• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

  • (11)

    Trzeba w ten czy inny sposób ograniczyć liczbę samochodów w mieście bo jest ich po prostu za dużo. Następnie należy rozładować populację w mieście poprzez stworzenie godziwych warunków do życia i rozwoju szczególnie dla młodych ludzi w mniejszych miejscowościach a nie tylko w Krakowie Gdańsku czy Wrocławiu.

    • 44 109

    • Opowiadasz dyrdymały jak jakiś idealistyczny gimnazjalista, który nie rozumie jak działa świat. Ludzie na całym świecie ciągną do miasta, bo tak jest największy wybór pracy i jest najlepiej płatna. Czemu jest najwięcej pracy, a no dlatego bo firmy chcą mieć rynek zbytu dla swoich produktów/usług, a o ten najłatwiej w mieście a nie na wsi. To się samo napędza na całym świecie i utrudniając życie ludziom zmotoryzowanym sytuacji nie poprawisz. Władze miasta szczycą się tym że długofalowo planują zagęścić zabudowę miasta, bo jest zbyt "rozlane". Tutaj szukaj przyczyny problemu. PRLowskie władze budowały z pomysłem, bez takiego ścisku. Był jakiś plan zagospodarowania przestrzennego, gdzie były uwzględnione poza budynkami mieszkalnymi przedszkola, szkoły, przychodnie, drogi, komunikacja miejska itp.

      • 2 0

    • (2)

      Zacznij rozładowywanie populacji od wyjazdu z Trójmiasta. Na stałe.

      • 34 12

      • (1)

        Już to zrobiłem. Tylko mnie na to stać. Natomiast przeciętny przyjezdny i tubylec też będzie stał w coraz większych korkach mieszkał w coraz droższych mieszkaniach oraz żył w coraz większym ścisku.

        • 15 2

        • Nie twoje zmartwienie.

          • 3 2

    • (1)

      To odbuduj linie kolejowe a drogi systematycznie zamykaj

      • 7 1

      • Miała być zrewitalizowana kolejka SKM przez Nową Letnicę do Brzeźna,PiS obiecał.

        • 2 1

    • Niedługo podrożeją bilety na komunikację miejską ,więc dużo osób będzie chodzić pieszo.Najwięcej niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym,którym UM nie przyznał żadnych ulg w Gdańsku.

      • 4 0

    • Jasne

      Ludzi w miastach też jest za dużo proponuje przesiedlenia

      • 2 1

    • (1)

      Gdzieś już słyszałem podobne teksty. Kiedyś jeden taki malarz mówił, że trzeba w ten czy inny sposób ograniczyć część populacji, a następnie należy rozładować populację zachodnią na nowo zdobytą przestrzeń życiową na wschodzie. Osobiście nie lubię tego malarza, ani nikogo kto mówi mi jak żyć, jak się przemieszczać, co mogę mieć a czego nie, czym mogę jeździć a czym nie, i gdzie mam mieszkać.

      • 25 9

      • Swiat niestety nie jest zbiorem jednostek podejmujących niczym nie skrępowane decyzje. Upraszczając: przyjezdni zazwyczaj nie osiedlają się np. w Gdańsku bo urzekło ich piękno starego miasta tylko dlatego że na wsi mazurskiej nie mają co robić choć wprost tego oczywiście nie powiedzą.

        • 9 2

    • Zacznij od siebie i swojej rodziny na zakupy autobusem no i zaponij też o taksówkach

      • 13 3

  • oczywiscie TAK !!!

    i po 500 zł za kazdy wjazd golić kierowców !!!

    • 0 3

  • (2)

    Samochody prywatne do transportu indywidualnego z miast powinny zniknąć.
    Snobizm i egoizm, to główny problem generowania korków i nieustannego braku miejsc parkingowych.

    • 0 9

    • komunistyczny cudaku a w tym czasie urzędnicy politycy i celebryci będą mieli po naśącie fur w garażu?

      • 2 0

    • Pewnie, bo przecież ludzie wożą się po mieście z nadmiaru czasu i z nudy!

      • 4 1

  • zajmijcie się realnymi problemami a nie jakimiś bzdurami (1)

    czeka nas potężny kryzys i załamanie gospodarki z jakim nie mieliśmy do czynienia....

    • 8 0

    • dobry człowieku wyrzucanie aut z miast zabieranie ludziom ich majątku oraz swobody przemieszczania się pod płaszczykiem ekologii jest nieodłącznym elementem tego kryzysu o którym mówisz na marginesie sztucznmie4 kreowanego kryzysu

      • 2 0

  • najpierw wycinają przyrodę (2)

    a potem zonk, powietrze zatrute w GD, próbują ratować własne błędy i zrzucić odpowiedzialność na ludzi.

    • 8 0

    • Msz rację z wycinką ale ilość zanieczyszczeń generowanych przez pojazdy to oddzielny wątek. (1)

      • 0 2

      • Jakoś w marcu i kwietniu 2020, gdzie ruch uliczny spadł do 20% to jakość powietrza się nie zmieniła. To port service, fosfory, szadolki tak zanieczyszczają powietrze.

        • 2 0

  • w centrum to ja poprosze strefe bez przepoconych rowerzystów...

    • 6 1

  • Historia zatacza koło. Kto nie ma nowego auta to biedak i niech zdycha. (18)

    Wykluczenie komunikacyjne. Bo 90% obywateli nie stać na nowe auto z salonu, ani nawet kilkuletnie (5 letnie?) używane. Wracamy do początków lat 70 tych. Wyrugują z ulic większość pojazdów, a wszak średnia wieku auta w Polsce to cirka 15 lat i więcej, skazujemy gro społeczeństwa na izolację i kulejącą komunikację. Mocno kulejącą. Przepełnioną, opóźniona, bardzo drogą, pandemicznogenną komunikację zbiorową. Ekoterroryzm w natarciu. Elektryki będą jeszcze droższe, bo metale szlachetne drożeją. A naprawy elektryków już teraz są nie opłacalne. To jednorazówki.

    • 85 6

    • (12)

      Co za brednie ;D rozumie że w takim Nowym Jarku, Tokio to same biedaki mieszkają?
      Musimy zmienić myślenie a miasta przeprojektować według koncepcji przykładowo 15 minutowej.

      • 8 22

      • Ale co jest brednią? (6)

        Że ludzi nie stać na nowe auta w Polsce? To fakt. Bo w Polsce jesteśmy, a nie w Tokio ani w Nowym Jarku czy Nowym Jorku.Ludzi już na wynajem mieszkań nie stać, bo się struktura społeczna zmieniła, przez "uchodźców" z Ukrainy.

        • 14 2

        • (5)

          Nie stać bo każdy musi mieć pojazd premium z 300konnym silnikiem dlatego nie stać na nowe ;)
          ale na 6-7 letnie limuzyny za 100tyś zł to już nas stać ;D
          taki paradoks :)

          • 2 17

          • Bredzisz (2)

            średnia moc samochodu w Polsce to 102KM

            • 10 0

            • w Niemczech 126 najwięcej w Szwajcarii 141,
              koło 100 maja w Hiszpanii, Portugalii

              • 1 0

            • średnio to wyprowadzając psa na spacer mamy 3 nogi ;)

              • 0 0

          • (1)

            premium?Ty czubie zwykła fabia kosztuje 70-80 tysięcy w wersji golas

            • 1 1

            • bo jest wyposażona lepiej niż te 20 letnie premium ;)

              • 1 1

      • Koncepcja 15 minutowa nie działa (3)

        To utopia

        • 16 4

        • (2)

          Nie działa bo się ludzie osiedlają na peryferiach bo taniej a później jęczą że mają wszędzie daleko i korki :D

          • 5 14

          • człowiek to nie cielę zagrodowe

            • 2 0

          • A jak budują w centrum to wszyscy krzyczą betonoza! Albo jedno albo drugie. Ogólnie dobrze to już było. Tęsknię za okresem 10-15 lat wstecz.

            • 2 1

      • ty gł..pku przecież w tej paranoi człowiek jest zredukowany do roli bydła którego całe życie kręci się wokół zagrody praca dom praca dom

        • 1 0

    • Ale uwierz mi (3)

      mnie stać na nowe auto, ale nie mam ochoty go kupować. Wole jeździć swoim z deaslem z 2009, który jest super. Dopóki się nie rozpadnie to zamierzam go używać. Dlaczego maja mnie zmuszać jakieś barany z urzędu miasta do wymiany samochodu. W paplacie jest tylu urzdasow, ze jak się im zabroni korzystania z samochodów, to efekt dla środowiska będzie taki sam.

      • 10 0

      • Jazda starym autem jest bardziej ekologiczna zamiast zmieniać co kilka lat (1)

        To producenci samochodów najbardziej lobbują za wprowadzeniem zakazu dla starych aut, bo interes musi się kręcić. Dla "klimatu" lepiej utrzymywać stare auta, niż produkować nowe które z założenia będą jednorazówkami - jak np. elektryki których nie opłaca się naprawiać. Wykorzystuje się dobrodusznych, że to chodzi o "planetę", gdy w rzeczywistości chodzi o pieniądze.

        • 6 0

        • Ale my tu nie rozmawiamy o klimacie

          Tylko o lokalnym smrodzie z rury bo w każdym pojeździe siedzi 1 osoba gdzie w autobusie mieści się że 100, wiec jakieś zniechęcenie masy do tworzenia korków musi być... Używane samochody są tanie i bez żadnych ograniczeń można szroty rejestrować bez żadnych norm ;)

          • 2 1

      • Jeśli stać cię na wymianę DPF, katalizatora, zaworu EGR i robisz to wtedy kiedy potrzeba, to jak najbardziej, niech jeździ. Ale jeśli jak jakiś wioskowy głupek wycinasz, bo "za drogie" to won z tym gruzem na złom.

        • 1 0

    • 90% obywateli nie stać na nowe auto z salonu. Chyba w twojej wsi. Idź z takim cebulackim obrażaniem społeczeństwa gdzie indziej.

      • 4 4

  • ajwaj

    liczy sie tylko kasa , a reszta to jak chcesz uderzyc to paragraf znajdziesz , ludzie to zaslona dymna , szykuja nam cos gorszego

    • 4 0

  • dlaczego w tv w prognozach wszystkie miasta na zielono jak smród okropny

    • 1 0

  • Żegnajcie kopciuchy! Wreszcie będzie pięknie.

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane