• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy płatnego parkowania wymagają dużych zmian

Maciej Naskręt
10 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Niedawno w strefach parkowania w Gdańsku zainstalowane zostały nowe parkomaty. Jednak w tym obszarze potrzeba znacznie więcej nowych rozwiązań. Niedawno w strefach parkowania w Gdańsku zainstalowane zostały nowe parkomaty. Jednak w tym obszarze potrzeba znacznie więcej nowych rozwiązań.

Miejsca postojowe do dwóch godzin, wydzielone stanowiska dla różnych grup kierowców, a także różnicowanie cen za postój - takie zmiany mogłyby ucywilizować stawianie aut w strefach płatnego parkowania. Obecne przepisy, z okresu PRL-u, mocno mijają się z realnymi potrzebami kierowców i zarządców dróg.



Czy przepisy o strefach parkowania powinny ulec zmianie?

Obecnie obowiązujące przepisy o drogach publicznych mówią, że "opłaty za postój pobiera się za pojazdy samochodowe w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo". Co ciekawe geneza tego zapisu pochodzi z 1985 roku, czyli jeszcze z czasów PRL-u, kiedy po ulicach jeździło znacznie mniej aut niż dzisiaj.

Te przepisy nie dają dużego pola do działania zarządcom dróg i władzom samorządów w zakresie pobierania opłat czy też realnego zmniejszenia natężenia ruchu samochodów w centrach miast. Kierowcom natomiast uniemożliwiają bardziej optymalny wybór stanowiska.

Co zatem wymaga zmian?

Miejsce miejscu postojowemu nierówne

Stanowiska w strefie płatnego parkowania, tak jak większość towarów na rynku, podlega prawu popytu. Im miejsce postojowe jest bliżej np. biurowca, tym więcej kierowców jest na nie chętnych. Cena za postój powinna zatem wynosić maksymalną stawkę - w naszych realiach to 3 zł za pierwszą godzinę. Dalej położone miejsca postojowe powinny kosztować np. 1,50 zł za godzinę.

Żaden samorząd w Trójmieście nie zdecydował się na wartościowanie miejsc postojowych. Takie rozwiązanie mogłoby się sprawdzić choćby w Sopocie. Obecnie postój w rejonie SKM-ki kosztuje tyle samo co parkowanie w rejonie obleganego molo.

Podobnie jest w Gdańsku. Tylko cudem można zaparkować auto przed wejściem do Galerii Madison zobacz na mapie Gdańska. Tymczasem stanowiska w tej samej cenie przy ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska są wolne. Dlaczego? Bo kierowcom korzystniej jest postawić auto w miejscu skąd mają bliżej do galerii, a kosztuje ono tyle samo. Gdyby cena za postój przy ul. Rybaki Górne była niższa chętni znaleźliby się natychmiast. Mało tego, 100 m dalej od wspomnianej ulicy strefa już nie obowiązuje, więc kierowca, jeśli tam trafi, postawi auto w bezpłatnym miejscu.

Przy ustalaniu cen powinno brać się także pod uwagę stan techniczny miejsc postojowych. Dlaczego, jeśli parkujemy w dziurze lub kałuży, mamy płacić tyle samo co za miejsce utwardzone i płaskie?

Czytaj też: Sąd: Sopot nie może żądać opłaty za parkowanie w soboty

Wielu kierowców jest skłonnych zapłacić za postój przy ul. Smoluchowskiego więcej niż w centrum Gdańska, by mieć pewność, że  udając się do lekarza w pobliskim UCK znajdą wolne miejsce. Dowodzą temu opłaty na prywatnych parkingach na i przy terenie UCK. Wielu kierowców jest skłonnych zapłacić za postój przy ul. Smoluchowskiego więcej niż w centrum Gdańska, by mieć pewność, że  udając się do lekarza w pobliskim UCK znajdą wolne miejsce. Dowodzą temu opłaty na prywatnych parkingach na i przy terenie UCK.
Obowiązek szybszego zwolnienia miejsca

Gdyby samorządom w Trójmieście zależało na rotacji miejsc, oprócz opłat, wprowadziłyby czasowe ograniczenie postoju, na przykład do dwóch godzin. Taki system świetnie funkcjonuje chociażby w czeskiej Pradze. Czerwone miejsca umożliwiają zostawienie pojazdu maksymalnie na dwie godziny. Stanowiska oznaczone na zielono dają możliwość zaparkowania auta do sześciu godzin. Przekroczenie tego czasu skutkuje mandatem i odholowaniem pojazdu na policyjny parking.

Niestety obecne prawo nie dopuszcza malowania pasów różnymi kolorami.

Czytaj też: Pracownik ZDiZ pogubił się w strefie płatnego parkowania

Oddzielne stanowiska postojowe dla różnych grup kierowców

Obecnie jest tak, że mieszkańcy, których domy znajdują się w obrębie strefy płatnego parkowania, po wykupieniu abonamentu zajmują samochodami dowolne stanowiska na parkingach. To powoduje, że parkują często na miejscach bardzo potrzebnych innym kierowcom, czyli na przykład przed apteką, sklepem, czy też bankiem.

Żaden samorząd w Trójmieście nie określa, gdzie muszą stawiać auta mieszkańcy, a gdzie tego robić nie mogą. Szkoda, bo znowu można by tutaj zastosować rozwiązania wprowadzone w Pradze. Miejsca dla mieszkańców wymalowano kolorem niebieskim i nikt inny nie odważy się tam postawić auta. Natomiast na pozostałych stanowiskach odbywa się rotacja.

Strefa płatnego parkowania w czeskiej Pradze. Strefa płatnego parkowania w czeskiej Pradze.
Zmian potrzebnych jest dużo więcej

To tylko część proponowanych zmian. Coraz większe wymagania wobec stref płatnego parkowania mają także sami kierowcy, którzy chcą m.in. stawiać auta na szerokich - większych od standardowych - miejscach postojowych. Inną sprawą jest konieczność tworzenia miejsc parkingowych z dostępem do energii elektrycznej.

Należy również podnieść wysokość stawek za parkowanie, a szczególnie kar za brak opłaty, która obecnie wynosi zaledwie 50 zł. Jej wzrost zwiększyłby dyscyplinę przy wnoszeniu opłat w parkomacie.

Opinie (237)

  • rajd (1)

    A dlaczego mam płacić jeśli te ulice i parkingi zostały wybudowane z moich podatków. jeśli teren prywatny to OK a jeśli publiczny czyli państwowy lub miasta to nie.

    • 1 3

    • bo tak

      doucz się imbecylu

      • 0 0

  • Rozwiązanie problemu (1)

    Należy pobierać tzw. opłatę na rogatkach miasta za wjazd lub nie wpuszczać słoików. Dziękuję.

    • 3 0

    • Kocham, kocham, kocham!

      • 0 0

  • wyłudzanie kasy (1)

    Kretyńskie władze Gdańska ostatnio zaczęły ustawiać parkomaty w dzielnicach mieszkalnych! Ludzie przyjeżdżają pod dom i nie mają jak auta zostawić pod własnym blokiem, chociażby Oliwa jest takim przypadkiem, masakra i bezmyślność władz, które nie potrafią inaczej załatać budżetu.

    • 5 2

    • co to za bzdury jak ostatni idiota wypisujesz?

      Mieszkaniec ma abonament za 120 zł na rok

      • 0 1

  • Przesiadka na rower (10)

    A może to odpowiedni moment, aby przesiąść się na rower ?
    Problem zniknie natychmiastowo.
    Normalni ludzie jeżdżą rowerami.

    • 4 26

    • (1)

      Dokładnie :)

      Zresztą właśnie nie chodzi o to żeby komukolwiek zakazywać np. jazdy samochodem. Jak sobie chce - niech sobie jeździ.
      Natomiast parkowanie czy nawet wjazd do centrum powinien być po prostu drogi, po to żeby kierowca sam z własnej woli zauważył że są inne (tańsze) sposoby podróżowania po mieście.

      • 0 0

      • A jak wszyscy sie przesiada i wplywy do kasy spadna to sie wprowadzi platne miejsca parkingowe dla rowerow

        ... I oplate "sciezkowa".

        Nie znasz tej zaleznosci?

        • 0 0

    • jestem przeziębiony (1)

      jestem nienormalny, że nie korzystam z roweru?

      • 5 1

      • to że nie kumasz, nie musi oznaczać, że jesteś nienormalny

        wystarczy, jak się trochę zastanowisz

        • 0 1

    • każdy niech sobie wybierze co mu bardziej pasuje

      wybór przecież jest,
      miejsca parkingowe są,
      autobusy i kolejka (i tramwaje) są

      to w czym problem bo ja go nie widzę,
      jedyny problem chyba tylko w upartych ludziach,
      którzy na siłę chcą płynąc pod prąd,
      zamiast sobie życie ułatwić to sobie utrudniają

      • 0 0

    • taki post tylko utwierdza mnie w mniemaniu, że część cyklistów nie jest normalna (2)

      a idąc po mieście po zmroku jestem tego pewien widząc wielu na rowerach bez żadnego oświetlenia. Normalny człowiek ma instynkt samozachowawczy i tak się nie zachowuje.

      • 4 1

      • (1)

        W każdej grupie są "ofiary losu". Ja w autobusie widziałem śmierdzącego żula, co nie znaczy, że wszyscy ludzie śmierdzą.

        • 0 1

        • ale połowa tramwaju nie jest zapełniona żulami, no może o czwartej rano :)

          • 0 0

    • xxx

      wszyscy sie na rowery przesiądą, chorzy, niepełnosprawni, staruszki i starcy oraz niemowlęta, i wtedy nie będzie można przejechać ścieżkami;) zacznij mysleć trochę.

      • 4 2

    • Nie zniknie, a już z pewnością nie 'natychmiastowo'. Rowerami jeżdżą ci, którzy mogą/chcą sobie na to pozwolić.

      Kwestia: zdrowia, wieku, kondycji, chęci, możliwości, a przede wszystkim... mentalności. Ta ostatnia zmienia się najwolniej, za to ma największy wpływ na podejmowane decyzje. Poza tym ludzie nie znoszą 'uszczęśliwiania' na siłę.

      • 9 1

  • Parkowanie powinno być drogie

    Jak ktoś ma naprawdę coś ważnego do dowiezienia, pilnego, to zapłaci - np. 10zł/godzinę.
    Natomiast dla większości ludzi, mających po prostu sprawy do załatwienia, dojazd do pracy czy podobne rzeczy jest komunikacja miejska.

    Chodzi o to żeby kierowcy po prostu nie opłacało się jechać samochodem i żeby z własnej woli wybrał komunikację miejską, jako opcję tańszą, ekologiczną i przyjazną przestrzeni miasta.

    • 1 7

  • Adamwoicz i spolka niech przestana wlazic w tylek deweloperom i niech wymagaja od nich odpowiedniej liczny miejsc parkingowych

    przy nowych inwestycjach.
    I calego miasta niech nie wyprzedaja deweloperom bezmyslnie tylko tam gdzie potrzeba niech zostawia wolny plac na parkingi!

    • 1 1

  • (6)

    A co z osobami które pracują w okolicach Medisona i musza zostawc auto gdzies na 8 godz?

    • 6 2

    • mogą przyjechać SKM zostawiając samochód na parkingu przy stacjach lub dochodząc do nich pieszo (2)

      jest wiele innych wariantów dobrych do rozważenia

      • 3 0

      • większość życia jeździłem kolejką i autobusami (1)

        a teraz nagle ludziom coś się w głowach przestawiło
        i nie mogą?
        nie rozumiem tego.

        • 0 1

        • Też większość życia jeździłem pseudo komunikacją miejską i mam dosyć.

          • 2 0

    • (1)

      Do madisona to akurat wszystkim można dojechać. Nie trzeba tyłka autem wozić

      • 7 1

      • do rer

        Jakie dojechać ,można na piechotę, rowerem, czołganiem, itp.nie ustrajaj komuś życia,ścieżki rowerowe tworzy się tak , chodnik dzieli się farbą na dwie szerokości, tę większą dla rowerów mniejszą dla pieszych i już jest sukces, można można.

        • 1 2

    • Pusty parking w city forum

      A najlepiej KM

      • 3 0

  • Pan Naskręt nie zna ustawy o drogach publicznych (7)

    Zmiany wymaga ustawa. Wtedy miasto mialoby jakikolwiek wplyw na polityke parkingowa. Oczywiscie red. Naskret tego nie wie.

    • 59 17

    • @ Gdańszczanin (1)

      Pan redaktor nie zna przepisów:
      grozi odholowaniem auta na policyjny parking i mandatem.
      I teraz:
      1.Za przekroczenie czasu parkowania (lub nie opłacenie w ogóle) jest opłata dodatkowa, która nie ma nic wspólnego z mandatem
      2.Policja nie odholowuje pojazdu - czyni to Straż Wiejska.

      Panie redaktorze:
      zanim zaczerpnie Pan "news-ów" z ratusza proponuje najpierw poczytać internety i odpowiednie fora np tu: (analogicznie jak w Gdyni)


      Pozdrawiam
      Adam Owicz

      • 2 2

      • To są jego propozycje zaczerpnięte z Pragi, głąbie, a nie opis tego co jest obecnie.

        • 0 2

    • Jedyne czego wymaga zmiany, to odpowiednie Rozporządzenie, które dopuszczałoby kolorowe linii poziome. Resztę wymienionych w artykule zmian, można wprowadzić już dziś, bez żadnych zmian ustawowych.

      • 2 0

    • Nie tylko tego nie wie.

      Nie zauważa uparcie, że ZDiZ łamie prawo uparcie nie wyznaczając miejsc postojowych. Lekceważy prawo i wezwania wojewody do zaniechania naruszania prawa.

      • 10 1

    • napisał to w pierwszym akapicie

      ale Ty nie potrafisz czytać

      • 8 1

    • Nie zna ustawy i sam sobie zaprzecza ten redaktor

      nie rozumie też, że miejsca postojowe mają rożnych właścicieli (spółdzielnie, wspólnoty itd.). Żenująca ignorancja.

      • 11 6

    • mam wrażenie, że pan redaktor zna tę ustawę lepiej niż wielu przedpiśców

      wyzwanie polega na tym, że ustawa po prostu nie pasuje do obecnej rzeczywistości: pisana była bez wyraźnego zakwestionowania założenia, że posiadanie samochodu nie implikuje prawa do parkowania nim w dowolnym miejscu miasta za darmo, a opłaty są czymś w rodzaju podatku.

      Nie są, a powinny być sposobem na zmniejszanie skłonności do korzystania z samochodu w krótkich podróżach po mieście.

      • 9 10

  • Noakowskiego - Stara Oliwa (8)

    Po wprowadzeniu opłat na tej ulicy nie parkuje żadne auto. Na tym to miało polegać?

    • 13 5

    • między innymi również tak (4)

      samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      Powiem więcej: jest najbardziej przestrzeniożernym sposobem poruszania się po mieście i warto działać tak, by więcej internautów zrozumiało tę prostą prawdę.

      Chcesz jeździć samochodem: proszę bardzo, ale to kosztuje nas wszystkich: pokryj tworzone przez siebie koszty a nie udawaj, że nie możesz poruszać się inaczej.

      • 7 11

      • (1)

        ale alternatywa jest według ciebie sprzedaż samochodu

        • 0 1

        • alternatyw jest cztery

          • 0 0

      • xxx (1)

        powiedz to matołku osobie niepełnosprawnej, albo zwyczajnie chorej.....

        • 5 4

        • albo uczulonej na gluten

          • 4 0

    • Tak. Pracownicy OBC uciekli a mieszkańcy na swoje podwórza (2)

      Skutek bardzo fajny

      • 7 1

      • (1)

        A nie wiem czy ludzie z OBC tam parkowali, gdyż to trochę daleko. Ale jak juz to za ta sama kasę wolą parkować pod biurem a nie na "peryferiach".

        • 1 1

        • pod biurem nie ma tyle miejsca, czy daleko? teraz parkują na WS pod uniwerkiem, jednak można użyć nóg

          • 2 0

  • Smoluchowsiego

    zamiast fotografować ulicę trzeba było pokazać ile centymetrów do przejścia samochody zostawiły pieszym.Tam powinny być wbite słupki,a nie kombinowanie z droższym,lub tańszym parkowaniem

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane