wyburzenia wojskowych hangarów. Pieniądze powinny być zwrócone w terminie do czterech miesięcy od wydania decyzji przez KE 11 lutego 2014 r.

"KE stwierdziła, że środki publiczne przekazane przez gminy Gdynia i Kosakowo na rzecz portu lotniczego Gdynia-Kosakowo przyznają beneficjentowi nienależną przewagę konkurencyjną, w szczególności nad lotniskiem w Gdańsku, co stanowi naruszenie unijnych zasad pomocy państwa" - podano w komunikacie KE.

Dzień po decyzji KE prezydent Gdyni Wojciech Szczurek podczas konferencji prasowej zapowiedział, że Port lotniczy Gdynia-Kosakowo będzie budowany, mimo decyzji KE. Uważa, że projekt jest uzasadniony ekonomicznie. "Jesteśmy przekonani, że takie właśnie inwestycje będą strategicznie służyły rozwojowi" - przekonywał.

Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ma kapitał w wysokości 91 mln zł, z tego 85 mln zł należy do Gdyni, a 6 mln zł do Kosakowa. 70 mln zł z tej kwoty przeznaczono na budowę infrastruktury lotniska.
mn, pap

Opinie (330) 10 zablokowanych

  • pralnia pieniędzy?

    dlaczego wszystkim tak się spieszyło z wybudowaniem tego lotniska?kto zasiada w Zarządzie spółki?
    Warto sprawdzić ich powiązania ze sobą...Wszyscy byli wojskowi...czują grubą kasę...szkoda gadać...ŻAŁOSNE
    Jak budować to budować takie lotnisko jak w Gdańsku a nie lotnisko na parę malutkich samolocików...samoloty dla bogatych ludzi...

    • 0 0

  • Katastrofa Gdyńska

    Czemu na tego człowieka jeszcze ktokolwiek głosuje. Za grosz przyzwoitości nie ma. Nie rozumie pojęcia pieniądze publiczne.... Powinien teraz te straty odpracowywać, lub odsiedzieć należne lata...

    • 1 0

  • być może jest w tej decyzji o budowie lotniska troche megalomanii Szczurka ale

    lotnisko było, więc chwała mu za to, że chce je rozbudować trochę, aby mogło w czasie pokoju służyć ludziom a w czasie wojny mogło przejąć samoloty wojskowe.
    Lotnisko miało być w planie niskobudżetowe, przez to tańsze niż Rębiechowo a tym samym konkurencyjne , w szczególności dla tzw. tanich przewoźników. Tym samym stwarza ciekawe możliwości kombinacji lotów tranzytowych: np. rejsy liniowe do Gdańska a jakieś czartery dalej z Gdyni. Szczurek nie może być za to potępiany. Inaczej rzecz się ma z portami morskimi, bo to jest skandal, aby porty odległe od siebie o 10 Mm konkurowały ze sobą.

    • 1 0

  • (nie) kontrolowany upadek Szczurka ?

    Dziś "upada" spółka budująca Port, jutro powinni "upaść " ci, którzy "zaplanowali" jej upadek i ci, którzy mocno na to pracowali. Są wśród nich: admirał i komandor, 2 księgowych, 3 prezydentów i sekretarz, wójt, a i nadzór właścicielski MG nie jest bez winy.
    Odwołamy OPENER-a, zrezygnujemy z Red Bulla , tylko pizzernia na Zielonej 41 straszyć będzie, bo ten bezsensowny, niepotrzebny zakup spowodował zapaść spółki i gigantyczne długi (w zamówieniu publicznym ?) wobec wykonawców (artykuł p. Sielskiego z 26.02.2014 niestety jest mało rzetelny).

    • 0 0

  • spoko (2)

    lotnisko będzie ! Gdynia się nie podda!!!!!!!!! Dopóki piłka w grze walczymy !!!!

    • 2 3

    • Ciekawe o co władze Gdyni walczą (1)

      O najpiękniejsze kontenery w mieście?

      O utrudnianie życie przedsiębiorcom?

      O niszczenie potencjału miasta?

      • 0 1

      • to nirch władze gdyni dołażą ze swich dularów

        • 0 1

  • nie będą

    Nie będą lądować . po co . dwa lotniska to przerost ambicji chorych władz

    • 1 1

  • Nigdy wczesniej nie widzialem ze teren lotniska (1)

    Gdynia Kosakowo z lotu ptaszka wyglada tak ladnie.

    • 1 0

    • "małego ptaszka" pewnej osoby ;)

      • 0 1

  • a gdzie brakujące 21 mln kapitału spólki (1)

    • 0 0

    • Winny mieszka na gdyńskim Wiczlinie

      Współwinni mają domy na m.in. Chwarznie, Wielkim Kacku.

      Wszyscy pracują na Piłsudskiego

      • 0 1

  • UE rulez

    Pomyślcie trochę : gminy wspólnie robią inwestycje ze swoich pieniędzy a EU wpada na pomysł żeby pomysł upierdlolic przy 98% realizacji. Tak sobie wymyśliła teraz, stadiony za miliardy były ok. Podobnie było ze stoczniami - Unia wpadła na pomysł ze trzeba uwalić bo niedozwolona pomoc publiczna jednocześnie lądując miliardy w swoje upadające banki i ch. Ze ludzie stracili prace ważne żeby było europejskości i postępowo. I mało kto to widzi wszyscy jadą na samorząd a kto udowodni ze to lotnisko nie byłoby dochodowe?

    • 3 1

  • Brawo ! (22)

    :)

    • 98 37

    • Dobrze tak wam śledzie! (9)

      25 km obok macie 3 co do wielkosci lotnisko w Polsce ale nie, trzeba pokkazac jak wielka i niezalezna jest Gdynia. Zalosne. Bardzo sie ciesze, ze splajtowali! Oby tak dalej. Bo pamietajcie-Trojmiasto powinno wspolpracowac a nie rywalizowac, Gdynia widac ma kompleksy

      • 51 26

      • (4)

        W Gdyni sa tez szpitale,stocznia,port...To tez zgapilismy od Gdanska kierowani kompleksami? Ogarnij sie.

        • 8 24

        • (2)

          Lil dobrze to skomentował. Porównanie szpitali (czyli obowiązkowych instytucji w tak dużych miastach jak Gdańsk, Gdynia) do lotniska jest po prostu infantylne, ile masz lat? 3 gimnazjum to twoje wykształcenie edukacyjne czy trochę mniej?
          3city to jeden duży organizm algomeracyjny, gospodarczy. Powinni wspołpracować jeżeli chodzi o budowe tak ważnych, dużych i kosztownych przedsięwzięć jak np lotnisko. Błędem Gdańska jest wg mnie to, że mając w Gdyni BCT zbudowali DCT, sądzę że lepiej byłoby zainwestować te pieniądze w rozbudowe istniejącego wczesniej BCT w Gdyni i dostosowanie go do mozliwosci przyjmowania tak dużych jednostek jakie obecnie moze przyjąć DCT Gdańsk. No ale cóż, my zwykli, szarzy mieszkańcy Trójmiasta możemy tylko między sobą się posprzeczać a Gdańsk i Gdynia wiedzą lepiej co dla nich będzie najlepsze. Wiecznej rywalizacji Gda-Gdy ciąg dalszy. Ciekawe czy to kiedykolwiek się skończy...
          pozdrawiam mieszkańców 3city

          • 1 6

          • Mistrzu, DCT jest prywatną inwestycją, Gdańsk go nie budował, to po pierwsze. A inwestor tak zdecydował, gdyż dużo taniej mu wyszło postawić głębokowodny terminal na otwartych wodach, gdzie nie ma problemu chociażby z głębokością toru wodnego niż wydawać kasę na modernizowanie płytkiego i wciśniętego w ląd portu w Gdyni. Gdyby lotnisko w Gdyni miał budować prywatny inwestor, to w życiu by się na takie coś nie zdecydował.

            • 5 0

          • jestem trójmieszczaninem

            a wy?

            • 1 2

        • taaa

          Szpital porownywac do lotniska... Gratuluję poziomu oleju w czaszce.

          • 20 4

      • jako Trójmiasto powinniśmy współpracować a nie rywalizować. (1)

        3city to jeden duży organizm algomeracyjny, gospodarczy. Powinni wspołpracować jeżeli chodzi o budowe tak ważnych, dużych i kosztownych przedsięwzięć jak np lotnisko. Błędem Gdańska jest wg mnie to, że mając w Gdyni BCT zbudowali DCT, sądzę że lepiej byłoby zainwestować te pieniądze w rozbudowe istniejącego wczesniej BCT w Gdyni i dostosowanie go do mozliwosci przyjmowania tak dużych jednostek jakie obecnie moze przyjąć DCT Gdańsk. No ale cóż, my zwykli, szarzy mieszkańcy Trójmiasta możemy tylko między sobą się posprzeczać a Gdańsk i Gdynia wiedzą lepiej co dla nich będzie najlepsze. Wiecznej rywalizacji Gda-Gdy ciąg dalszy. Ciekawe czy to kiedykolwiek się skończy...
        pozdrawiam mieszkańców 3city

        • 0 5

        • Pociej, co za bzdury wypisujesz.

          Gdańsk, człowieku nie budował DCT ! DCT został wybudowany przez prywatny kapitał na jego ryzyko, a nie przez miasto czy port gdański. Prywatnych inwestorów kompletnie nie interesował BCT.

          • 4 1

      • Fag (1)

        Głupi jestes

        • 4 18

        • ty jesteś głupi śmmmieciu

          siedz lepiej dalej w zawodówce lub gomnazjum bo widac pojecia nie masz o gospodarce Trójmiasta i ogólnie ekonomi

          • 0 5

    • hehe dobre (2)

      takie rzeczy tylko w Polsce, jeszcze nie zaczęło działać, a już zbankrutowało

      • 12 6

      • no kazdy wiedzial jak to sie skonczy tylko nie szczurek i gdynianiewiec sie uparli, ze i tak dopna swego...widac, oooops, nie wyszlo.

        • 3 1

      • bredzisz

        chocby kanal panamski nim jeszcze go wybudowano bankrutowal kilkukrotnie.

        Nie wiesz, to milcz, a nie swoje kompleksy narodowe wylewasz. Polska i Polacy nie maja zadnego monopolu na bledy czy porazki. Zatem nie tlumacz sobie swoich niepowodzen pochodzeniem - po propstupracuj ciezej na swoj sukces.

        • 14 5

    • (5)

      Nie wiadomo czy cieszyć się czy płakać. Najważniejsze jest to, iż port nadal będzie budowany. Ciekawe tylko przez kogo i za czyje pieniądze?

      • 21 18

      • A po co komu (3)

        Lotnisko w Gdynii? Może jesZcze w sopocie zróbmy jedno i w Wejcherowie

        • 22 4

        • wejHerowie (2)

          • 10 0

          • Wajcha w rowie (1)

            • 3 1

            • wole gdzie indziej

              • 1 0

      • wyjdź

        • 6 12

    • macie swoje wielkomiejskie zycie i sny o konkurencyjnym lotnisku. Utopia i tyle. Brawo za decyzje. A wy zamiast tak slepo wierzyc szczurkowi rozliczcie go w koncu z jego wtop.

      • 6 1

    • JKM! KNP!

      Korwin Mikke! Korwin Mikke!

      • 2 7

    • To gdzie ja teraz swoj samolot zaparkuje, jestem zdruzgotany i zalamany.

      • 22 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane