• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Katarzyna Moritz
19 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Studio Bednarski z Londynu zaprojektuje kładkę, która połączy północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem, na przedłużeniu ul. Św. Ducha zobacz na mapie Gdańska. Będzie kosztowała 10 mln zł i ma być gotowa na koniec 2018 r.



Czy kładka na Wyspę Spichrzów jest potrzebna?

Studio Bednarski Ltd. z Londynu było jednym z dwóch równorzędnych laureatów w rozstrzygniętym w październiku konkursie na kładkę nad Motławą. Konstrukcja umożliwi przejście pomiędzy Głównym Miastem i Wyspą Spichrzów. Drugim laureatem była pracownia ASA Autorskie Studio Architektury z Rzeszowa.

Czytaj też: Rozstrzygnięto konkurs na kładkę św. Ducha

Firma deweloperska Granaria Development (konsorcjum firm Immobel i Multibud Ciurzyński), która ma zabudować północny cypel Wyspy Spichrzów, przez ostatnie miesiące negocjowała z obiema pracowniami projektowymi. Decyzja o wybraniu oferty Studia Bednarski zapadła przy współpracy z przedstawicielami miasta.

  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Konstrukcja otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Prezentacja kładki na wtorkowej konferencji prasowej z udziałem władz miasta i przedstawicieli konsorcjum: Immobel i Multibud.
  • Architekt Stefan Schleifer, który reprezentuje Studio Bednarski Ltd. z Londynu.
  • Kładka będzie prowadziła do ul. św. Ducha.
  • Nowa kładka przetnie Motławę do końca 2018 roku.
We wtorek po raz pierwszy zaprezentowano zwycięski projekt kładki. Będzie ona miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5 metrowy prześwit nad wodą. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć kładkę w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

- Kładka ma być bardziej rzeźbą, miejską biżuterią, niż użytkowym przedmiotem technicznym. Ma formę minimalistyczną, ale to po to by w niewielkim stopniu ingerowała w przestrzeń miasta - wyjaśnia architekt Stefan Schleifer, który reprezentuje Studio Bednarski Ltd. z Londynu. - Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Wyspa, która wieczorem będzie podświetlana będzie się składać z trzech części, w środkowej znajdzie się mechanizm obrotowy. Będzie ona też elementem zabezpieczającym kładkę.
Część nawodna ma ważyć 100 ton. W razie awarii kładki, będzie możliwość jej przesunięcia siłą ludzkich mięśni po przyczepieniu lin do konstrukcji kładki i ma to zająć góra 15 min. Operator kładki, który będzie przyjmował zgłoszenia od jednostek pływających, uruchomi mechanizm przy pomocy pilota. Operator będzie przebywał w obiektach na terenie Wyspy Spichrzów.

Budowa wartej 10 mln zł kładki zostanie sfinansowana ze środków dewelopera. Przeprawa będzie gotowa pod koniec 2018 r.

Cezary Bednarski to architekt z ponad 30-letnim doświadczeniem w projektowaniu. W swoim dorobku ma m.in. 44-piętrowy hotel Marriott w Warszawie, a także domy, obiekty sportowe, mosty.

Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m. Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym nagrody RIBA i Manser Medalem 2001 dla najlepszego domu zaprojektowanego i zbudowanego w Wielkiej Brytanii w latach 1998 - 2001, a także zwycięzcą w 20 brytyjskich i międzynarodowych konkursach architektonicznych i urbanistycznych, wśród nich 10 dotyczyło mostów.

Obecnie kolejny jego zwycięski projekt będzie realizowany w Gdańsku. Kładka będzie realizowana w ramach jednego z celów publicznych w związku z zawiązanym partnerstwem publiczno-prywatnym między Gdańskiem a konsorcjum Immobel i Multibud Ciurzyński na zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku.

Poza budową kładki przebudowany zostanie też most Stągiewny (który w 2019 roku będzie zwodzony), rozbudowana będzie również marina żeglarska w kierunku południowym. Zmodernizowane będzie Długie Pobrzeże i układ drogowy na wyspie.

W 2019 roku most Stągiewny będzie zwodzony.

Prace budowlane przy komercyjnej części inwestycji rozpoczną się w listopadzie 2016 roku i po ok. dwóch latach zakończą się oddaniem do użytku w pierwszej kolejności hotelu ze 180 pokojami, budynków mieszkalnych i usługowo-handlowych oraz podziemnego parkingu na 700 aut.

Koncepcję zabudowy Wyspy Spichrzów stworzył architekt Wojciech Grabianowski, znany w Gdańsku z tego, że jego pracownia RKW zaprojektowała stadion PGE Arena. Wkrótce ma być ogłoszony konkurs, który ma wyłonić grupę lokalnych architektów, którzy wykonają projekt budowlany. Koncepcję zabudowy Wyspy Spichrzów stworzył architekt Wojciech Grabianowski, znany w Gdańsku z tego, że jego pracownia RKW zaprojektowała stadion PGE Arena. Wkrótce ma być ogłoszony konkurs, który ma wyłonić grupę lokalnych architektów, którzy wykonają projekt budowlany.
Całość inwestycji na działce o powierzchni 18,3 tys. m kw. ma być zbudowana w ciągu ośmiu lat, a jej koszt szacuje się na 400 mln zł.

Kładka na Ołowiankę

Tymczasem cały czas nie znamy ostatecznego terminu rozpoczęcia budowy kładki, która połączy okolice ul. Rycerskiej i Ołowiankę. Przejdziemy nią przez Motławę najwcześniej w 2017 r., ponieważ pomorski konserwator zabytków musiał przygotować kolejną decyzję pozwalającą na jej budowę. Poprzednią, wydaną w maju, skutecznie zablokowali przeciwnicy budowy kładki.

Opinie (167) 3 zablokowane

  • kładka ułatwi dojście na Wyspę Spichrzów

    ale zmieni wspaniały widok z Mostu Zielonego w stronę Żurawia.

    Myślę, że budowa kładki na Ołowiankę i poprawa jakości nabrzeży załatwiłoby sprawę dostępu do Wyspy Spichrzów.

    10 mln złotych można przypuszczalnie wydać na bardziej produktywne pomysły

    • 12 0

  • Dlaczego nie pracownia z Gdańska

    Dochodowy by został w Gdańsku i VAT w Polsce no i satysfakcja .

    • 6 1

  • Piękne!

    Budować, jak najszybciej!

    • 1 9

  • Zapłaciliśmy za wykształcenie

    to teraz z Londynu nam projektują :)
    Tyle że płatne w funtach i podatki dla Camerona :(

    • 5 0

  • Po co to nam potrzebne???
    wiecie ze za to zaplaca wszyscy mieszkancy gdanska ??
    nie jestesmy japonia by wydawac kase na te bzdury!!!
    lepiej odbudujcie stary most zwodzony!!!

    • 11 0

  • i tym sposobem 95% (1)

    funduszy unijnych zgarnia stara unia .

    • 7 0

    • infrastruktura zostaje u nas

      mostów i kładek nikt pod pachę nie złapie i nie wywiezie
      Tylko ruskie byli takie zdolne, że czego się tknęli to znikało za wschodnią granicą!

      • 0 0

  • Uwaga turyści ! (1)

    Już za trzy lata będziecie mogli przyjechać do Gdańska i zobaczyć jak można zj---ć jeden z najpiękniejszych widoków w Gdańsku tj. widok Zielonego Mostu w stronę Żurawia. Serdecznie zapraszamy.

    • 15 1

    • przesadzasz!

      • 0 0

  • skandaliczny pomysł

    Przecież ta nikomu niepotrzebna kładka zniszczy jedne z najpiękniejszych widoków na świecie. jak ta modernistyczna konstrukcja ma sie do Długiego pobrzeża ? To nie tylko wyrzucone pieniadze ale psucie miasta

    • 13 0

  • W 2 minuty? A co z ludźmi na kładce? Będzie się obracała z nimi?

    • 9 0

  • Ta kładka zawęża rzekę i wcale nie wygląda lekko. Zmieńcie póki czas!

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane