• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy płatnego parkowania wymagają dużych zmian

Maciej Naskręt
10 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Niedawno w strefach parkowania w Gdańsku zainstalowane zostały nowe parkomaty. Jednak w tym obszarze potrzeba znacznie więcej nowych rozwiązań. Niedawno w strefach parkowania w Gdańsku zainstalowane zostały nowe parkomaty. Jednak w tym obszarze potrzeba znacznie więcej nowych rozwiązań.

Miejsca postojowe do dwóch godzin, wydzielone stanowiska dla różnych grup kierowców, a także różnicowanie cen za postój - takie zmiany mogłyby ucywilizować stawianie aut w strefach płatnego parkowania. Obecne przepisy, z okresu PRL-u, mocno mijają się z realnymi potrzebami kierowców i zarządców dróg.



Czy przepisy o strefach parkowania powinny ulec zmianie?

Obecnie obowiązujące przepisy o drogach publicznych mówią, że "opłaty za postój pobiera się za pojazdy samochodowe w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo". Co ciekawe geneza tego zapisu pochodzi z 1985 roku, czyli jeszcze z czasów PRL-u, kiedy po ulicach jeździło znacznie mniej aut niż dzisiaj.

Te przepisy nie dają dużego pola do działania zarządcom dróg i władzom samorządów w zakresie pobierania opłat czy też realnego zmniejszenia natężenia ruchu samochodów w centrach miast. Kierowcom natomiast uniemożliwiają bardziej optymalny wybór stanowiska.

Co zatem wymaga zmian?

Miejsce miejscu postojowemu nierówne

Stanowiska w strefie płatnego parkowania, tak jak większość towarów na rynku, podlega prawu popytu. Im miejsce postojowe jest bliżej np. biurowca, tym więcej kierowców jest na nie chętnych. Cena za postój powinna zatem wynosić maksymalną stawkę - w naszych realiach to 3 zł za pierwszą godzinę. Dalej położone miejsca postojowe powinny kosztować np. 1,50 zł za godzinę.

Żaden samorząd w Trójmieście nie zdecydował się na wartościowanie miejsc postojowych. Takie rozwiązanie mogłoby się sprawdzić choćby w Sopocie. Obecnie postój w rejonie SKM-ki kosztuje tyle samo co parkowanie w rejonie obleganego molo.

Podobnie jest w Gdańsku. Tylko cudem można zaparkować auto przed wejściem do Galerii Madison zobacz na mapie Gdańska. Tymczasem stanowiska w tej samej cenie przy ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska są wolne. Dlaczego? Bo kierowcom korzystniej jest postawić auto w miejscu skąd mają bliżej do galerii, a kosztuje ono tyle samo. Gdyby cena za postój przy ul. Rybaki Górne była niższa chętni znaleźliby się natychmiast. Mało tego, 100 m dalej od wspomnianej ulicy strefa już nie obowiązuje, więc kierowca, jeśli tam trafi, postawi auto w bezpłatnym miejscu.

Przy ustalaniu cen powinno brać się także pod uwagę stan techniczny miejsc postojowych. Dlaczego, jeśli parkujemy w dziurze lub kałuży, mamy płacić tyle samo co za miejsce utwardzone i płaskie?

Czytaj też: Sąd: Sopot nie może żądać opłaty za parkowanie w soboty

Wielu kierowców jest skłonnych zapłacić za postój przy ul. Smoluchowskiego więcej niż w centrum Gdańska, by mieć pewność, że  udając się do lekarza w pobliskim UCK znajdą wolne miejsce. Dowodzą temu opłaty na prywatnych parkingach na i przy terenie UCK. Wielu kierowców jest skłonnych zapłacić za postój przy ul. Smoluchowskiego więcej niż w centrum Gdańska, by mieć pewność, że  udając się do lekarza w pobliskim UCK znajdą wolne miejsce. Dowodzą temu opłaty na prywatnych parkingach na i przy terenie UCK.
Obowiązek szybszego zwolnienia miejsca

Gdyby samorządom w Trójmieście zależało na rotacji miejsc, oprócz opłat, wprowadziłyby czasowe ograniczenie postoju, na przykład do dwóch godzin. Taki system świetnie funkcjonuje chociażby w czeskiej Pradze. Czerwone miejsca umożliwiają zostawienie pojazdu maksymalnie na dwie godziny. Stanowiska oznaczone na zielono dają możliwość zaparkowania auta do sześciu godzin. Przekroczenie tego czasu skutkuje mandatem i odholowaniem pojazdu na policyjny parking.

Niestety obecne prawo nie dopuszcza malowania pasów różnymi kolorami.

Czytaj też: Pracownik ZDiZ pogubił się w strefie płatnego parkowania

Oddzielne stanowiska postojowe dla różnych grup kierowców

Obecnie jest tak, że mieszkańcy, których domy znajdują się w obrębie strefy płatnego parkowania, po wykupieniu abonamentu zajmują samochodami dowolne stanowiska na parkingach. To powoduje, że parkują często na miejscach bardzo potrzebnych innym kierowcom, czyli na przykład przed apteką, sklepem, czy też bankiem.

Żaden samorząd w Trójmieście nie określa, gdzie muszą stawiać auta mieszkańcy, a gdzie tego robić nie mogą. Szkoda, bo znowu można by tutaj zastosować rozwiązania wprowadzone w Pradze. Miejsca dla mieszkańców wymalowano kolorem niebieskim i nikt inny nie odważy się tam postawić auta. Natomiast na pozostałych stanowiskach odbywa się rotacja.

Strefa płatnego parkowania w czeskiej Pradze. Strefa płatnego parkowania w czeskiej Pradze.
Zmian potrzebnych jest dużo więcej

To tylko część proponowanych zmian. Coraz większe wymagania wobec stref płatnego parkowania mają także sami kierowcy, którzy chcą m.in. stawiać auta na szerokich - większych od standardowych - miejscach postojowych. Inną sprawą jest konieczność tworzenia miejsc parkingowych z dostępem do energii elektrycznej.

Należy również podnieść wysokość stawek za parkowanie, a szczególnie kar za brak opłaty, która obecnie wynosi zaledwie 50 zł. Jej wzrost zwiększyłby dyscyplinę przy wnoszeniu opłat w parkomacie.

Opinie (237)

  • Parking przy PG (5)

    Wprowadzić abonamenty dla mieszkańców, żeby mieli tanio - OK, ale zrobić to przy państwowej uczelni i jeszcze zaśpiewać ceny jak z kosmosu to, delikatnie mówiąc, przedada. Do czego doprowadziło miasto? Parkingi stoją opustoszałe, bo żadnego studenta nie stać na takie stawki. Wykładowcy nie płacą, bo mają miejsca postojowe na kampusie PG. Mieszkańcy też nie płacą, bo mają podwórka, na których parkują swoje samochody. Dla porównania podam, iż godzina na prywatnym osiedlu Garnizon (które uchodzi za drogie) godzina parkowania kosztuje 50gr. Można? Jak widać można, wystarczy tylko chcieć.

    • 9 8

    • (1)

      Napisał zakompleksiony student z rejestracją C lub N. Tylko że do Garnizonu nie zwalają się codziennie tysiące studenciaków.

      • 5 4

      • Napisał mieszkaniec Gdańska (czyt. urodzony w Gdańsku), z rejestracją, jak zapewne się domyślasz, zaczynającą się na literę "G". Pozdrawiam :)

        • 0 0

    • A kto powiedział że mieszkańcy mają mieć tanio? (1)

      Mieszkańcy niech sobie wykupią/wynajmą miejsca parkingowe.
      Chcesz mieć samochód - miej go gdzie parkować, a nie licz na przywileje od miasta na które mają się składać wszyscy obywatele z których większość widzi bezsens posiadania samochodu w mieście.

      • 0 0

      • Mieszkańcy danej dzielnicy mogą kupić sobie karnet, którego roczny koszt jest znacznie niższy niż miesięczny karnet dla mieszkańców innych dzielnic.

        • 0 0

    • niestety sa tez mieszkancy domow przy pg ktorzy nie posiadaja podworza i sila rzeczy musza parkowac na chodniku. Po wprowadzeniu parkomatow beda musieli placic. Jak na razie , wedlug przepisow aby opłata była pobierana, miejsce postojowe musi być oznakowane zarówno znakami pionowymi, jak i poziomymi. Zasady te reguluje rozporządzenie ministra infrastruktury. "W strefie oznakowanej znakiem D-44 miejsca dla postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi określonymi w pkt 5.2.18 oraz znakami poziomymi określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia w: pkt 5.2.4, pkt 5.2.5, pkt 5.2.6 i pkt 5.2.9.2"

      • 0 0

  • (8)

    Po co zbudować parkingi których brakuje jak można komplikować prawo i ludziom życie ......... inkompetencja na patologicznym poziomie....ale mania wysokości i pseudo prestiż jest.

    • 59 14

    • budowa parkingów w dowolnym miejscu miasta zwiększa korki na dojazdach do niego (5)

      nie za moje podatki

      • 15 9

      • To od kieszonkowego od mamy płaci się teraz podatki?!?!

        • 1 0

      • (1)

        Uroki mieszkania w dużych aglomeracjach?

        • 4 7

        • tak tak Baniniaku

          • 2 2

      • To nie parkingi tworzą korki tylko kierowcy nieudaczniki

        • 1 3

      • po co zmyślasz?

        no po co?

        • 1 1

    • A potem wielkie zdziwienie... (1)

      ... dlaczego przegrywamy wybory, przecież było tak różowo, okradaliśmy was w majestacie prawa więc o co chodzi...

      Podejście prospołeczne, a o inwestycjach tego typu już nie wspomnę w wymiarze krajowym jak i samorządowym nie istnieje w Polsce. Odwieczna kombinatoryka jak tu ludziom życie utrudnić i wmówić im że tego potrzebują, że przecież tak jest normalnie.

      • 4 8

      • #dojnazmiana nic lepszego w tym zakresie niestety nie wnosi

        • 6 1

  • (24)

    Czasowe miejsca postojowe, okej ale co z mieszkańcami, którzy chcą postawić auto na cały dzień?

    • 61 13

    • Antyszczur (9)

      Niech pan N. idzie się leczyć, a po terapii rozważy wreszcie najprostsze rozwiązania, czyli likwidację większości płatnych stref i powrót do miejsc bezpłatnych tak jak to dawniej było zanim złodziejski zwyczaj dymania kierowców się rozplenił.

      • 17 13

      • kierowcy są najbardziej dymani przez innych kierowców (8)

        agresja wewnątrzgatunkowa bywa bardziej bolesna niż międzygatunkowa.

        Klient przychodzący pieszo do sklepu nie konkuruje z kierowcami o miejsce do parkowania.

        To samo pracownik przyjeżdżający do pracy rowerem lub środkami komunikacji publicznej. Skojarzyć to powinien potrafić nawet zwykły antyszczur.

        • 6 11

        • xxx (5)

          proponuje zrobić opłaty za postój roweru, ciekawe co wtedy będziesz pisał. Do tego obowiązkowe OC i podatek ściezkowy(my płacimy drogowy)

          • 11 4

          • jeździsz ciężarówką? podatek drogowy płacą tylko pojazdy powyżej 3,5 tony (3)

            • 2 5

            • podatek drogowy od osobowych (2)

              został zamieniony na akcyzę do paliwa, potem ją wielokrotnie podnoszono, ciężarowe dymają po wielokroć,akcyza,drogowy, Viatol za emisje itd

              • 2 2

              • i tak wpływy z podatków drogowych i akcyzy etc. pokrywają jedynie ułamek nakładów (1)

                na budowę dróg i innych udogodnień dla przestrzeniożerców w prywatnych samochodach.

                • 0 2

              • Bredzisz

                Wpływy z akcyzy od paliw są znacznie większe od nakładów na budowę dróg. Już w 2011 roku eksperci Gazety Prawnej wyliczyli, że gdyby wpływy do budżetu, które mają iść na drogi, faktycznie szły na drogi, to mielibyśmy już wtedy sieć 7 tys km autostrad.

                • 0 0

          • jeśli to ma być inteligentna ironia, to współczuję

            napisz jeszcze, że promotorzy aktywnych form mobilności będą żądać od pieszych opłat za stanie na przystankach tramwajowych: tam też zajmują przestrzeń publiczną za darmo.

            • 1 1

        • Takiego.... (1)

          Pieprze...nia dawno nie czytałem!
          Ty sobie rowerek w cztery literki wsadź a potem niech cię dyma innny cyklista,koniecznie w obcisłym!

          • 8 9

          • mogę ci tylko współczuć

            uważaj, bo generowana agresja nawet na tym forum potrafi wrócić do nadawcy

            Prawdy nie zakraczesz, chociaż próby trwają.

            • 0 2

    • ... (7)

      To samo co teraz, wykupują abonament na rok i nie korzystają z czasowych tylko z bezterminowych.

      • 22 4

      • (5)

        Tylko, że nie wszędzie jest taka możliwość i to jest problem

        • 5 5

        • znaczy, warto się zastanowić, czy kupować drugi czy trzeci samochód? (4)

          a może warto przyjąć do wiadomości że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście?

          Taka konstatacja jest bardzo twórcza: może być podstawą wielu sensownych skojarzeń.

          • 11 15

          • Absolutnie przyjąłem do wiadomości

            że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.
            Nie bronię ci poruszać się tramwajem, hulajnogą albo kurcgalopkiem.

            • 1 0

          • (2)

            Zatem proponuję abyś zakupił/a bilet miesięczny na komunikację miejską,a auto sprzedał/a ;)

            • 6 4

            • on pisze o 2/3 samochodzie

              ja zdecydowałem się na drugi dopiero, gdy miałem na niego drugi garaż.

              • 0 0

            • bilet już kupiłem, z auta korzystam tylko przy wyjazdach poza miasto

              dziękuję za empatyczną wypowiedź

              • 1 3

      • Nie kupisz abonamentu na miejsce postojowe pod pracą .. no chyba , że stać cię na 500zł.

        • 0 4

    • Parking (2)

      W tej całej zabawie wcale nie chodzi o dobro kierowców tylko oto żeby wyrwać od nich jak najwięcej pieniędzy.

      • 19 6

      • oczywiście, że chodzi o dobro (1)

        i to nie tylko kierowców
        (każdy ma auto więc chodzi o każdego z nas),
        dzięi tym rozwiązaniom, na zachodzie wjeżdżam do miasta na luzaku,
        bez stresu, jadę sobie na parking, wrzucam dwójkę
        i idę się pokręcić po sklepach.

        • 5 7

        • Mieszkam na zachodzie I kiedy widze zeby platne miejsca rozwiazaly problem

          • 0 0

    • To Proste...

      ...roczny lub półroczny abonament. Drogo? Sprzedaj auto, kup rower/skuter/hulajnogę.

      • 7 8

    • Problem

      Byc może w tym momencie skończyłyby się rodziny 2 + 2 posiadające 4 samochody :)

      • 5 7

    • Kasa i tylko kasa. Po zmianach będzie lepiej?

      Bedzie lepiej zarabiało miasto bo uwolnienie starych przepisów,poskutkuje podniesieniem opłat. I zgodnie z hasłem "By żyło sie lepiej" będzie lepiej kasie miejskiej.

      • 13 5

  • Może warto też przypomnieć jak urzędasy z U.M. zlikwidowały jedną z atrakcji turystycznych w Gdańsku - czołg w Oliwie, żądając opłat za jego parkowanie.
    Lepiej wydać prawie miliard złotych na muzeum 2 W.Ś. za zrabowane obywatelom pieniądze.

    • 1 0

  • W strefach płatnego parkowania podstawową zasadą MUSI być pobieranie opłaty PO

    zakończeniu parkowania. Oczywiście jest pytanie w jaki sposób to zrealizować. Na obecnym etapie rozwoju techniki rozwiązanie tego problemu jest dziecinnie proste i tanie. Parkometry przyjmujące opłatę w bilonie lub z karty bankomatowej i wymagające wpisania numeru rejestracyjnego (takie jakie są w Toruniu) + kamera z rejestratorem. I sprawa rozwiązana. W straży miejskiej powstaje dodatkowo etat (może nawet więcej niż jeden) dla niepełnosprawnego w celu analizy ewentualnej niezgodności odczytanych przez system numerów rejestracyjnych z kamery i czasu postoju z zarejestrowanych przez parkomat postojów. Proste, oczywiste i nie podlegające subiektywnym ocenom. Ponadto proponowany system umożliwia również realizację płatności w czasie np. kilku dni po zakończeniu postoju (przydatne, kiedy np. zapomni się portfela z pieniędzmi i kartą). I zamiast wprowadzać BANDYCKIE strefy w pasie nadmorskim (jak bardzo bandyckie przekonamy się podczas najbliższych wyborów samorządowych) warto by podjąć kroki w celu realizacji przedstawionej powyżej propozycji. Dla wygody mieszkańców, ale władzy również.

    • 0 0

  • Jeśli tzw. Słoiki zajmują miejsca, to ciemna maso pomyśl, że dzięki Nim np. nauczycuej ma pracę, piekarzvsprzedaje im chleb, właściciel baru obiady itd.
    A wasi dziadkowie przybyli do Trójmiasta jako Bose Antki w za małych marynarkach z obdartymi walizkami albo workami na rzeczy.
    Jednak słoma będzie wam wychidzić z butów przez jeszcze 2 lub 3 pokolenia.

    • 2 0

  • Mieszkańcy Dolnego Wrzeszcza domagają się strefy płatnego parkowania. (19)

    Teraz na każde wynajmowane mieszkanie dla studentów przypada 5 samochodów z rejestracjami z Warmii i Mazur.

    A od poniedziałku do piątku Dolny Wrzeszcz zalewany jest przez samochody które nie chcą płacić za parkowanie w Górnym Wrzeszczu. Ludzie pchają się do Wrzeszcza samochodami mimo że dojeżdża tu każdy środek komunikacji miejskiej z całego Trójmiasta.

    Czas skończyć z uprzywilejowaniem samochodów bo nie ma już czym oddychać!

    • 71 39

    • (2)

      taka sytuacja jest też na Przymorzu, od ulicy Kołobrzeskiej w kierunku Zaspy
      auta parkują na chodniku, trawniku, interwencja u Straży Miejskiej niczego nie zmienia

      lepiej zaparkować "komuś" pod nosem", uniemożliwić pieszym normalne poruszanie się po chodnikach

      • 4 4

      • Donosiciel, kapuś i ormowiec.

        • 0 2

      • Zrobić tam strefę parkowania

        i po kłopocie.

        • 0 0

    • na przymorzu tez pełno aut słoików zlikwidowali nawet dlanich trawniki które wczesniej sami rozjechali (1)

      rozjechali trawniki to ZDIZ połozył tam płyty chodnikowe by im wygodniej było skandal!

      • 2 2

      • Słoik

        abonamentu nigdy nie zapłaci - za dużo kosztuje przecież...

        • 0 1

    • (3)

      Jestem za płatnym parkowaniem. Popieram przedmówcy.
      W sumie sam jestem spoza Trójmiasta, ale co to za problem wynająć miejsce postojowe, parking strzeżony czy garaż i normalnie parkować a po mieście jeździć komunikacja, a autem na wyjazd poza miasto?

      • 20 11

      • ...tys glupi (2)

        ... Jak zrobia bezplatna komunikacje dla mieszkancow Gdanska a dla przyjezdnych platna to OK. Ale jak jestes z Kartuz czy Rumia to plac .. a jak ci nie pasuje to siedz u siebie na wiosce.

        • 4 10

        • (1)

          Typowy buraczek z Ciebie, chociaż obrażam w tym momencie buraków. Komunikacja miejska jest płatna usługa dla wszystkich czy przyjezdnych czy tutejszych. Skąd ty w ogóle wziąłeś sobie za darmo komunikację? Pewnie w d*pie Cię drapie że ktoś spoza Trójmiasta jest bardziej ogarnięty od Ciebie i tyle. Czyyac że zrozumieniem się naucz, bo sloma z bitą Ci wychodzi. Jakby Trójmiasto było takie idealnie świetne i nie potrzebowali osób z zewnątrz, to by na nie popytu nie było, ale jednak tak nie jest jeśli prezentuje swój tak mały stan umysłu. Pozdro i sam zes wiesniak

          • 3 0

          • Nie rozumiem co złego jest w bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców. Przecież płacimy podatki i to spore.

            • 0 3

    • (1)

      Komunikacja miejska w ścisłym centrum miast za darmo ! I po kłopocie.

      • 10 6

      • nie ma nic za darmo

        płatne parkowanie i skuteczna SM i po kłopocie

        • 6 3

    • (1)

      to się na Kokoszki wyprowadź

      • 4 11

      • idiota czy debil?

        • 3 3

    • prawda (1)

      jak w mieszkaniu nad moimi rodzicami sąsiad zaczął wynajmować studentom, to ile osób tam mieszkało, tyle było aut. Same rupiecie na trzyliterowych blachach na C albo N.

      Dodam, że na PG jest stamtąd z buta 15 minut, a do tramwaju na UG 7 minut.

      • 31 12

      • Ale sloiki trzeba czyms przywiezc ;)

        • 16 7

    • nie mieszkańcy tylko ty (2)

      i twój tok myślenia ma jedną wadę i prowadzi do sytuacji że wszędzie zapłacisz i wprowadzisz dodatkowy podatek. Bo jak jak będę musiał zapłacić na twojej pipidówie to ty będziesz musiał płacić u mnie - postawimy kolejne płoty, szlabany, słupki i inne wynalazki a władzy w to graj bo złupi ludzi na kolejną kasę.

      • 11 19

      • jak miasto nie będzie pobierało opłat za parkowanie (1)

        to wszyscy mieszkańcy będą ponosili koszty bałaganu.

        Kierowcy będą ponosili koszty w postaci zużytego paliwa i czasu w korkach na szukanie miejsc do parkowania.

        • 14 4

        • Sprostowanie

          Już ponoszą.

          • 10 0

    • zapomniał wół jak cielęciem był...

      • 7 7

  • I trzeba doić, strzyc to bydło,
    A kiedy padnie, zrobić mydło.
    I taka myśl im świta w głowie,
    Że ludzkość także jest surowiec.

    • 3 0

  • (1)

    Obecne przepisy, z okresu PRL-u, mocno mijają się z realnymi potrzebami kierowców i zarządców dróg.

    Potrzeby kierowcow mijaja sie z potrzebami zarzadcow drog.

    Potrzeby kierowcow = duzo miejsc do parkowania calkowicie darmowych.
    Potrzeby zarzadcow drog = wysokie oplaty od kierowcow, bez tej mordegi z miejscami do parkowania, znakowaniem itp. Ryczalt - 365 dni x 24 h x 3 PLN = 26280 PLN od kazdego samochodu na terenie miasta. Dla "obcych" tablic rejestracyjnych bonus - doplata 5000 PLN.

    • 1 3

    • Potrzeby kierowców buahahahahahaha

      • 0 0

  • parkowanie (1)

    Jak najszybciej płatne parkowanie przy ul. Bema,zmniejszą się korki w całym Gdańsku i do szpitala chorzy będą mogli na czas dojść.

    • 1 1

    • na Powstańców Warszawskich też potrzebne parkomaty na wczoraj

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane