- 1 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (177 opinii)
- 2 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (107 opinii)
- 3 Pościg między autami na trzypasmówce (63 opinie)
- 4 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (312 opinii)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (138 opinii)
- 6 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (67 opinii)
Statek badawczy Oceania kończy 25 lat
Słynny statek badawczy, należący do Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk z Sopotu, s/y Oceania, kończy 25 lat. Statek zaprojektował inż. Zygmunt Choreń z Gdańska. 20 grudnia 1985 roku po raz pierwszy podniesiono na nim banderę.
Pomysł budowy specjalistycznego statku badawczego powstał na początku lat 80. XX wieku. W wyniku długotrwałych starań Prezydium Polskiej Akademii Nauk w 1982 roku przychyliło się do projektu budowy niedużego statku badawczego, przystosowanego do badań Morza Bałtyckiego i przyległych do Europy wód oceanu.
W tym celu na zamówienie Instytutu znany projektant, inż. Zygmunt Choreń, zaprojektował statek żaglowy o nowoczesnych rozwiązaniach konstrukcyjnych. Założenie było proste - przy minimalnej obsłudze statek ma umożliwić kilkunastoosobowej grupie naukowców sprawne prowadzenie badań na morzu.
Ważna była duża autonomia pływania, zasięg obejmujący cały Bałtyk, Północny Atlantyk i rejony Arktyki europejskiej oraz niski koszt eksploatacji w porównaniu z klasycznymi statkami badawczymi o podobnych rozmiarach i możliwościach. Naukowcy Zakładu Oceanologii PAN zaprojektowali wyposażenie i przystosowanie wnętrza statku tak, aby był on przystosowany do badań.
W 1983 roku rozpoczęła się budowa statku w Stocznia im. Lenina w Gdańsku. Ze względu na nietypowy charakter jednostki oraz brak w tych czasach możliwości importu potrzebnych urządzeń, budowa napotykała na wiele trudności, jednak zaangażowanie stoczniowców i pracowników Instytutu pozwoliło podnieść banderę 20 grudnia 1985 r.
Oceania to stalowy, trójmasztowy statek. Kadłub powstał na podstawie planów ORP Iskra i STS Pogoria. Nazwę statku zaproponował prof. chemii morza Leonard Falkowski.
Zalicza się on do żaglowców nowej generacji, ze zdalnie obsługiwanymi trzema żaglopłatami (hydrauliczne stawianymi żaglami) o łącznej powierzchni 700 m kw. Każdy z trzech masztów ma wysokość 32 metrów. Napęd pomocniczy stanowi silnik o mocy 310 KM. Żaglowiec ma długość 48,9 m, szerokość - 9 m i zanurzenie 3,8 m. Jego załoga składa się z 13 oficerów i marynarzy. Dla naukowców przeznaczonych jest 14 miejsc.
Od samego początku statek odbywa co roku rejsy badawcze w rejonach Bałtyku, Morza Północnego i Atlantyku. Na pokładzie ma zainstalowaną aparaturę do badań hydrograficznych, optycznych, akustycznych, chemicznych i biologicznych. Rocznie Oceania przebywa średnio ok. 240 dni w morzu.
W najbliższym czasie statek przejdzie kompleksowy remont w Gdańskiej Stuoczni Remontowej. Prace remontowe obejmą m.in. wymianę całego układu napędu mechanicznego, łącznie z silnikiem, montaż nowego systemu oczyszczania ścieków i wentylacji.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (39) 4 zablokowane
-
2010-12-16 14:16
jacht a nie statek badawczy - Oceania (1)
Zdjęcie bardzo nieaktulne:
Ulubiony temat załogi Oceanii "kiedy wreszcie zetną te zbędne patyki".
Jeden pozbawiono już dawno rej i żagla. A pływanie po Martwej Wiśle na żaglopłatach jest nie praktykowane i zakazane praktycznie od zawsze.
Ona nigdy nie chodzi na samych żaglach, więc silnik, choć slaby, nie jest pomocniczy, to napęd główny.- 4 0
-
2011-01-22 03:26
prawda - to nie statek lecz jacht
Kiedys Oceania byla statkiem... teraz jest jachtem (wtajemniczeni wiedza o co chodzi). Co do patykow: sciac je - maja jedynie wartosc estetyczna bo z mojego doswiadczenia przy zalodze zlorzonej z ludzi z jakimi na niej pracowalem to zagloplaty stanowily zagrozenie (!!!) dla bezpieczenstwa ludzi gdyz byly niewlasciwie uzywane! Naped pomocniczy ( raczej glowny) zapewne wymieniony na mocniejszy i ekonomiczniejszy bo to dzieki niemu jacht moze trafic gdzie trzeba. Pozdrowienia dla dla zalogi
- 0 0
-
2010-12-16 16:19
przeciez juz byl remont (1)
"W najbliższym czasie statek przejdzie kompleksowy remont w Gdańskiej Stuoczni Remontowej. Prace remontowe obejmą m.in. wymianę całego układu napędu mechanicznego, łącznie z silnikiem, montaż nowego systemu oczyszczania ścieków i wentylacji"
Jaka parodia, statek juz od dawna byl remontowany w stoczni, prace juz dawno sa skonczone..
co za brak profesionalizmu ze strony pismaka- 0 0
-
2010-12-16 19:01
aaa
wiadomo Statek remontowany w stoczni z Gdańska :) i tutaj również został zaprojektowany :) i przez gdańszczanina ... i co Gdynianie :) wy to już nawet stoczni nie macie :) Gdańsk górą :) jak zwykle to tutaj się najwięcej buduje w trójmieście
- 0 1
-
2010-12-16 20:16
CIEKAWE KIEDY SIE ROZPADNIE
- 0 1
-
2010-12-16 22:35
niech pływa jeszcze 25 lat
mój znajomy pływa na nim dumny jestem z tego pozdrawiam mieszkańców trójmiasta tam lubie spedzać wolne weckendy mieszkaniec bydgoszczy
- 0 0
-
2010-12-16 23:12
Brzydki
Brzydactwo z "firankami"
- 0 0
-
2010-12-17 01:09
marudzicie
ciekawy statek ,pierwszy raz widze takie "zagle" mimo ze jestem sternikiem jachtowym i troszke plywam .pozdrowionka dla zalogi .
- 0 0
-
2010-12-17 01:09
marudzicie
ciekawy statek ,pierwszy raz widze takie "zagle" mimo ze jestem sternikiem jachtowym i troszke plywam .pozdrowionka dla zalogi .
- 0 0
-
2012-03-03 18:39
pozdrowienia
Dużo szczęścia , samych pomyślnych wiatrów i stopy wody pod kilem.Dla całej załog i Oceanii.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.