- 1 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (257 opinii)
- 2 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (78 opinii)
- 3 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (84 opinie)
- 4 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (401 opinii)
- 5 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (107 opinii)
- 6 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (224 opinie)
Westerplatte: apel samorządowców i obawy muzealników
Samorządowcy apelują do rządu o wycofanie specustawy w sprawie przejęcia i zagospodarowania terenów Westerplatte pod budowę Muzeum Westerplatte i Wojny 1939 r. Dyrektor Muzeum Gdańska zastanawia się, co z przyszłością Wartowni nr 1 i zaplanowanymi już wydarzeniami w tym miejscu.
Pod pomnikiem Obrońców Wybrzeża na Westerplatte spotkali się rano prezydent Gdańska, marszałek pomorski, dyrektor Muzeum Gdańska oraz politycy i kombatanci, by zaprotestować przeciwko planom rządu odnośnie Westerplatte.
Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, przypominała, że już wiosną ubiegłego roku Rada Miasta Gdańska podjęła uchwałę w sprawie organizacji obchodów 80. rocznicy wybuchu wojny na Westerplatte. Ogłoszono też konkurs na zagospodarowanie tego miejsca.
Różne wizje Westerplatte na rok przed 80. rocznicą wybuchu II wojny
- Apeluję do rządu o współpracę i wycofanie się ze złożonego projektu specustawy dotyczącej Westerplatte. Proszę profesora Piotra Glińskiego oraz Jarosława Sellina o rozmowy i dialog w sprawie terenów ważnych dla Polaków, a nie obchodzenie prawa - podkreślała prezydent Gdańska.
W podobnym tonie wypowiadał się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego oraz Magdalena Adamowicz, kandydująca do Parlamentu Europejskiego, która przypomniała, że to jej nieżyjący mąż 20 lat temu zainicjował poranne obchody na Westerplatte.
Dyrektor Muzeum Gdańska podszedł do zagadnienia pragmatycznie. Przypomniał, że na 29 czerwca zaplanowano obchody 45. rocznicy otwarcia Wartowni nr 1 na Westerplatte jako placówki muzealnej.
- Po zapoznaniu się z ustawą zastanawiam się, czy mamy te uroczystości organizować, ponieważ z ustawy wynika, że Wartowania nr 1 będzie przekazana nowemu inwestorowi. Zastanawiam się, kto wyceni koszt wartowni, głównego punku oporu polskich żołnierzy, jaka będzie kwota tego odszkodowania, czy muzeum ma przyjąć tą kwotę i na co przeznaczyć ewentualne środki? Mamy do czynienia z sytuacją bezprecedensową w polskim muzealnictwie po 1945 roku - podkreślał Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska.
Przypomniał też, że proces projektowania nowego muzeum plenerowego na Westerplatte rozpoczęto w 2017 roku. Rok później, w lipcu 2018 r., w Dworze Artusa pokazano trzy projekty zagospodarowania tego terenu.
Gdańsk straci grunty na Westerplatte?
- Wszyscy się zgodzili, że trzeba zachować autentyczność tego miejsca - podkreślał Ossowski. - Nie ma obecnie możliwości rekonstrukcji składnicy bez zniszczenia istniejących reliktów. Nie ma konieczności, aby podpisywać specustawę, gdyż proces zmian trwa.
Muzeum Gdańska planuje w tym roku szereg działań artystycznych, edukacyjnych, festiwale rekonstruktorów, które - jak powiedział dyrektor Muzeum Gdańska - w obecnej sytuacji stają pod znakiem zapytania.
W momencie, kiedy odbywała się konferencja na Westerplatte, Muzeum II Wojny przysłało zdjęcia prezentowane poniżej, wykonane wiosną tego i ubiegłego roku.
- Czy tak powinno wyglądać Westerplatte w roku 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej? - pyta się Aleksander Masłowski, rzecznik MIIWŚ.
Przypomnijmy: specustawa ma na celu "wprowadzenie ułatwień proceduralnych umożliwiających sprawną realizację budowy Muzeum jako przedsięwzięcia istotnego z punktu widzenia interesów państwa", ale też wytyka złe zagospodarowanie tego terenu, który 25 lat temu Skarb Państwa przekazał miastu.
Aktualizacja godz. 14:33: Zamieszczamy oświadczenie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku w sprawie jego roli w przyszłości Pola Bitwy na Westerplatte - plik PDF.
Aktualizacja, godz. 16:20 Zamieszczamy również prezentację Muzeum Gdańska, podsumowującą dotychczasowe zarządzanie przez placówkę półwyspem Westerplatte - plik PDF.
Spektakl multimedialny na Westerplatte w 2018 roku.
Opinie (625) ponad 50 zablokowanych
-
2019-05-13 12:01
Opinia wyróżniona
(5)
Wszystkie obiekty historyczne powinny pozostać bez żadnych zmian, oczywiście konieczne jest usunięcie śmieci, i**otycznych napisów i malunków. Teren dawnej polskiej składnicy wojskowej powinien być oddziałem Muzeum II Wojny Światowej, zamiast tworzyć nowe muzeum.
- 118 70
-
2019-05-13 14:30
kilka razy roku jestem na Westerplatte i stwierdzam z przykrością że ten teren jest zaniedbywany (1)
Te śmieci nie są od wczoraj , ani te napisy tylko już od dawna jest taki syf!
Jak pachołki z Gdańskiego magistratu nie potrafią zadbać o tak symboliczny teren to przestańcie drzeć ryje ! niech rząd się wykaże i pokaże jak można zadbać o takie miejsca!
Coś mi się wydaje ,że władze gdańska chcą zgermanić Gdańsk , oj na to zgody nie będzie !!!- 29 4
-
2019-05-13 14:41
W 1994 r, rząd ówczesnej SdRP i PSL przekazał teren miastu, które jak widać przez ćwierć wieku nie potrafiło cokolwiek sensownego z tym miejscem zrobić, no może oprócz płatności za parking który przez dziesięciolecia był bezpłatny.
- 24 2
-
2019-05-13 14:07
no ale tak to mogłoby być więcej stołków do rozdania
- 7 1
-
2019-05-13 13:55
Kodziarskie bicie piany (1)
Temat zastępczy bo czymś pospólstwu trzeba oczy zamydlić.Wezcie sie biurwy za wykonywanie obietnic wyborczych bo nadal w tym mieście jest jeden wielki chlew.
- 28 13
-
2019-05-13 16:13
no co ty...niech mieszkancy sr*... w korkach...wazne łesterplat i pucharpolski
- 3 3
-
2019-05-13 11:04
Tam jest taki chlew od wielu lat (15)
i nikt się tym nie interesował, aż wstyd przed przyjezdnymi, że tak ważne dla Polski miejsce jest zaniedbane. Bardzo dobrze, że ktoś chce tam cokolwiek zrobić.
- 324 36
-
2019-05-13 11:26
Opinia wyróżniona
zgadza się
Zaniedbane to wszystko strasznie.... wstyd jak ktoś przyjezdny chce zobaczyć ...musi płacić za parking a sam obiekt to dramat.....tego obleśnego pawilonu na wjezdzie gdzie sprzedają frytki nawet nie bede komentował, włdze sobie przypomniały ze jest cos takiego jak westerplatte, nie trawię pisu ale jak chca o to zadbać to super.
- 316 36
-
2019-05-13 21:22
Popieram o temu miejscu powinno sie przywrócić świetność. Władze gdańska jakoś się z tym nie spieszyły.
- 12 0
-
2019-05-13 11:36
przez 25 lat miasto nic nie robiło z Westerplatte (5)
Oprócz organizowania raz w roku uroczystości rocznicowych, które na dodatek w ostatnich kilku latach stawały się dobrym pretekstem do wywołania kolejnej awantury. A teraz nagle krokodyle łzy i okazuje się, ze tak dalekosieżne plany miasto wiazało z Westerplatte. Oto nagle planowano szereg działąłń artystycznych, dukacyjnych itp. :-D
CokolwiekOprócz organizowania raz w roku uroczystości rocznicowych, które na dodatek w ostatnich kilku latach stawały się dobrym pretekstem do wywołania kolejnej awantury. A teraz nagle krokodyle łzy i okazuje się, ze tak dalekosieżne plany miasto wiazało z Westerplatte. Oto nagle planowano szereg działąłń artystycznych, dukacyjnych itp. :-D
Cokolwiek zrobiłby tam rząd centralny to i tak bedzie lepsze od tej farsy, którą uprawia nasza mała sycylia z tym szczególnym miejscem. Niech teraz nie udają pokrzywdzonych bo może uwierzy w to paru kodziarzy ale nie zdrowo myślacy ludzie. Każdy kto bywa na Westerplatte widzi jaki tam jest syf i zaniedbania. Jeżeli tak wygląda miejsce objęte troską wcześniej Budynia a teraz jego następczyni to trzeba im to zabrać spod jurysdykcji i to jak najszybciej.- 73 6
-
2019-05-13 11:49
nie wstydz się podpisać żeś Pisuar (4)
- 3 50
-
2019-05-13 11:55
to że nie przepadam za gdańską mafią nie oznacza że jestem jak to nazwyasz pisuarem (3)
nie wszytko co robi pis jest złe. Czarne proroctwa rozbrzmiewały gdy Muzeum II Wojny Swiatowej przechodziło pod nowe władze i co sie stało? Nic takiego poza tym, zę paru zaufanych miejscowej mafii straciło stołki i synekury. Samo muzeum nie ucierpiało, wystawy są ok, nie ma żadnego wykorzystywania politycznego jak twierdziły miejscowe władze
nie wszytko co robi pis jest złe. Czarne proroctwa rozbrzmiewały gdy Muzeum II Wojny Swiatowej przechodziło pod nowe władze i co sie stało? Nic takiego poza tym, zę paru zaufanych miejscowej mafii straciło stołki i synekury. Samo muzeum nie ucierpiało, wystawy są ok, nie ma żadnego wykorzystywania politycznego jak twierdziły miejscowe władze Gdańska. A jak od lat wygląda Westerplatte to każdy kto był widział i te zapewnienia, że akurat miasto miało się zająć ale ten niedobry pis przychodzi i zabiera w takim momencie.... żenada.
- 51 4
-
2019-05-13 12:47
Zmiany jeszcze zobaczysz , a kiedy ty byłeś w tym muzeum ,pewnie nigdy Pisuar z pampersem w kroku (2)
- 1 38
-
2019-05-13 13:46
Podejrzewam, że Ty z kolei nie byłeś tam nigdy, nawet zaraz po otwarciu kiedy cała wystawa była jeszcze zrobiona przez Machcewicza. Bo gdybyś był i wtedy i teraz, to byś miał właściwy ogląd, że nie zmieniła się ona w wielu aspektach wcale, za to została powiększona o dodatkowe elementy.
- 14 2
-
2019-05-13 13:03
Bez komentarza!
- 11 3
-
2019-05-13 11:10
(6)
Problem ze Anty Polskie od lat władze Gdańska potrafią tylko drzeć gębę przeciw rządowi. Wstyd mi za tą bandę nieudaczników z Gdańskiego magistratu.
- 88 21
-
2019-05-13 11:12
A mnie wstyd za ciebie trollu pisuarowy! (5)
- 13 85
-
2019-05-13 16:14
no co mozna napisac...dzban kaszubski
- 5 1
-
2019-05-13 11:36
za szekle od schetyny wróć do Izraela (3)
- 49 5
-
2019-05-13 14:19
(2)
za ruble Putina wróć na Sybir
- 1 16
-
2019-05-13 15:32
(1)
szekle, ruble, ojro - totalsom nie śmierdzi - biorą gdy tylko dają
- 15 1
-
2019-05-13 15:57
Smoleńskie dojnozmianowe ujadacze?
- 0 17
-
2019-05-13 11:02
(15)
oj joj joj a co z Gdańsk zrobił dla Westerplatte? byliście tam kiedyś? ruiny, kałuże, zalane bunkry i sz*nie po krzakach WSTYD!
- 341 43
-
2019-05-13 11:04
ma pozostać naturalny charakter tego miejsca - a ty chciałbyś tam myszkę Miki? (11)
- 14 32
-
2019-05-13 11:15
Opinia wyróżniona
(7)
Tam powinno stać Muzeum II Wojny Światowej, a tak mamy jedno w mieście a teraz drugie chcą budować na Westerplatte.
- 80 68
-
2019-05-14 00:09
nic nie bedzie tylko same muzea
- 1 2
-
2019-05-13 13:21
Zgadzam się (2)
Od początku Westerplatte powinno być rozważane jako miejsce zbudowania M2WŚ. to przecież byłoby zupełnie naturalne połączenie symbolicznie i merytorycznie. Wybudowane muzeum robi wrażenie, ale zajęło przestrzeń, którą idealnie dałoby się wykorzystać na inwestycje mieszkaniowo - usługowe.
- 15 1
-
2019-05-13 16:52
Lokalizacja muzeum w tamtym miejscu była potrzebna własnie inwestycjom, np. drenaż.
- 5 0
-
2019-05-13 13:49
Ale to PiS forsował lokalizację MII WŚ czy Donald z świtą?
- 11 3
-
2019-05-13 11:53
i co jeszcze??? ... może i karuzela na 96miejsc zdradzonych szczałami o świcie? (1)
- 5 31
-
2019-05-13 16:45
Nie, będą koncerty ze światełkiem do nieba i o św. Pawle co miał amnezję.
- 21 1
-
2019-05-13 11:47
mogą zrobić oddział
- 15 1
-
2019-05-13 11:20
(2)
Naturalny charakter czyli jaki? Koszary częściowo zostały rozebrane by powstał deptak do pomnika, to co pozostało nie jest efektem działań wojennych.
- 27 4
-
2019-05-15 17:56
o co tu chodzi?
A wcześniej w latach 50tych koszary służyły jako miejsce detonacji niewypałów. Działania wojenne nie zniszczyły koszar. Można było je zachować zamiast tego zbudowano w PRL pomnik i dla wielu to jest główne skojarzenie z Westerplatte. Teraz czas to zmienić. Gdańsk nie chce bo PIS chce... Tylko ja nie wierzę że PIS jest zdolne do zagospodarowania terenu. Tu raczej chodzi o przejęcie kontroli w zakresie organizowanych tam uroczystości.
- 0 1
-
2019-05-13 11:55
ważne, że turysta podziwia zniszczenia
podobnie jak od podstaw zbudowaną komorę w Auschwitz jako "orginał"
- 12 1
-
2019-05-13 11:02
Może trzeba było nie szcz*ć po krzakach? (2)
- 17 42
-
2019-05-13 11:51
takie PiSaki gwizdały i wyły nad grobami AKowców i przy pomnikach pamieci i męczeństwa
to nie dziwota, że poszczywają też i na Westerplatte
- 6 35
-
2019-05-13 11:46
ja nie muszę a Twój komentarz pragnie być ironiczny, clue jest gdzie indziej
- 21 1
Wszystkie opinie
-
2019-07-05 15:30
Przypominam że pomnik to rękojeść bagnetu wbitego w ziemię w polską ziemię
I tyle
- 0 0
-
2019-05-13 11:08
Musimy odzyskać Westerplatte (6)
Aby nigdy więcej nie usłyszeć takich hańbiacych słów iż na początku było złe słowo Polaka, i tak zaczęła się IÌ WŚ.
Grzelak przeproś i do dymisji!- 433 43
-
2019-06-25 09:09
Zastanów sie co mówisz
My Polacy nie znamy historii prawdziwej. A że polskie władze nie potrafią prowadzić polityki zagranicznej to prawda. Może Grzelak powiedział prawdę. Prawda często bywa bolesna.
Może jednak tak było. Trudno się przyznać, ale widzimy, że w Unii Europejskiej jesteśmy dzięki dobrej polityce zagranicznej PO. Teraz do UE nie przyjęliby nas. Bo raptem Polska chciałaby rządzić UE. No i to jest skandal. Trzeba dobrze żyć z sąsiadami. Wydaje się nam, że jesteśmy pępkiem świata.- 0 0
-
2019-05-13 11:31
w normalnym kraju grzelak byłby juz na smietniku historii (3)
- 94 6
-
2019-05-13 11:59
w normalnym kraju taki Macierewicz po tej szopce profanacji na Westerplatte z apelami poległych PiSaków (2)
skończył by na marginesie społecznym z powszechnym ostracyzmem swojej osoby
- 17 57
-
2019-05-13 12:09
obecnie praktycznie tam wylądował (1)
szczegolnie czesc z ostracyzmem, nawet w partii mają go w nosie
- 17 7
-
2019-05-13 14:20
Daj mu dwa lata, klimat ostygnie i wróci.
- 4 5
-
2019-05-13 13:53
Czy miasto ma udzialy w Trojmiasto.pl?
Czy to tylko sympatia...
- 33 1
-
2019-06-19 15:10
Wstyd dla miasta,ludzie opamiętajcie się.
kto głosował na to całe PO, wstyd i hańba.
- 3 0
-
2019-06-19 15:08
Niech Pani dulkiewicz zacznie od Urzedu ktorym kieruje
Niech Pani Dulkiewicz niech wezmie sie za przestrzeganie prawa w swoim urzedzie a potem zacznie innym wytykac jego lamanie
- 5 0
-
2019-06-19 15:03
Karma wraca samorzadowcy
Tak jak samorzadowcy traktuja ludzi tak somo oni sa traktowani przez wladze. Zasluzyliscie sobie na takie traktowanie...wladza ma racje i podstawy by was tak traktowac. Tylko robcie by wam w d*pe bylo milo a gdzies macie innych gdy im sie zle robilo.
- 3 0
-
2019-05-16 00:27
pytam sie po kiego grzyba miasto czyli pani Dulska
drze łachy z władzami muzeum iiwś i ministerstwem??? dlaczego pani adamowicz sie tam pokazuje i nie odpowiada jeszcze na ławie oskzrzonych za machloje swoje i meza?
- 6 0
-
2019-05-13 11:02
(15)
oj joj joj a co z Gdańsk zrobił dla Westerplatte? byliście tam kiedyś? ruiny, kałuże, zalane bunkry i sz*nie po krzakach WSTYD!
- 341 43
-
2019-05-13 11:04
ma pozostać naturalny charakter tego miejsca - a ty chciałbyś tam myszkę Miki? (11)
- 14 32
-
2019-05-13 11:20
(2)
Naturalny charakter czyli jaki? Koszary częściowo zostały rozebrane by powstał deptak do pomnika, to co pozostało nie jest efektem działań wojennych.
- 27 4
-
2019-05-15 17:56
o co tu chodzi?
A wcześniej w latach 50tych koszary służyły jako miejsce detonacji niewypałów. Działania wojenne nie zniszczyły koszar. Można było je zachować zamiast tego zbudowano w PRL pomnik i dla wielu to jest główne skojarzenie z Westerplatte. Teraz czas to zmienić. Gdańsk nie chce bo PIS chce... Tylko ja nie wierzę że PIS jest zdolne do zagospodarowania terenu. Tu raczej chodzi o przejęcie kontroli w zakresie organizowanych tam uroczystości.
- 0 1
-
2019-05-13 11:55
ważne, że turysta podziwia zniszczenia
podobnie jak od podstaw zbudowaną komorę w Auschwitz jako "orginał"
- 12 1
-
2019-05-13 11:15
Opinia wyróżniona
(7)
Tam powinno stać Muzeum II Wojny Światowej, a tak mamy jedno w mieście a teraz drugie chcą budować na Westerplatte.
- 80 68
-
2019-05-14 00:09
nic nie bedzie tylko same muzea
- 1 2
-
2019-05-13 13:21
Zgadzam się (2)
Od początku Westerplatte powinno być rozważane jako miejsce zbudowania M2WŚ. to przecież byłoby zupełnie naturalne połączenie symbolicznie i merytorycznie. Wybudowane muzeum robi wrażenie, ale zajęło przestrzeń, którą idealnie dałoby się wykorzystać na inwestycje mieszkaniowo - usługowe.
- 15 1
-
2019-05-13 16:52
Lokalizacja muzeum w tamtym miejscu była potrzebna własnie inwestycjom, np. drenaż.
- 5 0
-
2019-05-13 13:49
Ale to PiS forsował lokalizację MII WŚ czy Donald z świtą?
- 11 3
-
2019-05-13 11:53
i co jeszcze??? ... może i karuzela na 96miejsc zdradzonych szczałami o świcie? (1)
- 5 31
-
2019-05-13 16:45
Nie, będą koncerty ze światełkiem do nieba i o św. Pawle co miał amnezję.
- 21 1
-
2019-05-13 11:47
mogą zrobić oddział
- 15 1
-
2019-05-13 11:02
Może trzeba było nie szcz*ć po krzakach? (2)
- 17 42
-
2019-05-13 11:51
takie PiSaki gwizdały i wyły nad grobami AKowców i przy pomnikach pamieci i męczeństwa
to nie dziwota, że poszczywają też i na Westerplatte
- 6 35
-
2019-05-13 11:46
ja nie muszę a Twój komentarz pragnie być ironiczny, clue jest gdzie indziej
- 21 1
-
2019-05-15 07:14
Pani Dulkiewicz . Dziękuję , że nie wypowiedziała pani na tym " wiecu " słów "gdańszczanie i gdańszczanki " jaka ulga !! I niech pani zrobi coś w końcu dla mieszkańców i na rzecz miasta . A nie bawić się w politykę .
- 4 0
-
2019-05-14 23:14
Westerplatte to historia calej Polski.
Dulkiewicz co ty wyprawiasz. Zaczynam obawiać się ze Niemcy mają zbyt duże wpływy.
- 10 0
-
2019-05-14 19:44
Kolarz (1)
W Gdansku co widac golym okiem rzadzi opcja nirmiecka wykonujaca polecenia Herr Tuska i jego mocodawcow cel rozmydlic wine Niemcow za IIW.Sw.stad taki opór przed nadaniem odpowiedniej rangi Westerplatte bo chcą aby świat zapomniał że wojnę wywołali nie jacyś naziści czy hitlerowcy tylko niemcy!!
- 8 1
-
2019-05-14 20:27
Nie doszukiwalbym sie spisku.
To są po prostu ignoranci i dyletanci, ktorzy wykorzystaja kazdą okazje, aby zaistniec na kontrze do obecnego rządu.
Jak obecny rząd chcial oddać im Westerplatte, gdyby nalezalo ono do skarbu państwa, to by gadali że pisowska wladza chce zrzucić na nich obowiązek utrzymania tego terenu. Po prostu tępy malpi upor i caly czas na kontrze.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.