- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (220 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (155 opinii)
- 3 Napad na bank miał być żartem (131 opinii)
- 4 W majówkę ruszają linie sezonowe (42 opinie)
- 5 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (159 opinii)
- 6 2,5 roku więzienia dla rosyjskiego szpiega (98 opinii)
Starowiejska: nowy chodnik, stary bruk i lepsze oświetlenie
Na ul. Starowiejskiej w Gdyni nadmierną prędkość kierowców mają ograniczać siedziska z zielenią i ogródki gastronomiczne. Nie będzie ingerencji w układ przebiegu jezdni i krawężników, a brukowana nawierzchnia ma być remontowana w miejscach najbardziej zniszczonych. Zupełne nowe ma być za to oświetlenie i chodnik. Szacowany koszt remontu najstarszej ulicy miasta to ok. 5 mln zł.
Plany remontu ul. Starowiejskiej wróciły przed wyborami
Władze Gdyni do remontu Starowiejskiej zaczęły przymierzać się dopiero przed wyborami samorządowymi w 2018 roku. Warsztaty i ankiety dały trzy warianty przyszłości ulicy: brak zmian, współdzielenie przestrzeni z pieszymi i stworzenie deptaka. Przeznaczony do realizacji wybrał prezydent Wojciech Szczurek, czekając z decyzją na wynik wyborów samorządowych.
Rok temu ogłoszono projekt Klimatyczne Centrum, zakładający udogodnienia dla pieszych w Śródmieściu, który ma kosztować razem 18 mln zł. Jednym z jego elementów stała się przebudowa ul. Starowiejskiej. Za drugim podejściem udało się wybrać projektantów modernizacji. Architekci z Rem Projekt z partnerem Urban Media inkasują nieco ponad pół miliona złotych za przygotowanie koncepcji w dwóch wariantach, a także dokumentacji projektowo-kosztorysowej i nadzór autorski.
Całość zamówienia ma być gotowa wiosną, ale są już dostępne założenia koncepcyjne zmian na ul. Starowiejskiej, których uzupełnieniem ma być modernizacja odcinka ul. Abrahama pomiędzy Starowiejską i 10 Lutego. Szacunkowy koszt modernizacji najstarszej ulicy to nieco ponad 5 mln zł. Zmiany na Abrahama mają kosztować ok. 1,2 mln zł.
Rowerzyści na bruku, oddzieleni od aut słupkami
Architekci zakładają zachowanie istniejącą szerokość jezdni ulicy wraz z jej historyczną nawierzchnią z bruku kamiennego, tłumacząc ograniczeniami nałożonymi przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Zmienić się może wysokość krawężników, których brakujące elementy będą wymienione.
Najważniejsze proponowane zmiany na Starowiejskiej:
- W koncepcji zaprezentowano dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja i Władysława IV.
- Ruch samochodowy do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska.
- Ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę pasem o szerokości 4,1 metra.
- Ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach.
- Rowerzystów od kierowców oddzielą słupki.
- Miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety.
- Na chodniku pojawią się betonowe płyty 20x20 cm
- Oprócz skrzyżowań z 10 Lutego i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.
- Nowe ma być oświetlenie, umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych
Fontanna możliwa, ale zwiększy koszty
Architekci zaproponowali też fontannę między ul. Ofiar Piaśnicy a ul. 3 Maja, zwracając jednak uwagę, że realizacja w znaczący sposób zwiększy koszty realizacji całej inwestycji. Na Abrahama zaplanowano z kolei nową nawierzchnię, remont chodnika oraz utworzenie zatok postojowych. Ruch pozostanie tam jednokierunkowy.
Ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną.
Projektanci zastrzegają, że koncepcja może jeszcze ulec zmianie na dalszym etapie prac projektowych. Liczą na to m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego, krytykując prezentowane zamierzenia.
Społecznicy: nie takie były oczekiwania
- Koncepcje zamówione przez UM przewidują minimalną ingerencję w istniejący bruk. Nie będzie remontu 100-letnich instalacji, będzie jedynie estetyzacja ulicy z przebudową chodników. Rozumiem historyczną wartość bruku dla tak młodego miasta, ale jeśli jednocześnie przewiduje się poprowadzenie po nim drogi rowerowej, to wymagałby on choćby w śladzie ścieżki innego podejścia - praktykowanego na nawierzchniach historycznych (Poznań, Wrocław) szlifowania kostki kamiennej lub wypełnienia spoin. W obecnej wersji nie przewiduje się nawet większych napraw bruku - będziemy mieli na całej długości ulicy odseparowaną drogę rowerową, po której będą jeździć nieliczni, a większość będzie irytować pieszych, wybierając równy chodnik. Podobnie będzie z wszelkimi pojazdami typu hulajnogi elektryczne. Nie rozumiem tej polityki świadomego wywoływania konfliktu między pieszymi a rowerzystami - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że na ulicy dla kierowców zmieni się niewiele, a piesi nadal nie będą mogli czuć się na Starowiejskiej swobodnie i bezpiecznie.
- W żaden sposób nie postarano się o obniżenie krawężników i stworzenie jednego poziomu powierzchni chodników i pasa jezdni - tak, jak to jest praktykowane w tego typu strefach i co też w kilku miejscach przewidywał wariant wskazany do realizacji przez prezydenta. Innymi słowy - nominalnie będziemy mieli strefę zamieszkania w wersji woonerf, a praktycznie nic się nie zmieni, bo te 4,1 metra szerokości to całkiem dobry tor do szybkiej jazdy. Jedynie wysunięte na bruk parklety i platformy ze stolikami kawiarnianymi pozwolą na pewną "ekspansję" pieszych i spowolnienie samochodów - dodaje Piesiewicz.
Proponuje dostosowanie bruku w śladzie drogi rowerowej do jazdy rowerami, zwężenie wjazdów na odcinki Starowiejskiej, której jezdnia powinna mieć szerokość 2,75 metra i zwiększoną liczbę nasadzeń.
Przetarg budowlany w III kwartale
Projekt koncepcyjny zostanie skierowany do dalszych prac projektowych.
- Zakończono etap projektu koncepcyjnego. Zgodnie z zapisami umowy projekt koncepcyjny jest opracowaniem wariantowym. Na etapie projektowania koncepcyjnego następowało wniesienie uwag do przekazanych materiałów przez m.in. Miejskiego Konserwatora Zabytków, zespół ds. komunikacji rowerowej, Biuro Plastyka Miasta, Wydział Ogrodnika Miasta, eksperta ds. dostępności miasta Gdyni. Na podstawie zebranych uwag dokonano wyboru wariantu skierowanego do dalszych prac projektowych - informuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Urzędnicy zaznaczają, że rozwiązania zatwierdzone w projekcie koncepcyjnym mają podlegać uszczegółowieniu w kolejnym stadium projektowym.
- Planowane ogłoszenie przetargu na roboty budowlane to III kwartał 2021 roku - dodaje Marek Łucyk.
Miejsca
Opinie (450) ponad 10 zablokowanych
-
2021-02-16 21:56
Proponuję dać wykonać bruk absolwentom
Szkoły Budowlanej pracującej w trybie zdalnym. Już nikt tamtędy nie przejedzie. Spowolnienie o 100% murowane.
A i koszt będzie zdecydowanie niższy- 6 0
-
2021-02-17 06:11
Zima
Jak zima odsniezyc ulice ze slupkami
- 4 0
-
2021-04-04 10:19
Rozczarowanie
Wiceprezydent Stepa zapytany o remont Staro powiedzial 7 lat temu, ze odlozone jest 25 mln zl. 1/5 tej kwoty pozwoli na maly lift. Czy na taka zmiane czekalismy type czasu? Ta ulica miala byc wizytowka Gdyni.
- 3 1
-
2021-11-25 16:57
zbyt wąska ulica
Odnoszę, wrażenie, że na tak wąskiej ulicy nie zmieszczą się obecne na wizualizacji strefy samochodów, rowerów- obie strony! i pieszych. Mieszkańcy ulicy obawiają się wyjścia z domu, by nie wpaść pod rower lub hulajnogę. Niestety bardzo brzydkie siedziska:(
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.