• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spółka Nextbike wykluczona z przetargu na Mevo 2.0

rb
2 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Obszar Metropolitalny zdecydował o wykluczeniu z dialogu konkurencyjnego spółki Nextbike Polska. Obszar Metropolitalny zdecydował o wykluczeniu z dialogu konkurencyjnego spółki Nextbike Polska.

Już tylko dwie firmy ubiegają się o zostanie nowym operatorem roweru metropolitalnego Mevo. Z wyścigu odpadła spółka Nextbike, która ma problemy z płynnością finansową i ogłosiła złożenie wniosku o restrukturyzację.



Czy brakuje ci rowerów Mevo?

Decyzję o wykluczeniu spółki Nextbike z udziału w dialogu konkurencyjnym podjęła komisja przetargowa złożona z przedstawicieli OMGGS, oficerów rowerowych z Gdyni, Gdańska, Sopotu i Tczewa, specjalistów ds. zamówień publicznych i prawników.

- Powodem było nienależyte wykonanie projektu Mevo 1.0., którego spółka była w 90 proc. podwykonawcą. Wykluczenie nastąpiło na podstawie art.24 ust.5 pkt 2 Pzp - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
W dalszych etapach postępowania udział wezmą:

  • Konsorcjum BikeU (Polska) i Freebike (Czechy) - mający doświadczenie w elektrycznych systemach funkcjonujących w 19 europejskich miastach, mi.in. w Londynie.
  • Marfina (Hiszpania) wraz z firmą Geovelo (Polska) jako podwykonawcą. Katalońska korporacja znana głównie ze swojej marki Movienta ma swoje rowery m.in. w Barcelonie i Paryżu.

Pierwsze spotkania z firmami odbędą się w połowie czerwca. Na podstawie rozmów z wykonawcami komisja przygotuje ostateczny kształt systemu Mevo. Dokładne opisanie przedmiotu zamówienia nastąpi dopiero po ukończeniu dialogu z wykonawcami. Ostatnim etapem dialogu konkurencyjnego jest składanie ofert i wybór najkorzystniejszej z nich.

- W dialogu konkurencyjnym, do momentu wyboru nowego operatora, będą brać udział także eksperci z kraju i zagranicy, pracujący przy badaniach i analizach dotyczących funkcjonowania nowego Mevo. Przeprowadzona zostanie analiza modeli funkcjonowania nowego Mevo, która będzie zawierała m.in. zalecany rodzaj rowerów, sposób i technologię ładowania wraz z rozmieszczeniem stacji, kryteria oceny jakości funkcjonowania systemu oraz analiza finansowa, która sprawdzi kondycję finansową potencjalnych wykonawców, koszty wdrożenia różnych modeli Mevo oraz szacowane przychody. Wśród mieszkańców OMGGS prowadzone są badania ankietowe dotyczące m.in. preferowanej ceny abonamentu i popytu - dodaje Mongird.
Nowy system ma składać się z min. 4 tys. rowerów, z czego min. 25 proc. mają stanowić rowery elektryczne, które są już w posiadaniu OMGGS. Większy nacisk ma być położony na relokację rowerów i rozproszenie punktów serwisowych oraz punktów ładowania baterii.
rb

Miejsca

Opinie (171) ponad 20 zablokowanych

  • (15)

    Całe szczęście. Jeszcze tego brakowało

    • 186 4

    • Tragiczny był ten pomysł z wymianą baterii na mieście (14)

      Nie wspominam o jej pojemności. Mevo padło ofiarą własnego sukcesu. Dramat.

      • 9 2

      • Jakimś cudem w pierdylionie skuterów to działa. (7)

        Nie pomysł był zły, tylko wykonanie.

        • 13 3

        • Działa? (1)

          Nie znam nikogo kto by tym codziennie jeździł do pracy czy gdziekolwiek.
          To co w tym działa? Bajer dla turystów, ewentualnie po to by okazjonalnie się przejechać. To zupełnie nie te zastosowanie co miejski rower.

          • 1 3

          • A ja znam

            I to nie jedna taką osobę, które codziennie korzystały do bliższych lub dalszych przejażdżek.

            • 4 1

        • Koszt obsługi systemu był zbyt wysoki w porównaniu z abonamentem (2)

          To kwestia kosztów obsługi. Nie da się utrzymać naładowane baterie stosując ich codzienną wymianę przy niskim abonamencie. Przy niskim abonamencie rowery powinny być ładowane na stacjach dokujących. Rowery pobiera się i zwraca na stacji dokującej. Za zwrot roweru w innym miejscu lub jego porzucenie naliczane są wyższe opłaty. Tak to działa dla przykładu w Chinach. Natomiast rowery bez baterii działają w odrębnej sieci.

          • 6 3

          • Człowieku. Nextbike utrzymywał się z dotacji nie z abonamentu

            gdyby się utrzymał dostałby od samorządów za to 40mln.
            abonamenty i reklamy to tylko niewielka cześć przychodu.

            • 2 2

          • Rozwoziciel baterii jest o rząd wielkości tańszy od dociągania prądu do każdej stacji.

            • 6 5

        • skutery są trochę droższe do wypożyczenia i nie mają abonamentu za 10 pln (1)

          - a rowery z założenia miały być masowym środkiem transportu w którym po każdym przejeździe trzeba zmienić baterię

          • 0 3

          • Jak po każdym przejeździe?

            Toć one miały ponad 50km zasięgu, więcej niż skuter...

            • 4 0

      • Padło ofiarą głupich założeń i ambicji (5)

        Przyjęli, że bateria ma starczyć na 60 km czyli ok. 5 godzin jazdy i być ładowana RAZ w tygodniu - tzn. przewidywali wykorzystanie w 3%!!! Przez 97% czasu rowery miały stać nieużywane!!! Podstawą powinny być zwykłe rowery, elektryczne jako dodatek dla płacących abonament.

        • 2 0

        • I jak chcesz takim "zwykłym" rowerem wtaszczyć się na górny taras? (4)

          • 0 3

          • turyści i każuale będą wjeżdżać na górny taras? (1)

            dla nich normalny rower jest ok, dla używających bardzo dużo i płacących abonament elektryki a w odwodzie standardowe

            • 2 0

            • Z elektrykami właśnie mogą.

              "Ładna pogoda, nie pojadę autobusem, tylko miejskim rowerem."

              A to, że w razie, jakby się zepsuła, nie musisz nim jechać w obie strony, jest największą zaletą.

              • 1 0

          • Tak samo jak każdym rowerem (1)

            Co to za problem?

            • 4 1

            • Mój rower nie waży 20kg i ma biegi do takich podjazdów

              Miejski nigdy nie będzie nawet zbliżony, jeżeli chodzi o podjeżdżanie.

              • 2 1

  • Rowery były słabe, pod górkę wyłączały doładowanie elektryczne i trzeba było takiego kilkudzieciokilogramowego dziada taszczyć pod gorke (np łostowicką). Lepsze są zwykle rowery do wypożyczenia, poniewaz nigdy nie zawodzą, są tańsze w utrzymaniu, można je zostawić przed Autobusem i trzoda się nie odbędzie (bo autobusiarz nie pojedzie i już)

    • 2 5

  • I bardzo dobrze, że odpadło Nextbike.

    Ta firma nie oddała do dnia dzisiejszego pieniędzy za niewykorzystane przedpłaty .
    09 lutego wysłałem wniosek o rozwiązanie umowy i zwrot kosztów z Konta Klienta Mevo i zero odpowiedzi, a w podobnej sytuacji jest bardzo dużo ludzi. Czemu tym się nie zajmą OMGGS ?????

    • 4 1

  • Co w łapę za mało dali?

    • 3 1

  • Tym powinna zainteresować się prokuratura.
    10zł za miesięczny abonament i 90 minut dziennie
    Używając roweru tylko co 2 dzień generujemy 1350 minut zajętości roweru i powiedzmy 10 ładowań baterii. Koszt wymiany i ładowania baterii oceniam na 30zł/1szt, miesięczny koszt utrzymania roweru na 100 zł, pewnie zbyt nisko. Mamy już 1 abonenta i 390zł strat na miesiąc. jeżeli weźmiemy pod uwagę tylko 170tys abonentów to miesięcznie mamy straty na poziomie 66 MLN zł !!!!!!
    Do tego dochodzą ubezpieczenia, zakupy rowerów, utrzymanie firmy, zimowanie itd.!
    Info z maja 2018 roku: Przez 6,5 roku funkcjonowania, Mevo pochłonie ponad 40 mln zł, czyli ktoś policzył miesięczne koszty Mevo na 500tys ?
    Po krótkiej analizie mi wychodzi że 6-miesięczny sezon będzie kosztował 330 milionów. Budżet Gdańska na 2018 rok to 3mld.

