• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statek badawczy Oceania kończy 25 lat

Robert Kiewlicz
16 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Oceania charakteryzuje się dużą dzielnością morską. Jej wyposażenie pozwala na żeglugę w prawie każdych warunkach. Oceania charakteryzuje się dużą dzielnością morską. Jej wyposażenie pozwala na żeglugę w prawie każdych warunkach.

Słynny statek badawczy, należący do Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk z Sopotu, s/y Oceania, kończy 25 lat. Statek zaprojektował inż. Zygmunt Choreń z Gdańska. 20 grudnia 1985 roku po raz pierwszy podniesiono na nim banderę.



Żaglowiec Oceania przed wodowaniem, w maju 1985 r. Żaglowiec Oceania przed wodowaniem, w maju 1985 r.
Pomysł budowy specjalistycznego statku badawczego powstał na początku lat 80. XX wieku. W wyniku długotrwałych starań Prezydium Polskiej Akademii Nauk w 1982 roku przychyliło się do projektu budowy niedużego statku badawczego, przystosowanego do badań Morza Bałtyckiego i przyległych do Europy wód oceanu.

W tym celu na zamówienie Instytutu znany projektant, inż. Zygmunt Choreń, zaprojektował statek żaglowy o nowoczesnych rozwiązaniach konstrukcyjnych. Założenie było proste - przy minimalnej obsłudze statek ma umożliwić kilkunastoosobowej grupie naukowców sprawne prowadzenie badań na morzu.

Ważna była duża autonomia pływania, zasięg obejmujący cały Bałtyk, Północny Atlantyk i rejony Arktyki europejskiej oraz niski koszt eksploatacji w porównaniu z klasycznymi statkami badawczymi o podobnych rozmiarach i możliwościach. Naukowcy Zakładu Oceanologii PAN zaprojektowali wyposażenie i przystosowanie wnętrza statku tak, aby był on przystosowany do badań.

W 1983 roku rozpoczęła się budowa statku w Stocznia im. Lenina w Gdańsku. Ze względu na nietypowy charakter jednostki oraz brak w tych czasach możliwości importu potrzebnych urządzeń, budowa napotykała na wiele trudności, jednak zaangażowanie stoczniowców i pracowników Instytutu pozwoliło podnieść banderę 20 grudnia 1985 r.

Oceania to stalowy, trójmasztowy statek. Kadłub powstał na podstawie planów ORP Iskra i STS Pogoria. Nazwę statku zaproponował prof. chemii morza Leonard Falkowski.

Zalicza się on do żaglowców nowej generacji, ze zdalnie obsługiwanymi trzema żaglopłatami (hydrauliczne stawianymi żaglami) o łącznej powierzchni 700 m kw. Każdy z trzech masztów ma wysokość 32 metrów. Napęd pomocniczy stanowi silnik o mocy 310 KM. Żaglowiec ma długość 48,9 m, szerokość - 9 m i zanurzenie 3,8 m. Jego załoga składa się z 13 oficerów i marynarzy. Dla naukowców przeznaczonych jest 14 miejsc.

Od samego początku statek odbywa co roku rejsy badawcze w rejonach Bałtyku, Morza Północnego i Atlantyku. Na pokładzie ma zainstalowaną aparaturę do badań hydrograficznych, optycznych, akustycznych, chemicznych i biologicznych. Rocznie Oceania przebywa średnio ok. 240 dni w morzu.

W najbliższym czasie statek przejdzie kompleksowy remont w Gdańskiej Stuoczni Remontowej. Prace remontowe obejmą m.in. wymianę całego układu napędu mechanicznego, łącznie z silnikiem, montaż nowego systemu oczyszczania ścieków i wentylacji.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (39) 4 zablokowane

  • jacht a nie statek badawczy - Oceania (1)

    Zdjęcie bardzo nieaktulne:
    Ulubiony temat załogi Oceanii "kiedy wreszcie zetną te zbędne patyki".
    Jeden pozbawiono już dawno rej i żagla. A pływanie po Martwej Wiśle na żaglopłatach jest nie praktykowane i zakazane praktycznie od zawsze.

    Ona nigdy nie chodzi na samych żaglach, więc silnik, choć slaby, nie jest pomocniczy, to napęd główny.

    • 4 0

    • prawda - to nie statek lecz jacht

      Kiedys Oceania byla statkiem... teraz jest jachtem (wtajemniczeni wiedza o co chodzi). Co do patykow: sciac je - maja jedynie wartosc estetyczna bo z mojego doswiadczenia przy zalodze zlorzonej z ludzi z jakimi na niej pracowalem to zagloplaty stanowily zagrozenie (!!!) dla bezpieczenstwa ludzi gdyz byly niewlasciwie uzywane! Naped pomocniczy ( raczej glowny) zapewne wymieniony na mocniejszy i ekonomiczniejszy bo to dzieki niemu jacht moze trafic gdzie trzeba. Pozdrowienia dla dla zalogi

      • 0 0

  • przeciez juz byl remont (1)

    "W najbliższym czasie statek przejdzie kompleksowy remont w Gdańskiej Stuoczni Remontowej. Prace remontowe obejmą m.in. wymianę całego układu napędu mechanicznego, łącznie z silnikiem, montaż nowego systemu oczyszczania ścieków i wentylacji"

    Jaka parodia, statek juz od dawna byl remontowany w stoczni, prace juz dawno sa skonczone..
    co za brak profesionalizmu ze strony pismaka

    • 0 0

    • aaa

      wiadomo Statek remontowany w stoczni z Gdańska :) i tutaj również został zaprojektowany :) i przez gdańszczanina ... i co Gdynianie :) wy to już nawet stoczni nie macie :) Gdańsk górą :) jak zwykle to tutaj się najwięcej buduje w trójmieście

      • 0 1

  • CIEKAWE KIEDY SIE ROZPADNIE

    • 0 1

  • niech pływa jeszcze 25 lat

    mój znajomy pływa na nim dumny jestem z tego pozdrawiam mieszkańców trójmiasta tam lubie spedzać wolne weckendy mieszkaniec bydgoszczy

    • 0 0

  • Brzydki

    Brzydactwo z "firankami"

    • 0 0

  • marudzicie

    ciekawy statek ,pierwszy raz widze takie "zagle" mimo ze jestem sternikiem jachtowym i troszke plywam .pozdrowionka dla zalogi .

    • 0 0

  • marudzicie

    ciekawy statek ,pierwszy raz widze takie "zagle" mimo ze jestem sternikiem jachtowym i troszke plywam .pozdrowionka dla zalogi .

    • 0 0

  • pozdrowienia

    Dużo szczęścia , samych pomyślnych wiatrów i stopy wody pod kilem.Dla całej załog i Oceanii.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane