• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot buduje nowy dworzec, Gdynia i Gdańsk będą się przyglądać

Michał Brancewicz, Michał Stąporek
3 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Tak, według wstępnych planów, mają prezentować się tereny przydworcowe po modernizacji. Tak, według wstępnych planów, mają prezentować się tereny przydworcowe po modernizacji.

Sopot rozpoczyna kolejną inwestycję, która ma powstać za pieniądze prywatnego partnera. Czy ułatwi mu to nowe prawo? Gdańsk i Gdynia będą się przyglądać z uwagą.

Widok na hotel i budynek usługowy z peronu SKM w kierunku Gdyni. Widok na hotel i budynek usługowy z peronu SKM w kierunku Gdyni.
Wizualizacja nowego dworca SKM Sopot. Wizualizacja nowego dworca SKM Sopot.


Na długo zanim CBA zaczęło badać inwestycję Centrum Haffnera, Jacek Karnowski żartował, że w polskim wykonaniu ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym powinna mieć w nazwie czwartą literkę "p". - Od "p" jak "prison" [po angielsku więzienie - przyp. red.] - w ten sposób prezydent Sopotu komentował wadliwą i nieprecyzyjną ustawę.

Na szczęście tamta ustawa odeszła już do lamusa, a 27 lutego weszło w życie nowe prawo o PPP. Co w nim zmieniono? Niemal wszystko. Zlikwidowano wymóg przeprowadzenia skomplikowanej analizy przedsięwzięcia przed jego realizacją. Zmieniono zasady wyboru partnera prywatnego.

Czy dzięki temu miasta będą korzystały z jej dobrodziejstw? Samorządowcy dalecy są od huraoptymizmu.

- Zobaczymy jak się sprawdzi nowe prawo. Będziemy patrzeć, kto zdecyduje się na rolę królika doświadczalnego i jako pierwszy skorzysta z nowych przepisów - stwierdza zastępca prezydenta Gdyni Bogusław Stasiak.

- Nowa ustawa jest zbyt ogólna i niesie ze sobą duże możliwości interpretacyjne - przyznaje Zofia Kaszkur, naczelnik wydziału strategii rozwoju miasta w UM Sopot. - To jednak często jedyna droga realizacji niektórych przedsięwzięć.

Mimo tych wątpliwości Sopot przygotowuje właśnie kolejną, po Centrum Haffnera, dużą inwestycję, opartą na porozumieniu z prywatnym partnerem. Przy współpracy z PKP miasto chce wyłonić inwestora, który wybuduje nowy dworzec kolejowy i zagospodaruje tereny wokół niego. W okolicy powstaną biura, sklepy, hotel i podziemny parking.

Do inwestycji szacowanej dzisiaj na ok. 200 mln zł miasto i kolej wniosą grunt, a inwestor - pieniądze. Po zakończeniu inwestycji to właśnie on stanie się właścicielem terenu, na którym powstanie dworzec i inne obiekty. Miasto przejmie infrastrukturę komunikacyjną, a PKP pieniądze i część powierzchni dworca pod cele kolejowe.

Obecnie gmina i PKP porozumiały się w sprawie współfinansowania doradztwa ekonomicznego, prawnego i technicznego. Partnerzy wydadzą na to wspólnie 1,4 mln zł.

- Dzięki wiedzy zewnętrznych doradców będziemy mieli pewność, że wszystko zostało dobrze przygotowane i nie grożą nam żadne błędy wynikające chociażby ze zmieniających się wciąż przepisów. To pozwoli w pełni zabezpieczyć interesy gminy i PKP - wyjaśnia Zofia Kaszkur.

Sopot i PKP zakładają, że partnera do inwestycji wyłonią za rok, na początku 2010 r.

Prowadzenie inwestycji w oparciu o PPP kusi także władze Gdańska. Na tej zasadzie ma powstać ul. Nowa Wałowa, parkingi podziemne w Śródmieściu, zagospodarowana ma zostać północna część Wyspy Spichrzów, Targ Sienny i Rakowy. Co ciekawe, gdańscy urzędnicy nie są ślepo wpatrzeni w ustawę o PPP.

- Są inne ustawy jak ustawa o gospodarce komunalnej, samorządzie czy zamówieniach publicznych, które w wystarczający sposób regulują współpracę miasta z partnerem prywatnym - tłumaczy Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej UM Gdańsk.

Także Gdynia realizuje inwestycje w porozumieniu z partnerami prywatnymi, ale w oparciu o inne ustawy. Prezydent Stasiak wylicza m.in. zbrojenie terenów tzw. Gdynii Zachód i budowę ul. Janka Wiśniewskiego. Mimo to władze miasta są dalekie od huraoptymizmu, jeśli chodzi o wykorzystywanie nowej ustawy.

- Wydaje mi się, że ustawa o PPP będzie służyć przede wszystkim tym miastom, które bardzo chcą realizować inwestycje, choć nie mają na to środków. My na szczęście nie mamy tego problemu - kwituje prezydent Stasiak.

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • Dokładnie tak prezydencie Stasiak. (3)

    tylko jak delikatnie oceniam na Centrum Komunikacyjne Gdynia Główna(PKP/PKS/ZKM,...) oprócz istniejącego w części dworca SOCREALISTYCZNEGO, który będzie restaurowany i remontowany z funduszy unijnych i pożyczonych z warszawskiego centralnego ok.150 mln., potrzeba (wraz z tunelami transportowymi łączącymi Wiśniewskiego z Morską, podziemnymi parkingami i postojami pod pl. Konstytucji) potrzeba mim zdaniem lekko ponad 1,5 mld, zł.
    Gdynia nie jest w stanie wyłożyć nawet na swoje/nasze sprawy komunalne nawet 20%.
    Musimy brać po uwagę wydatki związane z nowym ratuszem, a dochodzą Centrum Kultury, Nowoczesny terminal lotniczy, drogi, ....., które mam nadziej - te ostatnie otrzymają minimum 50% dofinansowania z funduszy unijnych.

    • 0 1

    • Nie wiem co się czepiasz , ale Gdynia kwitnie , a sopot stoi w miejscu , zaraz zwieja inwestorzy i w sopocie nic sie nie zmieni (2)

      :(((((

      • 0 0

      • Ja się nie czepiam,

        bo jestem realistą. Czy Gdynia się aż tak rozwija, tu mam wątpliwości, choć sytuował bym ją bliżej Wrocławia niż Pcimia Dolnego. Niestety na Gdynię oddziaływuje kryzys Światowy a widzimy to patrząc na CH"Wzgórze", choć moim zdaniem proj.mógłby być tam nieznacznie większy. Do końca niewyprzedane apartamenty w ST - choć tylu bogatych gdynian mieszka w świecie i czas powrócić na łono matki.
        Ale i złe "dubbingowe oddziaływanie" Gdańska, powoduje psucie inwestorów.
        Czy Sopot wybuduje Dworzec... ??
        Ten dworzec pokazany na szkicu ma się nijak do secesyjnego otoczenia, jak zapewne wiesz, kuracjusze i balangowicze dobrze się czują w świecie ułudy i bajki, wiec należałoby stworzyć coś na wzór Centrum Haffnera, tylko czy zaspokojone na dzień dzisiejszy NDI - jedyny poważny kontrahent w tym mieście podejmie rękawice. Po przebojach z C.H., myślę że nie, ale może inny desperat z centrum w końcu to jakaś nobilitacja??
        Dziwie się tylko Władzą Gdańska, bo teren dworca Wrzeszcza to samograj, nawet rozmawiałem w tej sprawie z dyrektorem "Górskiego", no ale.....:)
        Gdyński Dworzec, mam na myśli Centrum Komunikacyjne wymaga ogromnego kapitału i całkiem nowych rozwiązań, dlatego Dworzec Centralny w W-wie nie chce popełniać na swoim terenie błędów, więc woli pożyczyć pieniądze na rewitalizacje a następnie patrzeć jak będzie realizowany NOWY?
        Nie czepiam się tylko myślę jak sobie władze poradzą z tak ogromnym przedsięwzięciem, bo zostawienie tego miejsca w stanie tylko odnowionym lub minimalnie zmodernizowanym to byłaby wielka porażka Władz Gdyni.

        • 0 0

      • Gdynia jest KOLEJOWYM WĘZŁEM a i PKS,...

        więc i powinna mieć największe CENTRUM KOMUNIKACYJNE

        • 0 0

  • sopot sie rozbudowuje

    czyli mozna!!! pomijam 'sprawe' panaK. ale chlopina ma wizje i jaja zeby cos takiego zrobic i wdrozyc, a gdansk no coz zrzucimy zaslone milczenia.!co do gdyni , to mnie kompletnie nie interesuje. Natomast co do samego projektu to ciutwali 'betonem' strasznie zabudowane to wszystko i malo widoku na sopot . ale wszystko mozna jeszcze poprawic. gratuluje inwencji.

    • 1 2

  • Warto wiedzieć ....ja np. nie wiedziałam do dzisiaj :))))

    -żródło "Sopockie Kulisy"

    "Hala widowiskowo -sportowa -około 600 mln. (miało być) 100mln.
    Plac przyjaciól Sopotu 15mln.
    Wykończenie galerii sztuki.13mln.
    Przystań jachtowa 81mln.
    renowacja parku północnego 9mln
    renowacja parków uzdrowiskowych 6,5mln(powinno być w zakresie Centrum Haffnera)
    1 rondo 5mln.
    1km. ścieżki rowerowej około 1,5mln.(Gdańsk budował za ok. 300tys.zł.)
    projekt ścieżki rowerowej 0,4 mln.
    toaleta miejska zakup budynku 1,5mln. "
    dalej np.
    "..Człuchów potrafi wyremontować 5700 m , a Sopot za tą samą cenę tylko 400m...."

    • 0 2

  • Końcówka

    "..Człuchów potrafi wyremontować 5700 m , a Sopot za tą samą cenę tylko 400m....drogi "

    • 0 1

  • I znowu kolejny drogi gniot, koszmarna

    architektura, nie pasująca do budynków sopockich. Będzie chybiony jak wiadukt vis-a-vis Mola.

    • 2 2

  • nie wyraźnie wygląda :(

    to tak będzie? Nowy dizajn? Czy taki hologram?

    • 0 1

  • Jeszcze jak posprzątają te psie bobki wszędzie, to już będzie rewelacja. ;) (2)

    • 4 1

    • (1)

      przypomniałaś mi niedzielny spacer z dziecmi i plac zabaw obesrany niedzielny spacer szok!!!!!! to było we wrzeszczu ale obesrane jest wszedzie nie ma reguły

      • 1 0

      • Wszędzie jest obesrane, zwłaszcza teraz jak śniegi stopniały, ale Sopot to już szczyt.

        Właśnie ostatnio mi znajoma z drugiego końca Polski pisała, że Trójmiasto w porządku, ale czemu ten Sopot taki obesrany? Odpisałam że nie wiem, ale coś w tym jest, obesrany faktycznie ;)

        • 1 0

  • czy w trójmiescie nic innego sie nie dzieje bo mam wrazenie ze ciagle przerabiamy te same tematy

    NUUUUDA :( a ten artykuł aż 2 redaktorków pisało

    • 0 2

  • Czyj to jest projekt?

    kto zatwierdza takie koszmarki???

    • 1 3

  • Ten zatwierdzajacy projekt, to chyba

    jakiś znajomy "króliczka".

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane