• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siłą do tramwaju

Agnieszka Mańka
24 sierpnia 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
- Pasażer to nasz klient i chcemy mu zapewnić najwyższy komfort jazdy oraz miłą obsługę - mówi Antoni Szczyt, dyrektor Wydziału Infrastruktury w gdańskim magistracie. Prezydent Paweł Adamowicz chciałby z kolei, aby gdańszczanie częściej korzystali z komunikacji miejskiej niż prywatnych samochodów, dlatego zapowiedział, że będzie... utrudniał życie kierowcom.

- Ja to nazywam nieułatwianiem życia kierowcom - precyzuje A. Szczyt.
Na czym więc ma polegać ten proces?
- W wielu miejscach zwęzimy jezdnie. Zamiast trzech pasów, będą dwa. Autobusy będą miały możliwość jazdy po torowisku, a samochody nie. Zależy nam na tym, żeby ułatwić przejazdy autobusom i tramwajom - dodaje. - Mamy trochę pomysłów, żeby stworzyć mocną sieć przejazdów miejskich i zachęcić społeczeństwo do przesiadki z auta do tramwaju.

Zgodnie z obietnicami obecnych władz, w przyszłości komunikacja miejska ma być tania, funkcjonalna, bezpieczna, wygodna, nowoczesna, a tramwaj pojedzie nawet na Chełm. Dlatego też miasto postawiło na rozwój i modernizację komunikacji miejskiej i podpisało umowę z fracuską firmą Systra, która za 1 mln euro zbada kondycję gdańskiej komunikacji i przygotuje ją do reformy.

- Zastanawiające, po co ciągnęli nas dwa lata temu do Hanoweru i pokazywali rozwiązania komunikacyjne przed wystawą Expo oraz zapoznawali z systemem sterowania komunikacją, a teraz chcą płacić za kolejne rady - dziwi się Ryszard Zagłoba (SLD). - Poza tym, żeby ludzie chcieli się przesiadać, to najpierw muszą być efekty przemian w komunikacji. Na razie problemu nie rozwiąże kilka nowych autobusów.

Radny Zagłoba przyznaje, że czasami zmuszony jest do jazdy tramwajem. I nie ukrywa, że sprawia mu to wielką przykrość. Żeby się dostać z Nowego Portu, Brzeźna czy Stogów do centrum, trzeba nie tylko poświęcić 30 min na przejazd, ale tyle samo czasu potrzeba na złapanie tramwaju. Radny nie wierzy też w skuteczność zwężania ulic. Za przykład podał eksperyment dyrektora Szczyta zwężenia ulicy Wolności w Nowym Porcie i nazwał go "jednym z większych nieporozumień, które zamiast ułatwić, utrudniło jazdę".

Inne spojrzenie na problem ma radny Wiesław Kamiński (PO), który uważa, że rosnąca liczba samochodów w mieście wręcz skazuje nas na rozwój komunikacji miejskiej i dobrze, że trwają prace, by była ona lepsza i stała się alternatywą dla samochodów.

- Pracujemy nad wspólnym biletem elektronicznym dla Trójmiasta i są już nowe autobusy - twierdzi.
- Korzysta pan z usług komunikacji? - pyta "Głos".
- Nie. Jednak jeśli będę musiał stać godzinę w korku, to się pewnie przesiądę.

Właściciele prywatnych pojazdów zaczynają już się zastanawiać, czy formą zachęty do korzystania z usług Zakładu Komunikacji Miejskiej nie jest przypadkiem niewystarczjąca liczba parkingów w mieście i liczne parkomaty. Wystarczy bowiem przystanąć, choćby na minutę w pobliżu parkomatu, żeby poprawić pas czy odebrać ważny telefon, a już w okna samochodu pukają pracownicy gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odpowiedzialni za strefę płatnego parkowania i domagają się uiszczenia opłaty (przypadek zanotowany w środę przy hotelu Szydłowski we Wrzeszczu). Kierowcom nie podoba się taka forma zmuszania do płacenia. Powołują się nawet na przepisy drogowe, rozróżniające chwilowe zatrzymanie pojazdu i dłuższy postój.

- Tak obcesowo nasi pracownicy zachowywać się nie mogą. Muszą kulturalnie poprosić kierowcę o opłatę. Bez żadnej nachalności - tłumaczy dyrektor Szczyt.

- Zarząd Dróg i Zieleni został sprywatyzowany i na mieniu miejskim dorabiają się prywatne spółki, więc większa część pieniędzy z opłat trafia do prywatnych kieszeni - mówi Zagłoba. I proponuje władzom miasta nową receptę na łatanie budżetu.
- Parking Urzędu Miejskiego jest niedostępny dla radnych, choć często załatwiają tam wiele służbowych spraw. Proponuję więc wprowadzić płatne wjazdowe.
Głos WybrzeżaAgnieszka Mańka

Opinie (96)

  • Cytat z gal'a: nienormalni

    to ja poto zbieralem i ciezko pracowalem na samochód zeby jeździć tramwajem?!!!!! oni sa przeciez nienormarni to nic nie da ze utrudnia kierowca zycie !!!!

    ------
    a moze bys sie zastanowil jak ty innym (siedzacych w tramwajach) zycie utrudniasz? To ze jestes kierowca to znaczy ze masz wieksze prawa? Probowales kiedys tramwajem przejechac przez grunwaldzka w kierunku oliwy? kazdy, ale to kazdy walony idiota w swoim maluchu czy bmw, zagradza droge tramwajowi, mimo iz ma czerwone swiatlo.
    Rownanie jest chyba proste: 50 osob w tramwaju czeka, bo jakis debil (w liczbie 1) musi byc pierwszy.

    • 0 0

  • Cytat z Jouka: (jeden z pierwszych postow):

    Może p. Adamowicz chce żeby mieszkacy przesiedli się na tramwaje bo chce miec drogi tylko dal siebie? ;-)))
    Zupełna głupota!!!!!, czy p. Adamowicz jechał kiedyś przez Gdansk w godzinach szczytu?, chyba nie to radze aby się przejechał a zabawa ma murowana. Niech sobie postoi w upale, w samochodzie bez klimy! a nie w tym swoim "volwo".
    Wracamy do średniowecza!, zamiast rozbudowac drogi my je zamykamy :-(. Mam nadzieję że cały ten artykuł to głupi żart! :-)

    --------
    Chyba qrcze nie zrozumiales artykulu. W samochodzie bez klimy? Wlasnie o to chodzi, zebys nie siedzial w samochodzie, kapujesz? Autobusy (teoretycznie i w marzeniach) mają być wygodne i klimatyzowane, a ty swoje - tobie gorąco w twoim pudełku, bo mimo, że nalegają na ciebie, żebyś używał komunikacji miejskiej, ty jeździsz rzęchem. Czy do ciebie i wielu podobnych nic qrcze nie dociera?

    • 0 0

  • tramwaj

    czy ktoś badał krew na zawartość alkoholu u tego pana przed jego wypowiedzią ? jezeli to ma być żart to ten facet nie podlega żadnej kategori BLOND

    • 0 0

  • ??????

    O ludzka głupoto!!! Do popoludnia czyli powrotu z pracy jestem pasażerem komunikacju miejskiej. Po pracy jestem użytkownikiem dróg jako kierowca lub rowerzysta. Jako pasażer pluje się na brud, smród i loterie - przyjedzie tramwaj czy nie. Jako kierowca pluje się na korki i dziury w ulicach. Jako rowerzysta najmniej mam powodów do plucia. Panowie posiadający władze: polikwidujcie wogóle ulice i torowiska tramwajowe, wrócimy do średniowiecza i będziemy jeździć wozami konnymi. Ekologicznie co najwyżej konik sobie puści bąka ale to już zmartwienie i smrodek woźnicy. A zatem do stajni!!!!!!!!

    • 0 0

  • A ja wyemigrowalem..., ale nie dlatego ze nie lubie, tylko dlatego, ze dostalem lepsze propozycje. MIeszkam w Niemczech... autobusy z klimatyzacja ze swoimi pasami na jezdni, szybkie s-Bahny, wygodne U-Bahny... tutaj nie potrzebuje samochodu... wygodniej jest mi korzystac z komunikacji miejskiej... mam jeden bilet miesieczny na wszystkie rodzaje komunikacji... zycze sobie zeby tak bylo w 3miescie

    • 0 0

  • Wizytówka Trójmiasta!!!

    Wszystko o czym mówią nasi "włodarze" to jedno mydlenie oczu. Każdy może za 1 min euro określić stan trójmiejskiej infrastruktury transportowej. Przykro się robi jak ludzie z zachodniej Europy próbują dojechać Autosanem z dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz na Międzynarodowe Lotnisko Trójmiasto. To jest Wasza wizytówka Państwo Radni!!!Autobusy linii 110 to graty a nie pojazdy komunikacji miejskiej. Zapraszam do sprawdzenia tego na własne oczy, nos i uszy!

    • 0 0

  • No fajnie,

    ale co mam zrobić, jeśli codziennie dojeżdżam do pracy 35km do Gdańska? Kiedyś dojeżdżałem jak bohaterowie filmów Barei "Wstaję o 3.30 ...", ale jak długo można tracić po 2 godziny w każdą stronę na dojazd do pracy? Teraz dojeżdżam samochodem w 25 minut i nie uważam, że jest to luksus. Jest to raczej konieczność w dobie globalizacji, do której usiłują nas przekonać orędownicy UE m.in. z panem Adamowiczem na czele.

    Ktoś wspomniał o ekonomii. Jeżdżąc samochodem (1-4 osoby) należy wydać 2x35kmx6l/100kmx3.20zł/l = 13.44 zł oraz dodatkowo drugie tyle na koszta utrzymania pojazdu. Jeżdżąc autobusem (Rumia) + SKM (30km) + autobusem (12minut) jedna osoba musi wydać 2x(2,40zł + 5zł + 2zł) = 18,80zł, przy dwóch osobach jest to już 37,60zł. Ponadto jeżdżąc samochodem tracimy 1 godzinę, podróżując kolejką 4 godziny, daje to różnicę 3 godzin, która również nie jest bez znaczenia.

    Pozdrawiam wszystkich zmotoryzowanych

    • 0 0

  • Zawężone komórki ale w głowie

    Szanownie Panie Szczyt jak najprędzej niech pan zmieni pracę bo takie genialne pomysły to tylko mogą sie rodzić w pańskiej pustej głowie

    • 0 0

  • To już jest czas, żeby rozgonić to towarzystwo na stołkach.

    • 0 0

  • wacek masz rację - po co w takim razie wideoradary?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane