• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Specjalna strefa wokół lotniska. Będzie można dostać odszkodowanie

Maciej Korolczuk
18 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już wkrótce mieszkańcy dzielnic przy lotnisku będą mogli otrzymać rekompensaty za hałas spowodowany przez lądujące samoloty. Na zdjęciu Boeing C-17 Globemaster, który przyleciał do Gdańska w ramach przygotowań do wizyty prezydenta USA George'a W. Busha w czerwcu 2007 r. Już wkrótce mieszkańcy dzielnic przy lotnisku będą mogli otrzymać rekompensaty za hałas spowodowany przez lądujące samoloty. Na zdjęciu Boeing C-17 Globemaster, który przyleciał do Gdańska w ramach przygotowań do wizyty prezydenta USA George'a W. Busha w czerwcu 2007 r.

Mieszkańcy i przedsiębiorcy z dzielnic położonych w pobliżu lotniska w Gdańsku, narażeni na hałas lotniczy, wkrótce będą mogli ubiegać się o odszkodowanie za spadek wartości nieruchomości czy zwrot kosztów dodatkowego wyciszenia budynków. Wokół Portu Lotniczego w Rębiechowie powstał długo oczekiwany obszar ograniczonego użytkowania.



Czy mieszkając przy lotnisku ubiegałbyś się o odszkodowanie?

O problemie ze wzrostem hałasu wokół rosnącego z roku na rok lotniska (zarówno pod względem infrastruktury, jak i obsługiwanych pasażerów) pisaliśmy już przed czterema laty. Mieszkańcy dzielnic położonych w pobliżu portu lotniczego po raz pierwszy zaapelowali wówczas do władz województwa pomorskiego, by te - wzorem np. władz lotniska w Warszawie - wprowadziły wokół płyty startowej w Rębiechowie obszar ograniczonego użytkowania (OOU).

Czym jest Obszar Ograniczonego Użytkowania

- Utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania nakazują przepisy ustawy o ochronie środowiska. Wyznaczenie obszaru jest też naturalną konsekwencją rozwoju gdańskiego lotniska i zwiększenia liczby operacji lotniczych. Z punktu widzenia lotniska o obszarze decydują więc obiektywne kryteria techniczne. W relacji lotnisko - planowanie przestrzenne, powstanie obszaru działa porządkująco i stabilizuje sytuację prawną nieruchomości - wyjaśnia Michał Dargacz, rzecznik lotniska w Gdańsku.
  • Obszar ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.
  • Obszar ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

Wokół gdańskiego portu lotniczego powstały dwie strefy: A (wewnętrzna) i B (zewnętrzna). W obu nie można będzie przeznaczyć terenu pod budowę nowych szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży (tj. szkół, przedszkoli, internatów, domów dziecka etc.).

Dlaczego OOU powstał dopiero teraz?

- Poprzedni obszar utworzony przez wojewodę w 2002 r. byłby nieodpowiedni dla stanu po rozbudowie lotniska. Lotnisko jest dziś, po rozbudowie, zupełnie innym obiektem. Wyznaczenie OOU zgodnie z przepisami musi być poprzedzane wdrożeniem możliwych rozwiązań technicznych i organizacyjnych, ograniczających hałas lotniczy oraz szczegółowymi analizami tego hałasu. Nie chcieliśmy bazować na modelach teoretycznych, stąd utworzenie obszaru opiera się na wynikach systemu kilkuletniego, ciągłego monitoringu hałasu, który wdrożyliśmy w pełni w 2011 r. i wnioskach, jakie mogliśmy wysnuć na tej podstawie po zakończeniu rozbudowy. Chodziło więc o to, by ograniczenia dla mieszkańców, wprowadzane w uchwale tworzącej obszar, były minimalne i naprawdę niezbędne oraz miały podparcie w rzeczywistych i wiarygodnych danych - dodaje Michał Dargacz.
Wicemarszałek województwa - Krzysztof Trawicki, który zajmował się opracowaniem OOU z ramienia władz wojewódzkich tłumaczy, że jego wprowadzenie wymagało wypracowania kompromisu między mieszkańcami a władzami samorządowymi.

- Ze względu na ograniczenia w lokalizacji budynków użyteczności publicznej, jakie OOU narzuca samorządom, władze np. Żukowa chciały, by strefa była jak najmniejsza. Mieszkańcy - ze względu na możliwość uzyskania rekompensaty - odwrotnie. Wypracowanie wariantu, który byłby najbardziej realny do zrealizowania trwało ponad rok - przyznaje Krzysztof Trawicki.
W obu strefach będzie dopuszczalna zabudowa mieszkaniowa. Inwestorzy będą jednak musieli pamiętać, by wytłumić nowe budynki, co z pewnością podniesie cenę inwestycji.

Co z budynkami, które już istnieją i znalazły się w jednej lub drugiej strefie? Ich właściciele mogą domagać się teraz odszkodowania np. z tytułu utraty wartości nieruchomości czy za wykonanie dodatkowego wyciszenia budynku lub lokalu użytkowego. Po otrzymaniu stosownego wniosku, zarządca portu lotniczego zleci ekspertyzę w celu określenia, czy w danym obiekcie przekroczone są dopuszczalne normy hałasu i na jej podstawie określi rodzaj izolacji akustycznych, jaki należy zastosować. Koszty realizacji tej inwestycji poniesie zarządca lotniska, ale na razie trudno oszacować, jakiego rzędu będą to kwoty.

- Na dziś uchwała o obszarze nie weszła jeszcze w życie, a doświadczenia innych lotnisk pokazują, że do kwestii roszczeń, jakie pojawiają się w związku z hałasem lotniczym, nie można przyłożyć jednej miary. Zmienia się również stosunek ludzi do lotnisk, sąsiedztwo lotniska w wielu przypadkach staje się częściej niż kiedyś szansą, a nie ograniczeniem. Każdą ze spraw będziemy analizować indywidualnie, dopiero wyniki tych analiz wyznaczać będą kwoty. Mówienie o nich obecnie jest przedwczesne - dodaje Dargacz.
Uchwała została już opublikowana w dzienniku urzędowym województwa pomorskiego. W życie wejdzie pod koniec marca. I dopiero po tym terminie (ustawowe 14 dni mija 30 marca) mieszkańcy będą mogli składać pierwsze wnioski o ewentualne odszkodowania.

Start wojskowego MIG-a 29 z lotniska w Rębiechowie.

Miejsca

Opinie (219) 8 zablokowanych

  • kurcze

    trzeba było wcześniej pisać że będzie odszkodowanie, to już bym tam mieszkanie kupowała!

    • 10 1

  • Ciekawie wyznaczona strefa

    dziwnym trafem jest w jednym miejscu nienaturalny uskok, a miejsce to (zupełnie przypadkiem) obejmuje całe wiszące ogrody i kończy się tuż za tym osiedlem. Widząc codziennie samoloty przelatujące dokładnie nad moim blokiem zaczynam wątpić w fachowość wyznaczenia tej strefy.

    • 6 0

  • ale kopci!

    Mig przeleciał mi nag głową. Nie było go widać już z pięć minut, a huk jeszcze się niósł po okolicy.

    • 4 0

  • a po co teraz tam budują? przecież to absurd budować domy mieszkalne obok lotniska (2)

    i płacić odszkodowania..jak to zwykle bywa w kraju pełnym absurdów..br

    • 12 0

    • (1)

      może dlatego, ze mieszkali tam jeszcze przed wybudowaniem lotniska ich dziadkowie i tam stoją ich domyi?

      • 1 0

      • No, to w takim wypadku - rozumiem jeszcze

        Ale ci, którzy wprowadzili się, gdy lotnisko już istniało, powinni być wyłączeni z tego planu.

        • 2 0

  • nocne loty nad głowami ludzi. (3)

    Na spacer z psem wychodzę około północy. Samoloty lądują wtedy jeden za drugim. Dosłownie, jeden jeszcze jest nad pasem, a światła drugiego i trzeciego już widać. Mnie to bardzo nie przeszkadza, bo mimo że mieszkam blisko lotniska, to nieco z boku, ale współczuję ludziom z Zaspy, Suchanina i Chełmu.

    • 5 2

    • A co Zaspa ma z tym wspólnego?? (1)

      • 1 2

      • Słusznie, myślałam o Morenie, zaspa jakoś się zaplatała z przeszłości.

        • 0 0

    • hmm

      a co mają powiedzieć Ci, którzy mieszkają zaraz koło pasa lotniska??:)

      • 0 0

  • Ta obietnica odszkodowań chyba łączy się z tym, że ma być budowany jeszcze jeden pas - tak słyszałam. I trzeba zatkać gęby protestującym ludziom, którzy za ciężkie pieniądze kupili mieszkania na trasie przelotu. A nie można by tak przewoźników tanich linii wysłać do Gdyni? Tam lotnisko wybudowane stoi nieczynne, a mieszkańcy Rębiechowa i okolicy odczuliby ulgę. Dojazd nie jest znów takim problemem, skoro samolotami latające do Beauvais pod Paryżem mają zawsze komplet, a to 80 km od Paryża.

    • 11 4

  • Odszkodowanie za zamknięcie Słowackiego za lotniskiem

    Większą uciążlwością niż hałas jest utrudniony dojazd do okolic lotniska / lub obwodnicy w kierunku Gdyni (Owczarni).
    Za to należy się nam zdecydowanie oszkodowanie.

    • 5 1

  • Zatem w Kosakowie

    lotnisko może nagle przestać być potrzebne...

    • 0 0

  • :))))))))))) DOBRE SOBIE !!!!!!!!

    • 3 0

  • Mapka (1)

    Z tej mapki nic nie wynika. Gdzie można ustalić że dana ulica/posesja podlegać może odszkodowaniu? Np Morena, Suchanino....bo latem z otwartym oknem to nie daje się tam TV oglądać czy muzy słuchać

    • 4 1

    • Sa podane nr dzialek

      W dzienniku urzedowym woj pom.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane