• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statki dla Norwegów powstaną w Gdańsku

Robert Kiewlicz
6 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa Platform Supply Vessel rozpocznie się w Stoczni Gdańsk w maju 2010 roku. Budowa Platform Supply Vessel rozpocznie się w Stoczni Gdańsk w maju 2010 roku.

W Stoczni Gdańsk powstają dwie specjalistyczne jednostki, obie dla armatorów z Norwegii. Zarząd firmy wierzy, że podobne statki są przyszłością gdańskiego zakładu.



Pierwszy statek to typowy trawler, czyli jednostka przeznaczona do połowu i przechowywania surowych ryb w lodzie oraz dostarczania ich do portów lub większych statków - przemysłowych baz rybackich. Budowany w Stoczni Gdańsk trawler rufowy będzie jednostką uniwersalną, która wykorzystuje się do połowów różnych gatunków ryb.

Jednostka jest stosunkowo niewielka. Będzie liczyć 65 metrów długości i 15 szerokości. Wysokość do głównego pokładu wyniesie 5,8 m, a maksymalne zanurzenie załadowanego statku - 6,2 m. Jej odbiorcą jest stocznia grupy Kleven Maritime AS z Norwegii.

- Nie tylko zbudujemy, ale i częściowo wyposażymy statek. Cięcie blach na tę jednostkę zaplanowaliśmy na początek lipca, a koniec budowy na marzec 2011 - informuje Igor Jacenko, wiceprezes Stoczni Gdańsk SA.

Gdańska firma zamontuje na statku wszystkie podstawowe instalacje: tory kablowe, wszystkie rury i siłownię z linią wału napędowego ze śrubą napędową. Prace wyposażeniowe obejmujące montaż urządzeń połowowych i systemów nawigacyjnych zostaną przeprowadzone w Norwegii.

Czy specjalistyczne jednostki mogą być szansą dla przemysłu stoczniowego w Polsce?

Przed świętami SG popisała też kontrakt na budowę kadłuba specjalistycznego statku do obsługi platform wiertniczych, czyli platform supply vessel (PSV). Odbiorcą jest norweska stocznia Hellesoy. Budowa jednostki rozpocznie się w maju 2010.

Oba kontrakty zakładają, że stocznia może na liczyć na zamówienie kolejnej takiej samej jednostki w przypadku PSV, oraz nawet dwóch kolejnych trawlerów. Stocznia wykona dokumentację roboczą na wymienione kontrakty. W niektórych przypadkach częściowo również dokumentacje techniczną.

Jak zapowiada Jacenko w najbliższych latach Stocznia Gdańsk ma zamiar "wejść" w rynek statków specjalistycznych. - Rynek statków konwencjonalnych jest zajęty przez stocznie azjatyckie. Nie jesteśmy w stanie z nimi konkurować - twierdzi Jacenko. - Mamy większe koszty robocizny. Poza tym stocznie azjatyckie są dotowane przez rząd. Dlatego różnica w cenach wynosi 30-40 procent.

W tym roku Stocznia Gdańsk podpisała już kontrakt na budowę dwóch nowoczesnych promów pasażersko - samochodowych. Promy mają zostać zbudowane do końca października 2012 roku. Wartość kontraktu wynosi 206 mln euro. Zamówienie to jest efektem długoletniej współpracy z norweskim koncernem Bergen Group.

Spółka przygotowuje się też podpisania kontraktów na trzy, w pełni wyposażone trawlery. Kontrakty zostaną popisane w kwietniu. Ich budowa rozpocznie się jeszcze w 2010 roku.


Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (65) 5 zablokowanych

  • Guzikiewicz i tak znajdzie dziurę w całym co by dalej palić opony, obrażać, pomawiać o robić biednym ludziom wodę z mózgów

    zamiast pracować

    • 12 4

  • gdzie te czasy (3)

    gdy w kolebce budowano 1000 rybakow dla CCCP

    • 7 1

    • (2)

      Gdzie ty widziałeś/łaś 1000 trawlerów dla CCCP. SG wybudowało 37 jednostek typu B408 ostatnia zeszła bodajże w 83r. Po za tym ludzie pracujący w SG boją się projektować/ budować tak "skomplikowane " jednostki jak trawlery najlepiej żeby budować kontenerowce.

      • 0 3

      • moźe raczej (1)

        kontenery zamiast kontenerowcuw

        • 1 0

        • Kontener to taka stalowa skrzynka którą ładuje się na kontenerowiec (taki typ statku). Nie wiesz nie pisz.

          • 0 1

  • to żenujące być podwykonawcą.... (1)

    podwykonawca zawsze wykonuje najciezsza robote za najnizsze pieniadze. Czy Stocznia ktora kiedys budowala CAŁE wielkie statki nie ma handlowca ktory bylby w stanie sprzedac jej uslugi ??????? Stocznie co najwyzej stac widze na odbieranie telefonow i granie frajera ktory targuje sie o jalmuzne....

    • 15 1

    • Dział Handlowy to niestety tylko fikcja na papierze w tej firmie. Ludzie ta pracujący nadają się jedynie do tarcia chrzanu nic dziwnego że stocznia przez trzy lata nie podpisała żadnego kontraktu.

      • 2 0

  • to fakt

    najglosniej sie buntuja nieroby:NIE CHCESZ PRACOWAC?ZOSTAN POLITYKIEM

    • 8 1

  • bzdura (1)

    nie znam takiej stoczni Hellesoy w Norwegii :)) ale to przecież wcale nie znaczy że takowej nie ma :) ale wygląda mi to na babol

    • 2 2

    • Hellesøy Verft

      http://www.hv.no

      • 0 0

  • Stocznie

    Rozwalic taki przemysl na wyrazne polecenie UE przy bardzo biernej postawie naszych rzadow to narodowa tragedia, widac po tym kim my jestesmy w Europie, oby tak dalej.

    • 10 2

  • Od maja robota (1)

    Od maja robota, a słyszałem, że do września ma być zastój na stoczni... To się chłopaki tam napracują, jeszcze będziemy musieli dopłacić za zwłokę.

    • 0 0

    • To źle słyszałeś.

      • 0 0

  • Niech budują chociaż tyle...

    szkoda tylko reszty fachowców, dla których nie ma pracy w pomorskim. Może za rok koniunktura się poprawi i się coś ożywi ;-)

    • 4 0

  • ADAMOWICZ I CHEMICZNY KACZOR DONALD-SŁOŃCE PERU MUSZĄ ODJEŚĆ!!! (1)

    PRECZ Z BANDĄ GANGSTERÓW Z PEŁO!!!

    • 3 4

    • Niestety PeOfilia to zbocznie trudne do uleczenia

      Szkodliwe dla otocznia i destrukcyjne dla pacjenta

      • 0 0

  • pozytywnie coś się zaczyna ruszać (1)

    • 4 1

    • ... w gaciach?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane