• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skrzyżowanie przy ETC niezrozumiałe dla kierowców

Krzysztof
12 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skrzyżowanie al. Rzeczypospolitej, ul. Nowej Kościuszki i al. Legionów przy ETC w Gdańsku. Skrzyżowanie al. Rzeczypospolitej, ul. Nowej Kościuszki i al. Legionów przy ETC w Gdańsku.

Dodatkowa jezdnia do zawracania na ul. Nowej Kościuszki, zmiana miejsc i programu sygnalizatorów oraz poprawa geometrii wyspy centralnej to według naszego czytelnika niezbędne zmiany, które mogą poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na skrzyżowaniu przy ETC w Gdańsku.



Według naszego czytelnika miejsce między jezdniami ul. Nowej Kościuszki zmarnowano na pas zieleni. Powinna tam powstać jezdnia do zawracania. Według naszego czytelnika miejsce między jezdniami ul. Nowej Kościuszki zmarnowano na pas zieleni. Powinna tam powstać jezdnia do zawracania.
Mieszkam w okolicach niedawno oddanego do ruchu skrzyżowania ul. Nowej Kościuszki, al. Rzeczypospolitej i al. Legionów zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Z tego powodu często obserwuje ruch na tym splocie dróg. Mam sporo uwag do jego projektu i wykonania.

Jadąc samochodem od strony Zaspy al. Rzeczypospolitej w kierunku sklepu ETC wjeżdżamy na pas do lewoskrętu. Problem w tym, że sygnalizator dla ruchu w lewo - zielona strzałka - nie jest zsynchronizowany z pozostałymi sygnalizatorami na skrzyżowaniu. Na środku skrzyżowania kierowca napotyka światło czerwone. Wszystko to miałoby sens, gdyby kierowca mógł faktycznie wykonać manewr skrętu w lewo do ETC bez zatrzymywania. To kompletny absurd, nota bene spotykany też na innych gdańskich skrzyżowaniach.

Film czytelnika. Niecodzienna sytuacja ze skrzyżowania przy ETC. Źle funkcjonująca sygnalizacja bądź pośpiech motorniczego sprawiły, że tramwaj wjechał na skrzyżowanie na czerwonym świetle.

Dziwi mnie także ustawienie sygnalizatora przed torami tramwajowymi skręcając z al. Legionów w kierunku ul. Nowej Kościuszki. Uniemożliwia on przekroczenie torowiska tramwajowego. Sygnalizator powinien stanąć już za przejazdem tramwajowym i jednocześnie przed jezdnią al. Rzeczypospolitej w kierunku Wrzeszcza.

Uważam, że jest to istotne ze względu na skręcające tu autobusy, które mogłyby dużo lepiej ustawić się na skrzyżowaniu w oczekiwaniu na zielone światło.

Skoro jesteśmy przy tym kierunku jazdy, trzeba jeszcze wspomnieć o wyspie centralnej - zieleńcu w środku skrzyżowania. Zatrzymujący się przed torowiskiem tramwajowym kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy - dwa do jazdy na wprost w ul. Nowej Kościuszki i jeden do skrętu w lewo w al. Legionów. Natomiast już za torowiskiem pasu do skrętu w lewo po prostu nie ma. Widać tam na trawie tylko ślady po kołach samochodu, którego kierowca pomylił się - w porę nie zauważył zwężenia.

Zarządca drogi, mając do dyspozycji ogromy teren zielony, czyli miedzy dwiema nitkami ul. Nowej Kościuszki tuż przed skrzyżowaniem przy ETC, nie pokusił się o wykonanie pasu do zawracania. Sam często wykonuję ten manewr na tym skrzyżowaniu i muszę dwa razy, niepotrzebnie stawać na światłach. Według mnie poza brakiem pieniędzy nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonać tego typu rozwiązanie, które od wielu lat funkcjonuje m. in. na al. Grunwaldzkiej na wysokości sklepu Lidl we Wrzeszczu.

Liczę, że przynajmniej część tych niezrozumiałych i potencjalnie niebezpiecznych rozwiązań ktoś poprawi. Na wspomnianym skrzyżowaniu wzrosłyby wtedy i przepustowość, i poziom bezpieczeństwa.
Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

  • parodia pomyłek

    ten sygnalizator jadąc legionów skret w lewo w nowa kosciuszki powinien stac przed torowiskiem bo niektorzy co kupili prawo jazdy staja na torach po drugie ruszjac ze skrzyzowania kosciuszki legionow w strone zaspy jest loteria, - albo sie zdąży albo stoi - nie ma synchronizacji czyli zielonej fali.

    • 5 2

  • A ja nie mam tam problemów

    Jeżdżę bardzo często przez to rondo i nie mam tam problemów, ale cóż, jaki kierowca, takie problemy

    • 6 4

  • Niezrozumiałe to są decyzje Pana Prezydenta (4)

    Bo jak inaczej określić obfitosc tzw ekranów, dzięki którym Gdańsk upodabnia się do Berlina z czasów zimnej wojny wraz ze swoim murem, a Centrum Solidarności będzie niczym dom parti w DDR.

    I na tym podobieństwa Gdańska do stolicy Niemiec już się kończą. Chyba, ze ktoś ma jeszcze pomysły do jakiego miasta można porównać GDAŃSK?

    • 7 6

    • ECS jak Pałac Republiki w DDR.

      Ten dyrektor z Berlina ma dobry wzorzec.

      • 3 1

    • jakbyś tam mieszkał..

      to byś pojął o co chodzi

      • 1 4

    • Prezydent ma profity od metra bieżącego ekranu...

      • 2 1

    • ja bym porównał do frondy

      albo do wraku tu pol ewa , ladój mój bracie, wiesz ze to mamy nagrane i nie zaprzeczaj

      • 1 1

  • Sygnalizator przed torami czy za ... (1)

    Tylko pamietaj że na torach też nie wolno się zatrzymywać , więc czy on stoi przed czy za na jedno wychodzi

    • 7 2

    • sygnalizator jest bardzo dobrze ustawiony bo ilosc smiertelnych wypadkow siegnela by zenitu, co ci da przejechanie tych 3metrow? Autobus zablokowal by torowisko, niedaj Boze zawiodlo byvhamowanie tramwaju i tragedia gotowa. Autor artykulu ma male pojecie o bezpieczenstwie ruchu drogowego a jedynie o tym co bylo by dla niego wygodniejsze. Ciekawe ile razy zaladowal sie przed tramwaj?

      Co do przejazdu wozu na czerwonym, byl to pocisk. Rozpedzony pojedynczy woz 105Na ktory nie mial szans sie zatrzymac przy takiej predkosci. Spotkanie z nim to 100% zgon na miejscu.
      Aktualnie sygnalizacja tam wymusza przejazd nie szybciej niz 30km na godzine, wczesniej jednak wymuszala 50 lub stanie 1,5minuty na swiatlach.
      Dla wnikliwych rozkladowy czas sprzejazdu tego odcinka to 1minuta w strone bajana, a w strone legionow to 2 minuty... haha.

      • 8 0

  • (2)

    Moja codzienna trasa do domu (jadąc z exHynka na Rzeczypospolitą) i nie raz się gotuję jak mi jakiś ślepak ze skrajnego prawego pasa (który jest pasem dla jadących do ETC) zamiast jechać swym pasem wpierdziela się na mój pas i zdziwiony jest, że na niego trąbie...:/

    • 14 1

    • ano tak trzebaby poprawić opis tego pasa

      też mi nie jedna osoba tam się pod samochód wcisnęła.. I jeszcze nie raz mi pokazują, że to ja głupia baba czegoś chcę.. Zawsze jadę wolno jak tam skręcam bo często w ostatniej chwili widać, że ktoś nie do ETC jedzie i odbija na mój pas myśląc, że jedzie po swoim..To miejsce prosi się o wypadek ale wolałabym w nim nie uczestniczyć..

      • 10 0

    • Wjazd od Hynka

      Niestety jest to kłopotliwe dla niektórych kierowców, którzy jeżdżą na pamięć.Moim zdaniem należałoby dodać dodatkowe oznakowania na samym rondzie/skrzyżowaniu i to nie tylko malowane na jezdni bo w przypadku śniegu nie zadziała a wiszące (jak światła)tablice, takie same jak są właśnie jakiś 200 mb przed krzyżowaniem od strony Hynka. Dodatkowo na tych właśnie znakach dopisać przy strzałce wprost - kierunek ETC

      • 1 0

  • relizować koncepcję budowy nowej Hynka, między ETC a budynkami na Kościuszki

    wiadukt nad Rzeczypospolitej, do Hallera, kolejny wiadukt i połączenie z Trasą Sucharskiego...jest planach taka trasa,czas zacząć realizację

    • 7 2

  • NIEDOKOŃCZONE Skrzyżowanie przy ETC

    Dla budowy całej Trasy Słowackiego uzyskano decyzję środowiskową. Do tej decyzji i jej uzyskania nie BRANO pod uwagę całkowicie zamienionego połączenia ulicami Rzeczpospolitą - JP 2 "jako wymyślonej prezydenckiej alternatywy" dla projektowanego połączenia i zapewnienia promesy i z tym związanych unijnych środków. Więc jak przyjdzie do audytu wydanych unijnych środków finansowych, a za pewne zaskarży miasto, ZASPA jako ekologiczna sypialnia ze stosownymi organizacjami to podobnie jak w Wejherowie z AquaParkiem oddacie całą kasę, dlatego że inwestycja została wykonana z naruszeniem prawa i niezgodnie z opracowaną dokumentacją.

    • 8 3

  • skrzyżowanie przy ETC

    Jadąc od strony zaspy w stronę wrzeszcza przy ETC zostały zrobione pasy do prawo i lewo skrętu. I co z tego skoro jest brak strzałki do prawo skrętu aby można było spokojnie sobie jechac i nieblokowac skrzyżowania.

    • 5 5

  • d*pa... nie kierowca (8)

    Radzę skręcić w prawo, w Legionów, dojechać do "Starej" Kościuszki i prosto do galerii przez nowy wiadukt. Wszędzie są strzałki do skrętu w prawo. Odstać trzeba co najwyżej na nowym skrzyżowaniu ulic Kościuszki (Kilińskiego nie liczę, bo cykl trwa bardzo krótko). Radzę się cieszyć z tego co jest, a nie po polskiemu narzekać jak to źle i paskudnie.

    • 11 4

    • sam jesteś du*a (6)

      bo ze zrozumieniem nie umiesz czytać. albo nie znasz tamtego układu drogowego, albo masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem. jak i wielu innych troli komentujących ten tekst.

      • 2 4

      • (5)

        Mieszkam niedaleko. Znam to skrzyżowanie doskonale. Ale jestem zdecydowanym kierowcą a nie dziadkiem w kapeluszu trzęsącym się za kierownicą. Nie narzekam na rozwiązania komunikacyjne w Gdańsku, bo w świetle innych miast wypadamy na 5 z plusem. Potrafię dojechać w każde miejsce Gdańska w maksymalnie 20 minut nawet w porze największego natężenia ruchu i wcale przy tym nie cwaniakuję. Może po prostu panie Krzysztofie czasy już pana przerosły a może próbuje pan tym artykułem pozbyć się frustracji dnia codziennego.

        Proszę pomyśleć! Pas do nawracania przed skrzyżowaniem kosztowałby kilka milionów złotych. A korzystało by z niego na stałe tylko kilkanaście (być może kilkadziesiąt osób) pracujących na Hynka i mieszkających na Kilińskiego pomiędzy Kunickiego a Nową Kościuszki. Mieszkańcy Skarżyńskiego aby dojechać do domu wcale nie muszą pchać się do tego skrzyżowania Nową Kościuszki, mogą pojechać za wiaduktem starą drogą i będą o wiele szybciej. To że tak by było bliżej, wcale nie znaczy że ekonomiczniej i szybciej. Radzę więc opracować sobie alternatywne metody docierania do celu a nie trzymanie się utartych od lat przyzwyczajeń. Świat niestety nie stoi w miejscu, a ci co za nim nie nadążają eliminują się sami!

        • 3 1

        • polemika (4)

          jako, że jest to jeden z niewielu postów, który poza wyimaginowanymi osobistymi przytykami zawiera także i merytoryczne uwagi, postanowiłem się odnieść.
          pas do zawracania na tym etapie to pewnie spory wydatek, choć nie sądzę, że kilka milionów - pytanie dlaczego nie został zaprojektowany i wykonany od razu?
          ale to jest pikuś, wynikający z przyzwyczajeń w poprzednim układzie drogowym, gdy w skarżyńskiego mozna się było dostac na nieporównywanie więcej sposobów.
          Największe dwie fuszerki to:
          1. wydzielona strzałka do lewoskrętu(zawracania) na wysokości ETC gdy jadący od strony kołobrzeskiej do wrzeszcza chce albo skręcić do ETC albo zawrócić. Skoro na lewym pasie jest dedykowany i przeznaczony tylko do tych dwóch manewrów sygnalizator, który nie daje zielonego światła razem z pozostałymi trzema tylko dopiero na konie cyklu to się pytam, dlaczego nie umozliwia wykonania całego manewru tylko parę metrów dalej czeka nas czerowne na wysokości torowiska? i ja nigdzie nie piszę, że to trudny manewr tylko, że to jest absur. to juz lepiej niech ten pierwszy sygnalizator daje zielone razem z pozostałymi (jak było kiedyś) i wtedy logiczny będzie postój przed torowiskiem.
          2. i na tej samej wysepce sytuacja w druga stronę - to już nie tylko absurd ale dowód na to, że skrzyżowanie budował i odebrał partacz. skoro przed torami widzimy 3 pasy w tym lewy do skrętu w strone legionów a kilka metrów dalej, tj. za torami, ten pas "znika" to nikt mi nie powie, że to jest normalne.
          i tyle. nie mam problemu z poruszaniem sie na tym skrzyżowaniu ale mam problem z akceptowaniem fuszerek.

          • 1 1

          • (3)

            Ad.1. Co do lewoskrętu, faktycznie nie działa tak jak powinien (a przynajmniej tak jak na następnym skrzyżowaniu z ul. Kościuszki). Jednak jestem przekonany, że to tylko niedopatrzenie w programowaniu sygnalizacji. Na etapie budowy i oddawania skrzyżowania do użytku o ile dobrze pamiętam był wydłużony cykl zielonego dla jadących od Placu Komorowskiego. Po otwarciu estakady w i wiaduktu w ciągu Słowackiego po prostu ktoś zapomniał o przeprogramowaniu sygnalizacji.
            Ad.2.Co do znikającego pasa... No cóż, się jakiemuś chłopakowi żle namalowało. Ale o ile mnie pamięć nie myli, to w momencie oddawania skrzyżowania tego pasa nie BYŁO! Były dwa: prawy do jazdy na wprost i lewy do skrętu i jazdy na wprost. Nie pamiętam kiedy się dokładnie pojawił trzeci. Być może sytuacja wyglądała tak, że warunki pogodowe nie pozwoliły na dokończenie "malunku" za torami, a póżniej o tym zapomniano.

            Nadal jednak uważam, że układ skrzyżowania jest bardzo przejrzysty i bezpieczny. Niebezpieczne sytuacje stwarzają jedynie cwaniaccy kierowcy, którzy chcąc zawrócić w kierunku Przymorza zajmują zewnętrzny pas (do jazdy na wprost do ETC) przed torowiskiem, a potem wciskają się na środkowy. Taka sytuacja jednak zdarzała się w tym miejscu od zawsze i nie wynika z samej przebudowy. Podobnie niebezpieczna jest ścieżka rowerowa jak i samo przejście w ciągu Legionów przy bramie do ETC. Jednak skoro dyrekcja ETC ma wywalone w bezpieczeństwo pieszych, to poza zamknięciem wjazdu ZDiZ nic tu już nie może zrobić, bo to teren prywatny.

            • 0 0

            • :) (2)

              nie chodzi o to, że ktoś zapomniał coś pomalować tylko przed torami jest miejsce i namalowany pas do lewoskrętu a za torami na tej wysokości jest wyspeka(czyli ziemia, trawa i krawęznik, także farba tu nie pomoże. jeśli to jest przejrzyste i czytelne to mamy chyba inne definicje tych słów.

              • 1 0

              • wg mnie jest OK (1)

                Sygnalizator kierunkowy z Rzeczpospolitej w kierunku ETC jest dlatego, że w przypadku normalnego układu w obręb skrzyżowania mogłoby wjechać tyle samochodów, że zablokowałyby skręt w lewo z Legionów w Nową Kościuszki. Tak dzieje się np. na Hucisku. Przecież w obecnym układzie nic się nie zmienia z punktu widzenia przepustowości, a definicja sygnału zielonego i czerwonego jest chyba oczywista (prawo do wjazdu lub jego brak za sygnalizator, i tylko tyle). Uważam, że teraz jest OK.

                • 3 1

              • a wg przepisów jest tak

                (S-3) Na skrzyżowaniach ruch może być kierowany także za pomocą sygnalizatorów kierunkowych nadających sygnały dla jednego lub dwóch kierunków ruchu. Wówczas na sygnalizatorze sygnał zielony ma kształt zielonej strzałki (strzałek), a na sygnale żółtym i czerwonym strzałki mają barwę czarną. Sygnał zielony zezwala na jazdę tylko w kierunku wskazanym przez strzałkę (strzałki). Jednocześnie oznacza, że podczas jazdy w wyznaczonym kierunku ruchu nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
                Jeżeli sygnalizator kierunkowy nadaje sygnał zielony, między innymi dla kierujących skręcających w lewo, a na danym pasie ruchu jest umieszczony poziomy znak drogowy P-8b w kształcie strzałki kierunkowej, skierowanej w lewo, to zabrania się zawracania.
                i tyle w temacie

                • 1 2

    • narzekać po polskiemu?

      A dlaczego Polak nie zasługuje na to, aby coś było zrobione raz a porządnie, tylko ma się cieszyć z byle czego !? Jeżeli kogoś na coś nie do końca stać, tym bardziej powienien przemyśleć wszystko dokładnie, aby nie dopuścić do sytuacji, że będzie trzeba coś poprawiać, bo wtedy wszystko wychodzi ostatecznie jeszcze drożej...

      • 1 1

  • No a gdzie ....

    No a gdzie fotoradary !? To ich brak POwoduje zamieszanie !

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane