• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strażnicy SKM

(boj)
19 maja 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
W Szybkiej Kolei Miejskiej powinno być bezpieczniej. Ta firma przewozowa powołała do życia swoje własne, dodatkowe patrole Straży Ochrony Kolei, które od wczoraj można spotkać w pociągach na terenie Trójmiasta.

Pierwszych dwudziestu strażników SKM już patroluje trójmiejskie kolejki. Bezpieczeństwa i porządku pilnują tu dodatkowo - oprócz SOK-istów i policjantów.

- Nasi strażnicy mają takie same uprawnienia jak policja, ale na terenie kolejowym - informuje Paweł Wróblewski, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Jak ich poznać? Ubiór służb posiadających broń jest rygorystycznie określony przepisami. Noszą więc takie same mundury jak SOK, ale na żółtych kamizelkach mają dodatkową naszywkę z logo SKM. Zanim pojawili się w pociągach przeszli badania psychotechniczne określające ich przydatność do tej służby oraz dwumiesięczne szkolenie w ośrodku SOK w Zbąszyniu. Łącznie do rozpoczęcia pracy przygotowywali się przez cztery miesiące. Uczyli się m.in. posługiwania bronią i tzw. środkami przymusu bezpośredniego. Współpracują z policją, SOK i innymi służbami.
Czy pasażerowie czują się bezpieczniej?

- Od lat codziennie dojeżdżam kolejką do pracy i rzeczywiście widzę coraz więcej patroli - mówi Maria Skocka, pasażerka. - Czy jest bezpieczniej? Mnie nigdy nic złego nie spotkało, chociaż kiedy jadę w tym samym czasie co kibice na mecz piłkarski, to... trochę się boję.

- Ale dlaczego patrole widać głównie w dzień, a w nocy jest ich o wiele mniej? - pyta Adam, student. - Może teraz będzie lepiej?

SKM zapewnia, że służby patrolują kolejki przez całą dobę. Władze firmy mają nadzieję, że nowe patrole będą się sprawdzać i dlatego planują przyjąć dodatkowe osoby do tej pracy. Uzależnione jest to jednak od możliwości finansowych SKM.

Tymczasem policja nie próżnuje. Ujęła w tym tygodniu dwóch sprawców rozboju z użyciem noża. Tomasz L. i Marcin L. w Sylwestra zaatakowali w kolejce SKM gdynianina. Uderzyli go w twarz i grożąc nożem zabrali mu telefon komórkowy warty 350 zł. Jednak bezpieczeństwo w kolejkach to również bezpieczeństwo mienia, bo pociągi niestety nie są wandaloodporne, a ich naprawa kosztuje dziesiątki tysięcy zł. Ciekawostką jest fakt, że chęć na demolowanie kolejek bierze wandali głównie okazjonalnie.

- Liczba dewastacji zwiększa się w czasie egzaminów, na koniec wakacji czy w czasie ferii - mówi Paweł Wróblewski, który przez 2,5 roku był w SKM inspektorem ochrony, więc zna temat od podszewki.
(boj)

Opinie (40)

  • SOK-iści

    wyglądają w tym swoim umundurowaniu jak jakieś komunistyczne komando, ORMO, ZOMO czy jeszcze coś potworniejszego! Czy oni naprawde muszą nosić te koszmarne panterkę?? Zmilitaryzowana kolej - to było dobre w czasach II wojny światowej!!
    A tak poważnie to mam nadzieje, że oprócz posługiwania się gazem, glockiem, pałką, kajdankami itd. taki superochroniarz będzie potrafił kulturalnie udzielić turyście prostej wskazówki np gdzie może kupić bilet! Pozdrawiam

    • 1 0

  • wlasciwy czlowiek

    nareszcie cos sie dzieje brawo dla prezesa SKM, . LICZA NA SIEBIE dobra firma zycze im duzo sukcesow , zeby ta firma pokazala ze mozna osiagnac sukces calej polsce kolejowej. Dobry pierwszy krok wziasc za morde zlodzieji wandali chuliganow i pseudokibicow. trzeba dbac o to co sie posiada. brawo ze skm stworzyla kilkadziesiat miejsc pracy. madra polityka licz na siebie pomoz sobie samemu,. powodzenia SKM PREZES MA GLOWE NIE OD PARADY.

    • 0 1

  • Brawo !!!

    Okazuje się, że jak nie ma krewnych i znajomych królika do wyciągania kasy na przeróżne sposoby, to nawet kolej potrafi być dochodowa. Ostatnio czytałem, że na śląsku jest jakiś szpital który nie ma długów, podniósł pensje swoim pracownikom (fakt, że tylko o 100-150 zł, ale zawsze). Czyli może jest tak, że przy lepszej kontroli nagle okaże się że pieniędzy z podatków wystarcza na dużo więcej rzeczy, niż pseudo politycy z LSD starają się nam wmówić.

    • 1 0

  • Jasne, jasne

    Wracałam z Juwenaliów któregoś dnia (albo którejś nocy) własnie SKM. Ludzie z dwóch różnych sukultur zaczęłi się bić. Nim sznowni SOK-iści zareagowali to już panna zdążyla oberwać kilka razy.
    Zamiast awanturujacych się ludzi wysadzić na najbliższej stacji (niech łażą na piechotę jak się nie umieją zachować) to oni grzecznie pozwolili awanturnikom dojechać do docelowej stacji.
    Kurcze - gówniarze mieli eskortę.

    • 0 0

  • jestem ciekawy jakie mają stawki na godzinę

    • 0 0

  • Chciałbym życzyć

    wszystkiego najgorszego tym, którzy rysują szyby w kolejkach SKM. Oby wasze członki zawsze pozostawały w zwisie swobodnym.

    • 0 0

  • 12 etatów to za mało

    Fajny pomysł tylko co to jest 12 etatów mam nadzieje ze ta liczba się zwiększy. Co do kadry to powiem szczeze ze jak jezdziłem jakis czas temu kolejkami SKM to panowie z SOK nie obrazając nikogo wyglądali jak goście z pod budki z piwem czerwone nosy itd skąd oni biorą tych ludzi jakby nam brakowało młodych bezrobotnych absolwentów. Dodam że może się sytłacja zmienia i starych wyjadaczy zastępują młode kadry bo dawno się PKP nie przemieszczałem. No i ciekaw ile ci pamowie zarabiają bo jak 600-700zł to na poprawe bezpieczeństwa bym nie liczył pozdrawiam wszystkich.

    • 0 0

  • 20 etatów to za mało

    sprostowanie do poprzedniej wypowiedzi

    • 0 0

  • Sam fakt powolania formacji ktora zajmie sie TYLKO ochrona SKM budzi nadzieje na poprawebezpieczenstwa.Pomyslmy tak z 20 etatow dwa sa administracyjne a reszta to patrole.18 ludzi minus wysadzki i urlopy oraz zwolnienia .do tego doliczyc szkolenia i pozostanie nam polowa.To i tak duzo ,bo sprawa dotyczy waskiego odcinka (doslownie i w przenosni) gdzie beda pracowac.Ale na koniec stare przyslowie; po efektach ich poznacie.

    • 0 0

  • po owocach kotku, po owocach
    efekciarski to ty chciałes być he he he he he

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane