- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (92 opinie)
- 2 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (37 opinii)
- 3 Z dworca na Jasień 80 zł (608 opinii)
- 4 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (39 opinii)
- 5 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 6 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (733 opinie)
Spółdzielnia ogrodziła stare osiedle. Okoliczni mieszkańcy protestują
Budowa nowych zamkniętych osiedli już (niestety) nikogo nie dziwi, ale ogradzanie bloków pamiętających czasy PRL-u, może zaskakiwać. Szczególnie okolicznych mieszkańców, którzy przez płot tracą dostęp do sklepu, apteki i służących im od kilkudziesięciu lat przejść.
- Rozumiem mieszkańców osiedla, bo na placu zabaw, na boisku i za śmietnikiem odbywały się regularne posiedzenia miłośników tanich win. Podejrzewam, że postawienie płotu pokazuje ich tęsknotę za spokojem, bezpieczeństwem i porządkiem - mówi Dagny Kurdwanowska, mieszkanka sąsiedniego osiedla. - Problem w tym, że przez ogrodzony teren wiodły naturalne ścieżki i skróty. Ja jestem młoda, więc dłuższy spacer mi nie przeszkadza. Ale w okolicy mieszka trochę starszych ludzi, którzy muszą chodzić naokoło, kiedy wracają z zakupów ze sklepów przy ul. 3 Maja. Zamknięto też przejście od ul. Okrzei do apteki, do której jest teraz dojście tylko od ul. Karlikowskiej.
To właśnie brak dostępu do sklepu i apteki najbardziej zdenerwował sąsiadów ogrodzonego dziś osiedla. - Przez kilkadziesiąt lat nikomu nie przeszkadzało, że ktoś przechodzi ulicę i idzie do sklepu czy apteki. Teraz, aby się do nich dostać, trzeba przejść nie 50 metrów, a kilkaset metrów - mówi Marcin Gerwin z Sopockiej Inicjatywy Rozwojowej, który mieszka tuż obok ogrodzonego właśnie osiedla.
Jego zdaniem, podobnie jak innych mieszkańców okolicy, problem rozwiązałoby otwieranie bramek w trakcie dnia i zamykanie ich na noc.
Chcieliśmy porozmawiać z przedstawicielami spółdzielni na ten temat i zapytać ich o powody ogrodzenia osiedla. Odmówiono nam jednak jakiegokolwiek komentarza w tej sprawie.
Chętny do rozmowy był za to specjalista od przestrzeni miejskiej.
- To bardzo złe działanie, niszczące miasto. Nie wiem dlaczego w Polsce tak często próbuje się tworzyć tego typu wyspy w przestrzeni miasta. W Warszawie jest ich więcej niż w całych Niemczech i Francji razem wziętych. Moim zdaniem powinno się takiego odgradzania osiedli zabronić, chociażby zapisami w planach miejscowych - mówi dr hab. inż. arch. Jakub Szczepański, pracownik wydziału architektury Politechniki Gdańskiej.
Dlaczego zdaniem specjalisty ogradzanie osiedla jest złe? - To rozbijanie przestrzeni miasta. Istnieje przecież sieć połączeń, którą w ten sposób się przecina. Mieszkańcy czują się odpowiedzialni tylko za to, co jest za płotem, po ich stronie. W ten sposób tworzą się podziały - mówi Szczepański.
To nie pierwszy przypadek, gdy ogrodzenie jednego osiedla komplikuje życie jego sąsiadom. Do podobnej sytuacji doszło kilka lat temu, gdy na granicy Zaspy i Przymorza powstawało osiedle Trzy Żagle. Wtedy także okoliczni mieszkańcy skarżyli się, że ogrodzenie budowanego osiedla bardzo utrudnia im poruszanie się po dzielnicy.
Inwestycje
Opinie (223) 2 zablokowane
-
2013-07-03 21:01
mam nadzieje ze zlomiarze ukradna ten plot (7)
- 169 107
-
2013-07-03 21:20
niech ukradna twoj stary szrot ktorym jezdzisz
to zrozumiesz
- 27 27
-
2013-07-03 22:09
szkoda ze...
... nie mozna ogrodzic PATOLIGII ktora jest przyczyna stawiana tych plotow - aby czuc sie bezpiecznie !
- 47 5
-
2013-07-03 23:13
podobnie jest na Przymorzu, ale tutaj jest odwet na INPRO (2)
za Trzy Żagle które się ogrodziły i zlikwidowały przejście między Zaspą i Przymorzem. Teraz jeden z bloków leningradzkich też się ogrodził, żeby Ci z Trzech Żagli mieli trudniej. To samo chce zrobić spółdzielnia kokoszki obok i odciać Trzy Żagle do wyjścia nad morze. Uważam, że powinno się zabronić czy to nowe, czy stare budownictwo, robienie takich gett. Ci z Trzech Zagli w dodatku wyprowadzają swoje 4 nogi na Zaspę na trawniki, bo sami mają u siebie taki ścisk, że nie ma gdzie samochodu zaparkować. Zaspa też chce ich ogrodzić, wtedy będzie się Inpro mogło reklamować, że mają blisko do morza, ale w linii prostej helikopterem.
- 43 2
-
2013-07-04 00:11
Trzy Żagle to przecież bardzo prestiżowe osiedle!
Należy im się :P
Osobiście celowo wyprowadzam swojego psa, tak by robił kupę prosto pod ich furtką od strony Zaspy.
Oczywiście jeśli piesa zrobi kupę gdzieś indziej to sprzątam- 18 7
-
2013-07-04 18:11
wierz mi, że część mieszkańców trzech Żagli chce rezygnacji z tego płotu
i to są głównie ludzie, ktorzy przeprowadzili się tutaj z pobliskich bloków na Przymorzu i Ci ludzie nie chcą się izolować. Nie chcą też płacić za pseudo ochronę po 50zł miesięcznie itp.
Problem jest z przyjezdnymi "zza" miasta i takich np. warszawiaków, ktorzy kupili tutaj kawalerki na wynajem lub przyjeżdżają tylko na wakacje pomieszkać - Ci to pełną gębą urodzeni gettowicze.- 4 0
-
2013-07-03 23:15
to bardzo zle spolecznie zjawisko.. takie male getta czy wiezienia (1)
choc zwykly obywatel traktuje to jako statusowy prestiz.. jakby siedzial zamkniety w norweskim pudle (czesto wyposazone i wygladajace niz niejedno polskie mieszkanie)
sam mieszkam na zamknietym i widze, ze wiecej minusow niz plusow :(- 24 3
-
2013-07-04 08:48
Mam ten sam problem, mieszkam na osiedlu ogrodzonym i nie czuję się z tym dobrze
- 11 2
-
2013-07-03 21:02
zamknięte osiedle - (1)
- wersja demo :)
- 85 9
-
2013-07-03 22:35
tezebabyło zamieszkac gdziesindziej
- 4 10
-
2013-07-03 21:03
UWAGA ! ! !
Powinni napisać "Proszę nie wychodzić poza ogrodzenie"
- 114 14
-
2013-07-03 21:05
Oksywie (5)
Na Oksywiu wojskowi emeryci już przed kilkoma laty pogrodzili dosłownie wszystkie bloki i teraz wychodzą ze swoimi pieskami za te płoty, aby one s****y innym ludziom na wycieraczki.
To jest kultura polskich emerytów.- 246 12
-
2013-07-03 21:38
A czy spotkaleś
mądrego "trepa"
- 51 10
-
2013-07-03 21:54
gdzie kończy się logika zaczyna się wojsko
- 48 3
-
2013-07-03 22:07
to nie prawdapobudowali na srodku osiedla jakies bloki, nie ma juz alejek
i te nowe bloki ogrodzili tak, ze wygląda to jaqk jakies getto. Przejsc nie idzie. kiedyś to było super, przestrzeń, alejki, ławeczki, a teraz?
- 26 1
-
2013-07-03 23:07
kolego! Trepów ( nie dawaj do jedego wora mojej babci) trepy to nie ludzie! 37 letni emeryci..polska!
- 30 1
-
2013-07-03 23:40
tak jest właśnie na osiedlu Trzy żagle,psy s...ą za płotem!
- 14 0
-
2013-07-03 21:07
(4)
Pozamykać się w tych "enklawach" i z nosem na kwinte wzrokiem w chodnik nie mówcie nikomu nawet dzień dobry ludziskaaaaaaaa.
- 88 22
-
2013-07-03 21:24
(3)
..co się tak dziwisz !!! Jeżeli tak ci się to nie podoba to rozgrodź wszystkie domy i wille prywatne a nawet i zakłady pracy. Dlaczego im wolno i nikt się temu nie sprzeciwia a jak ludzie w domach spółdzielczych mają wykupione mieszkania i płacą za tereny ich okalające a nawet i za oświetlenie terenu, a taki palant z własnego domku idzie ze swoim pieskiem i obszczywa te nasze latarnie które, już ledwo stoją a potem się burzą że my się chcemy też od takich intruzów odgrodzić.
- 22 17
-
2013-07-03 21:41
Popieram, od gnid minusujących trzeba się odgrodzić bo to jest zaraza naszych czasów.
- 6 18
-
2013-07-03 23:17
wasze latarnie
wiosna nasza
- 4 2
-
2013-07-03 23:23
do Irasiad
Na Morenie jest zagrodzone osiedle Słoneczniki a psiarze wychodzą ze swymi psami na teren LWSM Morena i tutaj PSY się załatwiają.Wszyscy mieszkańcy spółdzielni płacą podatek gruntowy za tereny wokół naszych bloków.
- 12 0
-
2013-07-03 21:07
(6)
no i fajnie z pizzą nie dojadę i nie będę śmigał na czwarte piętro tylko zadzwonię do klienta że jestem pod bramą i proszę o zejście
- 135 12
-
2013-07-03 21:17
no to wrócisz z tą (4)
pizzą bo nikt do ciebie nie wyjdzie.
zresztą są domofony to chyba cię wpuszczą- 15 16
-
2013-07-03 21:40
Z drugiej strony (3)
jak wróci z pizzą to zamawiający dalej będą głodni, więc będą musieli znowu zamówić. A jak kolejny powie to samo... :D
- 25 5
-
2013-07-04 08:00
(2)
pizzerie będą stratne i pracowników pozwalniają, jakbym się dowiedział, że mój pracownik tak zrobił od razu na zbity pysk by poleciał
- 3 6
-
2013-07-04 08:51
po prostu wzrosną ceny dowozu
wzrosną ceny dowozu pizzy i tyle. Trzeba będzie zatrudnić więcej pracowników, bo obecni się nie będą wyrabiać.
Też mieszkam na osiedlu ogrodzonym ale strzeżonym i jak do mnie przyjeżdża taksówka czy pizza to cieć zawsze wpuszcza. To jest chyba najlepsze rozwiązanie, niestety kosztuje około 0,7zł za m2 mieszkania miesięcznie.- 2 2
-
2013-07-04 10:43
najpierw to musisz zatrudnić kierowce żeby go wywalić na zbity pysk bo może się okazać że kierowca ci powie że na ten adres nie będzie jeździły i ma cię w d.. i kolejne 3 dzionki ty zasuwasz z plackami do puki nie znajdziesz następnego frajera
- 3 1
-
2013-07-11 12:59
wystarczy zadzwonić na domofon przy bramie a właściciel mieszkania otworzy.
- 1 0
-
2013-07-03 21:10
wystarczy płotek, zparzyjaźniona agencja ochrony, stary monitoring kupiony na bazarze, dwóch emerytowanych cieci 5zł/h i już można brać za metr trochę drożej
- 42 7
-
2013-07-03 21:12
A ja jestem za. (12)
Uważam, że wspólnoty mogą się odgradzać od zagrozeń jakim sa wandale, złodzieje i pseudo bezdomni. W końcu teren przyległy do ich nieruchomości jest ich własnością. Czasy komuny sie skończyły i prywatność i wolę ich właścicieli należy uszanować.
- 152 100
-
2013-07-03 22:19
Do "a ja jestem za" (4)
To wyjedź na wieś Tam postaw sobie nawet podwójne ogrodzenie i wreszcie czuj się jak "u siebie". Dla złodzieja taki płotek nie stanowi trudności, a wandale są przeważnie od środka. A co będzie jak Zaspa, Przymorze i Żabianka odgrodzą się od hołoty zza płota. Ciekawe jak wtedy będzie wyglądał Gdańsk?
- 32 30
-
2013-07-03 22:29
(2)
Jestem za tym aby grodzić Osiedla Mieszkaniowe, właśnie te które wymieniłeś. Mieszkam na Gospody i mam dosyt tej całej hołoty sikającej pod oknami wracającej z imprezy w Ergo Arenie i wydzierające ryje i s****ące psy Żabiankowe.
- 31 11
-
2013-07-03 23:54
(1)
A czy płot zatka "wydzierające się ryje" i nie będziesz ich słyszał?
- 19 6
-
2013-07-04 08:52
utrudni sikanie i sr*nie pod oknem
- 12 3
-
2013-07-04 09:03
Prawo naturalne
płoty jakimi odgradzali się Gdańszczanie od pospólstwa i gawiedzi można zobaczyć w muzeach i skansenach,te które się zachowały zostały wywiezione na złom. Tylko właściciel dba o swoje dobra. Tam gdzie nie ma wlasności jest złodziejstwo i wandalizm.
- 7 4
-
2013-07-03 22:24
Owszem mogą, ale powinien być w tym jakiś umiar, choć nie twierdzę, że wynikający z regulacji.
- 3 1
-
2013-07-03 22:57
Popieram (1)
jak nie ma ogrodzenia to chodzą z tymi kundlami na zadbany trawnik i jeszcze żule piją i rzucają śmieci. Nie po to ludzie dbają o swój teren żeby ktoś inny go niszczył. Teraz niech dylają do sklepu na około jak nie mogli uszanować cudzej własności. Odgradzanie nie bierze się znikąd. Jest chamstwo to i są płoty. To także wina miasta bo jest straż miejska, która wystawia mandaty za parkowanie zamiast zajmować się właśnie porządkiem.
- 30 6
-
2013-07-04 05:57
No
A jak jest ogrodzenie to własciciele psów wychodzą z nimi by s****y na trawnik który nie jest ogrodzony znaczy niczyj a jak niczyj to sprzątać nie trzeba. Całe szczęście że ci co nie mieszkają w gettcie niemogą do nas wejść bo by syfu narobili.
- 5 3
-
2013-07-04 08:57
Również tak uważam (1)
Poza tym osiedle to własność prywatna ludzi tam mieszkających, za którą odpowiadają. A skoro chcą się odgrodzić, to mają do tego święte prawo. Nie popadajmy w paranoję - jak wszystko będzie regulowane przepisami i planami zagospodarowania to po pierwsze się w tych przepisach pogubimy a po drugie najważniejsze na własne życzenie OGRANICZYMY SOBIE WOLNOŚĆ.
- 4 9
-
2013-07-04 14:45
Nie ma sprawy.stawiaj Sobie ploty mury .ale piesek niech kupka na twojej ziemi
- 3 0
-
2013-07-04 09:10
Bo akurat taki płot przeszkodzi w czymkolwiek wandalom czy złodziejom - przejdą przez niego bez problemów. Teren szkoły obok mnie też jest zamykany na noc i każdej prawie nocy na boisku szkolnym zbiera się grupa ludzi na imprezę. Dozorca nocny też nie pomoże, bo teren duży a on jeden.
Za to zwykli, szanujący prawo ludzie mają bezsensowne utrudnienia.- 5 1
-
2013-07-12 09:43
To ich ziemia?
Mają wykupioną ziemię? Grodzą coś, czy grodzą coś, co nie należy do nich. A jeśli mają pełne prawo, to na jakiej podstawie. Kto im to dzierżawi i za jakie pieniądze? Ich płot mam w d*pie. Większość z nich nie powinna wychodzić na Okrzei.
- 0 0
-
2013-07-03 21:14
(1)
za ogrodzeniem ludzie dziczeją, czują się jak w klatce. Grodzenie osiedli wcale nie jest takie dobre
- 60 35
-
2013-07-11 12:49
dzicy ludzie
Ja mieszkam na tym osiedlu i nareszcie mogę spokojnie otworzyć balkon i nie słyszeć wulgaryzmów nie tylko w nocy,ale i w dzień.Ostatnie ulewne deszcze zmyły też ślady zapachowe po stałych bywalcach,dzieci mogą bezpiecznie bawić się na placu zabaw nie patrząc na leżących na trawnikach degeneratów
- 0 0
-
2013-07-03 21:22
Brakuje jeszcze zasieków i budki (8)
z wartownikiem...
- 119 27
-
2013-07-03 21:25
(4)
Gdyby było mniej menelstwa i wandalizmu nikt o potach by nie myślał
- 24 12
-
2013-07-03 21:49
W d*pach się przewraca i tyle (3)
Od 24 lat mieszkam na osiedlach (różnych) nie grodzonych i żyję. I nie musisz mi wierzyć, ale fakt grodzenia osiedla/bloku nie czyni go dla mnie bardziej atrakcyjnym, choćby było mnie na takie "luksusy" stać.
- 17 8
-
2013-07-04 06:24
(2)
czyni go bezpiecznym. w krajach gdzie patologii nie ma, to ludzie domów nie zamykają na klucz.
- 9 3
-
2013-07-05 00:30
dokladnie (1)
my mieszkamy w uk poza miastem i zostawiamy otwarte samochody, drzwi mamy na jeden zamek a od strony ogrodu jak kopniesz to wchodzisz i nie ma strachu. ogrod od frontu domu tez nie jest ogrodzony i nikt nie wejdzie...
- 1 0
-
2013-07-05 00:34
no ale w polsce
to strach bo za duzo polakow na km2...wiec rozumiem
- 1 1
-
2013-07-04 06:06
zus bankrutuje, ue przeradza się w komunistycznego potowra
już niedługo postawią wartownika. Spokojnie
- 4 2
-
2013-07-04 09:14
Brakuje jeszcze zasieków i budki z wartownikiem.
Pamiętam, pamiętam, były w latach 50 tych.- 5 1
-
2013-07-11 12:52
Pewno by się przydała bo najbardziej nie mogą pogodzić się z tą sytuacją menele i non stop niszczą bramki.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.