• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot będzie mieć nowe logo. Inspiracją Oslo, Wiedeń i Porto

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (145)
Obecna identyfikacja wizualna miasta pochodzi z 2004 r. i zdaniem sopockich urzędników wymaga zmiany. Obecna identyfikacja wizualna miasta pochodzi z 2004 r. i zdaniem sopockich urzędników wymaga zmiany.

W tym roku miasto Sopot chce zmienić identyfikację wizualną miejskiego logotypu. Jak mówią urzędnicy, obecny system ma już 20 lat i wymaga odświeżenia. Punktem odniesienia mają być udane identyfikacje z innych europejskich miast, m.in. Sztokholmu, Wiednia, Oslo, Porto i Bolonii.



Czy ma dla ciebie znaczenie, jak dane miasto "komunikuje się" na zewnątrz?

Sopoccy urzędnicy nad nową marką miasta pracują od kilkunastu miesięcy.

Pod koniec 2022 r. odbyły się pierwsze warsztaty, w których o nowym systemie identyfikacji wizualnej rozmawiali naczelnicy i dyrektorzy urzędu, a także osoby odpowiedzialne za promocję w jednostkach budżetowych miasta i instytucjach kultury, pracownicy biura promocji i komunikacji społecznej.  

- Identyfikacja wizualna miasta wymaga zmiany - przyznaje Izabela Heidrich, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Sopocie. - Obecny system funkcjonuje od 2004 r. Przygotowanie tak kompleksowej zmiany wymaga czasu i wielu etapów. Identyfikacja graficzna każdorazowo musi odzwierciedlać charakter miasta, jego specyfikę oraz emocje, które ze sobą niesie. Przy czym proces ten musi odbywać się z udziałem wielu interesariuszy i musi być działaniem opartym na konkretnych dokumentach, a nie na indywidualnych gustach i preferencjach.


Inspiracją inne europejskie miasta



Podczas warsztatów ustalono tzw. cele komunikacji miasta, rozmawiano też o strategii rozwoju miasta.

- Dyskutowano o herbie Sopotu i obecnym logotypie miasta. Wskazano miasta, które są konkurencją dla Sopotu. Ustalone zostały grupy odbiorców komunikatów miasta oraz kierunki promocji. Poruszono sytuację jednostek miasta i instytucji kultury - wymienia Heidrich. - Uczestnicy warsztatów wypełnili indywidualnie ankiety, która zawierały hasła opisujące Sopot i jego markę, oraz wspólnie wypracowali trzy zbiory - pozytywny, neutralny i niepożądany.
Urzędnicy chcieli, by nowe logo Sopotu było nowoczesne i europejskie. W tym celu przeanalizowane zostały udane identyfikacje wizualne miast europejskich. Inspirowano się nowymi logotypami Sztokholmu, Wiednia, Oslo, Porto czy włoskiej Bolonii.

  • Inspiracją dla Sopotu ma być udana zmiana identyfikacji wizualnej w innych europejskich miastach, m.in. w Porto, Wiedniu i Oslo.
  • Inspiracją dla Sopotu ma być udana zmiana identyfikacji wizualnej w innych europejskich miastach m.in. w Porto, Wiedniu i Oslo.
  • Inspiracją dla Sopotu ma być udana zmiana identyfikacji wizualnej w innych europejskich miastach m.in. w Porto, Wiedniu i Oslo.


Przetarg jeszcze w tym roku



- Kontynuacją tego procesu jest brief strategiczny dotyczący brandingu Sopotu. Po warsztatach, analizie grup odbiorców i potrzeb komunikacyjnych Sopotu zostały przedstawione rekomendacje dla nowej marki miasta. W 2023 r. w briefie strategicznym została opisana strategia i sytuacja Sopotu, strategia komunikacji miasta, kontekst i konkurencja, odbiorcy znaku i identyfikacji. Opracowano także wytyczne wizualne - dodaje.
Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie nowego znaku graficznego miasta oraz systemu identyfikacji wizualnej, a także koncepcji jego późniejszego wdrożenia. Miasto szacuje, że będzie to kosztować ok. 160 tys. zł.

Warto dodać, że w 2019 r. w Sopocie uporządkowano sposób oznakowania ulic i przestrzeni miejskich. Nowy System Identyfikacji Miejskiej został przygotowany w oparciu o kolorystykę nawiązującą do wód Zatoki Gdańskiej.

Kilka lat temu Sopot zdecydował się też na ujednolicenie miejskich znaków. Kilka lat temu Sopot zdecydował się też na ujednolicenie miejskich znaków.

Miejsca

Opinie (145) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Tak dużo trzeba zmienić by wszystko zostało po staremu (1)

    • 44 9

    • Tak dużo trzeba zmienić

      By wywalić kasę w śmietnik

      • 17 3

  • Klasyczne przepalanie pieniędzy (1)

    Nowy rok, stare obrządki...

    • 51 9

    • Ciekawy jestem ile milionów będzie kosztował nowy projekt który idę o zakład będzie na poziomie podstawówki - może lepiej ogłosić konkurs w szkołach z nagrodą 1tys.

      • 6 2

  • Czy Sopot nie ma innych ważniejszych problemów? (2)

    Widocznie znajomy plastyk POtrzebuje zarobić.

    • 52 15

    • Jeszcze gdyby to (1)

      Był plastyk. A to pewnie córka znajomego po kólku plastycznym która się tak garnie do rysowania. Niech ma na zachętę.

      • 6 4

      • Czytaj a nie przegladaj

        Jak byś czytał od początku do końca to zauważył byś że za zmianą oponowano w 2022 a mamy 2024
        Więc co dalej wina PO

        • 0 0

  • Sopot? (2)

    To już nie Sopot Ciechocinek dla ludzi starszych Sopot to był kiedyś

    • 23 7

    • I ok.
      Spokojniej jest.

      • 0 2

    • Z całym szacunkiem, ale Sopot nigdy nie był Ciechocinkiem dla seniorów

      Seniorzy w Sopocie tylko mieszkają, a zjeżdża się dzicz na występy.

      • 2 0

  • logiem powinien być paw przy butelce (1)

    • 29 8

    • Albo przy fontannie...

      • 3 1

  • Takimi sprawami lubią się zajmować. To są najistotniejsze kwestie...

    • 39 4

  • i**otyzmy jak te małe figurki zamawiane dla miast.

    Widać ktoś niezły biznes zwęszył.

    • 31 3

  • Opinia wyróżniona

    Logo nie przyciąga turystów, inwestorów itd. (7)

    Urzędnicy kiedyś uwierzyli że logo miasta/ gminy czy regionu jest tym magnesem przyciągającym turystów, biznes itp. i do tej pory w to wierzą.

    • 104 20

    • Dobra prezencja nie podpisuje umow (2)

      Ale mimo wszystko warto czasem wbić się w gajer. Wizerunek to wizerunek.

      • 12 4

      • To takie myślenie poprzednich pokoleń... (1)

        • 1 1

        • poprzednich pokoleń?

          nowe pokolenia nie dbają o wizerunek, wygląd czy prezencje?
          czy może robią to inaczej niż przy pomocy dobrego garnituru?

          • 1 1

    • Sopot nie potrzebuje więcej turystów, niech sobie jadą do Gdańska lub Torunia. Mamy ich dość.

      • 9 4

    • (1)

      Czyli reklamy na koszulkach sportowców są bez sensu twoim zdaniem ?

      • 2 3

      • to nie są reklamy

        to jest "kolczykowanie", oznaczenie właściciela.

        • 6 2

    • tyle ze nie o to chodzi

      logo miasta nie ma na celu przyciągania inwestorów :)
      skąd w o gołe taki pomysł?
      Z resztą chodzi nie o samo logo ale o spójny system identyfikacji materiałów promocyjnych. Żeby materiały wydawane przez sopot wyglądały. Po prostu.

      • 1 1

  • Nie Sopot chce zmienić logo

    Tylko ktoś kto zna kogoś trzeba bardzo chce zarobić

    • 80 13

  • O rany! (6)

    OK, logotyp ważny ale aby cały Sopot miał od miesięcy nad tym myśleć??? Moim zdaniem logotypem powinien być uproszczony herb miasta. Jest mewa, jest rybka, kawał plaży o morza... Brakuje tylko głośnego pssssstyk z otwieranej puszki piwa przez "turystę" z interioru. A tak poważnie to na prawdę uproszony herb - prosta grafika którą można zastosować na wszelkich nośnikach.

    • 65 11

    • Herb to herb logo to logo. (4)

      To sa dwa zupełnie odmienne byty. Herby mają te wadę wymowy iż ich symbolika nie jest czytelna dla współczesnego człowieka.
      Choć akurat mewy można by wykorzystać w logo jak zauważyłeś ;)

      • 6 6

      • Uproszczony

        Dlatego myślę o prostej grafice w oparciu o symbolikę zawartą w herbie - to miałem dokładnie na myśli. :)

        • 4 1

      • Ostatnie nasze loga (2)

        !Pomorskie, portugalskie krzyże w Gdańsku i już zupełnie patologiczny przykład SKM.
        Nie sa to dobre doświadczenia.

        • 4 0

        • pomorskie

          było robione przez Pągowskiego. Gość może i ma nazwisko ale robiąc logo dla PZŁ za naprawdę grubą kasę wykorzystał gotowca ze stocka.
          A ż tak brakuje mu wyobraźni by nie skumać ze takie numery maja krótkie nogi?
          Biorąc tyle kasy można sie postarać o odrobine kreatywności i posiedzieć kilkanaście godzin nad projektem a nie iść na totalna łatwiznę.

          • 0 2

        • PG z lwami z Nationale Nederlanden

          • 0 0

    • Kolego, tak właśnie zarabia się kasę.

      Albo robi się instalacje wypoczynkowe z palet za kilkaset tys. albo tak jak w stolicy stawia za chyba ponad milion plastikową palmę na rondzie i jeszcze się ją podlewa :). A frajerzy chodzą pracy. (m. inn. ja)

      • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane