• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska: nowy chodnik, stary bruk i lepsze oświetlenie

Patryk Szczerba
15 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Na ul. StarowiejskiejMapka w Gdyni nadmierną prędkość kierowców mają ograniczać siedziska z zielenią i ogródki gastronomiczne. Nie będzie ingerencji w układ przebiegu jezdni i krawężników, a brukowana nawierzchnia ma być remontowana w miejscach najbardziej zniszczonych. Zupełne nowe ma być za to oświetlenie i chodnik. Szacowany koszt remontu najstarszej ulicy miasta to ok. 5 mln zł.



Jak oceniasz proponowane zmiany na ul. Starowiejskiej?

Przypomnijmy, że o przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia. Kosmetyczne zmiany ograniczające w teorii prędkość zrealizowano dzięki programowi Civitas Dynamo. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy zrzeszeni obecnie w stowarzyszeniu Miasto Wspólne, ale promując radykalne zmiany w ruchu weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń.

Plany remontu ul. Starowiejskiej wróciły przed wyborami



Władze Gdyni do remontu Starowiejskiej zaczęły przymierzać się dopiero przed wyborami samorządowymi w 2018 roku. Warsztaty i ankiety dały trzy warianty przyszłości ulicy: brak zmian, współdzielenie przestrzeni z pieszymi i stworzenie deptaka. Przeznaczony do realizacji wybrał prezydent Wojciech Szczurek, czekając z decyzją na wynik wyborów samorządowych.

Rok temu ogłoszono projekt Klimatyczne Centrum, zakładający udogodnienia dla pieszych w Śródmieściu, który ma kosztować razem 18 mln zł. Jednym z jego elementów stała się przebudowa ul. Starowiejskiej. Za drugim podejściem udało się wybrać projektantów modernizacji. Architekci z Rem Projekt z partnerem Urban Media inkasują nieco ponad pół miliona złotych za przygotowanie koncepcji w dwóch wariantach, a także dokumentacji projektowo-kosztorysowej i nadzór autorski.

Całość zamówienia ma być gotowa wiosną, ale są już dostępne założenia koncepcyjne zmian na ul. Starowiejskiej, których uzupełnieniem ma być modernizacja odcinka ul. Abrahama pomiędzy Starowiejską i 10 Lutego. Szacunkowy koszt modernizacji najstarszej ulicy to nieco ponad 5 mln zł. Zmiany na Abrahama mają kosztować ok. 1,2 mln zł.

  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Rowerzyści na bruku, oddzieleni od aut słupkami



Architekci zakładają zachowanie istniejącą szerokość jezdni ulicy wraz z jej historyczną nawierzchnią z bruku kamiennego, tłumacząc ograniczeniami nałożonymi przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Zmienić się może wysokość krawężników, których brakujące elementy będą wymienione.

Najważniejsze proponowane zmiany na Starowiejskiej:

  • W koncepcji zaprezentowano dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja i Władysława IV.
  • Ruch samochodowy do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska.
  • Ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę pasem o szerokości 4,1 metra.
  • Ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach.
  • Rowerzystów od kierowców oddzielą słupki.
  • Miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety.
  • Na chodniku pojawią się betonowe płyty 20x20 cm
  • Oprócz skrzyżowań z 10 Lutego i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.
  • Nowe ma być oświetlenie, umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych




Fontanna możliwa, ale zwiększy koszty



Architekci zaproponowali też fontannę między ul. Ofiar Piaśnicy a ul. 3 Maja, zwracając jednak uwagę, że realizacja w znaczący sposób zwiększy koszty realizacji całej inwestycji. Na Abrahama zaplanowano z kolei nową nawierzchnię, remont chodnika oraz utworzenie zatok postojowych. Ruch pozostanie tam jednokierunkowy.

Ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną.

Projektanci zastrzegają, że koncepcja może jeszcze ulec zmianie na dalszym etapie prac projektowych. Liczą na to m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego, krytykując prezentowane zamierzenia.

Społecznicy: nie takie były oczekiwania



- Koncepcje zamówione przez UM przewidują minimalną ingerencję w istniejący bruk. Nie będzie remontu 100-letnich instalacji, będzie jedynie estetyzacja ulicy z przebudową chodników. Rozumiem historyczną wartość bruku dla tak młodego miasta, ale jeśli jednocześnie przewiduje się poprowadzenie po nim drogi rowerowej, to wymagałby on choćby w śladzie ścieżki innego podejścia - praktykowanego na nawierzchniach historycznych (Poznań, Wrocław) szlifowania kostki kamiennej lub wypełnienia spoin. W obecnej wersji nie przewiduje się nawet większych napraw bruku - będziemy mieli na całej długości ulicy odseparowaną drogę rowerową, po której będą jeździć nieliczni, a większość będzie irytować pieszych, wybierając równy chodnik. Podobnie będzie z wszelkimi pojazdami typu hulajnogi elektryczne. Nie rozumiem tej polityki świadomego wywoływania konfliktu między pieszymi a rowerzystami - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że na ulicy dla kierowców zmieni się niewiele, a piesi nadal nie będą mogli czuć się na Starowiejskiej swobodnie i bezpiecznie.

- W żaden sposób nie postarano się o obniżenie krawężników i stworzenie jednego poziomu powierzchni chodników i pasa jezdni - tak, jak to jest praktykowane w tego typu strefach i co też w kilku miejscach przewidywał wariant wskazany do realizacji przez prezydenta. Innymi słowy - nominalnie będziemy mieli strefę zamieszkania w wersji woonerf, a praktycznie nic się nie zmieni, bo te 4,1 metra szerokości to całkiem dobry tor do szybkiej jazdy. Jedynie wysunięte na bruk parklety i platformy ze stolikami kawiarnianymi pozwolą na pewną "ekspansję" pieszych i spowolnienie samochodów - dodaje Piesiewicz.
Proponuje dostosowanie bruku w śladzie drogi rowerowej do jazdy rowerami, zwężenie wjazdów na odcinki Starowiejskiej, której jezdnia powinna mieć szerokość 2,75 metra i zwiększoną liczbę nasadzeń.

Przetarg budowlany w III kwartale



Projekt koncepcyjny zostanie skierowany do dalszych prac projektowych.

- Zakończono etap projektu koncepcyjnego. Zgodnie z zapisami umowy projekt koncepcyjny jest opracowaniem wariantowym. Na etapie projektowania koncepcyjnego następowało wniesienie uwag do przekazanych materiałów przez m.in. Miejskiego Konserwatora Zabytków, zespół ds. komunikacji rowerowej, Biuro Plastyka Miasta, Wydział Ogrodnika Miasta, eksperta ds. dostępności miasta Gdyni. Na podstawie zebranych uwag dokonano wyboru wariantu skierowanego do dalszych prac projektowych - informuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Urzędnicy zaznaczają, że rozwiązania zatwierdzone w projekcie koncepcyjnym mają podlegać uszczegółowieniu w kolejnym stadium projektowym.

- Planowane ogłoszenie przetargu na roboty budowlane to III kwartał 2021 roku - dodaje Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (450) ponad 10 zablokowanych

  • czyli samorządniaki po prostu wpuszczają oficjalnie rowery na chodniki
    nieoficjalnie to nie dość że chodniki się zwęża to i tak jest na nich pełna samowola i agresja rowerzystów
    a ty jesteś sam i bez jakiegokolwiek wsparcia czy ochrony
    nawet policja na to nie reaguje

    • 11 0

  • Gdzie mamy parkować ? (2)

    Wszystko ok , tylko ,żeby było gdzie zaparkować auto

    • 13 3

    • (1)

      pod Redą możesz

      • 0 2

      • A ty ze swoim rowerkiem pojedź do lasu. Może się trochę zmeczysz

        • 3 0

  • Remont/przebudowa Starowiejskiej za 5 mln, a kubek miejski za 1 mln.

    Ciekawe...

    • 15 3

  • A wjazd do szpitala

    dalej od strony Starowiejskiej, czy w końcu przeniesiony na Wójta?

    • 6 0

  • Nareszcie. (2)

    Nie powinno tam być żadnych aut. Powinien być deptak, ewentualnie dostawcy.

    • 0 20

    • Generalnie w Gdyni nie powinno w ogóle być żadnych aut a jak się zastanowię to w całej Polsce nie powinno być żadnych aut.
      Powinniśmy wszędzie jeździć na hulajnogach z sojową latte w ręku ... również na odwiedziny do ciebie w psychiatryku.

      • 10 0

    • Dostawcy też nie. Nie można stwarzać precedensów..

      • 0 0

  • Lol, wizualizacja robiona na Amidze 500. Szanuję ! (2)

    • 11 0

    • Ekologicznie

      • 0 0

    • Przesadzasz

      Ja myślę że przynajmniej Amiga 1200 tam była użyta bo że w Deluxe Piant to wiadomo :)

      • 1 0

  • Kiedy miejsce to znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa unesco za sprawa właśnie unikalnej modernistycznej zabudowy? (4)

    Gdynia, a w szczególności przyPortowe okolice, także obfitują w urokliwe uliczki z wyjątkowym klimatem w temu miejscu lecz musimy in pomóc. Spacer lub kawka tam wieczorową porą wzdłuż zacisznych uliczek, kiedy kamienice skąpane są w świetle latarni, przy odpowiedniej wrażliwości stwarza widok, który na długo zapada w pamięć. Najważniejsze, aby za to mogli zabrać się naprawdę fachowcy. A następnie nocne spacery będą sprzyjały doświadczaniu tego specyficznego miejsca, na które złożą się gwar i energia miasta. Jestem za nieograniczaniu, a wręcz wprowadzaniu tam nowych możliwości związanych z rowerem, hulajnogą i różnych artystycznych działań.

    • 4 8

    • (1)

      Człowieku zejdź na ziemię i spójrz na klimat, otoczenie i infrastrukturę jaką mamy w Gdyni!
      Starczy już tej propagandy rowerkowej, naprawdę starczy...

      • 2 1

      • No to może szklany dach

        nad ulicą, który powinien rozwiązać spr. pogody

        • 1 2

    • Poszalałeś trochę. Gdynia to nie Dubrovnik.

      To młode, 100letnie miasto w którym przez większość roku pogoda nie nastraja do kawek i spacerów wieczorową porą. Nikt i nic tego nie zmieni. Jest tu zimno, wietrznie i deszczowo. Do tego ukształtowanie terenu nie ułatwia jazdy na wrotkach czy czym tam sobie wymyśliłeś. Gdynia to port, stocznia, przemysł, praca, samochód. "Unikalna zabudowa"? Gdzie? Tu jest pomieszanie z poplątaniem. Totalne bezguście, tandetne delfinki, drzewa w donicach i pomazane na czerwono-biało całe centrum.

      • 3 2

    • O kawce to przy obecnie panujęcej plandemii sterowanej raczej na razie możesz zapomnieć...

      No chyba że się wszyscy gremialnie postawimy... ale z moich obserwacji to się na to raczej nie zanosi...

      • 2 0

  • Proponuję zakazać pieszym chodzenia po ulicach Gdyni i zrobić z Gdyńskich ulic park rozrywki farbą malowany.

    • 11 3

  • Czym Gdynia może się pochwalić :
    - brak prawdziwej restauracji na piętrze z widokiem na morze ( kawiarenki wielkości pokoju przy ulicy i każdy w talerz zagląda to fikcja)
    - brak prawdziwego deptaku handlowego z kawiarenkami ale takiego który jak ma nazwę deptak to jest to deptak i nie jeżdżą tam po plecach samochody i rowery.
    - miejsc spacerowych ale takich gdzie się odpoczywa a nie jedyny bulwar gdzie woda i beton masę ludzi przechodzimy z końca do końca no i po spacerze.
    - parków zieleni ale nie takich jak pod estakadą nad głową z całym taborem transportu.
    - dobrych włodarzy miasta co pracują, robią a nie pudrują.
    - parkingów bo jak ktoś przyjeżdża z innego województwa np na bulwar z dziećmi nie musiał szukać parkingu w internecie po dzielnicach.
    Reasumując to czy my się właściwie możemy szczycić skoro mieszkańcy że swojego miasta uciekają odpoczywać jak najdalej poza Gdynię.

    • 16 1

  • (1)

    Nadmierna prędkość samochodów na tej ulicy ?! To jakiś dowcip ? Chyba wozem bojowym bo samochodem powyżej prędkości 20 km/h wypadają wszystkie plomby z zębów a łupież sypie się do oczu.

    • 17 0

    • Chyba trzeba się tam czołgiem przejechac

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane