• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statki Lotos Petrobaltic trafią do spółki na Cyprze. Będzie strajk w Polsce?

Robert Kiewlicz
14 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Związki zawodowe w Lotos Petrobaltic sprzeciwiają się restrukturyzacji w spółce i przekazaniu statków Bazalt i Granit do spółki z siedzibą na Cyprze. Związki zawodowe w Lotos Petrobaltic sprzeciwiają się restrukturyzacji w spółce i przekazaniu statków Bazalt i Granit do spółki z siedzibą na Cyprze.

Związki zawodowe działające w spółce Lotos Petrobaltic weszły w spór zbiorowy z zarządem. Powodem sporu jest proces restrukturyzacji, jaki zachodzi w spółce. W jego ramach dwa statki Petrobalticu - Bazalt i Granit, zostaną przekazane spółce z siedzibą na Cyprze. Wiąże się to również z redukcją etatów. Związkowcy ostrzegają, że jeśli rozmowy nie przyniosą skutku przejdą do innych form walki o miejsca pracy.



TSV Granit TSV Granit
TSV Bazalt TSV Bazalt
W spółce Petrobaltic ma nastąpić restrukturyzacja, w ramach której ma nastąpić wniesienie aportem dwóch statków Granit i Bazalt do spółki z siedzibą na Cyprze. Według związków zawodowych, chodzi o spółkę Miliana Shipping Company Ltd., która została zarejestrowana 22 kwietnia 1999 roku na Cyprze. Lotos Petrobaltic jest w posiadaniu 999 udziałów, co stanowi 99,9 proc. kapitału zakładowego spółki.

Poprzez spółkę zależną Aphrodite Offshore Services N.V., która posiada 1 udział w Miliana Shipping Company Ltd., Petrobaltic jest właścicielem 100 proc. kapitału zakładowego Miliana Shipping Company Ltd. Spółka zajmuje się świadczeniem usług magazynowania i transportu ropy naftowej, asysty ratowniczej i przeciwrozlewowej oraz usług geotechnicznych.

- Takie działania mogą skutkować likwidacją dotychczasowych miejsc pracy. Chodzi o min. 50 osób - mówi Zbigniew Moneta, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Ruchu Ciągłego Petrobalticu. - Załodze statków przedstawiono już Program Dobrowolnych Odejść.

Jednak według związków nie jest on zadowalający. W projekcie PDO podano konkretne daty złożenia wniosku o przystąpienie do programu i rozwiązania umowy za porozumieniem stron oraz uzależniono wysokości dodatkowej odprawy od terminu złożenia wniosku. To właśnie, według związkowców, świadczy o wywieraniem presji na załodze przewidzianej do zwolnień grupowych. - Pracownicy mogą też pracować dla spółki cypryjskiej, jednak nowe kontrakty mają o wiele gorsze warunki finansowe - dodaje Moneta.

- Związki zawodowe zrzeszające część pracowników Lotos Petrobaltic skierowały do pracodawcy pisma, w których domagają się odstąpienia od planowanych zmian organizacyjnych w obszarze floty -
odpowiada Krzysztof Grabowski, doradca ds. PR Lotos Petrobaltic. - Postępując zgodnie z przepisami ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, pracodawca powołał zespoły negocjacyjne, których zadaniem i zamiarem jest wyjaśnienie kwestii spornych w drodze rokowań.

Według władz Grupy Lotos restrukturyzacja, która trwa w Petrobalticu, ma przynieść Grupie Lotos oszczędności idące w miliony złotych rocznie. Na identycznej zasadzie, na jakiej działać mają Bazalt i Granit, obecnie pracują już inne statki, świadczące usługi dla Grupy Lotos - Aphrodite I (należący do Aphrodite Offshore Services N.V.) oraz St. Barbara i Kambr (Miliana Shipping Company).

Miejsca

Opinie (293) ponad 20 zablokowanych

  • (7)

    I nie tylko Ty, ale to zwykłych ludzi nie dociera że tam gdzie jest 300miejsc pracy to jak będzie "pracować" 900osób zakład nie ma szans przetrawać..

    Związkowcy walczyli o zachowanie miejsc pracy w stoczniach, teraz stoczni nie ma..
    Szkoda bo zamiast pracowac np. 400osób nikt tam teraz nie pracuje...

    Ciekawe kiedy to dorze to ludzi! To jest kapitalizm, firma ma zatrudniać tyle osób ile jest potrzebnych!!!!

    • 4 7

    • Długo nad ty myślałeś>Wyduś z siebie coś jeszcze

      • 0 0

    • musisz być naprawdę naiwnym by łykać tłumaczenia neoliberałów

      że stocznie upadly, bo działały w nich związki zawodowe

      • 1 0

    • Geniuszu! (4)

      spółka skarbu państwa, powinna odprowadzać podatki w Polsce a nie uciekać na Cypr! bo w przeciwnym razie to jest chore, że sami się pozbywamy dochodów z podatku, z którego skorzysta ktoś inny. A z dróg, to chętnie korzystasz? pewnie nie lubisz w nich dziur? no to właśnie z tych podatków są one remontowane.

      • 2 0

      • ale czyja to wina? (3)

        spolki czy wlasiciela? ta praktyka jest dosc powszechna na swiecie, wiec pisanie, ze Petro cos robi nie tak jest nie fair, nie fair jest polityka morska w tym kraju.

        • 0 1

        • skoro ... (2)

          Prezesem Rady Ministrów jest obecnie Tusk, to jest jego winna, bo on odpowiada za to.

          • 1 0

          • a poprzedni premierzy i ministrowie (1)

            to swiete krowy?

            • 0 1

            • 5 lat to mało?

              żeby zabrać się za gospodarkę morską? nie mydl oczu, bo platfusy to żadni gospodarze tylko banda cwaniaków.

              • 1 0

  • Lotos

    Władze mają,siłę mają,jednego czego im brakuje to rozumu-gamonie jedne

    • 5 1

  • I tak kosztem kilkudziesięciu potrzebnych stanowisk powstanie kilka stanowisk kierowniczych.

    Pewnie dla tych którzy nie załapią się do sprzedanego lotosu. Czyli przyszłego byłego zarządu......

    • 10 0

  • PETROBALTIC (1)

    ŁAPY PRECZ OD ZAŁÓG PŁYWAJĄCYCH . PETROBALTIC TO FIRMA Z WIELKĄ TRADYCJĄ MORSKĄ DLA REJONU POMORSKIEGO . ZABIERA SIĘ MIEJSCA PRACY DLA ŚWIETNIE WYSZKOLONYCH PRACOWNIKÓW. O CO TU CHODZI .

    • 11 0

    • Pracujesz w Petro,to dobrze wiesz co te matoły z lotosu wprawiają z tą firmą.Wyprowadzili z firmy kupę szmalu,trzeba zrobić nowe miejsca pracy dla pociotków i kolesi

      • 7 0

  • z PLO też tak kombinowali , a dziś ?- śladu nie ma po Firmie !... (2)

    • 7 0

    • Ponoć na ropie nie można stracić ;-) (1)

      To nie jest dobry przykład PLO nie wydobywało ropy !!!

      • 1 1

      • dobrze, że napisałeś "ponoć", ten tępy rząd może wszystko sp...ć. Za łapówki zrobią wszystko, już pokazali, Rychu, Zdzichu i Swicka.

        • 2 3

  • tusko won (2)

    chesz kupic polski statek prosze bardzo odkupienie holownioków z gdynia port i gdank 1 mln. zlotych wystraczy aby je kupic izarejestrowac np. na cyprze nasz rzad wszytko za darmo sprzedazje koszt jednego cholownika to pona 400 mln zloty !!! wiecej jutro na wiecu w gdyni 17 kolo dworcam morskiego zparaszamy ruch obrony polskich stakó !!

    • 4 3

    • "koszt jednego cholownika to ponad 400 mln zloty !!! "

      chyba jak go ze zlota zrobisz,a bulaje z diamentów.

      • 0 0

    • wracajcie

      na swoje petro-forum trolle

      • 0 1

  • Olechnowicz, jakoś umiał 'dogadać się' z każdym rządem... I ruskimi.

    • 4 2

  • podatki sa tam mniejsze (1)

    wiekszosc polskiej zeglugi jest zarejstrowana na cyprze lub w grecjii

    • 0 1

    • Raczej w pod bandera liberyjska cypryjska i libanska maltajnska panamska jeszcze inne cuda nawet koreanska pł wszedzie mozna zarejestrowac statek.

      • 0 0

  • Gamonie z lotosu (3)

    no tylko olechnowicz może uratować sytuacje,niech pokaże się znowu z tym słoikiem ropy na konferencji

    • 2 1

    • z ogródka,tak po gospodarsku pod oknem prezesa

      • 0 0

    • (1)

      to byl sloik ogorkow produkowanych przez pracownika dyrekcji lotosu byla wielka chryja z tego powodu;-).Sloik byl to prawda ale nie z ropa z B23

      • 1 0

      • Pomylili lokale ,miała być zagrycha

        • 0 0

  • strajk to jest życie !

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane