- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (105 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Sto lat temu rozpoczęła się budowa portu w Gdyni
Dokładnie 29 maja 1921 r. rozpoczęły się pierwsze prace budowlane w Porcie Gdynia. W związku z tym w sobotę obchodzone będą uroczystości związane z okrągłą rocznicą. W południe zaplanowano odsłonięcie pomnika Tadeusza Wendy, jednej z najważniejszych osób, które przyczyniły się do powstania portu.
Przyszły projektant i budowniczy portu, pełniący tę funkcję do 1932 r., przekonywał, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, nie ma tam dużych wiatrów, a do tego w pobliżu jest kolej.
Koszt budowy nie przekroczył 300 mln zł
Te argumenty trafiły do decydentów i pierwsze prace budowlane rozpoczęły się na początku lat 20. XX wieku. Początkowo planowano tylko przestrzeń dla małych okrętów wojennych oraz port schronienia dla rybaków. Jednak pod wpływem opinii publicznej 23 września 1922 r. Sejm przyjął ustawę upoważniającą rząd do budowy w Gdyni portu, który realnie liczyłby się na Bałtyku.
Tadeusz Wenda podawał, że koszt budowy portu nie przekroczył 300 mln zł. Na budowle portowe wydano ok. 165 mln zł. Urządzenia portowe kosztowały ok. 135 mln zł. Udział kapitału prywatnego szacował na 45 mln zł. Budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie środki centralne i decyzje Eugeniusza Kwiatkowskiego, który w latach 1926-1930 sprawował stanowisko ministra przemysłu i handlu. Wierzył w powodzenie projektu, przeznaczając środki na nowy port w Gdyni.
13 sierpnia 1923 r. zacumował w Gdyni pierwszy statek - s/s Kentucky.
Nowoczesny port
Dziś Port Gdynia jest nowoczesnym portem uniwersalnym, specjalizującym się w obsłudze ładunków drobnicowych, głównie przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro, w oparciu o sieć połączeń multimodalnych oraz regularne linie żeglugowe bliskiego zasięgu i połączenia promowe.
Nowe wyzwania technologiczne, ekologiczne i gospodarcze determinują potrzebę dalszych zmian w funkcjonowaniu portu gdyńskiego. Realizacja sformułowanych w Strategii kierunków rozwoju ma umożliwić Gdyni utrzymanie charakteru portu uniwersalnego, zdolnego do obsługi największych statków zawijających na Bałtyk i kluczowego węzła transportowego w europejskim korytarzu transportowym Bałtyk - Adriatyk.
Budowa nowego terminalu promowego na ukończeniu
- Nowy obiekt będzie mógł przyjmować promy o długości 240 m i zapewni krótszy czas obsługi, dzięki czemu port zyska nowych armatorów na rozwijającym się segmencie ro-ro. Budynek terminalu, magazyn oraz galeria pasażerska są już na ukończeniu, obecnie prowadzone są roboty wykończeniowe i instalacyjne wewnątrz - informują przedstawiciele władz portu w Gdyni. - Zakończono roboty konstrukcyjne związane z przebudową Nabrzeża Polskiego oraz rampy ro-ro, do wykonania pozostał montaż wyposażenia - urządzenia odbojowe, cumownicze itp. Konstrukcja estakady najazdowej wraz z nawierzchniami bitumicznymi jest ukończona, prowadzony jest obecnie montaż wyposażenia, wykonywane są nawierzchnie betonowe.
Sobotnie odsłonięcie pomnika Tadeusza Wendy
Budowa pomnika Tadeusza Wendy rozpoczęła się w grudniu zeszłego roku i kosztowała ok. 630 tys. zł.
Projektantem posągu jest Maciej Jagodziński-Jagenmeer, a za projekt pozostałych elementów pomnika odpowiada biuro Arch-Deco z Gdyni. Wykonawcą jest firma Hydro-Mag z Garcza.
Pomnik będzie dobrze widoczny ze skweru Kościuszki, dzięki czemu przykuwał będzie wzrok spacerujących w tej okolicy mieszkańców i turystów.
Tadeusz Wenda
Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 r. w Warszawie. W 1890 r. ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego.
Następne 15 lat spędził, kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 r. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych jako kierownik Wydziału Budowy Portów.
Od 1920 r. pracował nad projektem budowy polskiego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni - były dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również jako zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 r., pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.
Opinie wybrane
-
2021-05-29 18:56
A co dalej z portem? (5)
Od kilku lat coś się znów zaczęło dziać, był jakiś nowy prezes, który pchał tematy do przodu.
A ostatnio było info, że prezesa zwolnili z dnia na dzień bez podania przyczyny.
Tak się chyba nie robi jeżeli port się rozwija - co teraz będzie z portem? Z planami na port zewnętrzny, obrotnicą itd itp? Wygryzie nas Gdańsk i Szczecin?- 22 4
-
2021-05-30 19:43
Planują produkcję kabanosów dla Obajtkowych stacji.
- 0 1
-
2021-05-30 10:47
Terminal promowy (1)
Nie ma się czym chwalić. Zabrano kawał dobrego placu składowego i ogromną czesc nabrzeża, gdzie zmieściłyby się duże statki handlowe przynoszące niemaly zysk do portu w postaci oplat tonażowych i kejowych. Nie mówię już o pieniądzach z przeładunków. A tak mamy ruch tranzytowy wprowadzony do miasta i tyle.
- 2 2
-
2021-05-30 12:07
nic do miasta nie wprowadzono
Bo miasto postawiło prewencyjne zakazy na Węglowej, Chrzanowskiego i Jana z Kolna.
Przeniesienie ruchu ro-ro w to miejsce jest logiczne i słuszne pod warunkiem zachowania konsekwencji i dalszej przebudowy Polskiej, Wiśniewskiego i ronda Ofiar.
Oraz dalszych tego typu konsekwentnych działań, związanych ze zmianą charakteru wykorzystania basenów zewnętrznych portu Gdynia.- 2 0
-
2021-05-29 20:05
(1)
Gdańsk od lat jest przed Gdynią ! Całkiem niedawno Port gdański wysunął się na trzecie miejsce pod względem przeładunku !
- 2 4
-
2021-05-29 20:19
po przejęiu 50% kontenerowyh obrotów Gdyni
uważasz, że jest się z czego cieszyć?
Taka radość kanibala...
Poza tym to skutek koniunktury, a nie jakichś szczególnych starań czy zasług Gdańska. Której zachwianie Gdańsk odczuł dość boleśnie.
Trzeci to był w styczniu tego roku, miesiącu, w którym rosyjskie porty zwalniają tempo z powodu klimatu. Więc wynik taki, jak porównanie ziemniaków z odkuwką stalową...- 5 1
-
2021-05-30 18:12
Dziadek
Mógł kupić trochę ziemi w okolicy ale jak to mówią gdzie dziś pastwisko jutro może być z tego emerytura do końca życia
- 0 0
-
2021-05-29 19:02
Gdynio co dalej?
Albo port, albo apartamenty i biurowce.
Nie da się połączyć tych dwóch środowisk. Będzie jak z rolnikami - przeładunki będą szkodziły mieszkańcom. Zapachy, złom, pył węglowy, ludzie kupują mieszkania udając, że nie wiedzą czym port jako sąsiad grozi.
Gdynia to było miasto portowe. Nie wiem co by pan Wenda dzisiaj powiedział. Zbyt dużego zachwytu to by raczej nie było :( Zapuścić port i oddać developerom pod zabudowę... Porażka... I mówię to jako Gdynianin od ponad 40 lat.- 17 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.