• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochody przestaną jeździć przez Bramę Nizinną?

Katarzyna Moritz
7 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kondycja Bramy Nizinnej jest zła, nie pomaga w tym fakt, że ciągle jeżdżą przez nią samochody i miejskie autobusy. 

Kondycja Bramy Nizinnej jest zła, nie pomaga w tym fakt, że ciągle jeżdżą przez nią samochody i miejskie autobusy.

W budżecie Gdańska znalazło się 4,5 mln zł na wyczekiwany od lat remont Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska, ale co ważniejsze mają się też znaleźć środki na przeniesienie z niej ruchu drogowego dla aut. Mieszkańcy Olszynki i Oruni trafią do Śródmieścia przez pobliski most kolejowy.



Czy warto wydawać 4,5 mln zł na remot bramy?

Gdańsk planuje jeszcze w tym roku rozpocząć realizację długo wyczekiwanego przeniesienia ruchu drogowego, stanowiącego zagrożenie dla zabytkowej, XVII-wiecznej Bramy Nizinnej na Starym Przedmieściu. Apelują o to od lat kierowcy, mieszkańcy, ale głównie miłośnicy zabytków.

Urzędnicy chcą wkrótce zlecić wykonanie dokumentacji technicznej, która określi potrzeby terenowe oraz szczegółowe rozwiązania techniczne dotyczące zmiany organizacji ruchu w tym miejscu.

- Dopiero na podstawie wykonanej dokumentacji będzie możliwość podania kosztów oraz terminów realizacji powyższej inwestycji. Jeśli będzie to tylko możliwe, to chcielibyśmy rozpocząć realizację jeszcze w tym roku - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie.
Szef wydziału nie chce obecnie zdradzać więcej szczegółów, mówił o nich trochę więcej radnym na komisji zrównoważonego rozwoju. Ruch samochodowy miałby być przeniesiony na pobliski most kolejowy zobacz na mapie Gdańska. To nie jest nowy pomysł, most od dawna nie pełni swojej pierwotnej funkcji, a był czas, że niektórzy kierowcy omijali właśnie nim bramę, do momentu kiedy PKP nie zablokowała go betonowymi zaporami.

Przejazd przez tereny PKP wymagać będzie regulacji prawnej, ale też sporych nakładów finansowych na remont mostu kolejowego. 
Przejazd przez tereny PKP wymagać będzie regulacji prawnej, ale też sporych nakładów finansowych na remont mostu kolejowego.
Choć most nie jest w najlepszym stanie technicznym, przeprowadzone niedawno badania mówią, że po jego remoncie mógłby się tam odbywać ruch pojazdów do 40 ton nośności. Obecnie przez Bramę Nizinną nie można jeździć autami, których ciężar przekracza 3,5 tony, z wyjątkiem autobusów miejskich.

- Odciążyłoby to całkowicie Bramę Nizinną, która bez ruchu aut nie będzie narażona na drgania. Na pewno to pomoże mieszkańcom Oruni, którzy przez często opuszczane szlabany kolejowe, nie będą stać w korkach, a będą mieli alternatywną drogę - podkreśla Łukasz Hamadyk, radny PiS.
4,5 mln zł na remont Bramy Nizinnej

Pewne natomiast jest przyjęcie zmiany w budżecie miasta Gdańska, którą przyjęli w zeszłym tygodniu radni. Dzięki temu 4,5 mln zł będzie przeznaczone na prace ratownicze Bramy Nizinnej.

W ramach modernizacji Bramy Nizinnej będzie wykonany remont sklepienia, prace konserwatorskie elewacji i sklepienia, izolacja, wymiana okien i drzwi, zagospodarowanie terenu oraz podziemny łącznik, który umożliwi swobodne przemieszczanie się między kondygnacjami bramy, co pozwoli na udostępnienie obiektu i ulokowanie w nim kawiarni.

W bramie wykonano doraźne prace zabezpieczające, w 2013 roku zdjęto oryginalne wrota. W bramie wykonano doraźne prace zabezpieczające, w 2013 roku zdjęto oryginalne wrota.
Brama Nizinna jest obecnie jedyną z historycznych bram Gdańska, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy i z roku na rok coraz gorzej to znosi. Z tego powodu w styczniu 2013 roku zdjęto z bramy oryginalne wrota, bo z powodu błota i soli ich stan był coraz gorszy.

Miasto już w maju zeszłego roku przekazało 1 mln zł na ratowanie bramy. Pieniądze w dużej mierze były przeznaczone na wstępny etap prac, czyli na badania architektoniczno-konserwatorskie, wykonanie kompletu dokumentacji architektonicznej, konserwatorskiej - niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę oraz na pilne prace remontowo-konserwatorskie, w tym także na remont wrót.

Opinie (91)

  • Czas najwyższy ... !!!

    Lepiej pozno jak wcale ...
    Jak to mawiaja, mam nadzieje ze jednak nie bedzie za pozno i uda sie ja uratowac.
    Jestem optymista wiec licze ze moje oczy jak i wielu Gdanszczan, turystów beda podziwiali jej piekne i piekno terenow fortecznych ...
    Szkoda tylko ze dopiero pod takim naciskiem mieszkancow, wielbicieli zabytkow ktos tam na gorze dostrzegl tego co sie dzieje i ze warto ratowac od zapomnienia takie wspaniale ocalale perelki.
    Bo jak by nie bylo pora sie wziasc do roboty a nie tylko sprzedawac grunty po zabudowe apartamentow nie baczac na to ze tez sa wazniejsze sprawy do zaltwienia w miescie ...

    • 0 0

  • Super. To w końcu zabytek piękny.

    • 0 0

  • (1)

    Rychło w czas,i tak cierpliwa jest brama,wytrzymuje ruch autobusowy,ciężarówki,kiedys pociągi towarowe

    • 68 0

    • pociagi towarowe??? przez brame ??? chyba za duzo gazu sie nawdychałas

      • 0 0

  • Hurrraaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Nareszcie!!!!!!!!!!!!!!

    • 1 0

  • Na Sandomierskiej szlaban nie jest największym problemem.

    Korek w kierunku Traktu stoi nawet wtedy, gdy szlabany są otwarte. Problemem jest bardzo krótkie zielone światło, na którym są w stanie trzy-cztery samochody przejechać. A jak się trafi jakaś gapa albo nauka jazdy (których tam bez liku), to tylko jeden lub dwa. Skutek jest taki, że stoi się nawet przed otwartym szlabanem, bo nie ma jak jechać dalej.

    • 1 0

  • Pierw niech zrobią drogę! (7)

    Przejazd przez tą bramę to w miarę szybkie połączenie, żeby dostać się na Orunie, kiedy szlaban nieustannie zamknięty.

    • 34 36

    • Szlaban daje radę.

      Ale bardzo krótkie zielone światło dla wyjeżdżających z Sandomierskiej na Trakt, to jest prawdziwa tragedia.

      • 1 0

    • Pierw (4)

      naucz się pisać

      • 14 7

      • On z Oruni wiec ty nie wymagaj od niego az takiej wiedzy ) (3)

        pierw se on dres upierze ! ...to by zrozumial )

        • 6 13

        • Ale się Panowie Czepiacie (1)

          http://portalwiedzy.onet.pl/140821,,,,najpierw_najsampierw_pierw_wpierw_najwpierw,haslo.html

          • 8 4

          • Cyt:

            "Pierw jest synonimem przysłówka najpierw, to również słowo przestarzałe, dziś odczuwane jako nacechowane właściwe stylowi książkowemu"
            Chyba jednak nie na miejscu?

            • 3 0

        • tobie nawet pranie mózgu nie pomoże

          • 1 0

    • Droga w ogóle nie jest potrzebna

      Przejazd przez Bramę Nizinną tworzy korki na Trakcie Świętego Wojciecha w kierunku Gdańska. A jeśli rzeczywiście zrobić tam drogę, to zamknąć Sandomierską.

      • 1 4

  • eko jazda (1)

    Moje zasady eko jazdy są następujące :
    1. załóżmy , że kierowca stoi na czerwonym świetle na skrzyżowaniu z zamiarem skrętu w prawo .Światła zmieniają się na zielone i co się dzieje ? Kierowca gwałtownie wciska gaz i ostro skręca z piskiem opon wchodząc w wiraż . Tutaj eko ma coś do powiedzenia , w zakręt wchodzi się powoli i delikatnie , a po jego wykonaniu dopiero wrzucamy 3 bieg wyrównując tor jazdy .
    2. Sprawa gazu. Gazu nie wciskamy tylko POPYCHAMY stopą . Nie ważne jest czy do dechy czy 3/4 , ważne że delikatnie . Spowoduje to , że chętniej zwolnimy nie przekraczając dozwolonej szybkości . W moim przypadku do pracy ze 140 zwolniłem do 90 . po tankowaniu pod korek okazało się że nie 8 ale 5 benzyny. No i silnik nie wyje .
    3. Sprawa hamulców . Hamulec również popychamy można poćwiczyć zimą tak żeby nie włączył się ABS jest optymalnie. Trzeba też spróbować cofnąć fotel max do tyłu , żeby dostosować usadowienie się.
    4. Sprawa hamulców nr 2 . Nie zakleszczamy hamulców na tarczach przy dohamowaniu wiele osób wam nie będzie mogło powiedzieć , że nadużywacie tego.
    5. Hamowanie silnikiem. Jeśli zmieniasz biegi w sposób taki że czekasz aż obroty spadną do minimum i wrzucasz bieg wyższy wtedy , to jeśli wrzucisz bieg niższy przy minimalnych obrotach to zahamujesz silnikiem .
    6. Taki jeszcze jeden element stosowany tylko podczas dnia . Można jechać blisko krawędzi jezdni okazuje się , że nagle polskie drogi są szerokie robi się jakieś 1,5 metra między przeciwnymi strumieniami ruchu . Często przepuszczałem tak motory , raz jechał na czołowe 0,1 sekundy w oku no i się udało .Tylko trzeba uważać na pieszych nie wolno tak jechać w nocy .
    7. Porada na zimę . Pozwól silnikowi nagrzać się zanim włączysz ogrzewanie zimny silnik nie da ciepła . Ewentualnie w miarę podgrzewania możesz ewentualnie dodawać temperatury - on się chętnie podzieli i w razie mrozów nie będzie go tracić na początku jeśli max ;
    8. Traktuj podgrzewanie jak prędkościomierz - w zasadzie jak turbo nagrzany kierowca ma więcej p.....e w głowie dłużej pojeżdzisz na swoim silniku , o ile jeszcze nie nadaje się na żyletki .
    9. Inne . Można oczywiście wyjąć koło zapasowe , można też negocjować z serwisem ustawienie spalania LPG na mniejsze. Mi się udało to ustawili 4 litry mniej na sto .Można ? Można .
    10. Dzięki wolniejszej jeździe unikniesz na dłużej stłuczenia przedniej szyby .
    11. Częściowo te zasady można zastosować na rowerze .
    12. Polecam też nie zajeżdżać drogi TIROM , ich hamulce też się zużywają , a towar na naczepie waży czasami 30 ton to sobie wyobraźcie lekkie hamowanie jest chyba niemożliwe , wręcz kierowca musi kopać w hamulec . Więc pomyślcie o innych , czyli ciężarówach , a może nie będzie stłuczki lekko mówiąc z takim .

    • 0 6

    • Zdałeś prawo jazdy 2 dni temu ???

      Czy jaki... ?

      • 1 0

  • Chyba że (1)

    położone zostaną jakieś zapory. Na Przeróbce jest zakaz poruszania się TIRów, a nie zmieniło się nic. Oddana w ubiegłym roku ulica Siennicka już jest rozklekotana jak stary fortepian. A to Polska właśnie, zakazy i nakazy nie dla nas...

    • 15 0

    • Policja

      Policja śpi!
      Jak w piątek w innym miejscu Gdańska wezwalem policjanta do interwencji na drodze to ten kazał się mi leczyć!
      Oczywiście już zlozylem na piłkarza skargę! Myślał że naprawdę jestem chory!

      • 0 0

  • a co na to Konserwator? np. w Oliwie zgodzil sie na wyburzenie zabytjowego hotelu...

    aby Lidl moglbyc bardziej przestronny... Czy w Oliwie przy Grunwaldzkiej nie powinna wkroczyć archeologia i ... prokuratura... ?

    • 3 0

  • Bardzo dobrze ! wielu zapomnialo ze to jest dawny trakt konny a nie samochodowy. (13)

    W czasie jak te budowle powstaly to konie sluzyly za sile ciagnaca pojazdy. Samochody niestety wywoluja wibracje, spaliny itd .- '' Brama Nizinna (niem. Lege-Thor, Leege Tor) jedna z zabytkowych, nowożytnych bram miejskich Gdańska. Znajduje się w Śródmieściu na Starym Przedmieściu.W końcu XVI wieku I Rzeczpospolita znajdowała się w długotrwałym konflikcie zbrojnym ze Szwecją. Bezpośrednie zagrożenie wojenne spowodowało, że władze Gdańska zdecydowały o ufortyfikowaniu miasta zgodnie z najnowszą ówcześnie sztuką obronną, zastępując umocnienia średniowieczne. W latach 16231638 został zbudowany od strony południowej i wschodniej ciąg czternastu bastionów typu staroholenderskiego, według projektu Korneliusza van den Boscha. Brama była jedną z czterech nowożytnych bram miasta, jednej na każdą stronę świata, w otaczającym pierścieniu wałów ziemnych. Pozostałymi bramami były: Brama Wyżynna (z lat 15741575), Brama Żuławska (z 1628 roku) i nieistniejąca Brama św. Jakuba (z lat 16251635).
    Brama została zbudowana w 1626 roku przez Jana Strakowskiego, na podstawie planów fortyfikacyjnych sporządzonych przez Corneliusa van den Bosche w 1619 roku. Zlokalizowana na południowym krańcu Gdańska, umożliwiała wjazd do miasta od południa, od strony Żuław. Wykonana z cegły, po zewnętrznej stronie murów została wyłożona ozdobnym kamieniem. Na tej ścianie został umieszczony rok budowy i herb Gdańska. Zamykana była z dwóch stron drewnianymi wrotami, które dzięki ocaleniu bramy od zniszczeń wojennych zachowały się do dziś. Komunikację umożliwiał centralny, szeroki i sklepiony przejazd oraz dwa boczne przejścia dla pieszych. Nad bramą góruje wystająca ponad koronę wału wartownia z oknami służącymi do obserwacji dojść do bramy. Wartownię wieńczą schodkowe attyki, których forma ma charakter renesansu gdańskiego. Od wewnętrznej strony wału, symetrycznie przy obu przejściach dla pieszych, do bramy dobudowano dwa budynki dla wartowników. Brama została umiejscowiona w kurtynie pomiędzy Bastionem św. Gertrudy i Bastionem Żubr, przez które była flankowana. Jej dodatkowym zabezpieczeniem była fosa, w postaci Opływu Motławy. Brama była najbardziej okazałą po Bramie Wyżynnej.Drewniany most nad fosą został zlikwidowany około 1935 roku. Został zastąpiony wałem ziemnym, po którym poprowadzono utwardzoną drogę. Podczas II wojny światowej brama doznała niewielu uszkodzeń, które zostały naprawione w trakcie generalnego remontu w 1947 roku.est jedyną z historycznych bram miasta, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy. W pobliżu bramy znajdują się zabytkowe Baszta Biała (z 1461 roku), Baszta pod Zrębem (z 1487 roku) i Mała Zbrojownia (z 1645 roku).

    • 127 6

    • masz minus bo czytać się nie chciało (9)

      • 6 28

      • jak ten tekst jest dla was zbyt dlugi to jak wy ksiazki czytacie ? (7)

        jak wy sie uczycie wiedzy z internetu bo to tekst z wiki. ? Jak wy ksiazki czytacie skoro to bardzo krotki tekst a ksiazki maja setki stron ? . Czy wy tylko obrazki ogladacie w ksiazkach ? . Spoleczenstwo PL ma bardzo niski wskaznik intelektu gdyz nie czyta ksiazek . Chcecie byc tepymi polglowkami ? . Ja tygodniowo czytam 4 ksiazki . Magda

        • 23 4

        • Błeee

          Nie czytamy, nie lubimy. Książki to strata czasu.

          • 1 2

        • Pani Magdo..

          Czego tu wymagać od prostego ludu..gdyby czytał to by się czegoś dowiedział,może firmę by założył a może wymyślił samo kopiącą łopatę to wtedy by miał czas poczytać, a tak chłopina zarobiony ,tak mu internet czas zajmuje że nawet śmieci przez okno wyrzuca

          • 6 1

        • w dzisiejszych czasach normalni pracujacy ludzi nie czytaja ksiazek bo raz że nie ma na to czasu (3)

          a dwa to uważam że jest to rozrywka minionych czasów. Po prostu mnie to już nie kreci - owszem jak byłem dzieckiem to duzo czytałem i to lubiłem ale teraz to na mnie działa. Przynajmniej mnie czytanie ksiazek dla rozrywki juz nie kreci. Tzn jak cos trzeba przeczytac to przeczytam ale nie czytam ksiazek dla rozrywki a do szukania informacji wogle ZDECYDOWANIE internet ...
          A post był zdecydoiwanie za długi i zbyt nużący jak na pogawędki a`la forum /czat.
          Taki tekst to do wikipedii ok ale nie na forum/czat.

          • 7 25

          • ja tez nie czytam

            Rypie tylko w tablet bez polskich znakow

            • 3 2

          • byc może cierpisz na ADHD, takie mentalne

            weź dobrą sensacje, kryminał, np. Dana Browna i spróbuj jeszcze raz

            • 5 2

          • zdrowy jestes ? ksiazka to nie rozrywka lecz obowiazek aby byc madrym i oczytanym

            brakiem czasu tlumacza sie lenie . Czytam ksiazki mimo iz pracuje do 19 wieczorem i to zaden wysilek czytac . Wiesz ze Bill Gates czyta setki ksiazek ? i dlatego on jest madry i bogaty a ty jedynie jestes jeczacym Januszem. No ale cóż ! jedni sa Billami Gatesami a ktos rowy kopać musi . Choc łopate dobra masz ?)

            • 13 5

        • Hitler czytał podobno 1 książkę dziennie (nocnie) i nic dobrego z tego nie wynikło :))))

          • 3 5

      • ta, zdecydowanie za długie

        • 5 14

    • Panie Kolego świetnie opisałeś bramę . Szkoda,że nie podpisałeś się. (1)

      Ja dużo wiem na temat budowli obronnych Gdańska. Ale po tym wpisie moja wiedza jest prawie kompletna.

      • 8 0

      • ta wiedza jest na wiki i to zadna wiedza tajemna !

        Bardziej chcialem pokazac iz internet jest tez kopalnia wiedzy i tyle. Pozdrowienia .

        • 4 0

    • Dziekuję za Twój wpis.

      Myślałem, że wszystko wiem o tej bramie. Teraz po Twoim wpisie wiem więcej.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane