• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skanowanie tablic rejestracyjnych batem na parkujących na dziko

Szymon Zięba
10 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (309)
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Skanowanie tablic rejestracyjnych usprawniło kontrolę w strefach parkowania. Skanowanie tablic rejestracyjnych usprawniło kontrolę w strefach parkowania.

Samochody, które kontrolują inne auta w strefach parkowania w Gdyni i Gdańsku, poprawiły szczelność systemu poboru opłat. W obu miastach wzrosła liczba kierowców kupujących bilety uprawniające do postoju. Jedno auto e-kontroli pod względem efektywności odpowiada aż ośmiu "pieszym" kontrolerom.



Musiałe(a)ś kiedykolwiek zapłacić "mandat" za nieopłacone parkowanie?

Skuteczna e-kontrola w Gdańsku



W Gdańsku minął rok od uruchomienia e-kontroli stref płatnego parkowania. Od jesieni po ulicach porusza się charakterystyczny, niebieski pojazd elektryczny wyposażony w system kamer skanujących tablice rejestracyjne zaparkowanych aut.

Auto do e-kontroli w zamierzeniu urzędników jest uzupełnieniem i uszczelnieniem dotychczasowego systemu, opartego o pracę 11 kontrolerów, którzy pieszo przemierzają strefy płatnego parkowania i sprawdzają zaparkowane tam pojazdy.

Na podstawie przeprowadzonej analizy skuteczności systemu kontroli mobilnej zaobserwowano, że:

Efekty działania e-kontroli w Gdańsku. Efekty działania e-kontroli w Gdańsku.
  • e-kontrola uwrażliwiła kierowców korzystających z miejsc postojowych w SPP i ŚSPP na konieczność wnoszenia opłaty za parkowanie pojazdu.
  • Większe prawdopodobieństwo kontroli sprawiło, że spada liczba kierowców, którzy ryzykowali zaparkowanie pojazdu bez wykupienia biletu parkingowego.

O ile w okresie rocznym poprzedzającym start e-kontroli 5,84 proc. wszystkich kontroli kończyło się wystawieniem opłaty dodatkowej, tak w ostatnich 12 miesiącach ten odsetek spadł do 4,44 proc., i to mimo faktu wzrostu znaczącej liczby kontroli (wzrost o 208,88 proc.), nastąpiła zmiana liczby sprzedanych biletów po wprowadzonej kontroli mobilnej.

Efekty działania e-kontroli w Gdańsku. Efekty działania e-kontroli w Gdańsku.
W okresie listopad 2020 - październik 2021 kierowcy zakupili łącznie blisko 3,3 mln biletów. Z kolei po wprowadzeniu e-kontroli odnotowano 13 proc. wzrost - kierowcy zakupili ponad 3,7 mln biletów.

Również więcej, w porównaniu z rocznym okresem sprzed e-kontroli, zakupiono abonamentów komercyjnych. W okresie listopad 2020 - październik 2021 aktywnych kart i abonamentów było 5177 - w tym samym okresie rok później było ich 6259, tutaj również odnotowano wzrost na poziomie 21 proc., odnotowano wzrost średniej wartości zakupionego biletu.



Rok przed wprowadzeniem e-kontroli średnia wartość zakupionego biletu wyniosła 6,46 zł, a w okresie funkcjonowania e-kontroli - 6,95 zł. Zaobserwowano, że kontrola mobilna doskonale sprawdza się w sektorach, które posiadają stosunkowo mało miejsc postojowych w OPP, lecz rozciągłość samych sektorów jest bardzo duża, m.in. Oliwa, Przymorze, Wrzeszcz. Nastąpiło również uszczelnienie systemu kontroli poprawności wnoszenia opłat przez kierowców, która do tej pory była realizowana wyłącznie przez kontrolerów terenowych.

Tym samym nastąpiła poprawa skuteczności całej kontroli.

Skanowanie tablic sprawdza się również w Gdyni



W Gdyni mobilne kontrole w Strefie Płatnego Parkowania wprowadzono w sierpniu 2022 roku.

- Te kilka miesięcy działania systemu pokazały, że rozwiązanie się sprawdza. Przede wszystkim nastąpiła poprawa skuteczności kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Wprowadzenie mobilnej kontroli m.in umożliwiło zwiększenie obszaru objętego kontrolą, a także jej częstotliwość - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzeczniczka Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Jeden samochód przeprowadzający mobilne kontrole wykonuje pracę ośmiu pieszych kontrolerów, w związku z tym wykrywalność sytuacji, gdy ktoś nie wniósł opłaty, jest wyższa.

- Przykładowo, w grudniu 2021 roku wystawiliśmy 2750 zawiadomień o opłacie dodatkowej, a w grudniu 2022 r. wystawiliśmy ich 5270. W listopadzie 2021 r. - 2646, w listopadzie 2022 r. - 5256 zawiadomień - słyszymy w ZDiZ w Gdyni.
Porównując grudzień 2021 r. do grudnia 2022 r. - urzędnicy odnotowali także wzrost wartości kupowanego biletu na postój w Strefie Płatnego Parkowania o około 5 proc. - mieszkańcy wykupują bilety na czas dłuży o ok. 5 procent.



- Nie odnotowaliśmy zwiększonej liczby wniosków o wydanie abonamentu. Mobilne kontrole w Strefie Płatnego Parkowania funkcjonują w Gdyni jednak dopiero kilka miesięcy, dlatego dogłębna analiza zostanie dopiero przeprowadzona. Wiele przydatnych danych przyniesie z pewnością sezon wakacyjny - podsumowuje nasza rozmówczyni.

Miejsca

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • Co w sytuacji gdy pakuję właśnie lub wyjeżdżam i zatrzymałem naliczanie opłaty za parkowanie w aplikacji? (1)

    Czy wtedy też dostanę mandat?

    • 0 2

    • oczywiście

      • 0 0

  • Karać i rezać! A ty płać i płacz! (5)

    Całe te systemy kontroli, pobierania i egzekwowania opłat, czy to w kwestii parkowania, czy na przykład dystrybucji i kontroli biletów w komunikacji miejskiej (absurdalny system "Fala"), to całe armie ludzi i masa drogiego sprzętu kosztującego krocie! To jest samoutrzymująca się z naszych pieniędzy wampiryczna maszyneria, która pochłania tyle pieniędzy, że to wszystko by wyszło taniej jakby po prostu było za darmo! Hieny żerujący na ludziach i tyle!

    • 59 10

    • Wystarczy nie łamać prawa, to i nie trzeba będzie armii ludzi. (2)

      Ale przecież Ty jesteś wyjątkowy, tylko na chwilę, gdzieś parkować musisz i w ogóle Ci się należy, prawda?

      • 4 8

      • (1)

        Widzenie wszędzie łamiących prawo zakrawa na paranoję! W średniowieczu też za każdym rogiem widziano czarownice i wiedźmy, a czarne koty kradły dusze dziewicom. Twój tok myślenia prowadzi do obłędu. Proponuję wizytę u terapeuty i zmianę spojrzenia na świat, bo jak wszystko będzie ci przeszkadzać, to skończysz jak bohater kultowego filmu pod tytułem "Dzień świra"...

        • 6 1

        • Czyli nie będziesz widział problemu jak ktoś przejdzie z gwoździem wzdłuż rządka zaparkowanych na chodniku samochodów?

          W końcu nie możesz karmić paranoi :)

          • 1 0

    • jakby było za darmo (1)

      to by była auto apokalipsa i śródmieście każdego dni zastawione jak w jarmark, bo wszyscy by tylko krążyli i szukali miejsca

      • 3 7

      • Nie tylko w czasie Jarmarku

        Tak jest w każdy weekend

        • 1 1

  • Uciskac i doić (9)

    to motto ostatnich lat urzędniczej sitwy

    • 87 10

    • Wszędzie w miastach gdzie rządzi Opozycja (6)

      celowo podnoszą opłaty, żeby przed wyborami ludziom się gorzej żyło i zwalą na rząd.

      • 8 10

      • No przecież opłaty nie mogą być takie same w czasach dobrobytu, jak były za Tuska, kiedy pracowało się za 900zł, nie? (3)

        Czyżby Ciebie ten piękny wzrost gospodarczy ominął, że 50% wzrost cen parkingów jest problemem przy 600% wzroście płacy? :D

        • 1 3

        • celowo podnoszą opłaty, żeby przed wyborami ludziom się gorzej żyło i zwalą na rząd. (1)

          Na spotkaniach partyjnych musicie przekaz zsychronizować bo pajacy z siebie robicie

          • 1 2

          • Obajtek zwala na rząd?

            Glapiński też?

            Ciekawe, ciekawe :)

            • 2 1

        • 900 kieszonkowego miałeś od mamusi?

          • 2 0

      • Byłeś na Podhalu pis mingu?

        Tam pistaniocha a parkingi za darmo.

        • 0 1

      • Pisflacji mie ma i nie będzie

        Jastrzomp

        • 9 1

    • A podobno posiadacze prawa jazdy znają przepisy, również te o legalnym parkowaniu

      Jak ktoś prawko znalazł w czipsach, to doić aż się nauczy

      • 5 1

    • No nie, najlepiej to parkować na trawnikach, na chodnikach, a nawet w wejściach do budynków.

      Koszt pojazdu to też koszt parkowania, tak jest na całym świecie.

      • 6 4

  • Ja jestem ciekaw jak sprawdza się ten peżocik (7)

    Ile km dziennie przejeżdża, ile razy jest ładowany, na ile realnie wystarcza bateria (wiosna/lato/jesień/zima) oraz w jakiej jest kondycji.
    Nie mówiąc o ewentualnych poważniejszych usterkach.

    • 48 2

    • A co ma się w nim zepsuć? (6)

      Masz baterę, falownik, silnik i koła. Elektryk to nie maszyna Rube-Goldberga, jak spalinówka :)

      • 9 3

      • Ryzyko skorzystania z lawety jest większe niż w spalinowym (1)

        Nawet nie musi się zapsuć

        • 2 3

        • Wiadomo, w spalinowym paliwo nigdy się nie kończy :)

          A już na pewno nie kiedy stoisz w korku i palisz je bez sensu :)

          • 2 0

      • (3)

        Bateria sie zuzywa od normalnego uzytkowania, po za tym przy niskiej temperaturze traci swoja sprawnosc. Reszta jest ok.

        • 3 0

        • Nie wymyślono jeszcze napędu który się nie zużywa od normalnego użytkowania :) (2)

          Mi za reklamę wystarczy to, że większość kurierów śmiga elektrykami. Nikt chyba nie zasuwa więcej po mieście.

          • 5 2

          • Jak flota ma ileś samochodów to muszą być elektryki (1)

            Więc wciskają.
            Sami producenci też potrafią "sprzedać" tanio, aby wypromować i testować auto w realnych warunkach.

            • 0 0

            • Nie ma różnicy skąd się tam wzięły.

              Widziałeś kiedyś elektrycznego dostawczaka z firmy kurierskiej na lawecie?

              • 1 0

  • (11)

    Bat- bardzo dobre określenie. Nie chodzi o dobrą organizację czy przyjazne miasto dla wszystkich w tym kierowców.
    Chodzi o drenowanie kieszeni, dyskryminację i batożenie kierowców.

    • 103 16

    • Coś nie doczytałeś chyba (5)

      Miasto ma być przyjazne dla ludzie, a nie dla samochodów. A te dwa aspekty się ze sobą nie łączą

      • 6 14

      • (4)

        To nie bajka Disney'a, w samochdach tez siedza ludzie.

        • 13 4

        • W zaparkowanych niekoniecznie. (3)

          • 6 4

          • to co ? (2)

            każdy ma samochód schować do teczki i pójść z nim do biura?

            • 3 3

            • Dowiadujesz się codziennie pod biurem, że parkingu jednak nie ma, czy jak?

              • 0 0

            • W bajkach Disneya znikają i pojawiają się za machnięciem magicznej różczki

              tak to jest jak ktoś za dużo ogląda bajek typu "Just bikes" na YT i Disney+.

              • 4 1

    • (4)

      Przyjazne miasto dla wszystkich czy dla kierowców?
      Bo wybacz, ale tego nie da się pogodzić.

      • 10 28

      • w tekscie napisano: "wszystkich, w tym kierowcow" (3)

        trudno wybaczyc

        • 8 4

        • Tego też nie da się pogodzić. (2)

          "Przyjazny dla kierowców" według kierowców zaczyna się w okolicach 98% zagarniętego przez nich terenu...

          • 8 12

          • Skąd te wyliczenia? Czyżby z Instytutu Danych z D*py? (1)

            Tymczasem miasto jest "przyjazne dla rowerzystów" dopiero gdy mają więcej dróg niż samochody, mimo że rowerzystów jest 50-100 razy mniej niż kierowców prowadzących codziennie samochody.

            • 7 4

            • Rowerzyści nie potrzebują do niczego dedykowanych dróg.

              To kierowcy nie mogą znieść, kiedy ktokolwiek poza nimi śmie używać świętego asfaltu.

              • 2 1

  • Jak taki system rozwiązuje problem, że opłata obowiązuje tylko w wyznaczonych miejscach ?

    Nie można postawić znaku - strefa i pobierać opłaty od każdego auta.

    • 0 0

  • Nigdy sie nie nauczycie

    Bismarck juz kiedys powiedział" polaków nie trzeba atakowac sami się wykończą" macie kompleks zachodu a w kmiotami na zawsze zostaniecie.

    • 4 0

  • zaslaniajcie tyne tablice kawalkiem kartonu i po sprawie

    • 1 1

  • Do ideału kontroli

    Czyli 24/7 jeszcze tylko parę kroków

    • 0 0

  • Należy bezwzględnie zwiększyć kontrolę w zakresie parkowania "byle gdzie" - trawniki, chodniki, blokowanie wjazdów do posesji, blokowanie wyjazdów z parkingów ....

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane