• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • O proszę (5)

    Dieselek przeszkadza, ale kominy sr***ce dymem czy, to z rafineri, albo ze stoczni są cacy

    • 68 2

    • Żeby nie było za mało syfu w powietrzu, od zawietrznej strony miasta stawiają nam jeszcze spalarnię.

      100mnpm + wysokość komina sprawi że najwięcej syfi spadnie na dolne dzielnice Gdańska.

      • 8 1

    • (3)

      rafineri- naucz sie pisać na poziomie pierwszej klasy szkoły podstawowej, bo to podpada pod analfabetyzm.

      • 1 12

      • To może Ty zacznij zdanie od wielkiej litery? (2)

        Hipokryta.

        • 9 1

        • (1)

          Miałem zaczynać CYTAT z dużej litery, chociaż w oryginale był z małej? Wiesz co to jest cytat? XD Chciałeś zabłysnąć ale nie wyszło.

          • 0 6

          • Jesteś barankiem, hipokrytą i jeszcze się tym chwalisz.

            Cytat powinien być zawarty w cudzysłowie. To takie znaczki - podwójne przecinki na dole i na górze. Pozwolę zademonstrować cytując Twoją najmądrzejszą część wypowiedzi - ,,XD" .
            Dobranoc Misiu kolorowy ;*

            • 5 0

  • Jesli Bruksela wyda rozporzadzenie zeby zaprzestac ich uzytkowania to bedzie koniec Diesla. (4)

    Nie bedzie mozna ich zarejestrowac ani przejsc nastepna inspekcje. Niemcy, Japonia, Francja i Korea pracuja nad elektrykami i jak tylko opracuja dogodny w cenie model to bedzie koniec dla wszystkich tradycyjnych pojazdow. Bedziecie musieli sie przestosowac. A czy wy siem z tym nie zgadzacie to nie ma zadnego znaczenia.

    • 7 34

    • (1)

      Nie przejdą następnej inspekcji? Niektóre skp w Gdańsku i większość na Kaszubach podbije Ci przegląd nawet nie widząc auta.

      • 9 1

      • I za to powinny z definicji tracic licencje

        • 6 6

    • (1)

      I bardzo dobrze

      • 1 2

      • 6

        • 2 0

  • (8)

    Normalnej osoby nie stać na nowe auto raz na 8 lat a oni wymyślają strefy . Oczywiście że należy dymiace trupy eliminować ale jakim prawo ma działać w stecz ? Zdrowe auto rocznik 2000 ma homologację z roku 2000 i jeśli zaznaczam jeśli spełni normy z roku 2000 dlaczego ktoś narzuca te rozwiązania ?

    • 58 6

    • Stać,stać tylko wszyscy muszą jeździć markami premium dlatego stać ich tylko na 22 letnie samochody :]

      • 5 14

    • Jak Ciebie nie stać, to każdy którego stać już nie jest normalny? Zmieniam co 5 lat, zawsze na nowe a jakoś nie uważam, że zarabiam kokosy

      • 6 19

    • (5)

      Normalnej osoby nie stać na nowe auto raz na 8 lat. To, ze ciebie nie stać nie znaczy ze normalnej osoby nie stac. Uwielbiam takie głodne kawałki.

      • 4 9

      • (4)

        A skąd mozesz wiedzieć ze Jego nie stac? A moze ma zadbane 10-15 letnie auto którym chce jeździć? To że Ty chcesz jeździć 3 cylindrowym samochodem który po 150 tyś km nadaje się na złom to dlaczego On też ma tego chcieć?

        • 12 6

        • (2)

          Dlatego, że ludziom zawsze wydaje się, że to co jest normalne dla nich to stan całego społeczeństwa?

          • 5 5

          • Statystyka potwierdza to

            co zostało już napisane - zdecydowanej większości Polaków nie stać na nowsze auto.

            • 11 0

          • Najgorsze jak to się tym decyzyjnym wydaje.

            Że wiedzą najlepiej

            • 0 0

        • Lol za 15 lat sam będziesz jeździł 3cylindrowym samochodem :D

          • 1 0

  • Historia zatacza koło. Kto nie ma nowego auta to biedak i niech zdycha. (18)

    Wykluczenie komunikacyjne. Bo 90% obywateli nie stać na nowe auto z salonu, ani nawet kilkuletnie (5 letnie?) używane. Wracamy do początków lat 70 tych. Wyrugują z ulic większość pojazdów, a wszak średnia wieku auta w Polsce to cirka 15 lat i więcej, skazujemy gro społeczeństwa na izolację i kulejącą komunikację. Mocno kulejącą. Przepełnioną, opóźniona, bardzo drogą, pandemicznogenną komunikację zbiorową. Ekoterroryzm w natarciu. Elektryki będą jeszcze droższe, bo metale szlachetne drożeją. A naprawy elektryków już teraz są nie opłacalne. To jednorazówki.

    • 85 6

    • (12)

      Co za brednie ;D rozumie że w takim Nowym Jarku, Tokio to same biedaki mieszkają?
      Musimy zmienić myślenie a miasta przeprojektować według koncepcji przykładowo 15 minutowej.

      • 8 22

      • Koncepcja 15 minutowa nie działa (3)

        To utopia

        • 16 4

        • (2)

          Nie działa bo się ludzie osiedlają na peryferiach bo taniej a później jęczą że mają wszędzie daleko i korki :D

          • 5 14

          • A jak budują w centrum to wszyscy krzyczą betonoza! Albo jedno albo drugie. Ogólnie dobrze to już było. Tęsknię za okresem 10-15 lat wstecz.

            • 2 1

          • człowiek to nie cielę zagrodowe

            • 2 0

      • Ale co jest brednią? (6)

        Że ludzi nie stać na nowe auta w Polsce? To fakt. Bo w Polsce jesteśmy, a nie w Tokio ani w Nowym Jarku czy Nowym Jorku.Ludzi już na wynajem mieszkań nie stać, bo się struktura społeczna zmieniła, przez "uchodźców" z Ukrainy.

        • 14 2

        • (5)

          Nie stać bo każdy musi mieć pojazd premium z 300konnym silnikiem dlatego nie stać na nowe ;)
          ale na 6-7 letnie limuzyny za 100tyś zł to już nas stać ;D
          taki paradoks :)

          • 2 17

          • Bredzisz (2)

            średnia moc samochodu w Polsce to 102KM

            • 10 0

            • średnio to wyprowadzając psa na spacer mamy 3 nogi ;)

              • 0 0

            • w Niemczech 126 najwięcej w Szwajcarii 141,
              koło 100 maja w Hiszpanii, Portugalii

              • 1 0

          • (1)

            premium?Ty czubie zwykła fabia kosztuje 70-80 tysięcy w wersji golas

            • 1 1

            • bo jest wyposażona lepiej niż te 20 letnie premium ;)

              • 1 1

      • ty gł..pku przecież w tej paranoi człowiek jest zredukowany do roli bydła którego całe życie kręci się wokół zagrody praca dom praca dom

        • 1 0

    • 90% obywateli nie stać na nowe auto z salonu. Chyba w twojej wsi. Idź z takim cebulackim obrażaniem społeczeństwa gdzie indziej.

      • 4 4

    • Ale uwierz mi (3)

      mnie stać na nowe auto, ale nie mam ochoty go kupować. Wole jeździć swoim z deaslem z 2009, który jest super. Dopóki się nie rozpadnie to zamierzam go używać. Dlaczego maja mnie zmuszać jakieś barany z urzędu miasta do wymiany samochodu. W paplacie jest tylu urzdasow, ze jak się im zabroni korzystania z samochodów, to efekt dla środowiska będzie taki sam.

      • 10 0

      • Jazda starym autem jest bardziej ekologiczna zamiast zmieniać co kilka lat (1)

        To producenci samochodów najbardziej lobbują za wprowadzeniem zakazu dla starych aut, bo interes musi się kręcić. Dla "klimatu" lepiej utrzymywać stare auta, niż produkować nowe które z założenia będą jednorazówkami - jak np. elektryki których nie opłaca się naprawiać. Wykorzystuje się dobrodusznych, że to chodzi o "planetę", gdy w rzeczywistości chodzi o pieniądze.

        • 6 0

        • Ale my tu nie rozmawiamy o klimacie

          Tylko o lokalnym smrodzie z rury bo w każdym pojeździe siedzi 1 osoba gdzie w autobusie mieści się że 100, wiec jakieś zniechęcenie masy do tworzenia korków musi być... Używane samochody są tanie i bez żadnych ograniczeń można szroty rejestrować bez żadnych norm ;)

          • 2 1

      • Jeśli stać cię na wymianę DPF, katalizatora, zaworu EGR i robisz to wtedy kiedy potrzeba, to jak najbardziej, niech jeździ. Ale jeśli jak jakiś wioskowy głupek wycinasz, bo "za drogie" to won z tym gruzem na złom.

        • 1 0

  • (1)

    Jak pozamykacie port serwis i inne.

    • 28 2

    • A co mają powiedzieć mieszkańcy ul.Wyzwolenia w Nowym Porcie,którym cały cięzki transport portowy przekierowano w środek osiedla mieszkaniowego.Smog i hałas całodobowo.UM opowiada natomiast bajki o powstaniu zielonej ulicy Wyzwolenia od lat,co jakiś czas się przypomina .Obwodnicy dzielnicy,jak nie było,tak nadal nie ma......

      • 3 1

  • Gdynia dba o mieszkańców??? (3)

    Chyba tylko żeby nam wydrenować kieszeń (czytaj okraść) w świetle prawa.

    • 40 2

    • (1)

      Zapobieganie twojej śmierci to okradanie?xddd

      • 0 2

      • tak deb..lu a smrody z eko doliny czy szadółek są zdrowe?

        • 0 0

    • Lepiej by zadbali o sor w Gdyni a nie jeden lekarz.. ten urząd miasta to porażka

      • 3 0

  • Dlaczdgo4w ankiecie nie ma opcji

    "nigdzie to bez sens"

    • 22 3

  • Już niedługo benzyna będzie po 20 złotych (3)

    i wszystko się samo zrobi, kwestia kilkunastu tygodni

    • 15 17

    • Siostro!

      Pacjent majaczy

      • 4 6

    • Spokojnie, wtedy bilety na ZTM też będą po 20zł

      Jak będę miał do wyboru przejechać kilka przystanków za 20zł, albo przejechać je samochodem, co wyjdzie poniżej 10zł, to jednak wybiorę wygodne auto.

      • 6 3

    • Niestety benzyna tanieje wiec trzeba rozwiązania prawne wprowadzić w miastach

      • 1 5

  • (3)

    Nie ma jak dojazd z rana armii krajowej. Dzikie hordy przybyszy z Kartuz w swoich dymiących aszóstkach sprzed ćwierć wieku sprawiają, że w korku można się udusic.

    • 31 14

    • (1)

      Lol kierowca narzeka na spaliny w korku tego jeszcze nie było

      • 2 9

      • No tak, nie ma różnicy czy w korku stoją 20 letnie szroty bez filtra czy samochody elektryczne czy chociaż ekonomiczne. Kto pisze tak ograniczone komentarze.

        • 4 3

    • To nos maske gazowa

      • 2 1

  • Mam świetny sposób na samochody w centrach miast (2)

    Trzeba podnieść ceny biletów! 5zł za bilet (od czerwca) to za mało. Dajcie 10 albo 100 od razu.

    • 37 2

    • Rozdać darmowe bilety do końca świata (1)

      Dla obywateli z Ukrainy!

      • 10 2

      • I jeden dzień dłuzej

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane