• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • Oczywiście... (4)

    Szacunkowej ceny gruntów nie dało się wcześniej przewidzieć ;) Z drugiej strony czekamy na wywłaszczenia tych, którzy nie będą chcieli się zgodzić. Prawo własności w Polsce to mit.

    • 60 47

    • kasy brak (1)

      a ile sa warte grunty przekazane za 1% kosciolowi?? (mi. na kowalach i ul. wawelskiej/nieborowskiej)

      • 3 3

      • I gdzie wyrównanie ceny za supermarket?

        • 1 1

    • bez kitu z Ciebie łoś. (1)

      jak wy wszystko potrafilibyście wyliczyć, wybudować, was nie zaskoczyła by zima, a żadna cio...t.a z was guano robi i by robiła.. tylko marudzić potraficie, wyprowadzcie się i po problemie. negatywne cip...y !!

      • 17 22

      • cicho synku, bo ci mamusia kaszki nie da. Ładnie cię wychowała, nie ma co...

        • 12 6

  • wow!! (12)

    Super!!!!!!!!!

    • 50 11

    • Unia Europejska wylozy na to 85% srodkow finansowych (7)

      A te palanty urzedasy trojmiejskie sprzyly epokowy projekt nie potrafiac jak robotnik za kogos gotowke zrobic co ustalono. Dramat. Wolalbym aby Niemcy tu rzadzili. To byla by PKM od dawna, piekne dworce i solidne tory, wiadukty, nowoczesny tabor.

      • 20 6

      • A ja wolałbym żeby rządzili prawdziwi Polacy a nie jakieś pro unijne matoły.

        Skoro Unia na wszystko wykłada, to gdzie jest 20 000 0000 000 zł które średnio miesięcznie zabiera się Polskim podatnikom? Jak to policzyłem? Powiedzmy, że zabiera się 20 milionom Polakom 1000 zł miesięcznie chociaż tak naprawdę zabiera się dużo więcej.

        • 3 4

      • (1)

        ...solidne tory... to najlepsze z całej wypowiedzi...

        • 3 0

        • obecne za powyginane i byle jakie ze predkosc spacerowa

          jw

          • 1 0

      • już kiedyś niemcy chcieli kłaść tory przez pomorze (1)

        niech lepiej siedzą u siebie

        • 2 3

        • PKM będzie lepsza niż SKM

          • 2 0

      • (1)

        Policz jeszcze raz - 70%, nie 85.

        • 0 2

        • 85% !

          sprawdz uwaznie dostepne dokumenty PKM. Kto by mial niby wylozyc te 30% jak miasto Gdank doklada...kilka baniek, kolejne kilka samorzad... skad zebrak ma miec 750 mln zlotych na taka inwestycje jak nie ma grosza by wesprzec SKM i skonczyc z 40 letnim taborem i skakaniem do pociagu przez dziure.

          • 5 0

    • jedyne co zosttanie to tylko te obrazki

      • 5 1

    • Co za palanty!

      Za okłamanie społeczeństwa powinne matoły wisieć.

      • 11 5

    • Wizualizacja ze stacji niedźwiednika

      uzupełniona o banery na lawetach wygląda niesamowicie realistycznie.

      • 14 0

    • skoro tyle jest barier, to czy tak kolej wogóle ruszy?

      • 9 5

  • kiedy (2)

    zaczną realizować te projekty?

    • 45 4

    • 2020

      Juz sie zaczyna, bo to bo tamto to owamto, teraz czytamy ze wiosna 2015, za kilka miesięcy nagle sie okaże ze jesień 2016 itd. Grunt jednak ze cała inwestycja powstanie a to najwazniejsze, tylko mysle ze jednak koniec koncow wszystko bedzie gotowe najwczesniej w 2020 a o elektryfikacji wrzeszcz-osowa-gdynia to mozemy sobie marzyć, nie ma na to szans bo po kasa nigdy sie nie znajdzie i usłyszymy,ze tabor spalinowy sie sprawdza i odkładamy to na blizej nieokreslona przyszłosc, kolejną persfektywe unijną itd.

      • 0 1

    • Niemcy jak czytamy w innym artykule zaczeli budowac boisko w Oliwie

      Niech wybuduja tez PKM i pogonia PKP PLK oraz durnych polskic matolow urzedasow.

      • 10 1

  • Wypasione przystanki z dziwną architekturą przedrażają ten projekt. (1)

    Spalinówka hehe. Kolej godna nowego ministra Nowaka.

    • 5 4

    • "WYPASIONE" ???

      Raczej szkaradztwo ! bardziej to wygląda jak przemysłowe obiekty złożone z surowych elementów konstrukcyjnych niż ładna, w harmonii z przyrodą i terenami mieszkalnymi architekturą. Ci, którzy to proponują takie "układanki" z belek żelbetowych, dwuteowników i innych elementów nie mają pojęcia o tym jak kształtować przestrzeń wokół nas.

      Np: wszystkie wiadukty powinny być odbudowane w podobnym stylu jak te oryginalne, z łukami z pieczołowicie ułożonej cegły i pięknie kutych balustrad.

      To ma ładnie wyglądać a nie tylko łączyć punkt A i B

      • 0 0

  • Brawo !!!!!!! (2)

    Kolej metropolitalna tylko dla Gdańska i Metropolii Gdańskiej. A gdynianie niech sobie jeżdżą z Gdyni do Wejherowa przez Redę.

    • 4 8

    • Typowa szowinistyczna wypowiedź. (1)

      Ponadto nie wiesz o czym piszesz - to ma być Pomorska Kolej Metropolitalna a nie Gdańska Kolej Metropolitalna.

      • 1 2

      • Szczurek nie chciał z Gdańskiem

        To teraz ma bezpośrednie połączenie z Kościerzyną

        • 1 0

  • Zapomnieli o Kokoszkach

    Mieszkańcom Kokoszek trochę lżej,,że nie tylko zapomniano o przystanku po zachodniej stronie obwodnicy , do którego było łatwe dojście dla mieszkańców Kiełpina ,Karczemek, Kokoszek i Smęgorzyna ale pokazano figę całej Gdyni. Numer ze spalinową ciuchcią jest przedni. Gratulacje. Czy wśród naszych Włodarzy nikt nie potrafi rozwiązywać trudnych problemów i budować z głową .Kolej spalinową lepiej odłożyć do szafy.

    • 3 2

  • czyli do końca świata będą jeździć spalinówki

    Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni.

    • 5 2

  • Tylko polacki pajac może myśleć

    że ta kolej powstanie w najbliższym czasie.

    • 1 3

  • nie będzie PKM

    Od samego początku uważałem i uważam, że ta inwestycja nie zostanie zrealizowana. Takie inwestycje są możliwe w porządnych regionach a nie na dziadowskim Pomozu. PKM to marzenie ściętej głowy.

    • 1 6

  • Odpowiedz bardzo prosta,

    przed wyborami wszystko się zgadzało.Inwestycje miały być zakończone w 2012 lub z nieznacznym poślizgiem.Po wyborach wszystkie obietnice i ustalenia są nie ważne i tyle w tym temacie.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane