- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (153 opinie)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (720 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (248 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (102 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (61 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą
Studio Bednarski z Londynu zaprojektuje kładkę, która połączy północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem, na przedłużeniu ul. Św. Ducha . Będzie kosztowała 10 mln zł i ma być gotowa na koniec 2018 r.
Czytaj też: Rozstrzygnięto konkurs na kładkę św. Ducha
Firma deweloperska Granaria Development (konsorcjum firm Immobel i Multibud Ciurzyński), która ma zabudować północny cypel Wyspy Spichrzów, przez ostatnie miesiące negocjowała z obiema pracowniami projektowymi. Decyzja o wybraniu oferty Studia Bednarski zapadła przy współpracy z przedstawicielami miasta.
We wtorek po raz pierwszy zaprezentowano zwycięski projekt kładki. Będzie ona miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5 metrowy prześwit nad wodą. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć kładkę w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.
- Kładka ma być bardziej rzeźbą, miejską biżuterią, niż użytkowym przedmiotem technicznym. Ma formę minimalistyczną, ale to po to by w niewielkim stopniu ingerowała w przestrzeń miasta - wyjaśnia architekt Stefan Schleifer, który reprezentuje Studio Bednarski Ltd. z Londynu. - Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Wyspa, która wieczorem będzie podświetlana będzie się składać z trzech części, w środkowej znajdzie się mechanizm obrotowy. Będzie ona też elementem zabezpieczającym kładkę.
Część nawodna ma ważyć 100 ton. W razie awarii kładki, będzie możliwość jej przesunięcia siłą ludzkich mięśni po przyczepieniu lin do konstrukcji kładki i ma to zająć góra 15 min. Operator kładki, który będzie przyjmował zgłoszenia od jednostek pływających, uruchomi mechanizm przy pomocy pilota. Operator będzie przebywał w obiektach na terenie Wyspy Spichrzów.
Budowa wartej 10 mln zł kładki zostanie sfinansowana ze środków dewelopera. Przeprawa będzie gotowa pod koniec 2018 r.
Cezary Bednarski to architekt z ponad 30-letnim doświadczeniem w projektowaniu. W swoim dorobku ma m.in. 44-piętrowy hotel Marriott w Warszawie, a także domy, obiekty sportowe, mosty.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym nagrody RIBA i Manser Medalem 2001 dla najlepszego domu zaprojektowanego i zbudowanego w Wielkiej Brytanii w latach 1998 - 2001, a także zwycięzcą w 20 brytyjskich i międzynarodowych konkursach architektonicznych i urbanistycznych, wśród nich 10 dotyczyło mostów.
Obecnie kolejny jego zwycięski projekt będzie realizowany w Gdańsku. Kładka będzie realizowana w ramach jednego z celów publicznych w związku z zawiązanym partnerstwem publiczno-prywatnym między Gdańskiem a konsorcjum Immobel i Multibud Ciurzyński na zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku.
Poza budową kładki przebudowany zostanie też most Stągiewny (który w 2019 roku będzie zwodzony), rozbudowana będzie również marina żeglarska w kierunku południowym. Zmodernizowane będzie Długie Pobrzeże i układ drogowy na wyspie.
W 2019 roku most Stągiewny będzie zwodzony.
Całość inwestycji na działce o powierzchni 18,3 tys. m kw. ma być zbudowana w ciągu ośmiu lat, a jej koszt szacuje się na 400 mln zł.
Kładka na Ołowiankę
Tymczasem cały czas nie znamy ostatecznego terminu rozpoczęcia budowy kładki, która połączy okolice ul. Rycerskiej i Ołowiankę. Przejdziemy nią przez Motławę najwcześniej w 2017 r., ponieważ pomorski konserwator zabytków musiał przygotować kolejną decyzję pozwalającą na jej budowę. Poprzednią, wydaną w maju, skutecznie zablokowali przeciwnicy budowy kładki.
Opinie (167) 3 zablokowane
-
2016-01-20 20:13
Świetnie się wpisuje w hanzeatycki styl Starego Miasta.
Oczywiście żartuje i Londyńczycy się chyba pomylili. Gdańsk to nie Londyn, nie Amsterdam. Ale co ja mogę wiedzieć, rzecz gustu.
- 4 1
-
2016-01-20 20:27
"Na klopoty Bednarski" - next generation
"Zabili go i uciekł "(widac do Londka) "włozył papucie i znów pełni straż"
- 1 0
-
2016-01-20 22:02
durnota!!!!!!
1.5 m przeswitu nad woda!!!tam tylko kajak przeplynie...obracana sila ludzkich miesni w razie awarii !!! w XXI wieku !!!! angielski projektant!!! SKANDAL I LAPOWKARSTWO w Gdansku kwitnie ima sie dobrze Panie Prezydencie...Cos kapnelo?
- 3 0
-
2016-01-21 11:18
Tylko kładka ?
- 0 0
-
2016-01-21 11:21
Tylko kładka ? (1)
Dlaczego tylko kładka , a nie most łączący nową Wałową z wylotem z Gdańska w kierunku rafinerii gdańskiej - czym więcej wyjazdów tym mniejsze korki.
Jak wszystko będzie zabudowane to wtedy będzie za późno.!!!- 0 0
-
2016-03-20 20:35
w tym ciągu powstanie drugi podwodny tunel
most zwodzony byłby bez sensu ze względu na natężenie ruchu
- 0 0
-
2016-01-21 18:13
Kładka na ołowiankę!!!!! (1)
Jaki jest sens budowy kładki na Wyspę Spichrzów skoro bez problemu można się tam dostać od strony Zielonej bramy czy Mostu Stągiewna.
Z kolei na Ołowiankę np. do Muzeum trzeba drałować kawał drogi no chyba że uda się przepłynąć promikiem o ograniczonej przepustowości co w sezonie jest sporym utrudnieniem!!! Skoro mają iść na to publiczne pieniądze by dostać się do prywatnego hotelu to lepiej tę kładkę przesunąć na OŁOWIANKĘ !!!!!- 2 0
-
2016-01-21 19:11
Przecież będzie, ale przez protesty mieszkańców się spóźni trochę
Jest napisane na końcu artykułu :)
- 0 0
-
2016-01-21 19:10
Nawet ładna.
- 2 1
-
2016-01-24 21:00
stadion PGE Arena?! (1)
Który stadion to PGE Arena? W Gdańsku mamy Stadion Energa Gdańsk
- 0 0
-
2016-03-20 20:37
dla mnie zawsze to był Baltic Arena
a nie żadne PGE i/lub ENERGA
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.