• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statki dla Norwegów powstaną w Gdańsku

Robert Kiewlicz
6 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa Platform Supply Vessel rozpocznie się w Stoczni Gdańsk w maju 2010 roku. Budowa Platform Supply Vessel rozpocznie się w Stoczni Gdańsk w maju 2010 roku.

W Stoczni Gdańsk powstają dwie specjalistyczne jednostki, obie dla armatorów z Norwegii. Zarząd firmy wierzy, że podobne statki są przyszłością gdańskiego zakładu.



Pierwszy statek to typowy trawler, czyli jednostka przeznaczona do połowu i przechowywania surowych ryb w lodzie oraz dostarczania ich do portów lub większych statków - przemysłowych baz rybackich. Budowany w Stoczni Gdańsk trawler rufowy będzie jednostką uniwersalną, która wykorzystuje się do połowów różnych gatunków ryb.

Jednostka jest stosunkowo niewielka. Będzie liczyć 65 metrów długości i 15 szerokości. Wysokość do głównego pokładu wyniesie 5,8 m, a maksymalne zanurzenie załadowanego statku - 6,2 m. Jej odbiorcą jest stocznia grupy Kleven Maritime AS z Norwegii.

- Nie tylko zbudujemy, ale i częściowo wyposażymy statek. Cięcie blach na tę jednostkę zaplanowaliśmy na początek lipca, a koniec budowy na marzec 2011 - informuje Igor Jacenko, wiceprezes Stoczni Gdańsk SA.

Gdańska firma zamontuje na statku wszystkie podstawowe instalacje: tory kablowe, wszystkie rury i siłownię z linią wału napędowego ze śrubą napędową. Prace wyposażeniowe obejmujące montaż urządzeń połowowych i systemów nawigacyjnych zostaną przeprowadzone w Norwegii.

Czy specjalistyczne jednostki mogą być szansą dla przemysłu stoczniowego w Polsce?

Przed świętami SG popisała też kontrakt na budowę kadłuba specjalistycznego statku do obsługi platform wiertniczych, czyli platform supply vessel (PSV). Odbiorcą jest norweska stocznia Hellesoy. Budowa jednostki rozpocznie się w maju 2010.

Oba kontrakty zakładają, że stocznia może na liczyć na zamówienie kolejnej takiej samej jednostki w przypadku PSV, oraz nawet dwóch kolejnych trawlerów. Stocznia wykona dokumentację roboczą na wymienione kontrakty. W niektórych przypadkach częściowo również dokumentacje techniczną.

Jak zapowiada Jacenko w najbliższych latach Stocznia Gdańsk ma zamiar "wejść" w rynek statków specjalistycznych. - Rynek statków konwencjonalnych jest zajęty przez stocznie azjatyckie. Nie jesteśmy w stanie z nimi konkurować - twierdzi Jacenko. - Mamy większe koszty robocizny. Poza tym stocznie azjatyckie są dotowane przez rząd. Dlatego różnica w cenach wynosi 30-40 procent.

W tym roku Stocznia Gdańsk podpisała już kontrakt na budowę dwóch nowoczesnych promów pasażersko - samochodowych. Promy mają zostać zbudowane do końca października 2012 roku. Wartość kontraktu wynosi 206 mln euro. Zamówienie to jest efektem długoletniej współpracy z norweskim koncernem Bergen Group.

Spółka przygotowuje się też podpisania kontraktów na trzy, w pełni wyposażone trawlery. Kontrakty zostaną popisane w kwietniu. Ich budowa rozpocznie się jeszcze w 2010 roku.


Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (65) 5 zablokowanych

  • Dziwny kraj:) (5)

    Niby mamy morze,stocznie etc ale wiekszosc Polaków i tak pracuje dla obcych,żegluga śródlądowa nie istnieje,polska flota wyprzedana,jedeynie PŻM jakoś ciągnie.Szkoda - jak widzę Holandię,Belgię,Niemcy,UK tam naprawdę wiedzą jak zarobić na gospodarce morskiej.A u nas jak jest,każdy z branży wie.....

    • 79 3

    • No ale jeśli tam mi płacą kilka razy więcej (3)

      to co w tym dziwnego że tam pracuję.

      • 3 11

      • bo u nas rzadzi rycho, zbycho, donek, lech - gdyby nie oni to dawno mielibysmy Japonie (2)

        taki jest styropianowy patriotyzm, wszystko co polskie to należy rozwalić, bo to było komunistyczne, dziwie se, że obwodnicy jeszcze nie zamkneli, ale część tak więc pewenie wkrótce zamkną resztę i wybudują swoje autostrady z 20cm dziurami!!!!!!!

        • 7 3

        • "gdyby nie oni to dawno mielibysmy Japonie " (1)

          - na kaczych łapach

          • 5 6

          • Leci 2 obywateli USA bombowcem

            Przelatują nad Polską.

            - John ,zrzucaj...chcieli drugą Japonię ,będą ją mieli.

            ;D

            • 7 5

    • eeeh. moze te nasze morze to nie morze/moze?

      jw

      • 0 0

  • zwiazkowcy (3)

    przez lata zwiazkowcy i nieroby wykonczyli polski stocznie, a teraz ryje dra ze ich oszukano.

    • 99 16

    • co się marszczysz ? (1)

      • 0 16

      • a ty nie na piwku pod osiedlowym sklepikiem

        na bajerze z kolesiami jak to mi źle

        • 13 2

    • coś ci się pomyliło

      związkowcy może mieli trochę do gadania- ale nie przeceniaj rolę związków zawodowych w Polskich zakładach. tylko w 1980 roku związki zawodowe miały wpływ na przebieg wydarzeń.
      to że nie mamy przemysłu morskiego, stoczniowego ( w ogóle nie mamy przemysłu) to zasługa pazerności, chciwości naszych prezesów ( z bożej łaski), ich głupoty ( nieprzewidywalności i braku wyobrażni)którzy udają że znają się na zarządzaniu - te majątki które uzbierali w ciągu 20 lat i tak stracą bo to " cieniasy"- jeżeli ktoś niszczy własny zakład-coś co daje i może dać dochód( raz większy raz mniejszy) ale samo w sobie jest wartością....

      • 13 3

  • Specjalistyczne jednostki statki WIELKA SZANSA DLA STOCZNI GDYNIA GDANSK (1)

    GDYNIA to wasza szansa statki skomplikowane azjaci sie w to nie bawia oni tylko ida na ilosc i wielkosc 3miasto ma tutaj swoja szanse Gdynia do dziela wilka stocznia musi powdocic stocznia madra radzaca sobie doskonale na rynku swiata mamy WSPANIALE MORZE MUSIMY COS WYMYSLEC DOBRY BIZNES ZAWWSZE MOZNA ZROBIC BIZNES W USA NA PUSTYNI ZBUDOWALI LAS VEGAS GDYNIA MA MORZE MORZE MOZLIWOSCI DO BOJU :):);)

    • 13 16

    • brednie

      szkoda gadac co ty wypisujesz

      • 8 3

  • Rozdzielnie elektryczne (10)

    Ciekawe kto dostarczy rozdzielnie elektryczne (m.in. główną, awaryjną i pozostałe) ?
    Elmor, NORD, PRJ Automatyka, a może ktoś inny jeszcze się tym przemysłem zajmuje ?

    • 10 2

    • znajac norwegow

      moga zainstalowac system od Rolls-Royce

      • 3 0

    • MORS

      jwt - też może dostarczyć - chociaż jeżeli są to statki specjalistyczne zamawiane przez norwegów - to rozdzielnice pewnie sami dostarczą bo przy systemach DP prawdopodobnie cała elektrownia jest zaprojektowana przez nich.

      • 0 0

    • (1)

      Niestety rozdzielnice dostarczą firmy skandynawskie.....Wiem bo pracuję na tych statkach w Norwegii..A po za tym te firmy polskie które wymieniono to tylko cień dawnej świetności....niestety

      • 3 1

      • prawdopodobnie wezmą tylko skorupę!

        a do środka władują swoje. To jest lokalny patriotyzm i popieranie własnego przemysłu. A zamysł cwany, bo za wszystko oraz za gwarancję wezmą odpowiedzialnośc nasi.

        • 2 1

    • (2)

      PRJ?? To żart??

      • 2 2

      • A co to jest PRJ? Coś słyszałem że to firma specjalizująca się w czyszczeniu zęz?

        • 1 1

      • złośliwi???

        Ci co nie znają tej firmy nie wiedzą jaki ma potencjał, jest w ścisłym partnerskim powiązaniu z Rolls-Royce, więc budowa rozdzielnic nie jest im obca.

        • 1 0

    • o ile sie nie myle to NORD po rozwalaniu stonczi, przestał sie w to bawić. Choć znając życie i marke tej firmy, to wrazie kontraktu są w stanie wznowić produkcje.

      • 1 0

    • PRJ - rzetelna firma (1)

      Jeśli nie pracowaliście w PRJ to sie nie wypowiadajcie, firma jest porządna i rzetelna, juz nie jeden projekt zakończyła sukcesem, PRJ to profesjonalna firma zajmująca się budową i montażem systemów elektrycznych zarówno w przemyśle morskim jak i lądowym.

      • 3 1

      • Rzetelna? Ale w stanie niewypłacalności ....

        Gdzie się podziały miliony wypracowanego przez PRJ kapitału Panie Prezesie Reszka? Nagle zabrakło dla pracowników i dostawców, tylko inne biznesiki jak Magnacka Park, 3sports, 4cars się kręcą?

        • 1 0

  • Dziwni ludzie a nie kraj (2)

    Polacy to zawsze tylko chca maximum zarobku i minimum pracy , i to od razu..

    • 21 12

    • ty jestes przy zdrowych zmysłach? Idioto? (1)

      Każdy Naród dbający o swój byt i interes dba o to aby najmniejszym kosztem zarobić jak najwięcej.
      Państwo to duża firma.
      Niestety, przez takich jak ty mamy w Polsce tak jak mamy:- bezrobocie, bieda, rządy tuska, brak służby medycznej, armia "walcząca" w "naszym interesie", brak przemysłu, deficyt budżetowy, zagrożenie sytemu emerytalnego, zniszczone banki, emigrujący obywatele, afery i grupy interesów, korupcję w sądzie, brak szacunku ze strony całego świata...
      Można wymieniać godzinami. Właśnie jest tak, bo tak chcecie i na to się godzicie.

      • 2 4

      • bo szacunek sie nie oczekuje i nie wymaga...

        ale aby go otrzymac , to trzeba na to ciezko zapracowac i zasluzyc sobie,wiec zacznij od siebie samego i nie obrazaj innch "idioto"

        • 0 0

  • Śniadek i Guzikiewicz z ochotą zabiorą się do ciężkiej pracy przy budowie statków (2)

    Tacy pracownicy to prawdziwe złoto

    • 59 6

    • nie boj sie, guzikiewicz i spolka juz sie ustawia jak trzeba

      • 2 3

    • związkowcy

      Guzik już dawno się ustawił.Wybory które się odbyły to fikcja.Jak guzik się postara, to jego dzieci odziedziczą ten stołek po tatusiu. Związki zawodowe to wielki przekręt finansowy, mają gdzieś roboli dbają tylko o swoje portfele i przywileje!

      • 19 3

  • (5)

    już słyszę to psssssyt w SKM-kach...

    • 19 13

    • hehee pssst

      dobre! jak wojak w puszce!

      • 3 3

    • To kup sobie samochod jak tak bardzo ci przeszkadza, ze ktos lubi sobie wyipic piwko. (3)

      Albo zadzwon na SOK, lub zaciagnij ha,mulec reczny, jezeli poza zawiscia jestes konfidentem.

      • 4 12

      • (1)

        jak skopią Ci Mamusię przed blokiem to wtedy też nikt nie będzie konfidentem

        • 9 1

        • nie mieszkam w bloku pacanku, a do tego co ma piwo w skmce do pobicia pod blokiem?

          Ale pewnie jestes sbckim kmiotkiem to co ty mozesz wiedziec...

          • 1 6

      • może sam kup sobie samochód, ciekawe czy za kierownicą też pijesz?

        No ale do rzeczy, dlaczego ktoś kto stosuje się do zakazów i nie spożywa alkoholu w skm-ce ma kupować sobie samochód, a jełop chlejący piwo w kolejce ma nią dalej jeździć? - Ot, myślenie polskiego chłopa. Skm to nie knajpa, ani palarnia (bo często mistrzowie od trunków lubią też sobie popalić) i jeśli jest zakaz, to należy go przestrzegać.
        Koneser piwa w skm się znalazł...litości

        • 2 0

  • polskie chiny (1)

    A stoczniowcom aby można było budować statek obniżono pensje. Teraz czekają aż obniżą im rachunki i wskażą sklepy gdzie żywność dla nich będzie tańsza:P Chory kraj chory system i banda złodziei na czele

    • 29 3

    • z rachunkami to problem,trzeba oszczedzać,
      a sklep to prosze bardzo-biedronka

      • 3 1

  • który to już raz..

    który to juz raz słyszymy o wielkich kontraktach , po ostatnim , budowa 2 gazowców dla włochów została tylko kupa złomu na pochylni

    • 22 4

  • Stocznia (2)

    Stocznia na pół miasta, ale to taka niecodzienna wiadomość, że aż w mediach trzeba poinformować społeczeństwo o budowie dwóch stateczków.

    • 10 12

    • Właśnie to chciałem napisać (1)

      Takie łupiny i to sam kadłub potrafi zbudować samodzielnie kilkanaście jeśli nie kilkadziesiąt spółek z Trójmiasta. O czym tu w ogóle pisać?

      • 1 2

      • takie łupiny .....

        może i potrafi kilkadziesiąt spółek z trójmiasta, ale nie za taką cenę jaką dała gdańska ..... ! Jeszcze się przejadą na tych klewenach

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane