• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojskowe samoloty na niebie Trójmiasta

Jakub Gilewicz
11 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Powojskowy sprzęt do kupienia w centrum Gdyni
Samolot wielozadaniowy F-16 Jastrząb należący do polskich Sił Powietrznych. Samolot wielozadaniowy F-16 Jastrząb należący do polskich Sił Powietrznych.

Myśliwskie, szturmowe, wielozadaniowe i transportowe. Nad Trójmiastem latają wojskowe samoloty różnych typów. Poniżej prezentujemy kilka z nich.



Jak często w miesiącu widujesz wojskowe samoloty nad Trójmiastem?

Obecnie najnowocześniejszym samolotem bojowym w polskich Siłach Powietrznych jest F-16 Jastrząb. To wielozadaniowa maszyna, która ma walczyć o przewagę w powietrzu, prowadzić rozpoznanie i wspierać inne rodzaje Sił Zbrojnych.

Polska posiada 48 Jastrzębi w dwóch wersjach. W ramach kontraktu, który został podpisany w 2003 r., w poprzedniej dekadzie do naszego kraju trafiło ze Stanów Zjednoczonych 36 jednomiejscowych bojowych F-16C Block 52+ i 12 dwumiejscowych szkolno-bojowych F-16D Block 52+.

Przeczytaj też: Jakie śmigłowce wojskowe latają nad Trójmiastem?

Miejscami, gdzie stacjonują polskie Jastrzębie są 31. Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny i 32. Baza Lotnictwa Taktycznego obok Łasku pod Łodzią. Mimo to polskie F-16 wykonują loty również nad Morzem Bałtyckim, a bywa, że można je dostrzec także nad Trójmiastem.

F-16 ma długość prawie 15 metrów, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi prawie 10 m. Jest to jednosilnikowy samolot, który może latać z prędkością do 2300 km/godz. i operować na pułapie ponad 15 tys. metrów. Maszyna dysponuje sześciolufowym działkiem kalibru 20 mm, a poza tym może przenosić różne typy uzbrojenia.

W przypadku polskich F-16 są to choćby kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze krótkiego i średniego zasięgu oraz kierowane rakiety do zwalczania celów naziemnych i nawodnych. Poza tym do dyspozycji są jeszcze bomby, w tym również kierowane oraz zasobniki szybujące. Wśród uzbrojenia znajdują się też pociski manewrujące powietrze-ziemia o zasięgu 370 km, a w niedalekiej przyszłości także o zasięgu ponad 900 km.

Zwrotne, ale już niemłode myśliwce MiG-29

MiG-29 to maszyna zaprojektowana w ZSRR na początku lat 70. ubiegłego wieku jako myśliwiec frontowy. Samolot ma ponad 17 metrów długości, a rozpiętość jego skrzydeł to ponad 11 m. Napęd maszyny stanowią dwa silniki turboodrzutowe z dopalaniem, a maksymalna prędkość samolotu wynosi ponad 2400 km/godz. Poza tym mocną stroną tego myśliwca są jego możliwości manewrowe.

Polska kupiła pierwsze MiGi-29 na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku od ZSRR. Było to 12 fabrycznie nowych myśliwców. Następnie w 1995 r. pozyskano 10 używanych MiG-29 od Czech w zamian za śmigłowce W-3 Sokół, a w 2001 r. kupiono ponad 20 używanych samolotów z Niemiec. Część maszyn nie została jednak wprowadzona do służby. Powodem było m.in. zrobienie z niektórych MiG-ów magazynu części zapasowych.

MiGi-29 stacjonują w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku i w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Samoloty mogą przenosić rakiety powietrze-powietrze, a także bomby do 500 kg. Poza tym posiadają działko kalibru 30 mm. Obecnie MiGi-29 nie spełniają jednak wymagań współczesnego pola walki. W Trójmieście samoloty tego typu można zobaczyć, kiedy lecą wysoko na niebie, podczas pokazów lotniczych, a bywa, że lądują w Porcie Lotniczym Gdańsk.

Szturmowe Su-22 wyposażone w bomby kasetowe

Samolot Su-22, czyli eksportowa wersja radzieckiego Su-17, został zaprojektowany w latach 60. Maszyna jest długa na 19 metrów i ma zmienną geometrię skrzydeł - rozpiętość złożonych wynosi nieco ponad 10, a rozłożonych ponad 13,5 metra. Takie rozwiązanie miało na celu poprawę parametrów samolotu w czasie lotu na małych wysokościach.

Jednomiejscowy Su-22 napędzany jest turboodrzutowym silnikiem z dopalaniem, który ma zapewnić prędkość do 1850 km/godz. Maksymalna masa startowa maszyny może wynosić ponad 19 ton, z czego ponad cztery może przypaść na uzbrojenie.

Poza stałymi 30-milimetrowymi działkami Su-22 może być wyposażony w zasobniki strzeleckie, pociski powietrze-powietrze, kierowane i niekierowane pociski powietrze-ziemia. Ponadto pod skrzydłami tego samolotu można podwiesić bomby o masie do pół tony, w tym bomby kasetowe, które służą do rażenia celów powierzchniowych. Polska może korzystać z tego typu uzbrojenia, ponieważ nie podpisała w 2008 r. Konwencji o zakazie użycia amunicji kasetowej.

Obecnie Su-22 stacjonują w Świdwinie w woj. zachodniopomorskim na terenie 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Do tej pory nie doczekały się następców.

Samoloty transportowe CASA C-295M

Są to obecnie najnowocześniejsze samoloty transportowe, które służą w naszych Siłach Powietrznych. Prototyp C-295 wystartował bowiem w 1997 r., a Polska zamówiła w Hiszpanii tego typu samoloty w 2001 r. Ich mocną stroną jest między innymi wszechstronność. Potrafią operować z pasów gruntowych czy trawiastych. Mają też możliwość krótkiego startu i lądowania, a poza tym wykorzystywane są do bardzo różnych zadań.

Dwusilnikowa CASA C-295M ma ponad 24 metrów długości i prawie 26 m rozpiętości skrzydeł. Jej masa własna wynosi 18,5 tony, a do ładowni może zabrać ponad 9 ton ładunku bądź 70 żołnierzy - w przypadku żołnierzy z pełnym wyposażeniem liczba ta wynosi 49. Mogą się oni zresztą desantować z pokładu maszyny.

Z kolei w wariancie medycznym samolot jest w stanie zabrać 24 osoby na noszach, a w wersji pasażerskiej można zamontować do 30 foteli. CASA C-295M służy bowiem również do transportu najważniejszych osób w państwie. Ponadto ładownia maszyny jest w pełni hermetyzowana, a na pokładzie znajduje się toaleta. Poza tym w prawej burcie umieszczone są dwie pary drzwi i 19 okien, a w lewej jedne drzwi i 18 okien. Centralnie z tyłu samolotu znajduje się natomiast rampa załadowcza.

Załoga samolotu składa się z dwóch pilotów, a do tego można ją uzupełnić o technika załadunku. Prędkość przelotowa turbośmigłowej maszyny to 480 km/godz., a pułap, na jakim może operować wynosi do 25 tys. stóp. Samolot jest wyposażony w system walki radioelektronicznej zintegrowany z wyrzutnikami flar i dipoli, których zadaniem jest zmylić rakiety, gdyby te ostatnie leciały w kierunku maszyny.

Obecnie Polska posiada 15 samolotów tego typu, jedna z maszyn w 2008 r. rozbiła się bowiem w Mirosławcu. CAS-y C-295M stacjonują w 8. Bazie Lotnictwa Transportowego na lotnisku Kraków-Balice, a jeśli przylatują do Trójmiasta, to lądują na lotnisku 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach.

Patrolowo-rozpoznawcze, transportowe i do monitoringu ekologicznego

M28 Bryza, która powstała na podstawie AN-28 to samolot o długości 16 metrów i rozpiętości skrzydeł, która wynosi ponad 22 m. Napęd maszyny stanowią dwa turbośmigłowe silniki, a prędkość maksymalna Bryzy to 350 km/godz. Z kolei maksymalny zasięg maszyny to 1230 km, a maksymalny pułap, na jakim może latać wynosi 6000 m. Załogę samolotu stanowią dwaj piloci, technik pokładowy i w niektórych wersjach Bryzy także operatorzy systemów pokładowych.

Obecnie Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej posiada łącznie 14 M28 Bryza i An-28 w czterech różnych wersjach. Najwięcej, bo siedem jest samolotów patrolowo-rozpoznawczych M28B 1R, które wyposażone są m.in. w radar obserwacji obiektów nawodnych oraz system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych. Poza tym samoloty - w razie potrzeby - mogą zrzucić tratwę ratowniczą.

Patrolowo-rozpoznawcza Bryza posiada m.in. radar do obserwacji obiektów nawodnych. Patrolowo-rozpoznawcza Bryza posiada m.in. radar do obserwacji obiektów nawodnych.
BLMW dysponuje ponadto jedynym zmodernizowanym samolotem patrolowo-rozpoznawczym M28B RM/bis. W porównaniu do poprzedniej wersji maszyna posiada nowocześniejszy radar obiektów nawodnych. Na polepszenie jego pracy wpływ miało zastosowanie chowanego przedniego podwozia. Z kolei tylne podnosi się na boki.

Bryza bis posiada również wyposażenie do wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych, w tym m.in. detektor anomalii magnetycznych i pławy radiohydroakustyczne. Poza tym samolot dysponuje systemem pasywnego rozpoznania elektronicznego i systemem obserwacyjnym z dalmierzem laserowym. Załoga tej wersji maszyny to dwóch pilotów, technik pokładowy i do czterech operatorów systemów pokładowych.

Z kolei dwa An-28, które wykonują zadania monitoringu ekologicznego wyposażone są w radary obserwacji bocznej, skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody, a także system identyfikacji jednostek pływających. Dzięki zamontowaniu dodatkowych zbiorników paliwa samolot może jednorazowo spędzić w powietrzu nie cztery, a sześć godzin.

Poza tym w Brygadzie Lotnictwa MW służą cztery samoloty An-28TD, czyli w wersji transportowej, które mają możliwość zabierania do 1700 kg ładunku. W przypadku przystosowania maszyny do zadań transportu medycznego, może ona zabrać sześciu rannych w pozycji leżącej bądź ośmiu siedzących. Istnieje też możliwość przystosowania samolotu do transportu pasażerów. Bryzy, które służą w BLMW stacjonują na lotnisku w Gdyni Babich Dołach i Siemirowicach.

Miejsca

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Samoloty szturmowe Su-22

    To jest na prawdę żałosne, że jeszcze latamy na tym ruskim zabytku. Macierewicz to agent Putina.

    • 0 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Samoloty szturmowe Su-22

    Tak

    Jak to powiedział Macierewicz ?. Mamy najsilniejszą armię na Europie. Pomyliło mu się chyba z muzeum, że armia to największy skansen historycznego sprzętu to bym się zgodził, szczególnie Marynarka Wojenna.

    • 3 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Samoloty szturmowe Su-22

    Proponuje uczciwego gdanskiego ukrainca Nowaka

    Spec od przetargow na czas

    • 2 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Samoloty szturmowe Su-22

    Kto ma trochę oleju w głowie ten ...

    powinien jak najszybciej przygotowywać się do ewakuacji z tego grajdołu . Nie ma sprzętu , nie ma wojska , nie ma sojusznoków , za to jest około 40 mln mięsa armatniego , ja się wypisuje z tego PiSzaleństwa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 4 2

  • Nasze siły zbrojne to obecnie moze obronia nas przed atakiem Czechów i Słowaków, no moze jeszcze przed Litwa. Z Ukrainą mógłby byc kłopot. Chcemy bronic sie przed Rosją? Czym? W każdej dziedzinie oni nas zgniotą. Do czego Rosji potrzebna jest Polska? Naraziliby sie tylko Niemcom. Chociaz, jak sięgnąc pamięcią wstecz różnie bywało...
    Wypowiedzmy wojne Szwecji i poddajmy sie :-)

    • 5 1

  • Haraszo (1)

    Ja dziękujum Wam za tocznyj haroszyj materiał.
    Nasz wywiad majut nie mnoszka raboty tera.

    • 3 2

    • Powinno być;
      Spasiba wam za tocznyj haroszyj materiał
      Nasza rozwiedka imiejet tepier niemnozko roboty

      Podpis;
      Kurica nie ptica, Polsza nie zagranica

      Pazdrawljaju

      • 1 0

  • Zima przyszła (13)

    A Ci u góry opon nie muszą zmieniać

    • 37 12

    • no właśnie (10)

      Co rozsiewają te samoloty nad nami.
      Dlaczego w ładny z rana dzień, tworzą się nad naszymi głowami prostopadłe ,,siatki'' wyziewów które nie znikają a tworzą popychane przez wiatr rozszerzające się niby chmury?
      Niebo jest szarawe i gdzie niegdzie przebija się tylko błękit czystego nieba.
      Trucizny w postaci ciężkich pierwiastków rozsiewają?
      Po co?
      Depopulacja?
      Chamstwo.

      • 12 23

      • Ależ oczywiście, przecież te samoloty latają bezzałogowo. (1)

        Inaczej jak wytłumaczyć, że piloci trują też własne rodziny, znajomych, sąsiadów?

        • 6 3

        • nie majo rodzin bo so z domu dziecka

          • 0 0

      • chmura kondensacyjna

        na wysokości jest zimno i para wodna jest przechłodzona. By zamienić się w lód potrzebuje jąder kondensacji czyli czegokolwiek na styku z czym mogłaby zamienić się w kryształy lodu. Spaliny są takimi ośrodkami.

        • 4 1

      • Żuka kalifornijskiego
        czyli stonkę ziemniaczaną.

        • 2 0

      • aleś ty głupi!!! (3)

        • 7 8

        • Głupi ten kto głupim nazywa (2)

          • 9 7

          • poznasz głupiego po wpisach jego

            • 8 0

          • głupite co głupio robi

            • 4 0

      • Człowiek Putina?

        • 2 1

      • To chemitrails!

        • 4 4

    • Dlaczego "Ci", a nie "ci"? Nie ma tu uzasadnienia dla wielkiej litery.

      • 0 1

    • hałas taki z tych F16, że okna chcą wyskoczyć

      • 3 3

  • Ani 16i ani migi w akt.ilościaciach bez głębokiej OPL Polski nie obronią

    Tematyka profesjonalna na ogólno -społ.-regionalnym portalu ciekawe wyzwanie wpisałem kilka prof.info i 1a osoba znała odpowiedź i do tego moje opinie zminusowano dyplomowani inż i piloci lotnictwa wojsk.którzy pisali podobne posty na np.lotnictwie" mieli by niezły ubaw widząc to

    • 1 0

  • (6)

    Macierewicz w nowym helichopterze :-)

    • 53 42

    • Jeszcze latają

      aż trudno uwierzyć, armia tylko na parady i to tylko historyczne

      • 3 1

    • Mówi i nic nie robi. (4)

      Armie mamy papierową. Wydajemy podobno 2 procent PKB na obrone, tylko że kasa idzie na muzea, pomniki, harcerzy, przywileje mundurowe, a nie na zakupy uzbrojenia. We flocie jest więcej admirałów niż okrętów, na 3 czołgi przypada 1 generał. Nie ma rezerwistów na wypadek wojny. Jesteśmy totalnie bezbronni!

      • 35 2

      • Jak by nas napadli to sprzętu jest bardzo mało (2)

        tak że nie wejdą w niego wszyscy oficjele. Dlatego kupiłem szybkiego riba z dodatkowym zbiornikiem. Do Szwecji dopłynę z palcem....

        • 12 3

        • Ja umiem strzelać z łuku.

          • 6 0

        • Pamiętaj o słowniku.

          • 7 0

      • Rezerwa

        Zgadza sie, ostatni prawdziwi rezerwisci z lat 80-tych co jeszcze 2-3 lata sluzyli,sa juz dobrze po 50-tce.

        • 6 0

  • Nie oszukujmy się, to są powietrzne śmietniki. Sami nic poważnego nie produkujemy. Posługujemy się obcą technologią sprzed kilkudziesięciu lat. To co prawdziwe mocarstwa mają do dyspozycji dzisiaj, do nas trafi może za 40 lat. I mniej więcej tyle lat jesteśmy "do tyłu". To sprawia, że nasza powietrzna flota nie stanowi dla nikogo żadnego problemu. Można sobie wmawiać, że mamy świetnych pilotów (poniekąd to prawda), ale uwierzcie, że nawet najlepszy pilot w powietrznym wraku przegra walkę ze średnim pilotem w nowoczesnej maszynie.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane