• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawa awarii linii PKM w prokuraturze

Maciej Naskręt
29 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 15:37 (29 lipca 2016)
Przystanek PKM Brętowo. Jeden z wielu wymytych nasypów linii PKM. Przystanek PKM Brętowo. Jeden z wielu wymytych nasypów linii PKM.

Do gdańskiej prokuratury trafiło zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przy projektowaniu, budowie i eksploatacji linii PKM. Wnioskodawcy nie stawiają jednak konkretnych zarzutów. Zarządca linii twierdzi z kolei, że posiadał wszystkie zgody przewidziane prawem. Linia wciąż jest nieczynna po awarii - pociągi pojadą nią nie wcześniej niż we wrześniu.



Aktualizacja godz. 15:37. Władze spółki PKM przedstawiły właśnie wstępny raport uszkodzeń linii po ulewie z 14 lipca. Umieszczamy go tutaj w całości.



Prezentacja nie jest dostępna w urządzeniach mobilnych. Można z nią zapoznać się tutaj.


Co twoim zdaniem było powodem usterek na linii PKM?

Radni Prawa i Sprawiedliwości z Sejmiku Województwa Pomorskiego złożyli do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przy m.in. realizacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Nie możemy doczekać się szczegółowych wyjaśnień odnośnie usterek linii PKM od władz województwa, postanowiliśmy więc powiadomić uprawnione do kontroli służby. Nie formułujemy konkretnych zarzutów we wniosku. Chcemy, by planowanie, etap realizacji, a także okres eksploatacji został sprawdzony - mówi Danuta Sikora, radna PiS.
Opozycja z Sejmiku Województwa zwraca także uwagę na to, że pociągi w dniu intensywnych opadów deszczu poruszały się po linii pomimo zagrożenia podmyciem skarp.

- Narażano wtedy zdrowie i życie ludzkie - podkreśla radna.
Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu odcinek linii PKM. Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu odcinek linii PKM.
Spółka PKM czeka na pismo od prokuratora

Władzom spółki, która zarządza linią, na razie trudno się odnieść do wniosku złożonego w prokuraturze.

- Czekamy na pismo z pytaniami od prokuratora. Na tę chwilę mogę zapewnić, że cała inwestycja została wykonana z najwyższą starannością, ponadto uzyskała liczne pozwolenia na użytkowanie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Co ważne, jeszcze w piątek po południu mamy poznać wstępny raport z awarii po ulewie sprzed dwóch tygodni. Gdy się ukaże, umieścimy go tutaj. Nieoficjalnie mówi się, że pociągi pojadą po linii PKM we wrześniu tego roku.


Gwarancja w Budimeksie, ubezpieczenie w PZU

Linia znajduje się w pięcioletnim okresie gwarancyjnym w firmie Budimex, a dodatkowo została ubezpieczona m.in. od takich zdarzeń, jakie miały miejsce podczas wielkiej ulewy nad Trójmiastem. Można więc powiedzieć, że jest podwójnie zabezpieczona, a rola spółki PKM ogranicza się do koordynowania przepływu informacji między ubezpieczycielem a wykonawcą.

Nadmieńmy, że roczna składka za ubezpieczenie majątkowe linii kolejowej wynosi ok. 160 tys. zł. Jeśli okaże się, że przyczyną awarii były intensywne opady deszczu, to koszty naprawy pokryje firma Skarbu Państwa - spółka PZU.



Wyłączony z ruchu odcinek od lotniska do Wrzeszcza

Przypomnijmy, że w nocy 14 lipca w Trójmieście wystąpiły ulewne deszcze. Miejscami spadło nawet 160 litrów wody na metr kwadratowy. W efekcie poważnym uszkodzeniom uległy nasypy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kolejarze wstrzymali ruch z myślą o bezpieczeństwie pasażerów, którzy są zmuszeni korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Sytuacja utrzymuje się, mimo że minęły już dwa tygodnie.

Na całej długości linii PKM zaobserwować można obsunięcia nasypów kolejowych, przy czym na odcinku od łączenia linii 248 z linią 201, relacji Gdynia - Kościerzyna do przystanku Gdańsk Port Lotniczy zostały już przeprowadzone prace naprawcze oraz testy linii i próbne przejazdy, co pozwoliło udostępnić ten odcinek przewoźnikowi - spółce PKP SKM w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (268) 1 zablokowana

  • Pkm

    Co na to Struk.?

    • 8 2

  • transport na szynach

    dowiemy się niedługo że są pkm przestanie istnieć bo trzeba linie rozebrać i budować na nowo
    kasy nie ma bo zły kaczor zabrał i dał na wschód
    nowych linii i nowych tramwajów nie będzie bo nie ma kasy, kaczor zabrał
    nie będzie nowych pociągów elektrycznych,elektrycznych bo nie ma na elektryfikacje linii na kasżeby, kaczor zabrał
    nie będzie kasy na zakup nawet jednego pociągu elektrycznego bo się nie opłaca i kaczor zabrał
    tak,nie tylko że są inne regiony PO, którym udaje się rozbudowywać, ciekawe.

    • 6 3

  • Kołakowscy z PiSu !!! To wasza robota negatywne wszelkie opinie pod adresem (2)

    obecnych władz Gdańska tu na tym forum ? Tacy zdolni do politycznego awanturnictwa to i zdolni do naganiania znajomych, działaczy i sympatyków PiS. W tych opiniach śmierdzi mi wasza obecność.
    I co chcecie tym wskórać ? Ach, zapewne aby zdobyć tu władzę. Zrobicie wszystko aby tak się stało.

    • 6 10

    • Kołakowscy modlili się o deszcz i zadymy i pon Bucek ich wysłuchoł...

      • 0 5

    • Tak, oczywiście

      mają więcej znajomych niż Ronaldo na Pejsbooku, tylko ciebie nie zaprosili. Dziwne.

      • 0 0

  • (1)

    debilne komentarze pseudo techników. pogratulować znajomości projektowania pisiorstwo pisze i łapkuje

    • 3 10

    • Widocznie projektanci nie byli lepsi od tych co łapkuja lwowska małpo

      • 2 1

  • W Niemczech kosztem 10 miliardów Euro powstalo lotnisko , a w nim 100.000 usterek

    budowa jest opóżniona o pare lat i nie wiadomo czy bedzie w ogole otwarta.

    • 1 8

  • PO banda złodziei oni sobie premie dają za ta fuszerke

    • 4 3

  • sikora pracuje na jedynke w wyborach

    ciemny lud juz kupuje

    • 1 5

  • DO POSŁOW PIS

    pochwalnie sie jakims skutecznym dzialaniem waszego ciaglego donoszenia o mozlliwosci popelnienia przestepstwa, nie wiem ale w moich oczach te wiecznie chybione donosy traca amatorszczyzna

    • 6 5

  • Już widzę jak Budimex coś pokryje,

    hahahhaahahahahahahaaha
    Budimex to wam, co najwyżej zdejmie gwarancję z odcinków, których napraw mu nie zlecicie, a za naprawy, które dostaną słono my wszyscy zapłacimy.

    • 5 0

  • a przyczyną tego bałaganu

    jest nieprawidłowe wykonanie/zaprojektowanie odwodnienia tego bałaganu.
    Bo ważniejsza dla inwestora była wypasiona siedziba, kamery, czerwone budy przystanków z wyciętymi wzorkami, terenówki do nadzoru i inne pierdoły.
    Niech mi ktoś odpowie na pytanie, co ma użytkownik tej linii z tych czerwonych bud, które za 5 lat będą koloru ECS ? Co ma użytkownik tej linii z setek kamer ?
    g*wnO MA

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane