- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (53 opinie)
- 2 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (773 opinie)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (311 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (437 opinii)
- 5 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (25 opinii)
- 6 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
Sopot kończy prace nad uchwałą krajobrazową
Prace nad uchwałą krajobrazową w Sopocie dobiegają końca. Nowe regulacje mogą zacząć obowiązywać pod koniec przyszłego roku. Proponowane zapisy nie podobają się firmom reklamowym, które nalegają, by wstrzymano się z ich szybkim wprowadzeniem.
- Względem wersji z kwietnia, skróceniu uległy okresy przejściowe dla reklam do minimalnych, dokonano drobnych zmian w rodzajach nośników reklamowych, doprecyzowano słownik określeń, zmniejszono liczbę billboardów oraz przewidziano słupy ogłoszeniowe na potrzeby drobnych ogłoszeń mieszkańców - wyjaśnia Piotr Czyż, prezes stowarzyszenia Inicjatywa Miasto, współpracującego przy konsultacjach społecznych w ramach prac nad uchwałą.
W obecnej wersji dokumentu okres dostosowawczy obowiązujący właścicieli nieruchomości w zakresie reklam wynosi 12 miesięcy od wejścia w życie uchwały oraz 24 miesiące pod względem szyldów. W wersji z kwietnia terminy te były dłuższe o kolejne 12 miesięcy.
- W momencie, gdy projekt uchwały zostanie zatwierdzony przez Radę Miasta, rozpoczniemy prace nad katalogiem dobrych praktyk z podpowiedziami, jak należy poruszać się w przestrzeniach zapisanych w dokumencie - zapowiada Klaudyna Karczewska-Szymkowiak, plastyk miejska Sopotu.
W sopockiej uchwale przewidziano łącznie osiem obszarów różnego rygoru reklamowego: dla reprezentacyjnych obszarów centrum miasta (obszar A), historycznej przestrzeni miejskiej (B), strefy administracji i biznesu (C), obszarów mieszkaniowych (D), ekspozycji walorów przestrzeni rekreacyjno-uzdrowiskowej (E), promocji w przestrzeniach rekreacyjno-sportowych (F), strefy plaż (G) oraz strefy przyrodniczej i lasów (H).
Ponadto wydzielono najważniejsze elementy układu drogowego, a także przewidziano kilka obszarów indywidualnej promocji różnych wydarzeń miejskich.
Złamanie zasad będzie sporo kosztowało właścicieli nieruchomości. Z wyliczeń urzędników wynika, że dwa miesiące nielegalnie zamieszczonego billboardu będzie wiązało się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o pow. 72 m kw. - 40 tys. zł.
- Ten dokument wyklucza wszystkie nasze nośniki reklamowe. Nasze billboardy o pow. 18 m kw. w ogóle nie są w niej dopuszczone. Będziemy musieli je więc zdemontować. Założenia uchwały doprowadzą do likwidacji reklamy systemowej, podczas gdy miały ją tylko uporządkować. Pozostanie za to bałagan reklamowy na płotach - mówiła podczas dyskusji publicznej Aleksandra Komasińska z firmy Cityboard Media.
Zdaniem urzędników te słowa są mocno na wyrost, ponieważ zmieni się tylko format reklamy na mniej ingerującą w przestrzeń miasta.
- W uchwale pozostawiamy citylighty [podświetlane reklamy wolno stojące lub wbudowane w wiaty przystankowe - dop. red.] i słupy. Nie można więc mówić, że kompletnie zostanie zlikwidowana reklama systemowa - odpiera zarzuty plastyk miejska Sopotu.
Przedstawiciele branży reklamowej próbują również wywrzeć na urzędnikach presję, podpierając się unieważnionymi z przyczyn formalnych podobnymi dokumentami w Łodzi, Ciechanowie czy Opolu (w Opolu zabiegała o to firma Cityboard Media).
- Ta uchwała nie dotyczy tylko branży reklamowej, ale też właścicieli nieruchomości, grafików, osób rozwieszających reklamy, drukarzy - wylicza Artur Bogoryja-Zakrzewski z firmy Reklama Pomorska. - Uchwały w kilku miastach zostały zaskarżone, a miały treść podobną do tego projektu uchwały. Czy nie lepiej, nie narażając miasta na kary, zrobić dłuższy okres przejściowy i oczyścić miasto w międzyczasie z nielegalnych reklam?
W opinii urzędników obecne prawo jest niewystarczające do uporządkowania reklamy - co doskonale widać na ulicach Sopotu i innych polskich miast.
- Proszę powiedzieć, które reklamy mają pozwolenie na budowę? W trakcie inwentaryzacji nie znaleźliśmy ani jednego takiego nośnika. To, czy ktoś zarobi, czy nie, to w kontekście uchwały krajobrazowej, która ma uporządkować przestrzeń, jest tylko partykularnym interesem grup przedsiębiorców, którzy na tym zarabiają - odpowiada Maria Czerniak, która pracowała nad przygotowaniem zapisów dokumentu.
W trakcie dyskusji poruszano też m.in. temat oznakowania dojścia do dworca (będzie to realizowane w ramach Systemu Identyfikacji Miejskiej), reklamy wyborczej (jest ona regulowana odrębnymi przepisami), a także braku wskazania jako miejsca indywidualnej promocji Łysej Góry ze stokiem narciarskim oraz kortów tenisowych .
- Na Łysej Górze odbywają się zawody lokalne, które nie wymagają wielkiej reklamy. Jest to piękny obszar położony w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. Imprezy na kortach tenisowych nie potrzebują wielkich billboardów, ale mniejszej, szykownej reklamy w przeciwieństwie np. do imprez koszykarskich - argumentuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
Sopocka uchwała krajobrazowa będzie regulowała również sytuowanie ogrodzeń. Zakazane będzie stawianie nowych płotów z wyjątkiem m.in. mieszkalnictwa jednorodzinnego, obiektów sportowych, placów zabaw, budynków edukacji i oświaty, ujęć wody, cmentarzy oraz ogrodzeń uwarunkowanych historycznie i jako kontynuację ogrodzeń na sąsiednich posesjach.
Uwagi do projektu uchwały składać można pisemnie do prezydenta Miasta Sopotu (na adres: Wydział Urbanistyki i Architektury, Urząd Miasta Sopotu, 81-704 Sopot, ul. Kościuszki 25/27) lub w siedzibie UMS, z podaniem imienia, nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej i adresu, oznaczenia nieruchomości, której uwaga dotyczy, w nieprzekraczalnym terminie do 27 października br. Po rozpatrzeniu uwag uchwała trafi na sesję Rady Miasta Sopotu, gdzie będzie poddana pod głosowanie.
Czytaj też: Gdańska uchwała krajobrazowa jeszcze w tym roku?
Miejsca
Opinie (52)
-
2017-10-16 10:01
Taa konczy! Ciekawe ile Chopin i spolka budyniowa dostaja za te reklamy. (1)
Kolejne mieszkania?
- 19 45
-
2017-10-16 11:30
Życie jak w Madrycie
Bieżmy przykład jak kożystać z życia. Raut za 100tyś. Allincusive hehe
- 5 8
-
2017-10-16 10:05
Koniec z tym reklamowym g...em !! Nikt nie zwraca na te reklamy uwagi wiec one nie maja znaczenia :/ (4)
- 108 3
-
2017-10-16 10:37
tak Ci się tylko wydaje (1)
Wybiera się podświadomie marki, które gdzieś już się kiedyś widziało. Jest to naukowo udowodnione.
- 8 14
-
2017-10-16 23:33
tak, w latach 60
- 2 1
-
2017-10-16 10:39
Jak Ty myślisz,że to koniec reklam to współczuję naiwności.
- 9 6
-
2017-10-16 23:40
Spróbuj znaleźć nalbliższy sklep, zakład fryzjerski, piekarnię czy mechanikana mapach google
tak żeby był podany dokłałdny adres i godziny otwarcia. Każdy potrafi powiesić szmatę na płocie i oblepić osiedle ulotkami i jeszcze się cieszy, że sobie koszty zrobił. Ale jak może coś zrobić za darmo i do tego skutecznie to jest problem, bo trzeba zacząć myśleć. O tym, że google zwraca wyniki na podstawie lokalizacji większość z tych "przedsiębiorców" pewnie nie słyszała. Z resztą co ja się dziwię skoro u nas dalej mówi się o internautach jako o oddzielnej grupie społeczniej, jakby mieszkali na jakiejś oddzielnej planecie
- 2 1
-
2017-10-16 10:06
(1)
Syfiarzom reklamowym ciągle mało. Dobrze, że chociaż Jacek K. ma odwagę powiedzieć im NIE. Budyń i Szczuras wciąż udają, zw problemu nie ma.
- 81 9
-
2017-10-16 18:31
w Gdańsku uchwala juz czeka na glosowanie - spokojnie.
- 3 1
-
2017-10-16 10:10
Spokojnie. Za dwa lata wybory parlamentarne.
I będzie jak było.
- 11 24
-
2017-10-16 10:15
Sopot najbogatsze miasto w Polsce a nic się nie dzieje. (1)
jak wygląda plac przed molo? jak wyglada ścieżka i chodnik od zatoki **** do parku północnego?
- 19 20
-
2017-10-16 21:57
Ale głupiś ty
- 0 1
-
2017-10-16 10:15
Wyrzucić te wszystkie szmaty z polskiego krajobrazu. Jesteśmy śmietniskiem Europy pod tym względem.
- 67 3
-
2017-10-16 10:18
Bravo....Sopot to najpiękniejsze miasto w Polsce..... (4)
.... i ma jeszcze tę zaletę że żaden pisior tutaj nigdy nie zostanie prezydentem.....ludzie są inteligentni i nie liczą na 500+ a tylko na siebie! ! Nie pozwolimy zniszczyć Sopotu przez `kartofle`!
- 49 48
-
2017-10-16 10:30
Weź leki. (3)
- 17 13
-
2017-10-16 11:52
W takim przypadku to tylko elektrowstrząsy.
- 6 7
-
2017-10-16 12:13
Leki musi brać Kaczyniak Maliniak bo ktoś kto obraża innych mówiąc.... (1)
....jesteście kanaliami musi być psychicznie chory!
- 4 7
-
2017-10-16 13:37
ty głąbie jesteś psychicznie chory!!!
- 4 4
-
2017-10-16 10:18
Kluby sportowe wolne od zakazów! (1)
Na obiektach sportowych nie powinno być żadnych zakazów bo najczęściej to jedyna forma dorobienia kasy dla klubów kiedy prezydent nie chce ich dotować!
- 9 31
-
2017-10-16 10:23
alert('glosniej!');
- 3 1
-
2017-10-16 10:23
Jadąc samochodem ktoś z was zwraca uwagę na stojące reklamy? (1)
Podejrzewam, że to mały promil kierowców. Z tych reklam nie ma żadnego pożytku, firmy reklamowe wmawiają swoim klientom, że to super sprawa, świetna lokalizacja, okazja, tysiące odbiorców a tak naprawdę nikt normalny na to uwagi nie zwraca. Firmy reklamowe są jak sępy.
Jak miasto wygląda całe w tym syfie, sami sobie zrobiliśmy brzydkie otoczenie! Pora z tym skończyć.- 67 6
-
2017-10-16 18:34
jak by ludzie nie zwracalito by ich nie było. Im bardziej jestes niświadomy, że decyzje podejmujesz w ich wyniku tym bardzie
zwracasz, zwracasz. Reklama daje poczucie bezpieczeństwa.Kupując jakiś produkt, podejmując jakąś decyzję wybierzesz to co znasz.
- 2 4
-
2017-10-16 10:37
Pełno tu trolli karnowskieg ale... (1)
.. to ostatnia kadencja. Czas odspawać się od krzesła.
- 20 48
-
2017-10-17 11:17
W/g ciebie to lepiej jakby tu byli ci od przykurcza.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.