- 1 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (78 opinii)
- 2 Napad na bank czy głupi żart? (79 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (636 opinii)
- 4 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (316 opinii)
- 5 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (105 opinii)
- 6 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (99 opinii)
Samorządy wspólnie walczą o rozbudowę Węzła Kowale
Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale , który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu osiąga granice przepustowości. List intencyjny w tej sprawie podpisali pomorscy samorządowcy. Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.
Planowana inwestycja miałaby objąć m.in. rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę równoległych dróg do obwodnicy (tzw. dróg zbiorczo-rozprowadzających) od Węzła Południe do Węzła Szadółki oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ul. Nową Świętokrzyską na terenie Gdańska.
Pod listem intencyjnym zabrakło tego, czego zwykle pod takimi listami brakuje - czyli podpisów tych, którzy mają daną inwestycję sfinansować - w tym wypadku ministerialnych urzędników. Bez ich zgody, a właściwie bez zarządzanych przez nich pieniędzy, rozbudowa układu drogowego w obrębie obwodnicy na Kowalach się nie rozpocznie. Powód? Samorządów na to nie stać.
- Zapraszaliśmy przedstawicieli ministerstwa na podpisanie listu, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi z Warszawy - przyznali podczas uroczystości.
Na razie nie wiadomo, ile dokładnie może kosztować rozbudowa Węzła Kowale.
Kolejność zadań
Już chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, podlegający pod samorząd województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla rozbudowy dróg w rejonie obwodnicy. Koszty powstania tego dokumentu pokryje województwo.
- Dokumentacja powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Wykonawca będzie musiał stworzyć koncepcję, opracować dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a także przygotować dokumentację geologiczno-inżynierską - wylicza Grzegorz Stachowiak, szef Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Całość prac ma być prowadzona przy wsparciu merytorycznym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mimo wyraźnego poparcia władz rządowych.
Jeśli jednak uda się przeprowadzić przygotowania do inwestycji, wtedy ZDW w Gdańsku będzie inwestorem zastępczym, czyli będzie realizował rozbudowę dróg na Kowalach w swoim imieniu, a także GDDKiA, miasta Gdańska, gminy Kolbudy i Pruszcz Gdański.
Nowy wiadukt i dodatkowe drogi
W ramach rozbudowy węzła, nad obwodnicą pojawi się nowy wiadukt - tuż obok istniejącego obiektu. Droga wojewódzka na odcinku Bąkowo - granica Gdańska, zostanie poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy.
Obwodnica w rejonie Węzła Kowale będzie poszerzona o dodatkowe jezdnie po obu stronach, czyli tzw. jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Samorządowcy chcą, by ich wykonanie sfinansowały firmy rezydujące przy obwodnicy, bowiem z wspomnianych jezdni będzie można wykonać zjazd do poszczególnych przedsiębiorstw lub obiektów.
Przypomnijmy, że miasto Gdańsk planuje także przebudować sąsiedni węzeł na Szadółkach . Niedawno wyłoniono nawet firmę, która to zaprojektuje.
Czy to oznacza, że obwodnica od Szadółek do Kowal zmieni się w jeden wielki plac budowy?
- Nie będziemy czekali z naszą inwestycją do czasu rozpoczęcia rozbudowy Węzła Kowale. Nie chcemy oddalać w czasie naszego przedsięwzięcia - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
To oznacza, że jeśli uda się przygotować od strony formalnej obie inwestycje - w Kowalach i na Szadółkach, kierowców prawdopodobnie czekają utrudnienia jedne po drugich.
Wszystko zależy jednak od terminarza inwestycji, który na razie nie jest znany.
Miejsca
Opinie (130) 2 zablokowane
-
2019-09-17 19:22
Osowa - matarnia
Kiedy tu będzie 3 pas
- 0 0
-
2017-11-03 09:40
MACIE
rację przyłączyć OSIEDLE OLIMP DO GDAŃSKA i po problemie,
- 0 1
-
2016-11-16 08:30
(1)
Genialne, Świętokrzyska wiecznie zapchana ale węzeł chce się robić...
To jakby spuszczać wodę w klopie pistoletem na wodę.- 1 1
-
2016-11-16 17:54
Nagraj filmik
- 0 0
-
2016-11-16 08:28
Jasne, węzeł zrobić a Świętokrzyska pozostanie niedrożna ...
- 0 0
-
2016-11-16 08:22
Zrobić referendum i przyłączyć kowale do Gdańska i koniec tematu
- 0 0
-
2016-11-16 07:27
Nieważne...
... czy Kowale są częścią Gdańska, czy nie. Węzeł budował idiota i tyle.
Faktem jest, że mieszkańcy Gdańska korzystają z obwodnicy w równym stopniu, co i mieszkańcy okolicznych gmin, a śmiem twierdzić, że ci drudzy robią to rzadziej, nawet jeśli pracują w Gdańsku, bo jeżdżą przeważnie głównym przejazdem (wiaduktem) nad samą obwodnicą.
Poza tym, taki argument jest nielogiczny. Przywidzka i okolice? Stogi? SOBIESZEWO?- 0 0
-
2016-11-15 10:46
Szkoda pisać do PIS-u (1)
oni teraz będą buszować po cmentarzach to ich podnieca
- 2 0
-
2016-11-16 06:25
Dokładnie trzeba było PISAĆ do PO
Teraz napiszcie do Nowaka na Ukraine pojechał za polską porzyczką dla ukrainy 80 milionów euro jest do przechwycenia to walczy
- 0 0
-
2016-11-14 16:43
Gdańsk Kowale (2)
Tyle zamieszania, a wystarczy przyłączyć Kowale do Gdańska.
- 55 21
-
2016-11-16 05:29
?
i....? Rozwiń myśl światłą...
- 0 0
-
2016-11-14 18:06
i wystarczy polaczyc sily wszystkich poslow by powstala trasa kaszubska S6
Niby proste, ale sprane mozgi politykow odruchowo odrzucaja wspolprace z kolegami z innych partii.
Dobro pomorza to dla nich drugorzedna sprawa. Tylko wspolna akcja ma szanse przyniesc efekt- 10 0
-
2016-11-16 02:51
Kowale beda przylaczone do Pruszcza Gdanskiego
Pruszcz Gdanski + Straszyn + Kowale beda tworzyly Male Trojmiasto Kociewski
- 0 1
-
2016-11-15 22:18
Kocioł
Obecnie od 16.15 do 17.30 mamy praktycznie gigantyczny korek i kierowców akrobatów jadących po bandzie i na granicy zdrowego rozsądku, mega groźne sytuacje i wiele kolizji.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.