    • 4 1

  • szkoda..

    tak liczylem na kontynuacje Isaury
    Ale ,, co ma wisiec nie utonie !
    na pewno wlodarze cos wymysla

    • 4 0

  • oddawać pieniądze użytkownikom i precz z Trójmiasta

    • 6 1

  • Kupiłem swój. Podziękuję za ten pseudo rower

    Przez chwilę był, się jakby go nie było, tak mało. Teraz znowu nie ma, nie wiadomo kiedy będzie. Dziękujemy wolę swój, zawsze dostępny

    • 4 2

  • Czyli wtopione pieniądze.

    Pieniędzy z pierwszego Mevo się nie odzyska, rowery nadają się na śmietnik. Czy ktoś, w końcu odpowie za tą porażkę personlnie?Czy nadal będzie możliwe marnotrawienie pieniędzy podatników?

    • 9 0

  • I dobrze. (11)

    Mam nadzieję, że cała sprawa zostanie dokładnie zbadana. Odchodząc odrobinę od tematu Jestem za tym by wszyscy urzędnicy zaangażowani w zamówienia publiczne i ich rodziny musiały składać oświadczenia majątkowe.

    Idea roweru miejskiego jest fajna i nie powinna służyć wyłącznie zyskowi.

    Niech Trójmiasto wybierze operatora, który dziala już w jakimś dużym zagranicznym mieście, a nie firmę bez doświadczenia. To jedyna gwarancja sukcesu przedsięwzięcia.

    • 124 18

    • Przecież nextbike działa w wielu polskich i zagranicznych miastach (4)

      • 8 1

      • Na razie działa (3)

        Ale możę sie okazać że zaraz padnie i zostanie na rynku tylko Roovee w mniejszych miasteczkach i Geovelo. Nie wiem czy jest sens cieszyć się z faktu że Nextbike zdycha. Może się za chwilę okazać, że z większości miast rower miejski za grosze zniknie, albo wjadą wielkie chińskie sieci.

        • 0 1

        • (2)

          Czym się niby różni niemiecki nexbike od Chińczyków. Każda część tych rowerów to najgorsza chińszczyzna za cenę pro markowego roweru.

          • 2 1

          • Sam zestaw bateria + silnik kosztuje na Ali coś koło 3k. (1)

            I to najtańszy, jaki możesz znaleźć.

            • 1 0

            • A co jest w Mevo? Najtańszy Bafang 250 a Alli.

              • 3 1

    • Rower miejski nigdzie na swiecie nie przynosi zysków jest dotowany bo jego najwazniejszy cel to dostepnosc dla kazdego (2)

      Każdy kto używa roweru wmieście jest na wagę złota ,A na zachodzie większość rowerów to zwykłe rowery nie elektryczne.

      • 4 0

      • A widziałeś na zachodzie te sterty na złomowiskach rowerowych. Jak w Holandii masz 3 rowery po jednym przy każdej stacji metra, potem zapominasz który to twój i idziesz do marketu po następny planete zaśmiecać.

        • 2 3

      • Na zachodzie w "rowerowych rajach" jest tak płasko

        Że podstawowym środkiem transportu jest 20kg mieszczuch bez przerzutek.

        We Wrocławiu, albo Warszawie - spoko. W Gdańsku coś takiego niestety nie przejdzie.

        • 3 1

    • Ciężko było o firmę, która ma więcej rowerów w innych miastach, niż Nextbike (1)

      I co? Nie dali rady :)

      • 8 0

      • Bo cały system zamówień publicznych w Polsce jest obliczony na dorzynanie firm.

        • 5 3

    • jesteś

      naiwny nikt za to nie beknie

      • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane