• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Maciej Naskręt
14 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Karetka, która utknęła przed zaporami na przejeździe kolejowym w ciągu ul. Smętnej.

- Mamy dla was 30 mln zł. Możecie za to zrobić tunel pod linią kolejową na wysokości ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańska albo rewitalizację dzielnicy - usłyszeli mieszkańcy Oruni od władz Gdańska.



Od kilku tygodni mieszkańcy Oruni narzekają na trudności, jakie sprawia im przedostanie się na drugą stronę linii kolejowej tnącej dzielnice na dwie części. Ze względu na zmianę organizacji pracy szlabanów na przejazdach, stoją przed zamkniętymi zaporami nawet przez 40 minut. Nowe zasady zamykania i otwierania szlabanów wynikają z tego, że po modernizacji linii kolejowej, prędkość maksymalną pociągów podniesiono tu do 160 km na godz.

Czytaj także: Problemy z przejściem przez tory na Oruni

Straż Pożarna na sygnale czeka na otwarcie barier na przejeździe przez tory na Oruni Dolnej, na wysokości ul. Smętnej.

Ta tematyka zdominowała spotkanie mieszkańców dzielnicy z władzami Gdańska, które odbyło się w środę wieczorem.

Urzędnicy musieli zacząć od zdementowania plotki, jakoby przy opracowywaniu studium wykonalności przebudowy linii kolejowej miasto odstąpiło od budowy tuneli dla aut pod torami kolejowymi.

- Takiego formalnego uzgodnienia nie było. Projektanci, którzy z ramienia kolei opracowywali studium, wystąpili do Biura Rozwoju Gdańska z trzema tezami: zachowania dotychczasowych przejazdów kolejowych, wybudowania czterech przejść podziemnych dla pieszych i budowy wiaduktu w ciągu ul. Niegowskiej - tłumaczył zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej, Wiesław Bielawski.

Jego zdaniem warunki techniczne dla budowy kolei jednak nie wymagały ani budowy wiaduktu, ani dwupoziomowych skrzyżowań w miejsce dotychczasowych przejazdów. Musiałyby one powstać, gdyby dopuszczalna prędkość pociągu przekraczała 160 km/h.

- Czy nie ma więc nadziei, że poruszanie się po naszej dzielnicy wróci do stanu sprzed przebudowy kolei? - pytali mieszkańcy Oruni.

Władze Gdańska przypomniały mieszkańcom swoje odległe plany, czyli budowę ul. Nowej Podmiejskiej, która docelowo wiaduktem będzie przechodzić nad linią dalekobieżną i wieść będzie do węzła przesiadkowego Czerwony Most.

Ponieważ jest to bardzo odległa perspektywa, mieszkańców to nie usatysfakcjonowało. Dopytywali się więc o usprawnienie przejazdu w ciągu ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy przedstawili więc projekt budowy tunelu, który połączyłby ul. Smętną z ul. Dworcową lub bezpośrednio z Traktem św. Wojciecha.

- Tunel mógłby mieć skrajnię nie wyższą niż 3,5 metra. Przejadą nim tylko samochody osobowe, ewentualnie dostawcze, w tym karetka. Pojazdy ciężarowe będą musiały omijać to miejsce - mówił Bielawski.

Pomysł wiązałby się z wyburzeniami kilku domów, a także pokaźnym wydatkiem - ok. 30 mln zł.

Urzędnicy zastrzegli jednak, że budowa tunelu wiązałaby się z rezygnacją z inwestycji w rewitalizację Oruni Dolnej.

- Czy wydanie 30 mln zł na podziemny przejazd ma sens i czy nie lepiej wydać te pieniądze na rewitalizację waszej dzielnicy? - pytał uczestników spotkania Wiesław Bielawski.

Ta deklaracja wywołała wrzawę. - Dlaczego nie możemy liczyć na realizację obu tych inwestycji, skoro dzielnica od lat jest pomijana w rozdysponowaniu pieniędzy z budżetu? - dopytywali mieszkańcy.

Odpowiedzi nie było.

Zdenerwowany uporem mieszkańców prezydent Adamowicz powiedział w pewnym momencie: - Mogliście sami rozmawiać z koleją i wojewodą o sprawie przejazdów na Oruni. - Myśleliśmy, że od tego mamy prezydenta - odpowiedziała mu jedna z mieszkanek dzielnicy.

Opinie (122) 5 zablokowanych

  • Niech budują tunel. (10)

    Jak będzie już tunel, to znajdą się pieniądze na rewitalizację. Orunia wbrew pozorom ma całkiem dobre położenie, więc jak powstanie tam dobry dojazd, to znajdą się deweloperzy, którzy coś tam zechcą zbudować, a w ślad za tym pójdą pieniądze z miejskiej kasy na rewitalizację dzielnicy.

    • 128 6

    • Inwestycje na Oruni

      To co już zostało na Oruni wybudowane jest już zdewastowane jak tunele które miały służyć do przejścia na drugą stronę ale niestety mieszkańcy z nich nie korzystają do tego celu wolą stać przy szlabanie i narzekać tunele służą im do załatwiania potrzeb fizjologicznych i libacji boją się własnych dzieci przez których są okradani, do tego dochodzi ciągły brak oświetlenia, gdyż żarówki są niszczone lub okradane. Spora większość mieszkańców żyje z pomocy społecznej , dojazdy są tam całkiem spoko wystarczy ruszyć wyobraźnią .Zrozumiał jest obawa deweloperów, że boją się inwestować na Oruni, szkoda pieniędzy na dewastacje.

      • 0 1

    • "Niech budują tunel" (3)

      ale dla pociągów! Czy na terenie miasta tory kolejowe nie mogłyby być podziemne /metro/? Kolej tnie miasto tak samo jak trzypasmowe ulice.
      Jezdnia Podwale Grodzkie/Okopowa na wysokości Lotu też powinno być tunelem. Połączy się wtedy Złotą Bramę z Targiem Rakowym szerokim ciągiem pieszym.

      • 2 2

      • zrobcie juz raczej tunel dla pieszych

        przynajmniej niektórzy przezyjemy, jak Putin do reszty oszaleje
        http://tvnwarszawa. tvn24. pl/informacje,news,warszawa-gotowa-na-wojne-br-nie-ma-nawet-listy-schronow,119653. html

        • 0 0

      • Powstanie tunelu kolejowego tam, gdzie teraz jest linia naziemna, to gigantyczne przedsięwzięcie. (1)

        Wyłączające linię o znaczeniu państwowym na lata. Koszty tunelu byłyby niczym przy kosztach ogólnych. Konieczne byłoby przerobienie linii również w wielkiej odległości od tunelu. Pociągi nie mogą tak dobrze pokonywać wzniesień jak ludzie. Kwestia masy. I w jakim to celu? Błahym. Nieproporcjonalnym do zamieszania. Za nic się nie zwróci. Orunia jest stracona. Nie warta opisanej wyżej zadymy.

        • 1 4

        • Pitagoras się odezwał.............!

          • 0 0

    • i taka jest prawda

      • 0 1

    • Ceny działek też pójdą w górę.

      Podobnie stało się z działkami... rolnymi w Skowarczu, gdzie od 2011 r. jest wiadukt. Komunikacja to podstawa.

      • 4 0

    • (1)

      Bledne myslenie. Ten tunel, choc potrzebny, nic nie zmieni pod wzgledem inwestycji. On nie rozladuje ruchu na Trakcie, a wrecz go zwiekszy.

      • 2 19

      • A co jedno ma z drugim wspólnego ? różnica jest tylko taka, że aby dostać się na Trakt trzeba nadłożyć drogi i stracić trochę czasu. Tunel jest tu więc dobrym rozwiązaniem. A co do inwestycji - jeśli łatwo będzie się można dostać w ten rejon, to znajdą się firmy skłonne tam inwestować.

        • 20 0

    • Ale nie z tym układem sił w Radzie Miasta

      Niestety takie długoterminowe myślenie nie jest najmocniejszą stroną władz naszego miasta. Byle nachapać się teraz....

      • 27 1

  • Kiedyś stanie się tragedia (8)

    Most nad torami kolejowymi na ul. Gościnnej były w planach już w latach 70. Sporo rodzin z okolicznych bloków cieszyło się, że w zamian za wyburzenie ich budynków otrzymają nowe mieszkania. Problem przejazdu był wiadomy od dawna. Minęło prawie 20 lat, część budynków wyburzono, a postępów nie widać.
    Najwyraźniej ktoś musi umrzeć z powodu opóźnionego przyjazdu karetki, kto inny spłonąć w pożarze albo być pobity na śmierć bo karetka, straż pożarna, policja nie będą mogły dojechać. Czy naprawdę potrzeba tragedii?
    Gdańsk nie ma gdzie się rozbudowywać - morze, TPK, Sopot, Gdynia. A jedna z najbliższych centrum dzielnica została całkowicie przez władze zapomniana.

    • 105 3

    • Kiedyś stanie się tragedia

      Myślałam że w 21 wieku służby ratujące życie chociaż trochę myślą ale widać nie. Jeżeli straż pożarna chce ugasić pożar a karetka uratować komuś życie to nie muszą stać uparcie na przejeździe przy ul. Smętnej bez czynnie ale mogą inteligentnie skorzystać z dwóch przejazdów które znajdują się obok i to bardzo blisko pięć min drogi może i nawet mniej jeśli się chce ZAZNACZAM komuś naprawdę uratować życie lub ugasić pożar. Bo takie bierne stanie przy szlabanie to bardziej służy nagłaśnianie się w mediach i robienie afer pod publikę

      • 0 0

    • TRAGEGIA

      Tragedia-to wynik ludzkiej bezmyślności. A na Orunię można dojechać inną drogą, np. przez Bramę Nizinną.I z obydwu stron jest dojazd,wystarczy trochę pomyśleć.Przejazd nie stanowi tu żadnego problemu. Problemy stwarzają sobie ludzie.

      • 0 4

    • Jak to nie ma się gdzie rozbudowywać - toć właśnie się rozbudowuje w kier. południowym (1)

      Lepsze to, niż stawianie domów na terenie zalewowym

      • 8 6

      • Lepszy? W zaleznosci od poziomu smrodu...

        • 5 2

    • "otrzymaja nowe mieszkania" (3)

      Roszczeniowe towarzystwo.
      Nie laska zapracowac samemu jak inni robia, biora kredyt ?

      • 10 26

      • Zadaj sobie pytanie (1)

        dlaczego MUSISZ brać ten kredyt, kiedy miasto traci setki milionów na "wodotryski"?!
        Każdy trąca przykładem Francji, Niemiec czy nawet Wlk Brytanii gdzie są mieszkania komunalne i to wcale nie typu baraki i się tego ani nikt nie wstydzi ani wyszydza że to "gorsza" część mieszkańców, kiedy tu mamy najprawdziwszą Republikę Bananową.

        • 8 2

        • no cos ty!? chyba nie byles na councilowskim osiedlu w uk skoro mowisz ze to nie jest gorsza czesc spoleczenstwa...

          • 5 3

      • Wybiórcze czytanie

        Może źle się wyraziłam - mieli ZA TE mieszkania otrzymać inne.

        Ale tytuł mojej wypowiedzi chyba wyraźnie wskazywał na jej główny punkt - że stanie się tragedia, zginie czyjś ojciec, umrze czyjaś matka, jacyś rodzice stracą dziecko - wtedy zrobią program telewizyjny i będą szukać winnych. To było sedno, na które wyraźnie wskazywał tytuł.

        Problem przejazdu był zauważony już w latach 70. Nikt nic nie robi.

        Gratuluję wybiórczego czytania - uderz w stół na nożyce się odezwą - nie mierz innych swoją miarą.

        • 23 0

  • (1)

    Ja już dawno temu zastanawiałam się, dlaczego w tym miejscu nie ma bezpiecznego przejazdu, a trochę dalej kładki. Jak by tam mieszkał jakiś ważny urzędnik, to by wszystko było, zapewniam!

    • 7 0

    • A co ze starszymi mieszkańcami?

      Droga Anno kładka to nie najlepsze rozwiązanie tak samo jak wybudowany ochydny tunel tuż obok. Ludzie starsi nie mają sił chodzić po tylu schodach i chodzą na około. Jak jeszcze wybudują kładkę, to "starszaki " będą uwięzieni jak w Gettcie. A weź pod uwagę,że latka lecą i może Ty kiedyś będziesz mieć podobny problem? A tak na marginesie- to po tym yunelem strach chodzić.

      • 0 0

  • skandal

    Z butów p.Prezydenta wychodzi słoma,jak można w ten spsób się wypowiadać. A może by tak p.Prezydent kupił sobie kolejne mies:-) kanko po drugiej stronie Dworcowej! Wtedy na pewno tunel powstałby w ciągu roku.

    • 0 0

  • Sprawa podobna, więc może się wypowiem (2)

    Od 30 lat, jak nie więcej, mówi się o nieszczęsnym przejeździe kolejowym na ulicy Puckiej w Chyloni. Tam również powinien zostać wybudowany tunel! To najludniejsza dzielnica Gdyni. A Pucka stanowi nalepsze połączenie dla niej, Cisowy, Pustek Cisowskich, Demptowa (razem około 50 tys. mieszkańców) z Kępą Oksywską - również dużymi osiedlami mieszkaniowymi, Kosakowem, Rewą... Przejazd kolejowy dzieli Chylonię na dwie części, ponieważ prowadzi przez główną, trójmiejską magistralę kolejową, gdzie średnia częstotliwość kursowania pociągów to więcej niż 7,5 minuty w jedną stronę. Nikt jednak dotychczas nie podjął kroków, by choć przygotować plan dla ww. tunelu. Nie trzeba przypominać, że z gdyńskich dzielnic, to Chylonia jest najbardziej zaniedbana, mimo iż ma potencjał, by być drugim "sercem" miasta z tą i. Przykro. Ale przynajmniej wiem o czym mówicie i życzę powodzenia w dochodzeniu swego! ;)

    • 18 0

    • Zbudowali za to Netto na działce,

      gdzie mógłby być wjazd do tunelu (wyjazd na terenie należącym kiedyś do straży pożarnej). Skąd my to znamy? Na Oruni zbudowano Lidla na Sandomierskiej, przez co wiadukt bez burzenia domów już nie powstanie.

      • 1 0

    • Znam tę trasę i na pewno dziesiątki tysięcy kierowców czy pieszych także, tu jednak jest historia taka, że włodarze Gdańska mogli coś zrobić ale nie zrobili dokładnie nic kilka lat temu (warto się dobrze wczytać w ten artykuł!!!) a teraz palą głupa i zwalają na wszystkich tylko nie na siebie. Różnica też jest taka, że o ile linia kolejowa (bodaj 202) nie podlega na razie inwestycji centralnej i dużej modernizacji od Gdyni Gł. Osobowej w kierunku Wejherowo, Słupsk i dalej, to trasa kolejowa nr 9 Warszawa Wsch. - Gdańsk Gł. jak najbardziej wchodziła w aspekty finansowane przez Min. Infrastruktury czyli gmina nie musiałaby tu ponosić żadnych kosztów lub niewielkie.

      • 6 2

  • WMG (1)

    Witam.Kpiny,albo tunel albo rewitalizacja.W czasie powodzi to poczynania władz Gdańska doprowadziła do zalania Oruni i jej zniszczenia winnych brak.Kto polecił rozwalić wały aby Gdańsk ocalić.Były obiecanki itp.Zniszczyli dzielnice a teraz warunki stawiają.Kpiny!!!

    • 9 2

    • Święta prawda !

      • 0 0

  • Jak (1)

    Trzeba izolować sie od patologii a tory to robią i dobrze ze zamykają często i na długo zawsze mnie bandziorów pójdzie na łowy !!!!

    • 1 22

    • Razem z adamowiczem powinieneś tam mieszkać----szybko zbudowałby ci tunel

      • 0 0

  • Ogromna arogancja i stawiane mieszkańców jako przyczynę problemu (1)

    Bardzo nie odpowiednie zachowanie, oraz brak myślenia przyszłościowego. Dzielnica położona na obrzeżach miasta powinna być wizytówką. Ktoś mądrze napisał wcześniej, że po takiej inwestycji, prywatny kapitał zacznie napływać sam, a inwestycja się zwróci. Dojazd z Oruni do Gdańska to kilka minut rowerem, kolejką, samochodem (bez korków). Problem nie jest w budowie tunelu, lecz w braku inicjatywny poprawy bytu mieszkańców. 30mln albo na tunel, albo rewitalizacja Od budowy bloków i wylaniu asfaltu na ówczesnej Jedności rob. jest 50 lat jak nic konkretnego nie zostało zrobione na dzielnicy. Po tych latach kapitał powinien być zgromadzony i 60mln to nie jest kosmos.

    • 42 1

    • A jaki obciach jak się wjeżdża do cudownego miasta Gdańsk

      właśnie przez Orunię... masakra... wstyd!!!

      • 1 0

  • Dotyczy to rozwiązań na rysunkach

    Proszę tych modrych ludzi co narysowali te rysunki , narysowanie ,profili tych rozwiązań , po co takie bzdury rysujecie to jest nie mozliwe w tym miejscu ze wzgledu na spadki normatywne dla dojazdó do tuneli , a dziennikarze bezmyślnie załaczają te rozwiazania bez rozwiązań . Są inne miejsca na spełnienienie warunków technicznych dla tego tunelu , nie wytym ciasnym miejscu. Troche rozsądku

    • 3 1

  • ach ta Orunia ! (3)

    nie dosc ze zakala Gdanska ,dzielnica z niechlupna tradycja to jeszcze sie spiesza ! ciekawe gdzie jak wiekszosc tam nie pracuje ,a pije i kradnie !

    • 1 20

    • Lepszy człowiek

      Oby noga ci się nie powinęła i abyś nie trafił do "getta"

      • 3 0

    • a ty pewnie z Banina?

      Ja nie kradnę i większość moich znajomych też, także pomyśl człowieku a nie obrażasz porządnych obywateli

      • 11 0

    • Nie zapominaj że wysiedlono tu wszystkie menty z gdańska i reszty polski bo tylko tu zostały budynki w całości Orunia przyjęła was na klatę by warszawce zasiedlającej stare miasto teraz żyło się lepiej

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane