- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (48 opinii)
- 2 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (375 opinii)
- 3 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (265 opinii)
- 4 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (114 opinii)
- 5 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (109 opinii)
- 6 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (90 opinii)
Sopot będzie mieć nowe logo. Inspiracją Oslo, Wiedeń i Porto
W tym roku miasto Sopot chce zmienić identyfikację wizualną miejskiego logotypu. Jak mówią urzędnicy, obecny system ma już 20 lat i wymaga odświeżenia. Punktem odniesienia mają być udane identyfikacje z innych europejskich miast, m.in. Sztokholmu, Wiednia, Oslo, Porto i Bolonii.
Pod koniec 2022 r. odbyły się pierwsze warsztaty, w których o nowym systemie identyfikacji wizualnej rozmawiali naczelnicy i dyrektorzy urzędu, a także osoby odpowiedzialne za promocję w jednostkach budżetowych miasta i instytucjach kultury, pracownicy biura promocji i komunikacji społecznej.
- Identyfikacja wizualna miasta wymaga zmiany - przyznaje Izabela Heidrich, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Sopocie. - Obecny system funkcjonuje od 2004 r. Przygotowanie tak kompleksowej zmiany wymaga czasu i wielu etapów. Identyfikacja graficzna każdorazowo musi odzwierciedlać charakter miasta, jego specyfikę oraz emocje, które ze sobą niesie. Przy czym proces ten musi odbywać się z udziałem wielu interesariuszy i musi być działaniem opartym na konkretnych dokumentach, a nie na indywidualnych gustach i preferencjach.
Inspiracją inne europejskie miasta
Podczas warsztatów ustalono tzw. cele komunikacji miasta, rozmawiano też o strategii rozwoju miasta.
- Dyskutowano o herbie Sopotu i obecnym logotypie miasta. Wskazano miasta, które są konkurencją dla Sopotu. Ustalone zostały grupy odbiorców komunikatów miasta oraz kierunki promocji. Poruszono sytuację jednostek miasta i instytucji kultury - wymienia Heidrich. - Uczestnicy warsztatów wypełnili indywidualnie ankiety, która zawierały hasła opisujące Sopot i jego markę, oraz wspólnie wypracowali trzy zbiory - pozytywny, neutralny i niepożądany.
Urzędnicy chcieli, by nowe logo Sopotu było nowoczesne i europejskie. W tym celu przeanalizowane zostały udane identyfikacje wizualne miast europejskich. Inspirowano się nowymi logotypami Sztokholmu, Wiednia, Oslo, Porto czy włoskiej Bolonii.
Przetarg jeszcze w tym roku
- Kontynuacją tego procesu jest brief strategiczny dotyczący brandingu Sopotu. Po warsztatach, analizie grup odbiorców i potrzeb komunikacyjnych Sopotu zostały przedstawione rekomendacje dla nowej marki miasta. W 2023 r. w briefie strategicznym została opisana strategia i sytuacja Sopotu, strategia komunikacji miasta, kontekst i konkurencja, odbiorcy znaku i identyfikacji. Opracowano także wytyczne wizualne - dodaje.
Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie nowego znaku graficznego miasta oraz systemu identyfikacji wizualnej, a także koncepcji jego późniejszego wdrożenia. Miasto szacuje, że będzie to kosztować ok. 160 tys. zł.
Warto dodać, że w 2019 r. w Sopocie uporządkowano sposób oznakowania ulic i przestrzeni miejskich. Nowy System Identyfikacji Miejskiej został przygotowany w oparciu o kolorystykę nawiązującą do wód Zatoki Gdańskiej.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-01-10 08:19
Po co w ogóle miastu logo? (28)
Nie może posługiwać się herbem?
- 183 30
-
2024-01-12 22:26
zmiana herbu
Myślę, że czas na zmianę herbu miasta Sopot!
Obecny pamięta czasy Prus i nie jest herbem naszym tylko dynastii Hohenzollernow. Pomimo szacunku, czas rozpocząć nad tym pracę!
To jest APEL bo to świetna okazja na zmianę!- 0 0
-
2024-01-10 13:47
Logo
Warto zerknąć na realizacje właśnie Wiednia, Oslo czy nawet Rybnika, żeby zobaczyć po co.
- 1 1
-
2024-01-10 13:11
bo dzięki okresowej zmianie logo można wyciągnąć pieniądze z miejskiej kasy
to są własności intelektualne i prawa autorskie za 160 tysi!
- 4 0
-
2024-01-10 12:41
Kolejna kluczowa dla Sopotu kwestia
Zastanawiam się, czy Sopot, a właściwie jej władze, nie mają innych problemów. Kwota też mogłoby być wykorzystana na cos innego, chociażby opiekę nad starszymi ludźmi.
- 1 1
-
2024-01-10 11:48
Herb jest narzucony i oficjalny, logo można zrobić jakie się chce. (1)
Herb jest dziedzictwem historycznym. Owszem, kiedyś - w czasach, gdy umiejętność czytania nie była powszechna, albo nie była użyteczna (np. na polu walki) - pełnił rolę "identyfikacji wizualnej". Przy czym ta "identyfikacja" była mocno sformalizowana (przykładem mury nad tarczą herbową miast - kto chce niech poczyta o "corona muralis"), i narzucona
Herb jest dziedzictwem historycznym. Owszem, kiedyś - w czasach, gdy umiejętność czytania nie była powszechna, albo nie była użyteczna (np. na polu walki) - pełnił rolę "identyfikacji wizualnej". Przy czym ta "identyfikacja" była mocno sformalizowana (przykładem mury nad tarczą herbową miast - kto chce niech poczyta o "corona muralis"), i narzucona przez władzę zwierzchnią (króla, w przypadku Sopotu - cesarza Wilhelma). Dlatego ma sens używanie herbu w oficjalnych dokumentach. W materiałach promocyjnych - niekoniecznie, tutaj bardziej użyteczny może być znak opracowany do użycia w określonym kontekście.
Analogicznie - jeśli gdzieś widzimy znak orła, to jesteśmy przekonani, że mamy do czynienia z czymś reprezentującym państwo polskie. Równocześnie, Polska promuje się przy użyciu innych znaków graficznych.- 2 1
-
2024-01-10 12:12
Czy materiały promocyjne służą miastu czy rozpropagowaniu imprez?
Niech organizatorzy imprez ozdabiają swoje materiały dowolnymi logotypami. Czy przed 2004/5 rokiem Sopot posługiwał się "logo"? Nie mogę znaleźć nigdzie informacji na ten temat
- 1 0
-
2024-01-10 10:49
Trudno szwagrowi zlecić zrobienie nowego herbu
- 5 0
-
2024-01-10 09:34
(1)
moznaby, chociaz herb sopotu wcale nie jest lepszy od obecnego logo
- 8 4
-
2024-01-10 09:39
tylko to nie kwestia subiektywnie rozumianej estetyki, ale powagi symbolu. Herb kojarzy się z czymś trwałym, a logo jest w sumie ulotne
- 15 2
-
2024-01-10 09:42
litości (17)
herby to sa znaki zakorzenione w tradycji heraldycznej której nikt ze współczesnych nie rozumie.
Syrenka warszawska jest ok ale weź taki Wrocław czy Siedlce.
inna sprawa ze chyba 3/4 miast to ma herby z jakimiś murami obronnymi, bramami czy wieżami :D- 7 15
-
2024-01-10 15:34
a jaki jest problem z herbem Wrocławia?
- 2 0
-
2024-01-10 09:46
i w czym problem? (11)
Czy ktoś (oprócz autora) rozumie współczesne loga, bez uprzedniego wczytania się w komentarz?
- 16 3
-
2024-01-10 09:49
jak logo jest dobre to owszem tak (10)
inna sprawa to estetyka. czy innym materiały oficjalne a czym innym promocyjne.
Inaczej się ubierasz do sądu a inaczej do muzeum czy na plażę.- 4 0
-
2024-01-10 09:56
Czyli zmieniamy logo w celach promocyjnych, bo poprzednie się znudziło i na nowe logo "złapiemy" nowych klientów? (9)
Czy ludzie przyjeżdżając do Sopotu z nowym logo będą liczyć, że to jakiś inny Sopot? Czy miasto musi być ciągle reklamowanym produktem? Czy są jakieś badania pokazujące, że to "działa", przynosi jakieś wymierne korzyści?
- 14 1
-
2024-01-10 11:05
Mieszkańcy w mieście stanowią tylko pewien element tła i wypełnienie. Miasto jako ogół to jest znacznie coś więcej
- 1 0
-
2024-01-10 10:05
jak ma dziłałać? (7)
po prostu chodzi o to by materiały miejskie były ładne i estetyczne. By się podobały. Tylko tyle i aż tyle. Nie chodzi o reklamę sensu stricte ale o estetykę i wizerunek. Czy ma to przełożenie finansowe? Raczej wątpliwe - dbanie o wizerunek raczej kosztuje niż przynosi korzyści widoczne w sposób oczywisty.
Choć może są jakieś nieoczywistepo prostu chodzi o to by materiały miejskie były ładne i estetyczne. By się podobały. Tylko tyle i aż tyle. Nie chodzi o reklamę sensu stricte ale o estetykę i wizerunek. Czy ma to przełożenie finansowe? Raczej wątpliwe - dbanie o wizerunek raczej kosztuje niż przynosi korzyści widoczne w sposób oczywisty.
Choć może są jakieś nieoczywiste ale to już inna kwestia.
Nie nosi się ciuchów które były modne 40 a temu aczkolwiek jeszcze sie trzymają kupy (no chyba ze sa znowu modne) Dlaczego? to jest zbliżona sytuacja wiec można to przemyśleć.- 4 4
-
2024-01-10 10:08
chyba równa pan "ładne i estetyczne" z "modne" (6)
ładne i estetyczne coś po prostu jest, a modne coś bywa.
- 5 0
-
2024-01-10 10:18
no wiec aktualne nie jest ani estetyczne ani modne. (5)
aczkolwiek rozdzielnie estetyki i mody nie jest IMHO właściwe bo to są powiązane rzeczy. Wzorce estetyczne też się zmieniają. Nie ma estetyki samej w sobie (choć np proporcje uznawane za korzystne mogą być stałe na przestrzeni lat).
- 3 0
-
2024-01-10 10:25
a co z ładnym? (4)
czy coś może być ładne, harmonijne i nagle przestać takie być? To o cym pan pisze jest raczej zmianą na poziomie odbiorcy, naglą utratą umiejętność dostrzeżenia tego, że coś jest ładne.
- 2 0
-
2024-01-10 10:26
ogladajac w muzeum meble można je ocenić jak piękne (3)
a jedocześnie nie chcieć mieć takiego wystroju w domu.
- 1 1
-
2024-01-10 10:32
To truizm (2)
wymiana komentarzy obiegła od tematu Sopotu już gdzieś za Wejherowo...
- 2 0
-
2024-01-10 10:38
tak oczywiście (1)
ale wciąż chodzi o to ze herb niekoniecznie jest najlepszym rozwiązaniem do materiałów promocyjnych a logo czasem wymaga odświeżenia.
Naprawdę - herb w modnie (nowoczesnie) zaprojektowanych materiałach promocyjnych dotyczących np. imprez rozrywkowych, pasuje jak swini siodło.- 2 2
-
2024-01-10 11:20
W promocji imprez rozrywkowych
dobrym logo byłaby świnia z siodłem...
- 3 1
-
2024-01-10 09:56
Piszemy o Sopocie. (3)
Po co te dodatkowe wypociny. Sopot ma odpowiedni herb.
- 6 1
-
2024-01-10 10:10
nie - nie ma. (2)
mozna zbudować logo na bazie herbu ale sam herb no jest dość paskudny.
zamek obronny nad tarczą z mewą zjadającą rybę - naprawdę to jest czytelne?
Przecież w Sopocie nie było nigdy żadnych murów czy zamku.
mewa zjadająca rybę? sama mewa jeszcze ok ale zjadająca rybę? co to znaczy? metafora czego to jest?- 1 1
-
2024-01-10 11:13
(1)
Oczywiście Sopot ma herb. I był w Sopocie zamek.
- 2 1
-
2024-01-10 11:24
grodzisko to nie zamek.
To są inne rzeczy i inne słowa je opisują.
- 1 1
-
2024-01-10 09:58
Jeżeli ma być takie jak logo Pomorskiego.
Dwa kleksy z gaci. To już niech zostanie obecne. Nie liczę ile będzie to kosztować pieniędzy podatnika.
- 2 0
-
2024-01-10 07:29
fakt że obecne logo (5)
trąci mocno końcówka ubiegłego wieku.
- 88 37
-
2024-01-10 13:15
Pasuje do kraju.
- 0 4
-
2024-01-10 12:51
Ale jak patrzę na czym się wzorują to chyba jednak wole to stare
- 6 2
-
2024-01-10 12:22
No i co w tym zlego (1)
- 4 2
-
2024-01-11 15:13
trzeba zmienić te okropne kolory żółto-niebieskie
- 0 0
-
2024-01-10 09:04
Karnowskim trąci
- 9 9
-
2024-01-10 07:16
Logo nie przyciąga turystów, inwestorów itd. (7)
Urzędnicy kiedyś uwierzyli że logo miasta/ gminy czy regionu jest tym magnesem przyciągającym turystów, biznes itp. i do tej pory w to wierzą.
- 104 20
-
2024-01-10 15:16
tyle ze nie o to chodzi
logo miasta nie ma na celu przyciągania inwestorów :)
skąd w o gołe taki pomysł?
Z resztą chodzi nie o samo logo ale o spójny system identyfikacji materiałów promocyjnych. Żeby materiały wydawane przez sopot wyglądały. Po prostu.- 1 1
-
2024-01-10 10:21
(1)
Czyli reklamy na koszulkach sportowców są bez sensu twoim zdaniem ?
- 2 3
-
2024-01-10 10:37
to nie są reklamy
to jest "kolczykowanie", oznaczenie właściciela.
- 6 2
-
2024-01-10 08:00
Sopot nie potrzebuje więcej turystów, niech sobie jadą do Gdańska lub Torunia. Mamy ich dość.
- 9 4
-
2024-01-10 07:28
Dobra prezencja nie podpisuje umow (2)
Ale mimo wszystko warto czasem wbić się w gajer. Wizerunek to wizerunek.
- 12 4
-
2024-01-10 12:59
To takie myślenie poprzednich pokoleń... (1)
- 1 1
-
2024-01-10 15:20
poprzednich pokoleń?
nowe pokolenia nie dbają o wizerunek, wygląd czy prezencje?
czy może robią to inaczej niż przy pomocy dobrego garnituru?- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.