• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej

Patryk Szczerba
10 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.

Droga rowerowa między ul. ŁowickąMapkaal. ZwycięstwaMapka w Orłowie będzie prowadziła po stronie, gdzie znajduje się m.in. targowisko na pl. GórnośląskimMapka oraz sklepy. Wszystko po to, by rowerzyści jadący z Karwin nie musieli przejeżdżać na drugą stronę jezdni. Przeciwni temu rozwiązaniu są radni i społecznicy z dzielnicy, którzy twierdzą, że rowerzyści powinni jechać po przeciwległej stronie, gdzie jest więcej miejsca i mniej pieszych.



Którędy powinna przebiegać droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej?

Droga będzie miała kilometr, ale jest ważna, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów. Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się. Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem. Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.

Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.

Przebieg drogi nie podoba się społecznikom z Orłowa



O konieczności zmian mówiło się od dawna. W maju tego roku Gdynia podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przebudowy ulicy Wielkopolskiej na odcinku od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. Droga rowerowa w zdecydowanej większości zostanie poprowadzona po tej samej stronie, po której znajduje się trasa biegnąca od Karwin i Wielkiego Kacka, przez Mały Kack - czyli po stronie północnej. Z kolei ostatni odcinek od ul. Kościelnej do al. Zwycięstwa - po południowej.

Problem w tym, że taki przebieg nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie obok osiedla Sadyba Orłowska. Informują, że w lipcu 2019 r. radni z Orłowa wysłali do Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni, pismo z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji, które miały doprowadzić do uzgodnień w sprawie.

Jak relacjonują, spotkanie odbyło się. Pojawiła się na nim informacja, że do końca sierpnia projektant przygotuje I etap dokumentacji projektowej z różnymi koncepcjami.

  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
- Zapowiedź była obiecująca, ale obiecanej dokumentacji pierwszego etapu projektu rada nie otrzymała i nie miała możliwości przedstawienia swojej opinii i stanowiska w tej sprawie. Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzą przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.

Społecznicy: będzie paraliż ul. Wielkopolskiej



Wskazują, że nie otrzymali odpowiedzi na wysyłane pisma i dokumenty. Dopiero wniosek o  udzielenie informacji publicznej z września 2020 r. pozwolił im zobaczyć projektowany przebieg drogi, który jest dla nich nie do zaakceptowania. Twierdzą, że komplikuje on układ drogowy i paraliżuje ul. Wielkopolską.

- Dodanie tam dodatkowo pasa drogi rowerowej sparaliżuje wjazd na plac Górnośląski i przyległe parkingi. Jednocześnie pogłębi się zjawisko korkowania ul. Wielkopolskiej w obu kierunkach. To stanowi dodatkowe zagrożenie dla licznych pieszych udających się na zakupy (skręcające na parking auta będą musiały dodatkowo ustępować rowerzystom na drodze rowerowej) - podkreślają społecznicy z Orłowa, dodając, że obniży się także bezpieczeństwo pieszych.

Urzędnicy: były konsultacje w tej sprawie



Urzędnicy odpowiadają, że decyzja o przebiegu drogi po stronie północnej była szeroko konsultowana. Pod uwagę były brane - oprócz opinii społeczników z Orłowa - własne badania ruchu projektanta, mapy ruchu rowerowego oraz głosy radnych z Karwin, Wielkiego Kacka, Redłowa. Radą służyło także stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. W bezpośrednich spotkaniach brali udział wiceprezydent Marek Łucyk, przedstawiciele projektanta i naczelnik Wydziału Inwestycji.

Przedstawiciele ZDiZ w Gdyni twierdzą, że dzięki ustalonemu przebiegowi drogi zostanie zminimalizowany czas przejazdu, ograniczona zostanie liczba przekraczania stron jezdni oraz skomunikowany zostanie jeden z ważniejszych celów podróży - plac Górnośląski.

Przebieg drogi dla wygody i oszczędności czasu rowerzystów



- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu. Zadaniem projektanta jest zadbanie o komfort wszystkich uczestników ruchu, w tym przede wszystkim pieszych i osób z niepełnosprawnościami, oraz ochrona drzewostanu z jednoczesnym zadbaniem o najlepsze praktyki projektowania infrastruktury rowerowej - tłumaczy Jakub Furkal z ZDiZ, będący jednocześnie pełnomocnikiem prezydenta ds. komunikacji rowerowej.
Na niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe. Zostaną skrócone przejścia dla pieszych w rejonie placu Górnośląskiego, a dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru.

Przy wiadukcie zmiana strony



Wiadomo, że na drugą stronę rowerzyści będą musieli się przenieść na wysokości ul. KościelnejMapka.

  • Zmiana stron jazdy z północnej na południowej nastąpi na wysokości ul. Kościelnej
  • Oś jezdni w tunelu pod wiaduktem będzie zwężona, by obok zmieścili się piesi i rowerzyści.
  • Chodniki po obu stronach ulicy Wielkopolskiej 7.12.2020 Gdynia Mały Kack
- Lokalizacja odcinka między ul. Kościelną a Al. Zwycięstwa po stronie południowej pozwoli na ominięcie skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską, na którym czas oczekiwania na przejazd jest znacznie dłuższy. Z kolei osoby jadące w kierunku centrum Gdyni będą mogły skorzystać z łącznika wzdłuż Drogi Gdyńskiej (między ul. Wielkopolską a ul. SieradzkąMapka) lub też ze skrótu wzdłuż ul. Kościelnej. Oś jezdni pod wiaduktem kolejowym zostanie przesunięta, aby zyskać więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Furkal.
Przyznaje jednocześnie, że na tym etapie nie ma już możliwości zmiany strony przebiegu drogi rowerowej. Prace projektowe mają zakończyć się do połowy przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (211) 8 zablokowanych

  • Brak przejazdów zi przejść z jednej strony torów na dugą strone w całej Gdyni

    Po wojnie zbudowano jeden przejazd dla samochodów - węzeł Ciegielskiej.
    Reszta zostałea po staremu. Zeby zbudować coś nowego to nie , poszerza się stare przejazdy pod torami a one nie są z gumy i raz zabiera się chodniki pieszym innym jezdnie.

    • 1 0

  • Rowerowe wariactwo (2)

    Konsultacje ? Chyba yakie same jak w przypadku parkingu przy teatrze muzycznym. A tak to czu gosciu jadacy do Zwyciestwa przejedzie na druga strone przy łużyckiej czy koscielnej to nie ma znaczenia i tak musi to zrobic. Czemu to rowerzysci maja byc jak swiete krowy kosztem innych mieszkancow.

    • 6 3

    • Krzysiek przecież ty tez jesteś rowerzysta, lekarz ci zalecił sporo ruchu, a ty ciagle samochodem?

      • 1 0

    • poszesz o nas jak o marsjanach

      ale ci inni mieszkańcy to właśnie rowerzyści!

      • 1 0

  • (3)

    Z policyjnego raportu wynika, że w 2019 roku rowerzyści uczestniczyli w 4426 wypadkach drogowych, w których zginęło 257 rowerzystów i 1 pasażer roweru, a rany odniosło 3999 osób (3979 kierujących rowerami i 20 pasażerów). Sami rowerzyści byli sprawcami 1626 wypadków, w których zginęły - uwaga - 132 osoby, a 1555 osób doznało obrażeń ciała. Oznacza to, że wypadek spowodowany przez cyklistę pochłania średnio blisko dwa razy więcej ofiar, niż wypadek z udziałem rowerzysty spowodowany przez kierowcę auta osobowego!
    Najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez rowerzystów były: nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (584 wypadki), nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (159 wypadków) oraz - uwaga - niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (139 wypadków)!
    zrodło: Interia.pl

    • 12 7

    • I dlatego urzędnicy muszą budować drogi rowerowe z wyobraźnią, żeby piesi i rowerzyści nie musieli kluczyć na połączonych

      wąskich trasach.

      • 0 0

    • Większej bzdury dawno nie czytałem

      Szanowny przedpiśca nie wziął pod uwagę liczby pieszych i kierujących pojazdami, którzy ulegli ciężkim obrażeniom lub zginęli w wypadkach drogowych spowodowanych przez kierujących samochodami. Infrastruktura miejska tworzona przy uwzględnieniu priorytetu dla pieszych i rowerzystów jest infrastrukturą, która zapewnia najwyższe standardy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dlatego w Holandii mamy najlepsze wskaźniki bezpieczeństwa ruchu drogowego na świecie.

      • 1 1

    • rowerzyści uczestniczyli w 4426 wypadkach minus 1626 ( sprawcy rowerzyści )

      czyli pozostałe prawie 3tys spowodowali nasi wspaniale wyszkoleni kierowcy od siedmiu boleści ?!

      P.S
      Warto też dodać że jeżeli chodzi o rowerzystów sprawców to prawie 30% wypadków spowodowały dzieci.

      • 7 0

  • Chore jest to, że wszystko się robi pod cyklistów w tym kraju (1)

    Korzystając z bocznych ulic w historycznym Małym Kacku (jakie tam Orłowo, Orłowo jest za torami w najlepszym razie) można swobodnie pojechać w dowolną relację przy małym ruchu i bez zbędnych inwestycji

    • 10 5

    • jak by robiono pod cyklistów

      to byśmy mieli piękne pasy na jezdni i piękne odseparowane drogi dla rowerów, a nie jakieś slalomy na chodniku które mają jedynie na celu pozbyć się rowerzystów z jezdni.
      bo jak wiadomo paniskom w samochodach rowerzyści przeszkadzają w rozwijaniu dużych prędkości.

      • 4 2

  • Często jeżdżę rowerem z karwin w dół czyli w stronę orlowa (3)

    I więcej miejsca jest po prawej stronie drogi jadąc w dół niż po lewej tam gdzie targowisko. Ścieżka rowerowa winna być więc poprowadzona po przeciwnej stronie niż targowisko

    • 7 1

    • żadnej "ścieżki" chodnikowej nie powinno być !!!

      rower to pojazd i jego miejsce jest na jezdni

      • 1 1

    • jadąc w dół nie zygzakujesz, o ile nie ma dziur i śmieci
      wystarczyło by metr pasa, albo sierżanty
      a różnica prędkości roweru i samochodu jest mniejsza, a roweru i pieszego większa
      wystarczyl by węższy pas rowerowy

      jadąc w górę potrzebujesz miejsca do zygzakowania,
      ale prędkość jest mniejsza, różnica prędkości z samochodem większa, a z pieszym mniejsza
      albo szerszy pas rowerowy, albo...

      powinny być wąskie pasy rowerowe w obie strony, natomiast w górę na chodniku powinno się dopuśćić jadących tylko pod górę rowerzystów.

      a teraz będzie trudne : jak zrobić znak droga dla pieszych z dopuszczeniem dla rowerzystów jadących w jedną stronę? i czy urzednicy to strawiią, a lud kupi?

      i tak to gdynia, tusięnieda :-(

      • 0 0

    • dokladnie, czyli tak jak postulują mieszkańcy Orłowa i Rada Dzielnicy

      ale urzędnicy, Furkał, Łucyk i spółka zdecydowali inaczej

      • 2 2

  • Ja tam i tak jezdnią będę jeździł. Szkoda nerwów na te chodnikowe cuda wianki

    • 3 3

  • (1)

    Bardzo dużo rowerzystów nie zachowuje należytej ostrożności i jeździ zbyt szybko w centrum

    • 6 3

    • jeżdżą szybciej niż kierowcy?
      ograniczenia prędkości są dla wszytskich takie same.

      • 1 0

  • Właściwa strona ulicy (2)

    Zdecydowanie popieram aktualną propozycję urzędu. Był czas na konsultacje, teraz jest czas na działanie. Już nie mogę doczekać się jak będę tam śmigał do roboty.

    • 4 7

    • I to jest to ...

      Ścieżką rowerową się jeżdzi a nie śmiga. Z takim podejściem to o wypadek bardzo łatwo

      • 1 1

    • Nie było żadnych konsultacji!

      Rada apelowała o konsultacje a urzędasy zdedmcydowali sami

      • 2 2

  • Po stronie placu Górnośląskiego mamy 1) przejście ze światłami z Wrocławską, 2) koło Zabki 3) kolo piekarni 4) z Inżynierską 5) z drogą Różową, 6) przez Wielkopolską na, wysokość Kościelnej.
    Opcja "społeczników" to 1) światla przy Wrocławskiej 2) światła na Wielkopolskiej zaraz po przekroczeniu Wrocławskiej 3) światla przy Inżynierskiej.
    Hmmmmm.... Argument z opóźnieniem z uwagi na zmiany stron uważam za mocno nietrafiony. Dodatkowo przy dużym ruchu pieszych i aut w obrębie placu i sklepów przy Wielkopolskiej ruch rowerów także będzie zakłócany...
    Trochę myślenia proponuję włączyć.

    • 3 1

  • Większość osób wsiadających na rower nie ma pojęcia o przepisach ruchu drogowego oraz pieszego! (3)

    • 13 14

    • I wlasnie dlatego wszystkich tych i**otow trzeba oddzielic od siebie murem. Dopiero wtedy bedzie bezpieczniej.

      • 0 0

    • większość osób korzystających z rowerów ma prawo jazdy

      czyli przeszli szkolenie i zdali egzamin przed certyfikowaną komisją państwową.

      • 1 0

    • Kierowcy też i co z tego

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane