- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (168 opinii)
- 2 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (138 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (809 opinii)
- 4 Napad na bank miał być żartem (113 opinii)
- 5 2,5 roku więzienia dla rosyjskiego szpiega (78 opinii)
- 6 Majówkowe świętowanie, ale bez parady (108 opinii)
Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej
Droga rowerowa między ul. Łowicką a al. Zwycięstwa w Orłowie będzie prowadziła po stronie, gdzie znajduje się m.in. targowisko na pl. Górnośląskim oraz sklepy. Wszystko po to, by rowerzyści jadący z Karwin nie musieli przejeżdżać na drugą stronę jezdni. Przeciwni temu rozwiązaniu są radni i społecznicy z dzielnicy, którzy twierdzą, że rowerzyści powinni jechać po przeciwległej stronie, gdzie jest więcej miejsca i mniej pieszych.
Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.
Przebieg drogi nie podoba się społecznikom z Orłowa
O konieczności zmian mówiło się od dawna. W maju tego roku Gdynia podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przebudowy ulicy Wielkopolskiej na odcinku od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. Droga rowerowa w zdecydowanej większości zostanie poprowadzona po tej samej stronie, po której znajduje się trasa biegnąca od Karwin i Wielkiego Kacka, przez Mały Kack - czyli po stronie północnej. Z kolei ostatni odcinek od ul. Kościelnej do al. Zwycięstwa - po południowej.
Problem w tym, że taki przebieg nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie obok osiedla Sadyba Orłowska. Informują, że w lipcu 2019 r. radni z Orłowa wysłali do Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni, pismo z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji, które miały doprowadzić do uzgodnień w sprawie.
Jak relacjonują, spotkanie odbyło się. Pojawiła się na nim informacja, że do końca sierpnia projektant przygotuje I etap dokumentacji projektowej z różnymi koncepcjami.
- Zapowiedź była obiecująca, ale obiecanej dokumentacji pierwszego etapu projektu rada nie otrzymała i nie miała możliwości przedstawienia swojej opinii i stanowiska w tej sprawie. Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzą przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Społecznicy: będzie paraliż ul. Wielkopolskiej
Wskazują, że nie otrzymali odpowiedzi na wysyłane pisma i dokumenty. Dopiero wniosek o udzielenie informacji publicznej z września 2020 r. pozwolił im zobaczyć projektowany przebieg drogi, który jest dla nich nie do zaakceptowania. Twierdzą, że komplikuje on układ drogowy i paraliżuje ul. Wielkopolską.
- Dodanie tam dodatkowo pasa drogi rowerowej sparaliżuje wjazd na plac Górnośląski i przyległe parkingi. Jednocześnie pogłębi się zjawisko korkowania ul. Wielkopolskiej w obu kierunkach. To stanowi dodatkowe zagrożenie dla licznych pieszych udających się na zakupy (skręcające na parking auta będą musiały dodatkowo ustępować rowerzystom na drodze rowerowej) - podkreślają społecznicy z Orłowa, dodając, że obniży się także bezpieczeństwo pieszych.
Urzędnicy: były konsultacje w tej sprawie
Urzędnicy odpowiadają, że decyzja o przebiegu drogi po stronie północnej była szeroko konsultowana. Pod uwagę były brane - oprócz opinii społeczników z Orłowa - własne badania ruchu projektanta, mapy ruchu rowerowego oraz głosy radnych z Karwin, Wielkiego Kacka, Redłowa. Radą służyło także stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. W bezpośrednich spotkaniach brali udział wiceprezydent Marek Łucyk, przedstawiciele projektanta i naczelnik Wydziału Inwestycji.
Przedstawiciele ZDiZ w Gdyni twierdzą, że dzięki ustalonemu przebiegowi drogi zostanie zminimalizowany czas przejazdu, ograniczona zostanie liczba przekraczania stron jezdni oraz skomunikowany zostanie jeden z ważniejszych celów podróży - plac Górnośląski.
Przebieg drogi dla wygody i oszczędności czasu rowerzystów
- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu. Zadaniem projektanta jest zadbanie o komfort wszystkich uczestników ruchu, w tym przede wszystkim pieszych i osób z niepełnosprawnościami, oraz ochrona drzewostanu z jednoczesnym zadbaniem o najlepsze praktyki projektowania infrastruktury rowerowej - tłumaczy Jakub Furkal z ZDiZ, będący jednocześnie pełnomocnikiem prezydenta ds. komunikacji rowerowej.
Na niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe. Zostaną skrócone przejścia dla pieszych w rejonie placu Górnośląskiego, a dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru.
Przy wiadukcie zmiana strony
Wiadomo, że na drugą stronę rowerzyści będą musieli się przenieść na wysokości ul. Kościelnej.
- Lokalizacja odcinka między ul. Kościelną a Al. Zwycięstwa po stronie południowej pozwoli na ominięcie skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską, na którym czas oczekiwania na przejazd jest znacznie dłuższy. Z kolei osoby jadące w kierunku centrum Gdyni będą mogły skorzystać z łącznika wzdłuż Drogi Gdyńskiej (między ul. Wielkopolską a ul. Sieradzką) lub też ze skrótu wzdłuż ul. Kościelnej. Oś jezdni pod wiaduktem kolejowym zostanie przesunięta, aby zyskać więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Furkal.
Przyznaje jednocześnie, że na tym etapie nie ma już możliwości zmiany strony przebiegu drogi rowerowej. Prace projektowe mają zakończyć się do połowy przyszłego roku.
Miejsca
Opinie (211) 8 zablokowanych
-
2020-12-11 15:18
Brak przejazdów zi przejść z jednej strony torów na dugą strone w całej Gdyni
Po wojnie zbudowano jeden przejazd dla samochodów - węzeł Ciegielskiej.
Reszta zostałea po staremu. Zeby zbudować coś nowego to nie , poszerza się stare przejazdy pod torami a one nie są z gumy i raz zabiera się chodniki pieszym innym jezdnie.- 1 0
-
2020-12-10 19:46
Rowerowe wariactwo (2)
Konsultacje ? Chyba yakie same jak w przypadku parkingu przy teatrze muzycznym. A tak to czu gosciu jadacy do Zwyciestwa przejedzie na druga strone przy łużyckiej czy koscielnej to nie ma znaczenia i tak musi to zrobic. Czemu to rowerzysci maja byc jak swiete krowy kosztem innych mieszkancow.
- 6 3
-
2020-12-11 08:26
Krzysiek przecież ty tez jesteś rowerzysta, lekarz ci zalecił sporo ruchu, a ty ciagle samochodem?
- 1 0
-
2020-12-11 00:12
poszesz o nas jak o marsjanach
ale ci inni mieszkańcy to właśnie rowerzyści!- 1 0
-
2020-12-10 08:01
(3)
Z policyjnego raportu wynika, że w 2019 roku rowerzyści uczestniczyli w 4426 wypadkach drogowych, w których zginęło 257 rowerzystów i 1 pasażer roweru, a rany odniosło 3999 osób (3979 kierujących rowerami i 20 pasażerów). Sami rowerzyści byli sprawcami 1626 wypadków, w których zginęły - uwaga - 132 osoby, a 1555 osób doznało obrażeń ciała. Oznacza to, że wypadek spowodowany przez cyklistę pochłania średnio blisko dwa razy więcej ofiar, niż wypadek z udziałem rowerzysty spowodowany przez kierowcę auta osobowego!
Najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez rowerzystów były: nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (584 wypadki), nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (159 wypadków) oraz - uwaga - niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (139 wypadków)!
zrodło: Interia.pl- 12 7
-
2020-12-10 21:12
I dlatego urzędnicy muszą budować drogi rowerowe z wyobraźnią, żeby piesi i rowerzyści nie musieli kluczyć na połączonych
wąskich trasach.
- 0 0
-
2020-12-10 13:12
Większej bzdury dawno nie czytałem
Szanowny przedpiśca nie wziął pod uwagę liczby pieszych i kierujących pojazdami, którzy ulegli ciężkim obrażeniom lub zginęli w wypadkach drogowych spowodowanych przez kierujących samochodami. Infrastruktura miejska tworzona przy uwzględnieniu priorytetu dla pieszych i rowerzystów jest infrastrukturą, która zapewnia najwyższe standardy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dlatego w Holandii mamy najlepsze wskaźniki bezpieczeństwa ruchu drogowego na świecie.
- 1 1
-
2020-12-10 10:01
rowerzyści uczestniczyli w 4426 wypadkach minus 1626 ( sprawcy rowerzyści )
czyli pozostałe prawie 3tys spowodowali nasi wspaniale wyszkoleni kierowcy od siedmiu boleści ?!
P.S
Warto też dodać że jeżeli chodzi o rowerzystów sprawców to prawie 30% wypadków spowodowały dzieci.- 7 0
-
2020-12-10 10:55
Chore jest to, że wszystko się robi pod cyklistów w tym kraju (1)
Korzystając z bocznych ulic w historycznym Małym Kacku (jakie tam Orłowo, Orłowo jest za torami w najlepszym razie) można swobodnie pojechać w dowolną relację przy małym ruchu i bez zbędnych inwestycji
- 10 5
-
2020-12-10 20:20
jak by robiono pod cyklistów
to byśmy mieli piękne pasy na jezdni i piękne odseparowane drogi dla rowerów, a nie jakieś slalomy na chodniku które mają jedynie na celu pozbyć się rowerzystów z jezdni.
bo jak wiadomo paniskom w samochodach rowerzyści przeszkadzają w rozwijaniu dużych prędkości.- 4 2
-
2020-12-10 15:34
Często jeżdżę rowerem z karwin w dół czyli w stronę orlowa (3)
I więcej miejsca jest po prawej stronie drogi jadąc w dół niż po lewej tam gdzie targowisko. Ścieżka rowerowa winna być więc poprowadzona po przeciwnej stronie niż targowisko
- 7 1
-
2020-12-10 20:16
żadnej "ścieżki" chodnikowej nie powinno być !!!
rower to pojazd i jego miejsce jest na jezdni
- 1 1
-
2020-12-10 16:48
jadąc w dół nie zygzakujesz, o ile nie ma dziur i śmieci
wystarczyło by metr pasa, albo sierżanty
a różnica prędkości roweru i samochodu jest mniejsza, a roweru i pieszego większa
wystarczyl by węższy pas rowerowy
jadąc w górę potrzebujesz miejsca do zygzakowania,
ale prędkość jest mniejsza, różnica prędkości z samochodem większa, a z pieszym mniejsza
albo szerszy pas rowerowy, albo...
powinny być wąskie pasy rowerowe w obie strony, natomiast w górę na chodniku powinno się dopuśćić jadących tylko pod górę rowerzystów.
a teraz będzie trudne : jak zrobić znak droga dla pieszych z dopuszczeniem dla rowerzystów jadących w jedną stronę? i czy urzednicy to strawiią, a lud kupi?
i tak to gdynia, tusięnieda :-(- 0 0
-
2020-12-10 16:47
dokladnie, czyli tak jak postulują mieszkańcy Orłowa i Rada Dzielnicy
ale urzędnicy, Furkał, Łucyk i spółka zdecydowali inaczej
- 2 2
-
2020-12-10 20:15
Ja tam i tak jezdnią będę jeździł. Szkoda nerwów na te chodnikowe cuda wianki
- 3 3
-
2020-12-10 16:04
(1)
Bardzo dużo rowerzystów nie zachowuje należytej ostrożności i jeździ zbyt szybko w centrum
- 6 3
-
2020-12-10 20:14
jeżdżą szybciej niż kierowcy?
ograniczenia prędkości są dla wszytskich takie same.- 1 0
-
2020-12-10 17:53
Właściwa strona ulicy (2)
Zdecydowanie popieram aktualną propozycję urzędu. Był czas na konsultacje, teraz jest czas na działanie. Już nie mogę doczekać się jak będę tam śmigał do roboty.
- 4 7
-
2020-12-10 20:07
I to jest to ...
Ścieżką rowerową się jeżdzi a nie śmiga. Z takim podejściem to o wypadek bardzo łatwo
- 1 1
-
2020-12-10 19:41
Nie było żadnych konsultacji!
Rada apelowała o konsultacje a urzędasy zdedmcydowali sami
- 2 2
-
2020-12-10 19:58
Po stronie placu Górnośląskiego mamy 1) przejście ze światłami z Wrocławską, 2) koło Zabki 3) kolo piekarni 4) z Inżynierską 5) z drogą Różową, 6) przez Wielkopolską na, wysokość Kościelnej.
Opcja "społeczników" to 1) światla przy Wrocławskiej 2) światła na Wielkopolskiej zaraz po przekroczeniu Wrocławskiej 3) światla przy Inżynierskiej.
Hmmmmm.... Argument z opóźnieniem z uwagi na zmiany stron uważam za mocno nietrafiony. Dodatkowo przy dużym ruchu pieszych i aut w obrębie placu i sklepów przy Wielkopolskiej ruch rowerów także będzie zakłócany...
Trochę myślenia proponuję włączyć.- 3 1
-
2020-12-10 09:35
Większość osób wsiadających na rower nie ma pojęcia o przepisach ruchu drogowego oraz pieszego! (3)
- 13 14
-
2020-12-10 19:09
I wlasnie dlatego wszystkich tych i**otow trzeba oddzielic od siebie murem. Dopiero wtedy bedzie bezpieczniej.
- 0 0
-
2020-12-10 18:38
większość osób korzystających z rowerów ma prawo jazdy
czyli przeszli szkolenie i zdali egzamin przed certyfikowaną komisją państwową.
- 1 0
-
2020-12-10 09:48
Kierowcy też i co z tego
- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.